Gå til innhold

Da er det jul igjen, får depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren er veldig introverte. Dette til tross for at vi er studenter. Heldige er vi at vi har egen leilighet og greit med råd på grunn av min arv.

Julefeiring blir tragisk og påminnelse om hvor tragisk person jeg er. Vi feirer sammen med samboeren foreldre. Vi alle er kjedelige og stille personer. Jeg sitter ved middagsbordet og tenker hvorfor er jeg her.  Men samtidig er dette eneste sosiale fellesskapet for meg.

Trøsten er at det kunne ha vært verre, jeg kunne ha vært helt alene.

Forslag til hvordan jul kan bli spennende med de forutsetninger jeg har?  Hilsen mann

Anonymkode: dd79e...7a3

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det du savner? Hva er det som kunne vært annerledes slik at du hadde hatt det bedre?

Anonymkode: 8abe8...9f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er det du savner? Hva er det som kunne vært annerledes slik at du hadde hatt det bedre?

Savner venner, og flere folk. Litt liv.  Men jeg selv er jo stille. Vår feiring blir tragisk sammenlignet med andre.

Blir fort som vanlig middag. 

Skrevet

Det er ikke jul før 24.12....

Anonymkode: 508fa...640

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Savner venner, og flere folk. Litt liv.  Men jeg selv er jo stille. Vår feiring blir tragisk sammenlignet med andre.

Venner kan du skaffe deg. Jeg er introvert og har selv fått venner i voksen alder gjennom hobbyer og fritidsinteresser.

Hva er det som gjør feiringen tragisk? Er det noe du bare tror fordi du tenker at en julefeiring skal være sånn eller slik eller er det dårlig stemning og ingen trives?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du høres ikke ut som en introvert. Som introvert savner man sjeldent mer folk og liv. Man kan bli ensom selv om man er introvert, men da savner man noen å være sammen med eller ha i nærheten, og da helst en eller noen få nære. Ikke folk, flere venner og liv.

Jeg synes julefeiringen deres høres magisk ut. Feiring sammen med noen få nære, i stillhet og ro. Ikke noe stress.

Anonymkode: 5354a...36d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Et tragisk og kjedsommelig liv er loddet ditt. Ikke noe du kan gjøre for det. 

Anonymkode: ef0fe...285

Skrevet

Det er mye fasade rundt forbi. Jul er langt fra den idyllen det ser ut som.  Hvorfor tror du alle andre har det mye bedre enn deg?

Anonymkode: f9a2a...62f

• Liker 2
Skrevet

Å kalle det depresjon og at julefeiring med svigers er tragisk, er å ta litt hardt i ut fra hvordan du beskriver det. Men ønsker du en endring, må du selv gjøre noe aktivt for å få til det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Forslag til hvordan jul kan bli spennende med de forutsetninger jeg har?  Hilsen mann

Finn ut hva du trenger for å få en fin jul, og gjør noe aktivt for å få det til. Om du mangler venner, finnes det sikkert noe sosialt å gjøre der du treffer andre mennesker. Hør med Røde Kors, Frivilligsentralen o.l. om aktuelle arrangementer og samlinger. Eller meld dere inn i en veldedig/frivillig organisasjon, de trenger mye hjelp nå før jul.
Kun du/dere vet hva som skal til for å gjøre jula fin for akkurat deg/dere.

Anonymkode: 5354a...36d

Skrevet

Jeg tror du hauser opp hvordan jula er for andre. Sånne dager setter alltid søkelyset på "svakheter" i familien, og jeg vil tro det er mange der ute som opplever det vanskelig. I ditt tilfelle tror jeg løsningen er ganske enkel, for sånn jeg oppfatter det så er det kun julaften du syns er problematisk? 

Gi deg selv forbud mot sosiale medier og magiske (kvalmende) julefilmer i hele desember. Ikke sammenlign deg med andres glorifiserte framstillinger.

Jeg syns danskene er flinke på å ha litt lek og spill i selskaper. Pakkelek, kortspill, andre spill er alltid gøy syns jeg:) Prøv å introduser det kanskje? Ellers, sørg for å gjøre noe fysisk slitsomt først på dagen. Da blir ikke dagen så utrolig ensformig.

Skrevet

Du og samboeren din må lage egen tradisjon til jul. Lage jul selv - inviter hennes foreldre på besøk, lage julemiddag, se film etc.

Hvorfor reiser dere ikke bort? Finner på noe sprell? Lage noen barn?

Det å sitte hos svigers å pirke i maten er kjedelig, uansett om det er jul eller ikke.

Jeg hater jula, men noe med den syns jeg er koselig, og de tingene har jeg laget tradisjoner rundt med ungene mine.

Anonymkode: 21f98...788

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...