Gå til innhold

High masking autist

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vil en godt maskerende autist reagere på alkohol? Bli mer nevrotypisk eller mer autistisk? 

Hvor tidlig kan man lære å maskere? Finner man alltid autistiske trekk i tidlige barneår hos en som maskerer svært godt som voksen?

Anonymkode: d3cc8...6ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høytmaskerende og sent diagnostisert her. Jeg reagerer på alkohol med å bli mer utadvendt, kanskje mer nevrotypisk ja, MEN balanserer på en fin linje, for blir det for mye kommer angsten.

Man kan nok lære maskering tidlig - før barneskole til en viss grad. Jeg finner dog mye stimming, rigiditet, meltdowns og «fraværende» adferd bl.a i videoklipp fra egen barndom.

Anonymkode: f2f57...718

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Personen jeg tror har autisme har også et alkoholproblem, og blir mye mer nevrotypisk når han drikker.

Jeg vet ikke så mye om oppveksten, men ingen har reagert på noe uvanlig ved han så vidt jeg vet. Men det var vel heller ikke vanlig på 90 tallet kanskje. Jeg vet at han var bedrevitere og rettet mye på lærerne, så mye at det ble holdt et møte om det. Han var veldig smart og kunne mye. Jeg vet også at han følte seg mobbet hele barndommen uten at moren hans er enig i det. Han begynte å snakke litt sent, men da kunne han til gjengjeld snakke flytende. Ville ikke at foreldre skulle se at han ikke kunne sykle, så øvde i smug. 

Jeg lurer også på en ting til: dette med empati. Er det en myte at autister ikke har det? For denne mannen har mye empati, og mener at det gjør at autisme er utelukket.

Det er veldig mange tegn som tyder på autisme. Kontrollbehov, rigiditet, overfølsom for sanseinntrykk, bokstavelig tolkninger, shutdown og meltdown. 

Skrevet

Autister har da empati i massevis. Det skorter kanskje litt på sympatien, fordi logikken står så mye sterkere. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er også sent diagnostisert. Ikke glad i alkohol. Drakk litt på og av tidlig i 20-årene, men mest fordi jeg følte at det ble forventet av meg, men aldri vært full. Synes at alkoholrus er ubehagelig. Får lyst til å gå hjem med en gang jeg kjenner at det svinger litt i hodet. 

Jeg mener at jeg har empati. Kan sette meg inn i hvordan andre mennesker føler seg, innen rimelighetens grenser. Men jeg har kanskje begrenset evne til å sette meg inn i andres reaksjonsmønster. Jeg kan forstå når folk er trist/sint/glad, og kan ha medfølelse for det, men skjønner ikke alltid reaksjonsmønsteret, altså hvorfor personen blir glad i akkurat den situasjonen, men jeg lar meg fortsatt bevege av andres følelser. 

Når folk sier empatiløs så tolker jeg det som noen som ikke bryr seg eller blir beveget av folks følelser. Jeg blir beveget og vil nesten si at jeg blir mer påvirket av andres følelser.

Anonymkode: 885a0...790

• Liker 4
Skrevet

Jeg er i prosess med utredning nå, så jeg vet ikke om jeg har diagnosen enda (men trolig). 

Alkohol var noe av det som fikk meg gjennom det å være fungerende med andre (middager, sosiale tilsetninger, fest etc), men var ikke klar over det da. Alkohol nummet meg såpass slik at sanseprosessering gir mye bedre. Adferden min som beruset var veldig dårlig. Dvs jeg ble veldig vill og skruppelløs.

Da jeg sluttet med alkohol kom særtrekk og utfordringene mine mer og mer frem. 

Anonymkode: a9606...b27

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Takk for svar! Personen jeg tror har autisme har også et alkoholproblem, og blir mye mer nevrotypisk når han drikker.

Jeg vet ikke så mye om oppveksten, men ingen har reagert på noe uvanlig ved han så vidt jeg vet. Men det var vel heller ikke vanlig på 90 tallet kanskje. Jeg vet at han var bedrevitere og rettet mye på lærerne, så mye at det ble holdt et møte om det. Han var veldig smart og kunne mye. Jeg vet også at han følte seg mobbet hele barndommen uten at moren hans er enig i det. Han begynte å snakke litt sent, men da kunne han til gjengjeld snakke flytende. Ville ikke at foreldre skulle se at han ikke kunne sykle, så øvde i smug. 

Jeg lurer også på en ting til: dette med empati. Er det en myte at autister ikke har det? For denne mannen har mye empati, og mener at det gjør at autisme er utelukket.

Det er veldig mange tegn som tyder på autisme. Kontrollbehov, rigiditet, overfølsom for sanseinntrykk, bokstavelig tolkninger, shutdown og meltdown. 

At autister ikke har empati er en myte ja. En myte som bør tas ved roten og hives til bloksberg!

Både nevrotypiske og autister er mennesker, alle med menneskelige trekk. Det finnes enpatiløse nevrotypiske og det finnes empatiløse autister, MEN mangel på empati har ingenting med autisme å gjøre. Står ingenting i diagnosekriteriene om det.

Hvorfor er det viktig for deg å vite om han er autist? Dersom han selv er nysgjerrig burde han ta AQ test og RAADS-R via embrace autism (gratis), så vil han få en pekepinn.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

At autister ikke har empati er en myte ja. En myte som bør tas ved roten og hives til bloksberg!

Både nevrotypiske og autister er mennesker, alle med menneskelige trekk. Det finnes enpatiløse nevrotypiske og det finnes empatiløse autister, MEN mangel på empati har ingenting med autisme å gjøre. Står ingenting i diagnosekriteriene om det.

Hvorfor er det viktig for deg å vite om han er autist? Dersom han selv er nysgjerrig burde han ta AQ test og RAADS-R via embrace autism (gratis), så vil han få en pekepinn.

Han har tatt AQ og fikk 26. Det er viktig for meg fordi pga relasjonen vår uten at jeg vil gå nærmere inn på det. Mest av alt ønsker jeg å hjelpe han mest mulig. 😊

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Han har tatt AQ og fikk 26. Det er viktig for meg fordi pga relasjonen vår uten at jeg vil gå nærmere inn på det. Mest av alt ønsker jeg å hjelpe han mest mulig. 😊

26 er ikke veldig høyt, og symptomer på autisme kan være helt andre ting. Kptsd, adhd/add, m.m. Han kan ta raads testen som er mer omfattende, også må han selv kjenne på om han føler han trenger utredning. 

Anonymkode: a9606...b27

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

26 er ikke så høyt. Personlig fikk jeg 38 da alarmen gikk. Som ab over sier, be han ta RAADS i tillegg, den er designet for maskerende voksne.

Så fint at du ønsker å hjelpe han - det tenker jeg du kan gjøre uavhengig av diagnose. Dersom noe er veldig viktig for han (vi har gjerne våre rutiner og ritualer), så la han holde på med det så lenge det ikke plager deg eller andre. La han snakke om interessene sine (selv om du kanskje ikke synes det er så spennende), og la han «gjøre rare ting» uten å lage oppstyr av det 😊 

Det kan være vanskelig å få utredning på dps og dersom han ikke har store problemer og utfordringer er det kanskje heller ikke vits i å sette en merkelapp på bare for å ha en merkelapp.

Skrevet

Jeg skrev feil, mente ikke 26 men 29. Men det spiller vel ingen rolle, er ikke så stor forskjell. Skal fortelle han om den andre testen, takk for tipset 😃

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvordan vil en godt maskerende autist reagere på alkohol? Bli mer nevrotypisk eller mer autistisk? 

Hvor tidlig kan man lære å maskere? Finner man alltid autistiske trekk i tidlige barneår hos en som maskerer svært godt som voksen?

Jeg blir mer den jeg skulle ønske jeg var med passelig mengde alkohol ( Ikke sprit. Det tåler jeg ikke)  Jeg elsker effekten et par øl eller glass vin gir meg.  Jeg slutter å overtenke, angsten forsvinner,jeg tar ting mer som de kommer. Jeg blir lettere til sinns og puster lettere. Jeg blir mer avslappet.

Men selvsagt kan jeg ikke drikke alkohol hele tiden bare pga den behagelige effekten det gir.  Da hadde jeg vært alkoholiker for lenge siden.  Det er ikke bærekraftig for meg både pga kalorier og negative helseeffekter F.eks leveren.

Men jeg kan ikke nekte for at jeg liker følelsen moderne mengder øl eller vin gir.  Jeg skulle ønske det fantes noe som er like effektivt uten bivirkninger 

Skrevet
Laraa skrev (19 minutter siden):

Jeg blir mer den jeg skulle ønske jeg var med passelig mengde alkohol ( Ikke sprit. Det tåler jeg ikke)  Jeg elsker effekten et par øl eller glass vin gir meg.  Jeg slutter å overtenke, angsten forsvinner,jeg tar ting mer som de kommer. Jeg blir lettere til sinns og puster lettere. Jeg blir mer avslappet.

Men selvsagt kan jeg ikke drikke alkohol hele tiden bare pga den behagelige effekten det gir.  Da hadde jeg vært alkoholiker for lenge siden.  Det er ikke bærekraftig for meg både pga kalorier og negative helseeffekter F.eks leveren.

Men jeg kan ikke nekte for at jeg liker følelsen moderne mengder øl eller vin gir.  Jeg skulle ønske det fantes noe som er like effektivt uten bivirkninger 

Jeg har begynt på b12 (og magnesium), og merker at nervesystemet har det bedre. Hadde normale, men ikke optimale b12 verdier. 

https://www.autismspeaks.org/science-news/small-study-finds-b12-injections-ease-autism-symptoms-some-children

Anonymkode: 6b559...fa4

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Min sønn er diagnostisert med Asperger syndrom, som finnes på autismespekteret. Høytfungerende, ingen stimming osv.

Han har veldig empati med dyr og små, forsvarsløse ting og vesener. Om noen er alene osv, da blir han lei seg for han føler med dem. Han gråt da hunden vår led av smerter de siste dagene i sitt liv før hunden ble avlivet, fordi hunden pep av smerte og tydelig led. Da gråt han, voksne mannen, fordi han syntes så synd på hunden.

Som barn gråt han en gang vi så et naturprogram, fordi en pingvinunge hadde gått litt vekk fra kolonien og ble angrepet av måker som hakket den i hjel. Det skulle egentlig være et program for hele familien, men det var det åpenbart ikke. Vi slo av fordi han gråt og syntes så synd på den forsvarsløse pingvinungen.

Andre ting kan han være ganske likegyldig til, andre mennesker i en del situasjoner. Han bryr seg for eksempel ikke om å si "unnskyld" hvis han dulter borti noen på offentlig transport. Det forstår han rett og slett ikke at man bør gjøre.

Anonymkode: 24e44...f2e

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...