Gå til innhold

Bør jeg gå for øverste etasje i leilighetskompleks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe meg leilighet snart. (Gruer meg da jeg ikke er vant til å bo så nære folk). Hvis jeg vil skjermes mest mulig med tanke på støy, tramping osv. bør jeg gå for øverste etasje? Noen som har erfaringer? Nå skal det sies jeg er livredd for brann og da er det ikke akkurat kanskje gunstig å bo øverst? 🤧

Anonymkode: 3fa43...89b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, endeleilighet i øverste etasje vil antagelig være best ifht støy. 

Anonymkode: 15019...f98

• Liker 4
Skrevet

Og nyere bygg er bedre isolert enn gamle. Har selv bodd i bygård fra 1890 (hørte samtalene til naboene), fra 1960 (hørte møbler som ble flyttet, fottrinn etc). Når bor jeg i blokk fra 2008, og til tross for naboer på alle kanter hører jeg kun når det borres, hamres etc. Og hunder som bjeffer. Så vær obs på naboer med hund 😜

Anonymkode: 3c428...f59

• Liker 2
Skrevet

Jeg skal kjøpe toppleilighet; gjerne på enden☺️Sover lett og orker ikke engang å prøve å bo under noen😌Hvis det er to soverom, og det ene er «inneklemt», så trenger jeg ikke endeleilighet.

Men lurer mest på hva som er best av en helt ny, eller en eldre(typ 15-20 år) leilighet. Hva bør man satse på ift inneklima etc.

Anonymkode: 35814...49c

Skrevet

Jeg leide blokkleilighet bygd i 2018 og det var ekstremt lytt. Så hadde aldri turt annet enn øverste etasje. Nybygg er tydeligvis ingen garanti for lydisolering. 

Anonymkode: 808f7...ad7

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg skal kjøpe meg leilighet snart. (Gruer meg da jeg ikke er vant til å bo så nære folk). Hvis jeg vil skjermes mest mulig med tanke på støy, tramping osv. bør jeg gå for øverste etasje? Noen som har erfaringer? Nå skal det sies jeg er livredd for brann og da er det ikke akkurat kanskje gunstig å bo øverst? 🤧

Anonymkode: 3fa43...89b

Jeg bor øverst i et gammelt leilighetkompleks. Her er det svært lytt, så glad jeg bor øverst. Har vært i nybygd leilighetkompleks, og der hørte man ikke noe som helst fra naboene. Var endeleilighet 2 etasje der da.

Angående brann, så vil det vel være brannalarmer i bygningen, så om alarmen går i en leilighet, så vil den etter hvert begynne å gå i din leilighet også, om den ikke blir slått av. Skal være rikelig med rømningsveier også. Trappeganger, samt balkonger.

Skrevet

Ville absolutt valgt øverste etasje. Forrige leilighet jeg eide var andre etasje i nybygg og jeg holdt på å bli gal av trampingen fra de over meg😌 

Anonymkode: 0d25f...c8d

Skrevet

Bor øverst i lavblokk. Hører naboer her og, men mye mindre enn om jeg bodde lavere, der alle traver ut/ inn hele dagen i trapp og utgangsdør. Deilig å ikke høre noe over seg i det minste. Blokk fra 60 tallet.

Anonymkode: 69de2...019

Skrevet

Positivt med å bo i toppen: Som regel veldig lite støy. Er det dårlig isolert så er det du som forårsaker støyen for andre, og ikke omvendt.

Negativt med å bo i toppen: Fyrer for kråka og du får mindre varme fra de andre. Er du på enden er det enda verre.

Anonymkode: 5ce41...ca2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...