Gå til innhold

Hvordan kommer man seg over helseangst? Jeg er så lei.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler jeg får det bedre, men samtidig ikke. Jeg er på venteliste til hjelp, men det er ikke før om flere måneder før jeg faktisk får hjelp. Jeg er så sliten av dette. Jeg spiser sunt, og er opptatt av hva jeg spiser og at jeg får i meg variert. Jeg er i bevegelse hver dag. Men jeg er så redd og urolig inni meg. Jeg scanner kroppen min og klarer ikke stoppe når jeg først begynner. Og jeg føler meg tvunget av hode til å scanne kroppen. Men hvordan kommer jeg meg ut av det? 

Ikke si jeg må slutte å scanne kroppen, hadde det vært så enkelt, så hadde jeg ikke slitt med helseangst. Er det noen her som har eller har slitt med helseangst? Hvordan kommer man seg eventuelt over det?

Anonymkode: 1c4dd...cf4

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er du, ts? Kjenner flere som hadde det slik i 20-årene. Løp til legen hver måned, sjekket alt mulig, var stresset hele tiden, panikk, dr. Google, du vet...😀 men nå er de rundt 40 og bryr seg ikke. Angsten er borte. 

Sier ikke at det bare er alderen, men hvem vet? 

Anonymkode: 772cc...e4e

• Liker 2
Skrevet

Helseangst har nok ingen alderbegrensninger. Har bare et tips ; ikke se maraton med legeserier! 

Anonymkode: 6d68d...24f

• Liker 3
Skrevet

Jeg har også slitt med helseangst. Og gjør det fremdeles, men det har blitt vesentlig redusert. For meg har det hjulpet å jobbe mye med aksept og å slippe kontroll. Faktum er at jeg kan bli syk. Jeg kan få kreft. Jeg kan få diabetes. Kanskje kan jeg ikke bli gravid. Kanskje har jeg en hjernesvulst akkurat nå. Eller kanskje jeg havner i en trafikkulykke og omkommer i morgen. Ingen vet. Vi kan ta noen forholdsregler, og det gjør jeg, men ellers så jobber jeg med å velge å leve livet. Ikke bruke all min energi på å prøve å kontrollere noe vi ikke kan.

Anonymkode: 57ff2...536

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor gammel er du, ts? Kjenner flere som hadde det slik i 20-årene. Løp til legen hver måned, sjekket alt mulig, var stresset hele tiden, panikk, dr. Google, du vet...😀 men nå er de rundt 40 og bryr seg ikke. Angsten er borte. 

Sier ikke at det bare er alderen, men hvem vet? 

Er i slutten av 20 åra faktisk. 
ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har også slitt med helseangst. Og gjør det fremdeles, men det har blitt vesentlig redusert. For meg har det hjulpet å jobbe mye med aksept og å slippe kontroll. Faktum er at jeg kan bli syk. Jeg kan få kreft. Jeg kan få diabetes. Kanskje kan jeg ikke bli gravid. Kanskje har jeg en hjernesvulst akkurat nå. Eller kanskje jeg havner i en trafikkulykke og omkommer i morgen. Ingen vet. Vi kan ta noen forholdsregler, og det gjør jeg, men ellers så jobber jeg med å velge å leve livet. Ikke bruke all min energi på å prøve å kontrollere noe vi ikke kan.

Anonymkode: 57ff2...536

Enig, MEN...hvis man ikke skal prøve å "kontrollere noe vi ikke kan", da kan man jo like gjerne slutte å trene og spise sunt? Mange gjør jo det bare for helsa, ikke fordi de liker det 

• Liker 3
Skrevet

Jeg slet med helseangst i mange, mange år, og gikk i behandling hos flere psykologer, men det som til slutt gjorde at jeg ble kvitt helseangsten var å starte på medisiner (antidepressiva) og gå i behandling hos Ingvard Wilhelmsen. Nå har jeg lært meg å akseptere at jeg faktisk en gang skal dø og at jeg ikke har kontroll på av hva jeg skal dø av. Jeg kan lese om sykdom uten å bli redd selv og jeg er generelt mindre engstelig for ting enn det jeg var før. 

Anonymkode: 56f9f...853

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ikke google ting..ikke se lege serier...der er iallefall det du kan begynne med idag..hilsen en med helseangst 

Skrevet
Sofakona skrev (3 minutter siden):

Ikke google ting..ikke se lege serier...der er iallefall det du kan begynne med idag..hilsen en med helseangst 

Har faktisk slutta med å google. Og ser ikke på lege serier. Har ikke googla på på en eller to måneder kanskje. 
Ts

• Liker 2
Skrevet

Hvis du sliter med å holde ut til timen din om noen måneder ville jeg vurdert å enten: kontakte kommunen for å få noen å snakke med der i mellomtiden, jobbe med selvhjelpskurs, eller be fastlegen om å få starte på medisiner. Kanskje helst alle tre.

https://nhi.no/selvhjelp-og-kurs/kognitiv-terapi/helseangst-selvhjelpskurs

Det er opp til deg å gjøre noe med det. Det er ingen som kan trykke på en knapp, si magiske ord og så blir det plutselig enkelt for deg. Det er vanskelig! Men jeg har tro på å at du kan greie det.

Anonymkode: c6609...304

• Liker 1
Skrevet

Vel, du vet hva som faktisk feiler deg, og da må du bruke tid på å bli frisk ifra det fremfor alt det du ikke har. Viss du hadde brukt halvparten av tiden din på å google deg frem til tips for det du faktisk sliter med fremfor alt det du ikke har og bruke tid på scanning så hadde du nok også blitt litt bedre.

Det nytter ikke å søke på vaffeloppskrift viss du ønsker å lage kjøttkaker, (ja flåsete skrevet men likevel sant) Så begrens heller tiden du leter etter alt du ikke har og bruk heller den tiden på å leit etter bedring på den sykdommen du har (helseangst).

Men det er mye gode både podkaster og YouTube videoer ute av Ingvard Wilhelmsen, hvor han deler mye god informasjon og tips. Om du søker på navnet hans får du opp mye bra.

Anonymkode: e9a4b...5a3

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Mye handler om aksept. Du kan bli syk, skal bli syk, og til slutt skal du dø. Når man klarer å komme til den konklusjonen blir det for enkelte lettere.

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår ikke dette med helseangst, er det ikke litt oppkonstruert?

En venninne har helseangst, men hun har alt man kan ønske seg i livet og en veldig god barndom så jeg lurer på om det handler om oppmerksomhet for henne eller hva? 

Anonymkode: da2b0...abc

• Liker 3
Skrevet

En forsikring eller trygghet om at sykdom ikke vil skje kan du ikke få for det eneste som er sikkert er at helse er et sjansespill. Det som derimot ER sikkert er at angst gir grobunn for flere sykdommer. Du spenner deg og får stive muskler, bekymringene går utover magen, hodepine kanskje, nedsatt immunforsvar, betennelseslignende tilstander fordi kroppen er i alarmberedskap over lang tid ++++. 

Alle har tanken du har. Hos andre er den bitteliten men hos deg er den veldig stor. Tanken er ikke gal, den tar bare for stor plass. Hva om du tenker hva hvis scenarioer? Hva hvis du har en sykdom; Hva da? Veien videre er lik for deg som for de som ikke har tenkt på sykdom. 

Ikke hold alt på vent til du får time. Det skjer ingen mirakler på en time. Hjelpsomt men du trenger nok endel timer for å komme noen vei. Start I DAG med å tenke på hva som gjør at du er så redd for dette. 

Anonymkode: 14155...8dd

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En venninne har helseangst, men hun har alt man kan ønske seg i livet og en veldig god barndom så jeg lurer på om det handler om oppmerksomhet for henne eller hva? 

Nei, det er en form for angstlidelse. Angst er ofte vanskelig å forstå for dem som ikke har opplevd det. Du kan jo prøve å lese litt om temaet for å forstå venninnen din bedre.

Anonymkode: c6609...304

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg unner ikke min værste fiende helseangst..jeg er noe til 2 barn...god barndom og har det bra i livet mitt..men har helse angst..min kom for 11 år siden da jeg mistet pappa til kreft. Ingen kan se mine skikkelig ræva episoder...ingen kan se når jeg nesten forsvinner ut av kroppen opplevelse pga angst. Ingen kan se at jeg kan gå og grue meg i flere uker..og da aldri føle at jeg ikke er tilstede. Ingen kan se når jeg blir trigget...eller når jeg katastrofe tenker alt. Ingen kan se at jeg har skjekket en føflekk 40 ganger idag. Les deg litt opp..men helse angst er noe du ikke ser..for vi er flinke til å skjule det 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

En forsikring eller trygghet om at sykdom ikke vil skje kan du ikke få for det eneste som er sikkert er at helse er et sjansespill. Det som derimot ER sikkert er at angst gir grobunn for flere sykdommer. Du spenner deg og får stive muskler, bekymringene går utover magen, hodepine kanskje, nedsatt immunforsvar, betennelseslignende tilstander fordi kroppen er i alarmberedskap over lang tid ++++. 

Alle har tanken du har. Hos andre er den bitteliten men hos deg er den veldig stor. Tanken er ikke gal, den tar bare for stor plass. Hva om du tenker hva hvis scenarioer? Hva hvis du har en sykdom; Hva da? Veien videre er lik for deg som for de som ikke har tenkt på sykdom. 

Ikke hold alt på vent til du får time. Det skjer ingen mirakler på en time. Hjelpsomt men du trenger nok endel timer for å komme noen vei. Start I DAG med å tenke på hva som gjør at du er så redd for dette. 

Anonymkode: 14155...8dd

Link til info som bekrefter dette? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Link til info som bekrefter dette? 

Min kropp og hode kan bekrefte dette iallefall 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...