Gå til innhold

Kjøper du unødvendig tur- og sportsutstyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste denne kronikken om at vi handler tur- og sportsutstyr for over 17 milliarder i året, og er dermed på andreplass i Europa. https://www.nrk.no/ytring/fratsing-i-friluft-1.16632384

Hva som blir sett som nødvendig eller unødvendig utstyr kan vel være individuelt. Jeg har verken skalljakke eller turbukse. Og jeg går tur både ved sjø, skog, og på fjell. Men jeg har brukt penger på en god dagstursekk og gode sko. Jeg har ikke planer om å kjøpe nytt før de er ødelagte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nordpå er turbukser og skalljakker hverdagsklær for mange. Især menn. Altså, de går i turbukser heller enn dongeri til hverdags. Stort sett alle bruker allværsjakker, skalljakker og slike praktiske ytterplagg store deler av året, som også er turtøy.

For ikke å snakke om ungene! Fra de vokser fra hel vinterdress i barnehagen, så går det i turtøy for aktive unger som er mye ute.

Er på ingen måte unødvendig, eller ting som ikke blir brukt. Men det kjøpes heller desto mindre av andre plagg.

Og nordpå er ikke eneste stedene her til lands det er mye vær :)

Anonymkode: f5da1...d7e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Litt merkelig å kalle det "unødvendig" friluftsutstyr. Hvem skal dømme hva som er nødvendig og ikke? Da kan man jo si det samme om alt annet man har hjemme som man ikke bruker hver dag.. Hvor mange har ikke klær som ligger i skapet og støver ned? Leker? hagemøbler? verktøy?

Jeg går i turklær hver dag året rundt, fordi jeg driver aktivt med hund, og jeg skjønner ikke hvorfor artikkelforfatter skal blande seg opp i hvilke klær jeg velger å gå med. Favorittbuksa mi kostet 2100 kr, og nei, det er ikke det samme å gå i en gammel dongeribukse, tenk... Mulig man kan ha like god naturopplevelse i en gammel solbleket anorakk som i Gore-Tex, men den opplevelsen blir sannelig spolert i det øyeblikket det begynner å sludde:paff:. At det er "motepress" i marka er bare tull. Folk kjøper de klærne de har lyst på. Det har de alltid gjort og det kommer de alltid til å gjøre.

Jeg bruker forresten Finn.no til å kjøpe både klær og utstyr, og ser at mange andre gjør det også. Jeg prøvde å finne et par fjellski for et par år siden, men prisen var like høy for brukte ski som for nye.

• Liker 3
Skrevet

Ja, det gjør jeg nok, men det som er svindyrt har også god kvalitet og varer og varer og til slutt kjøper jeg noe nytt fordi jeg har lyst på det, ikke fordi det gamle har blitt ubrukelig. Tåpelig selvsagt, men teknologien går framover og nye produkter kommer på markedet - og jeg må ha🙈

• Liker 1
Skrevet

Undersøkelsen viser at 55 prosent av oss har friluftsutstyr vi ikke bruker.

Men det står ikke noe om hva slags utstyr det er, eller hvorfor det ikke brukes.

Ja, jeg har en regnjakke jeg ikke bruker. Det er fordi den ikke er helt tett i sømmene lenger, så jeg har kjøpt en ny, men jeg har ikke fått meg til å kaste den gamle. 

Ja, jeg har et par fjellski jeg ikke har brukt på lenge. Jeg har små barn og tidsklemme nå, men jeg lever fortsatt med drømmen om hvite vidder og lange, ensomme skiturer. En dag...

Anonymkode: 34119...16e

• Liker 2
Skrevet

Eigentlig ikkje.  Låner ski om vi skal,  vi har utlånssentral. Donerer sjølv utstyr til den.  Selje ting og veldig billig på Facebook for å bli kvitt ting. Liker ikkje å ha masse ting over alt. 

Unntaket er kanskje sykkelvogna. Har nettopp kjøpt den. Så langt brukt den fire gonger. Det er ein viss fare for at den blir liggande i boden, men vi får sjå. Den var ikkje så praktisk å ta med på f.eks buss

Ellers har vi jo to baller, vi tar berre med ein når vi sparker. 

Turkle blir brukt hyppig.

Anonymkode: 5f538...6cb

Skrevet

Nei det vil jeg faktisk ikke si at jeg har eller gjør. Friluftsliv er en av hovedhobbyene mine. Og det er også den posten jeg legger igjen en del penger i, helt bevist og helt uten sløsing.

Jeg bor på vestlandet og således trenger jeg turutstyr som tåler vann og ikke sånn fjase greier med vannsøyle på 10 000, den slags holder knapt til postkassen før det er sørpe bløtt så jeg trenger å stole på utstyret jeg har. 30 000 i vannsøyle er minste kravet både i bukse og jakke Og det koster. Men det varer også ganske greit.

Jeg har et stort skap med telt, soveplasser (til sommer og vinter), jervenduk, Primus og stormkjøkken. Med telt og hammock, og annet ymse + klær som kan brukes på både vinter og sommer. Liten og stor sekk, god kikkertog annet utstyr. Jeg har høye fjellsko og lave, gode turbukser og ymse annet av klær. Og alt blir brukt og alt har gitt meg ekstremt gode opplevelser og har vist seg tilliten verdig så da tenker jeg ikke at det er sløsing eller unødvendig.

Den første skikkelig gode jakken fikk jeg av mannen for 15 år siden, først i fjor fikk den litt skader under en impregnering  men den har jeg levert inn og fått fikset så den fungerer like godt så ny igjen (og det er den absolutt beste jakken jeg har) så jeg tar også vare på utstyret og prøver å reparere der jeg kan. Det eneste jeg kanskje ikke er så god på er å kjøpe brukt utstyr, der er jeg ganske reservert ennda.

Skrevet

Nei.

Anonymkode: c2af1...258

Skrevet

Det er noe som ofte blir omtalt at de mest erfarne i fjellet er de med eldst og minst fancy klær 🤣 Det blir ofte snakket om i Dnt. 

Jeg er kjempeaktiv og har klær deretter. Jeg har flere regnjakker/skalljakker med ulik regnsøyle. Skalljakker med grei regnsøyle blir brukt store deler av året i hverdagen også. Jeg har derimot kun en regnbukse, og kun en vinterbukse. Jeg har både kort og langt varmeskjørt til å ta utenpå, perfekt for på farten i byen, eller på leirplassen. Jeg har en tursekk for dagsturer, men vurderer å kjøpe meg en til som er større siden jeg har mer og mer ansvar på tur og trenger av og til plass til mer utstyr. 

Luer, pannebånd og votter har jeg komisk mye av, men så ser det til tider ut som en barnehage her, med sett på sett med votter og jakker til tørk 🤣 Jeg har også flere ulike par sko, og sett med ullundertøy. Ullundertøy brukes jo i hverdagen også. Jeg ble spurt om jeg trengte mer ull til jul nå, og måtte da si at jeg har så jeg klarer meg. 2 gode ullgensere er også mer enn nok, og én hadde nok holdt også, for det er en jeg bruker mest. 

Jeg har flere termoser i ulike størrelser, samme med mattermoser. To hodelykter til ulikt formål. 

Ting jeg ikke har er skøyter, ski, truger, vaffeljern og munkejern til bål, og evt annet til bål. Jeg kjenner folk som har fire soveposer og alle blir brukt. Ulike liggeunderlag også som de faktisk bruker. Jeg er gammel speider, og er vokst opp med å være en del aktiv, men er enda mer aktiv nå, og kjenner folk som har masse ulikt utstyr til bål, og overnatting i 20 minus. Telt for ulike årstider og etter hvor langt de skal også. 

Jeg tror det er lurt å prøve ut friluftslivet og se litt hva en trenger. Jeg er mest på lokale turer, og ikke overnatting og trenger da ikke så mye. Da kan en klare seg med en del mindre, men må likevel ha nok av det som blir vått. Noen jeg kjenner sover ute hele året, og tenner bål på tur ukentlig. Da blir jo nivået annerledes. Av de jeg kjenner som er mest aktive, både innen dnt, speideren, og røde kors er det ikke noe jag etter «det nyeste». De kjøper gjerne kvalitet som skal vare. Det er mye fokus på reparasjon også. I dnt kan en også ved de ulike tursenterene selge ting en ikke trenger som er ganske genialt og få hjelp og tips til å kunne reparere klær og annet utstyr selv. 

Hva som er mye kommer rett og slett an på hvor en bor, og hvilket liv en lever. 

Skrevet
1 hour ago, Daisy-love said:

Det er noe som ofte blir omtalt at de mest erfarne i fjellet er de med eldst og minst fancy klær 🤣 Det blir ofte snakket om i Dnt.

😂 😂

Dette er vel mest noe de gamle karene tror på selv? For å bli "godkjent" som friluftsmenneske må du ha sydd klærne selv, av egenflådd bjørnepels som du har drept med speiderkniv. Teltet og hermetikken må helst være fra krigens dager, og istedenfor "nymotens" svartkjele koker man kaffe i en gammel tyskerhjelm.

PS: Hvis du ikke fikk hagle i 8-årsgave kommer du aldri til å bli friluftsmenneske, på grunn av manglende erfaring.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Portia Catonis skrev (16 minutter siden):

😂 😂

Dette er vel mest noe de gamle karene tror på selv? For å bli "godkjent" som friluftsmenneske må du ha sydd klærne selv, av egenflådd bjørnepels som du har drept med speiderkniv. Teltet og hermetikken må helst være fra krigens dager, og istedenfor "nymotens" svartkjele koker man kaffe i en gammel tyskerhjelm.

PS: Hvis du ikke fikk hagle i 8-årsgave kommer du aldri til å bli friluftsmenneske, på grunn av manglende erfaring.

Lol jeg ler 🤣🤣 Jeg kjenner til noen gamle karer som er ca som det her. Klærne er 60 + år og fått til konfirmasjonen, sånn for å sette på spissen 🤣🤣

De aller fleste er ikke helt der da, men to av pilarene til Dnt er et enkelt og naturlig friluftsliv. Det skal være enkelt å komme seg ut, og det skal være naturlig, og ikke kreve masse dill og dall. Hva som er enkelt og naturlig, og enda mer hva som er «dill og dall» er det nok delte meninger om da 🤣🤣

Skrevet
8 minutter siden, Daisy-love said:

Lol jeg ler 🤣🤣 Jeg kjenner til noen gamle karer som er ca som det her. Klærne er 60 + år og fått til konfirmasjonen, sånn for å sette på spissen 🤣🤣

De aller fleste er ikke helt der da, men to av pilarene til Dnt er et enkelt og naturlig friluftsliv. Det skal være enkelt å komme seg ut, og det skal være naturlig, og ikke kreve masse dill og dall. Hva som er enkelt og naturlig, og enda mer hva som er «dill og dall» er det nok delte meninger om da 🤣🤣

Ja, nettopp😄... Jeg går ofte i fjellet på hytta og møter innimellom de "gamle kara" i utgåtte ankelhøye fjellsko uten støtte, overtrekksjakke fra 90-tallet som garantert ikke tåler 2 dråper regn, toppet med lue fra ski-VM i Oslo i 1984.

Hver sin smak, tenker jeg da, men jeg foretrekker faktisk å være tørr og varm😉. Så får de heller bare fnyse av de "nymotens dilldall" fjellstøvlene, turbuksa og jakken min, da...

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.11.2023 den 23.22):

Nordpå er turbukser og skalljakker hverdagsklær for mange. Især menn. Altså, de går i turbukser heller enn dongeri til hverdags. Stort sett alle bruker allværsjakker, skalljakker og slike praktiske ytterplagg store deler av året, som også er turtøy.

For ikke å snakke om ungene! Fra de vokser fra hel vinterdress i barnehagen, så går det i turtøy for aktive unger som er mye ute.

Er på ingen måte unødvendig, eller ting som ikke blir brukt. Men det kjøpes heller desto mindre av andre plagg.

Og nordpå er ikke eneste stedene her til lands det er mye vær :)

Anonymkode: f5da1...d7e

Tja. Hvor mange middelaldrende folk bruker ikke klær til ekstremt mange tusen (som sikkert er designet for toppturer og hardt friluftsliv) når de går "tur" på gangstien to ganger i uka? 

Jeg føler at "folk flest" sjekker hva som er aller best hver gang de skal kjøpe noe, i stedet for å sjekke hva som er godt nok. Samme med telefoner, hvor mange trenger egentlig toppmodellen? 

For min del vet jeg at jeg har for mye penger, så det er lett å kjøpe ting. Og jeg tenker alltid at det er bedre å betale mer for noe "skikkelig", i stedet for å kanskje låne først og så kjøpe om jeg skulle bli skikkelig hekta. Har feks våpen til veeeeldig mange tusen fordi jeg skulle begynne å jakte (gjort det EN gang for seks år siden), forskjellige nedoverski, brukt kanskje to ganger hver, har kite, skulle på kurs, men ble syk++ Så ja, veldig flaut egentlig. 

Skrevet
Portia Catonis skrev (3 timer siden):

Ja, nettopp😄... Jeg går ofte i fjellet på hytta og møter innimellom de "gamle kara" i utgåtte ankelhøye fjellsko uten støtte, overtrekksjakke fra 90-tallet som garantert ikke tåler 2 dråper regn, toppet med lue fra ski-VM i Oslo i 1984.

Hver sin smak, tenker jeg da, men jeg foretrekker faktisk å være tørr og varm😉. Så får de heller bare fnyse av de "nymotens dilldall" fjellstøvlene, turbuksa og jakken min, da...

Helt enig med deg der altså 🤣 Jeg vil heller være tørr og varm 🥰 Går an å finne en mellomting da. Ikke kjøpe mer enn nødvendig, men ha det utstyret en trenger, og føler er relevant for det friluftslivet en har. 

Jeg dro hjem fra tur nå, fordi det begynte å fryse på. Hadde med meg brodder, men dro heller hjem for å spise middag, så kan jeg gå en tur med piggsko med godt feste ettermiddag. Selvsagt med hodelykt og det hele 🤣

Skrevet

Jeg skal ærlig innrømme at jeg har mye mer turklær og -utstyr enn jeg egentlig behøver. Jeg har flere skalljakker og -bukser enn jeg behøver, flere bomullsanorakker enn jeg bruker, mange fleecegensere jeg ikke bruker, alt for mange sett med ullundertøy, mange buffer, flere par fjellsko osv osv. Soveposer, liggeunderlag og telt har jeg noe færre av.

Det skal sies at jeg er 50 år, har brukt samme klesstørrelse siden jeg var 20 og mange av sakene er anskaffet over lang tid. Noen av tingene er over 25 år gamle, og med flere ting å bytte mellom blir de ikke så fort utslitt. 

Anonymkode: e7e62...a30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...