AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #1 Skrevet 19. november 2023 Inspirert av tråden der mor syns det er vanskelig med julefrokost o.l pga jobb. Jeg har selv reagert på dette og syns snart det er flaut å be om mer fri fra jobb dette året. Fra august til nå har jeg måttet ta fri fra jobb til følgende ting jeg har måttet be om fri for siste månedene: Barnehagetilvenning, 1 skoledag, 3 planleggingsdager, tannlegetime, helsestasjon x 2, kontroll hos optiker med 4-åringen, ekstra vektkontroll på helsestasjonen av 2-åringen, hudlege med 2 åringen, høstfest, 3 foreldremøter, 3 foreldresamtaler, jubileumsfest på skolen for 1 klassingen, trafikkvakt /skolevei for 1 klassingene x 2 dager. Neste blir julefrokost i barnehagen for 2 åringen i desember. Sykt barn dager kommer utenom. Har allerede hatt 13 sykt barn dager. Alt i alt blir det ganske mange timer til sammen. Er det ingen som tenker på at dette blir en stor utfordring for fulltidsarbeidende foreldre? Samfunnet er rett og slett ikke lagt opp til at begge foreldre skal jobbe 100%. Og det er langt fra alle som har fleksible jobber eller råd til å gå ned i stilling. Mange av oss har også lang vei til jobb, så vi mister mer tid i transport. Dere som har en travel fulltidsjobber med mye ansvar. Hvordan løser dere alle fraværsdagene/timene pga barnehage-og skolebarna? Tar arbeidsgiver det greit? Anonymkode: 7ed35...292 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #2 Skrevet 19. november 2023 Jeg håper du vet hvor privilegert du er som har hatt mulighet til å ta så mye fri. For oss som jobber i jobber der man er nødt til å være tilstede i oppsatt arbeidstid er dette helt umulig. F.eks sykepleiere må enten avstå fra slike ting eller sette himmel og jord i bevegelse for å få byttet vakt. Leger kan bare glemme å få det til. Anonymkode: 24862...2f7 6 4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #3 Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg håper du vet hvor privilegert du er som har hatt mulighet til å ta så mye fri. For oss som jobber i jobber der man er nødt til å være tilstede i oppsatt arbeidstid er dette helt umulig. F.eks sykepleiere må enten avstå fra slike ting eller sette himmel og jord i bevegelse for å få byttet vakt. Leger kan bare glemme å få det til. Anonymkode: 24862...2f7 Jeg ER faktisk sykepleier og jobber 3- delt turnus🙈 Og ja jeg må sette himmel og jord i bevegelse for å få fri, bytte og orge😔 Mannen pendler i anleggsjobb og er mer vekkreist enn hjemme. Men tar sin del når han er hjemme. Han skal ta julefrokostene og er hjemme med sykt barn i friperiodene. Han har også lovt å være hjemme fra anlegg nest gang barna blir syke når han reiser/er vekkreist. Så nei, privilegert føler jeg meg virkelig ikke😣 Anonymkode: 7ed35...292 4 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #4 Skrevet 19. november 2023 Det var mye 😳 har to barn selv, men vi har ikke hatt i nærheten av det der. Jeg er også sykepleier, med to-delt turnus. Foreldresamtaler og timeavtaler hos lege osv prøver jeg å legge til mine dager med turnusfri/kveldsvakt. Hvis det ikke er mulig kontakter jeg lederen min og spør om jeg kan flytte vakten eller ta ut omsorgspermisjon - får da som regel flyttet vakten. (Skal sies at jeg jobber 80%, da er jo det vesentlig lettere). Alternativt får mannen som har fleksitid ta det. Foreldremøter er på kveldstid (hvis jeg jobber kveld ordner vi barnevakt så mannen får dratt, eller så dropper vi å delta). Tilstelning i bhg har det vel vært én ettermiddag, den dro mannen på ettersom jeg hadde arbeidstid til 15. Så blir det vel en Luciafrokost i år ettersom barnehagebarnet går siste året i bhg. Planleggingsdager legger jeg inn i turnusønskene mine, så da har jeg alltid fri. Jeg jobber i kommunen og opplever at arbeidsgiver er forståelsesfull, men de er også opptatt av at vi som ikke er aleneforeldre deler det likt med den andre forelderen. Anonymkode: dad65...dd3 5
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #5 Skrevet 19. november 2023 Fleksitid og kort arbeidsreise gjør det lettere, friske barn enda lettere. En av har klart å delta på utviklingssamtaler, har stort sett fått tid fra kl 15. Hvis nødvendig har jeg kunnet gå litt før fra jobb. Få tilstelninger i barnehage, men en av oss har vært på Luciafeiring, og da kommet litt sent på jobb. Siden dette er en noe man kan planlegge med, har det gått bra. Anonymkode: d8028...177 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #6 Skrevet 19. november 2023 Har to barn, og utenom sykt barn (som jeg tenker ikke teller i denne sammenhengen) så har det vært 1 arrangement i arbeidstida som jeg har måttet ta fri for. Eller det vil si at jeg måtte endre vakt slik at jeg rakk barnehagen. Tenker at helseoppfølging og sykt barn er noe helt annet enn at skole/barnehage arrangerer ting. Her forstår jeg mer at folk reagerer når det blir mye. Ja, det er koselig, men kanskje litt unødvendig å ta på dagtid. Foreldresamtaler får vi på kveldstid her hvis vi ikke kan på dagtid. men ellers er det lov å sende andre også på tilstelninger som besteforeldre, tanter og onkler feks. Hvis de ikke er fastlåst på jobb alle sammen. Ellers er fordeling mellom begge partene i et foreldreskap viktig Anonymkode: 28acc...4d4 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #7 Skrevet 19. november 2023 Vi har fleksitid og jeg har alltid så mange timer til gode at det ikke er et problem. Anonymkode: 23e72...050 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #8 Skrevet 19. november 2023 Har fått det til pga begge ikke jobber turnus (men 100% begge), men har barn som må følges opp mye med tannlege og annet pga leppe gane spalte. Begge har hatt forståelsesfulle arbeidsgivere og fått til timeavtalene, men har selvsagt måttet ta igjen timene, jobbe de inn igjen. Når det gjelder arrangementer i barnehage og skole har vi fått det til ved at en har gått, sjelden begge eller mormor. Foreldresamtaler på skolen får man utlevert tid som ofte ikke passer, men man kan bytte foreldre mellom og siden vi bor et sted hvor mange jobber redusert har vi ofte fått byttet til ettermiddag. Det er sårt å ikke få fulgt opp barna i alt, men kan ikke belaste arbeidsgiveren alltid heller. Det er en balansegang dette…. Anonymkode: c19a5...fa7
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #9 Skrevet 19. november 2023 Jeg får fri av arbeidsgiver til slike ting, men det skaper problemer på jobb. Jeg jobber i barnehage selv, og vi har lite av den type arrangementer, men her har foreldrene etterlyst mer av det. De har f.eks. bedt om at vi har en mer omstendelig luciafeiring innendørs med litt kaffe og lussekatter i stedet for en kort stund med lys og luciasangen utendørs som vi planla. Vi begrenser det fordi det er noen barn som har foreldre som sjelden kan komme, fordi de har arbeidsplasser hvor det er svært vanskelig å få fri. Og barna reagerer på dette. Både de små, dersom vi er innendørs og de ser at de andre har mamma og/eller pappa der. Og de store som lurer på hvorfor egne foreldre ikke kommer når de fleste andre gjør det. Samtidig tenker jeg også at det er fint å forsøke å inkludere foreldrene mer i barnehagehverdagen, så det er fordeler også. Vi pleier å ha ett arrangement som starter etter arbeidstid hvert år. For min del er det trivelig, men jeg er glad for at det er bare den ene dagen, for jeg vil helst hjem til mine egne barn etter endt normalarbeidstid. Anonymkode: 1eeb0...008 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #10 Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Inspirert av tråden der mor syns det er vanskelig med julefrokost o.l pga jobb. Jeg har selv reagert på dette og syns snart det er flaut å be om mer fri fra jobb dette året. Fra august til nå har jeg måttet ta fri fra jobb til følgende ting jeg har måttet be om fri for siste månedene: Barnehagetilvenning, 1 skoledag, 3 planleggingsdager, tannlegetime, helsestasjon x 2, kontroll hos optiker med 4-åringen, ekstra vektkontroll på helsestasjonen av 2-åringen, hudlege med 2 åringen, høstfest, 3 foreldremøter, 3 foreldresamtaler, jubileumsfest på skolen for 1 klassingen, trafikkvakt /skolevei for 1 klassingene x 2 dager. Neste blir julefrokost i barnehagen for 2 åringen i desember. Sykt barn dager kommer utenom. Har allerede hatt 13 sykt barn dager. Alt i alt blir det ganske mange timer til sammen. Er det ingen som tenker på at dette blir en stor utfordring for fulltidsarbeidende foreldre? Samfunnet er rett og slett ikke lagt opp til at begge foreldre skal jobbe 100%. Og det er langt fra alle som har fleksible jobber eller råd til å gå ned i stilling. Mange av oss har også lang vei til jobb, så vi mister mer tid i transport. Dere som har en travel fulltidsjobber med mye ansvar. Hvordan løser dere alle fraværsdagene/timene pga barnehage-og skolebarna? Tar arbeidsgiver det greit? Anonymkode: 7ed35...292 Har ikke barna en far? Anonymkode: 6fffc...c17 2
lajlaj Skrevet 19. november 2023 #11 Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Inspirert av tråden der mor syns det er vanskelig med julefrokost o.l pga jobb. Jeg har selv reagert på dette og syns snart det er flaut å be om mer fri fra jobb dette året. Fra august til nå har jeg måttet ta fri fra jobb til følgende ting jeg har måttet be om fri for siste månedene: Barnehagetilvenning, 1 skoledag, 3 planleggingsdager, tannlegetime, helsestasjon x 2, kontroll hos optiker med 4-åringen, ekstra vektkontroll på helsestasjonen av 2-åringen, hudlege med 2 åringen, høstfest, 3 foreldremøter, 3 foreldresamtaler, jubileumsfest på skolen for 1 klassingen, trafikkvakt /skolevei for 1 klassingene x 2 dager. Neste blir julefrokost i barnehagen for 2 åringen i desember. Sykt barn dager kommer utenom. Har allerede hatt 13 sykt barn dager. Alt i alt blir det ganske mange timer til sammen. Er det ingen som tenker på at dette blir en stor utfordring for fulltidsarbeidende foreldre? Samfunnet er rett og slett ikke lagt opp til at begge foreldre skal jobbe 100%. Og det er langt fra alle som har fleksible jobber eller råd til å gå ned i stilling. Mange av oss har også lang vei til jobb, så vi mister mer tid i transport. Dere som har en travel fulltidsjobber med mye ansvar. Hvordan løser dere alle fraværsdagene/timene pga barnehage-og skolebarna? Tar arbeidsgiver det greit? Anonymkode: 7ed35...292 Hvor er partner? Kan ikke partner ta barna til helsestasjon, tannlegetime, ekstra vektkontroll. optiker, hudlege, foreldresamtale? 4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #12 Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg ER faktisk sykepleier og jobber 3- delt turnus🙈 Og ja jeg må sette himmel og jord i bevegelse for å få fri, bytte og orge😔 Mannen pendler i anleggsjobb og er mer vekkreist enn hjemme. Men tar sin del når han er hjemme. Han skal ta julefrokostene og er hjemme med sykt barn i friperiodene. Han har også lovt å være hjemme fra anlegg nest gang barna blir syke når han reiser/er vekkreist. Så nei, privilegert føler jeg meg virkelig ikke😣 Anonymkode: 7ed35...292 Du visste det ville bli sånn, men fikk barn i en slik jobb for det, og så klager etterpå? Anonymkode: a6f53...e1e 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #13 Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Planleggingsdager legger jeg inn i turnusønskene mine, så da har jeg alltid fri. Du er heldig som har ønsketurnus❤️ Får du altså da lov å ønske deg ny turnus for hvert år? Satser på at jeg også får ønsketurnus etterhvert, men dette er en relativt ny jobb så har ikke turt å spørre. Får inntrykk av at det er de som har jobbet lengst som får ønsketurnus. Jeg jobber også mest dag/aften og da er det typisk at tilstelningene som skjer etter,idag havner på aftenvaktene og julefrokost og foreldresamtaler havner på dagvaktene mine🙃 Så blir mye vaktbytting. Tenker likevel på de foreldrene som jobber kun dag 08-16. Virker jo som de fleste får det til på et vis😳 Anonymkode: 7ed35...292
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #14 Skrevet 19. november 2023 Det går fint, sørget for å ha en jobb som er fleksibel før jeg fikk barn. Bytter aldri jobb hvis de ikke har samme frihet. Jeg spør ingen om fri til noe av dette. Må møte de mål som er satt på jobb så klart, det avhenger ikke av tidsbruken mellom 8-16. Anonymkode: 7d367...f7b 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #15 Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Du visste det ville bli sånn, men fikk barn i en slik jobb for det, og så klager etterpå? Anonymkode: a6f53...e1e Jeg på det tidspunktet for meg at turnusen kunne være til fordel med småbarnslivet. Nettopp fordi foreldresamtaler, julefrokoster, følgegruppe o.l kunne tas dager jeg har aftenvakt eller fridager innimellom pga turnusen. Hadde også,sett for meg at jeg skulle ned i 75% stilling, men etter alt ble dyrere har vi ikke hatt råd til det slik som planlagt😔 Anonymkode: 7ed35...292 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #16 Skrevet 19. november 2023 lajlaj skrev (37 minutter siden): Hvor er partner? Kan ikke partner ta barna til helsestasjon, tannlegetime, ekstra vektkontroll. optiker, hudlege, foreldresamtale? Jo han tar sitt når han er hjemme fra anlegg. Og stort sett løser vi puslespillet til slutt. Vi har også besteforeldre til nøds. Men tenke på hvordan foreldre som ikke har samme mulighet for bytting og triksing av arbeidsdager og/eller fleksitid. Jeg vil bare høre hvordan det er mulig i tilfelle jeg ønsker å snuse meg om etter en dagjobb i stedet for turnus i framtiden. Ser foreløpig ikke for meg at dette er mulig før barna er mye større her. Anonymkode: 7ed35...292
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #17 Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg på det tidspunktet for meg at turnusen kunne være til fordel med småbarnslivet. Nettopp fordi foreldresamtaler, julefrokoster, følgegruppe o.l kunne tas dager jeg har aftenvakt eller fridager innimellom pga turnusen. Hadde også,sett for meg at jeg skulle ned i 75% stilling, men etter alt ble dyrere har vi ikke hatt råd til det slik som planlagt😔 Anonymkode: 7ed35...292 Forståelig. Beklager for et krast spørsmål ❤️ Anonymkode: a6f53...e1e
Fjaselina Skrevet 19. november 2023 #18 Skrevet 19. november 2023 Eg veit ikkje kor mykje du har prøvd å bytte slike avtalar, men eg er overraska over kollegaer som ikkje prøver å bytte timar dei får tildelt på tannlege, mammografi mm. Eg prøver alltid å bytte slik at det passar best mulig i arbeidsdagen min. Så då har eg minimert dei tinga eg må be om fri for å gjere. Har ikkje hatt behov for så mykje sosiale greier i barnehagen, men eg ser at det blir stadig meir av slikt. Merkelig at foreldra syns det er greitt. For om mange nok foreldre hadde sagt at det er vanskelig å få til, vil eg jo tru at barnehagen og SFO hadde kutta ut slikt... 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #19 Skrevet 20. november 2023 I veldig mange bransjer er det fleksitid, og enkelt å ta seg fri til slikt - mot at man da jobber det inn igjen senere. Mannen og jeg har villt forskjellige jobber, i helt forskjellige bransjer, men har begge fleksitid. Det hender jo at det er noen viktige møter som ikke går an å flytte på (mange folk, folk som kommer tilreisende, osv), men det er sjelden, og har aldri skjedd (på 5 år nå) at ingen av oss kan komme på noe sånt. Og OM man ikke kan, er det jo ganske mange som sender med besteforeldre, tanter/onkler, e.l. Heldigvis er de fleste bedrifter som ansetter "høytutdannede" folk obs på at de MÅ være familievennlige for å vinne frem i kampen om de gode kandidatene. Men ja, jeg jobbet en kort stund i et lite møkkafirma, hvor sjefen (som også var eier og grunnlegger av firmaet) ble potte sur om folk skulle følge ungen til tannlegen o.l. "Jammen det kan da vel konen din gjøre!" var omkvedet. For å si det sånn, han klarte IKKE holde på de ansatte. Jeg sluttet etter et år, og eneste grunnen til at jeg ble så lenge var graviditet. Anonymkode: f8612...5c2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #20 Skrevet 20. november 2023 Jeg tar ferie / flex for å passe barnebarnet når foreldrene er i en knipe - sånn som i morgennår begge er borte på kurs med egen jobb, og vi har satt av to dager til å bake før jul som betyr at foreldrene kan dra og handle etter jobb.. Jeg føler meg priveligert som kan gjøre det fordi jeg husker hvor stressende det var som eneforsørger når de var små å bli frynsete av å skulle strekke seg i alle retninger året rundt.. Anonymkode: 75881...2f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå