Gå til innhold

Når din partner har helt ulike og motstridende meninger som deg selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Meg og mannen fant hverandre som de fleste pga felles interesser, holdninger&verdier og har samme politiske syn.

Nå har det derimot vært et par store  ting vi har vært totalt uenige i og særlig han har hatt problemer med å akseptere våre ulike holdninger.

Akkurat nå er det krigen i Gaza vi er uenige i. Jeg har satt meg inn i historien nok til å skjønne at ingen av partene der har vært enkle opp i gjennom tidene og jeg klarer egentlig ikke støtte den ene parten fullt og helt fremfor den andre. Jeg skjønner problematikken fra begge sider. Klarer derimot ikke å la være å la hjerte knuse for barna og de sivile i Gaza nå. Som hos de fleste andre. Selv om jeg skjønner Israel må få forsvara seg mot Hamas så syns jeg de burde gått mer varsomt frem for å skåne de sivile.

Her er mannen som att på til har doktorgrad i krigshistorie helt blind for befolkningen i Gaza. Israel kan ikke stoppe nå mener han og de må angripe akkurat slik de gjør. Så viser han kun til hendelser i historien hvor palestinerne har vært de mest krigerske  og sabotert muligheter for løsninger og fred. I tullegg mener han at store deler av den sivile befolkningen er med på dette. De er forberedt på martyrdød slik de er opplært på skolebenken og mener at de vet de fungerer som menneskelige skjold i ‘en hellig krig’ ledet av Hamas. Han sier likevel at han har sympati for de uskyldige barna der. Men føler ikke han mener det på ekte mtp alt det andre han sier.

Jeg syns holdningene hans er urovekkende. Jeg føler han blir blant dem som dehumaniserer palestinerne fordi de har en veldig annerledes kultur og tro. Han er svært stigmatiserende. Han kunne gått i demonstrasjonstog for Israel. Jeg kunne nok ikke klart å stille i demonstrasjonstog selv, men hadde jeg måttet velge måtte det bli for Palestina.

Har andre opplevd å ha store ulike meninger med partnerene deres i tema som dere mener er viktige? Feks krig, religion og politikk? Hvordan har dere håndtert det og har det blitt problematisk i forholdet?

Anonymkode: 2dc97...c24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Påvirker krigen dere mye i hverdagen? Gjør dere noe for å forbedre situasjonen i midtøsten, eller er det bare for å ha noe å prate om?

Anonymkode: 45b1f...722

• Liker 5
Skrevet

Er du og mannen troll?

Anonymkode: 0b05b...948

Skrevet

Ihvertfall ikke krangle med mannen din om et tema han har doktorgrad i. Snakk heller sammen om hvordan dere kan bidra til å hjelpe barna på begge sider av konflikten med å overleve. 

Anonymkode: dd905...76c

• Liker 2
Skrevet

Er det du eller han som tar opp temaet ?

Skrevet

jeg synes mannen har rett. Men jeg er også en person som ikke lenger er i stand til å ta innover meg hva som skjer. Når jeg leser "15 barn ble drept", kunne jeg likegjerne lest "imorgen blir det stiv kuling". 

Anonymkode: b4914...18d

• Liker 2
Skrevet
Tulling skrev (På 19.11.2023 den 7.20):

Er det du eller han som tar opp temaet ?

Vi snakker om nyhetsbildet generelt. Han var ivrig på Israel sin side fra start og startet diskusjonene rundt det. Jeg var langt på vei enig i starten,  samtidig som jeg alltid har syntes synd på undertrykkelsen de har blitt utsatt for i Gaza. Nå syns jeg Israel har overdrevet krigføringen sin og syns det er forkastelig hvordan de slakter sivile barn. Så når samboer forsvarer dette blir jeg bare kvalm.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi snakker om nyhetsbildet generelt. Han var ivrig på Israel sin side fra start og startet diskusjonene rundt det. Jeg var langt på vei enig i starten,  samtidig som jeg alltid har syntes synd på undertrykkelsen de har blitt utsatt for i Gaza. Nå syns jeg Israel har overdrevet krigføringen sin og syns det er forkastelig hvordan de slakter sivile barn. Så når samboer forsvarer dette blir jeg bare kvalm.

Så si at dette temaet vil du ikke gå inn på.

Anonymkode: dd905...76c

• Liker 1
Skrevet (endret)

Samboer og jeg har heldigvis ikke så ulike meninger at dette er en problemstilling. Hadde vi hatt det, ville det faktisk vært et problem.

Andre her forstår det kanskje ikke, men for enkelte av oss er politikk svært viktig. Man er ikke troll av den grunn. Jeg var politisk aktiv i mange år, og det er derfor veldig viktig at samboer og jeg er enige i viktige saker. Rett og slett fordi det også handler om verdier og holdninger. Da min eksmann skiftet politisk parti var det faktisk så opprørende for mitt vedkommende, at jeg mistet mer respekten for ham enn det faktum at han slo meg. Men så er jeg også ganske ideologisk.

Altså, man må jo spørre seg selv hvor viktig saken er ts. Det handler jo om menneskesyn og verdisyn, og kanskje en side av ham du ikke har sett tidligere. Mange klarer å leve med en partner med et annet verdisyn enn seg selv, andre bryr seg ikke. Jeg hadde derimot hatt store problemer med det. Og hvis det plager deg, men ønsker å være med mannen, får dere la være å diskutere det igjen. Samtidig ville jeg personlig slitt veldig med akkurat det, men du må finne ut av hva som er best for deg.

Endret av SPOCA
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.11.2023 den 5.46):

Meg og mannen fant hverandre som de fleste pga felles interesser, holdninger&verdier og har samme politiske syn.

Nå har det derimot vært et par store  ting vi har vært totalt uenige i og særlig han har hatt problemer med å akseptere våre ulike holdninger.

Akkurat nå er det krigen i Gaza vi er uenige i. Jeg har satt meg inn i historien nok til å skjønne at ingen av partene der har vært enkle opp i gjennom tidene og jeg klarer egentlig ikke støtte den ene parten fullt og helt fremfor den andre. Jeg skjønner problematikken fra begge sider. Klarer derimot ikke å la være å la hjerte knuse for barna og de sivile i Gaza nå. Som hos de fleste andre. Selv om jeg skjønner Israel må få forsvara seg mot Hamas så syns jeg de burde gått mer varsomt frem for å skåne de sivile.

Her er mannen som att på til har doktorgrad i krigshistorie helt blind for befolkningen i Gaza. Israel kan ikke stoppe nå mener han og de må angripe akkurat slik de gjør. Så viser han kun til hendelser i historien hvor palestinerne har vært de mest krigerske  og sabotert muligheter for løsninger og fred. I tullegg mener han at store deler av den sivile befolkningen er med på dette. De er forberedt på martyrdød slik de er opplært på skolebenken og mener at de vet de fungerer som menneskelige skjold i ‘en hellig krig’ ledet av Hamas. Han sier likevel at han har sympati for de uskyldige barna der. Men føler ikke han mener det på ekte mtp alt det andre han sier.

Jeg syns holdningene hans er urovekkende. Jeg føler han blir blant dem som dehumaniserer palestinerne fordi de har en veldig annerledes kultur og tro. Han er svært stigmatiserende. Han kunne gått i demonstrasjonstog for Israel. Jeg kunne nok ikke klart å stille i demonstrasjonstog selv, men hadde jeg måttet velge måtte det bli for Palestina.

Har andre opplevd å ha store ulike meninger med partnerene deres i tema som dere mener er viktige? Feks krig, religion og politikk? Hvordan har dere håndtert det og har det blitt problematisk i forholdet?

Kan det være du tar forklaringer som meninger? Har selv vært offer for dette med min kone hvor hun genuint har blitt sur fordi jeg prøver og se alt fra alle sider og prøver og sette ord på hvorfor den ene parten gjør det andre? Det trenger ikke og bety att han genuint er enig i hva som skjer. Men att han forstår hvorfor. Dessuten er det ikke vanlig og være følelsesmessig tilknyttet ting som ikke angår en selv hoss menn flest. Dør naboen mann aldri har snakket med får mann ikke noe emosjonelle følelser liksom. Barn er selvfølgelig trist men barn dør på begge sider. Tror ikke du må overtenke denne. Du kjenner din mann og hans verdier. Ikke bruk energi på det. Han forstår mest sannsynlig noe du ikke har tenkt på og har vannskeligheter med og sette ord på det fordi det blir betent. Ikke vet jeg men dette er min erfaring vertfall. 

Anonymkode: df27c...37c

Skrevet

Han har et inhumant syn, og tar parti med overmakta - og går for etnisk rensing.
Jeg vet ikke om jeg kunne levd med det.

Skrevet
Andro skrev (29 minutter siden):

Han har et inhumant syn, og tar parti med overmakta - og går for etnisk rensing.
Jeg vet ikke om jeg kunne levd med det.

Du, les kommentaren rett over din.

Anonymkode: 0b05b...948

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...