Gå til innhold

Dere som har født flere ganger og ble klippet under første fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Da jeg fødte mitt første barn ble jeg klippet grunnet vakuum-forløsning. I tillegg til klippet fikk jeg et helt overfladisk «skrubbsår». Ingen av delene har plaget meg noe som helst i ettertid; stingene har grodd fint og jeg kan verken se eller kjenne noe arr i det aktuelle området.

Nå skal jeg snart føde mitt andre barn og en en venninne av meg mente jeg burde bli klippet denne gangen også, fordi huden som allerede har blitt klippet har dannet arrvev som ikke er like tøyelig som «normal» hud. Hun mente derfor det var stor sannsynlighet for at jeg kom til å revne, og da - uten klipp - ukontrollert😅 Dette med at arrvev ikke er like tøyelig som friskt vev stemmer jo for så vidt, så det gi litt mening, dessverre. Håper likevel at det er annerledes i praksis🥲

Så til mitt spørsmål: Dere som har blitt klippet under første fødsel, og som har født på nytt etter dette: Hvordan gikk fødsel nr. to?😊 Vil dere si det er sterkt hold i min venninnes påstander? 

Anonymkode: 6fb9e...713

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble klipt med nr 1, men ikke på nr 2 el 3. Gikk helt fint for min del. Revna ikke. 

Skrevet

Klipt med nr 1, bare skrubbsår ved 2 fødsel. Ikke behov for sying

Anonymkode: 21a97...155

Skrevet

Jeg revnet masse under første fødsel, det gikk ganske fint under 2 fødsel (par pyntesting ble det kanskje)

Anonymkode: fd5ee...7a7

Skrevet
Delia Peabody skrev (2 minutter siden):

Jeg ble klipt med nr 1, men ikke på nr 2 el 3. Gikk helt fint for min del. Revna ikke. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Klipt med nr 1, bare skrubbsår ved 2 fødsel. Ikke behov for sying

Anonymkode: 21a97...155

Åh, så godt å høre at det gikk bra for deres del!😊 Satt litt ekstra bekymringer i hodet mitt dette her..

Skrevet

Klippet med nummer 1, ikke så mye som et skrubbsår med nummer 2.

Skrevet

Klipppet med nr. 1. Ingen revning eller klipping ved senere fødsler.

Skrevet

Nr 1 «kjører opp løypa» for å si det sånn 😂

Anonymkode: 6ac0d...521

• Liker 1
Skrevet

Ble klippet opp med nummer to også…

Anonymkode: 4ce8a...bcc

Skrevet

Ble klippet (og revna masse) med nummer en, og har et veldig synlig og tydelig arr der det bli gjort. Var redd for akkurat det du beskrive TS, tok det opp med gynekologer under andre svangerskap. De forklarte at arrvev i underlivet er annerledes enn arr andre steder på kroppen. Ble ikke klippet med nummer to, fikk kun et par overflatiske rifter. 

Anonymkode: 8bffe...ccc

Skrevet

Klippet med nr 2, hverken sår, revning eller klipping med nr 3. 

(Nr 1 var keisersnitt)

Anonymkode: 61c61...266

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nr 1 «kjører opp løypa» for å si det sånn 😂

Anonymkode: 6ac0d...521

Haha! Var det jeg håpet på😆 Men ble litt i tvil da venninnen min hevdet at det å bli klippet ikke telte på samme måte som å revne naturlig, fordi huden da ikke har blitt tøyd på samme måte som «naturlig revnet hud». Hun er for øvrig lege (men ikke innenfor noe som har med fødsel å gjøre), og er fra et land hvor det å klippe i forbindelse med fødsel er normal praksis.

Men ja, det vil vel uansett hjelpe på at selve fødekanalen har blitt tøyd en gang før😅 Virker uansett veldig positivt med tanke på andres erfaringer så langt - takk for at dere deler😊🙏🏻

Skrevet

Ble klippet begge gangene. Vet ikke om de klippet andre gang fordi jeg ble klippet første da? 

Anonymkode: f1bc2...621

• Liker 1
Skrevet

Ble klippet og revnet med nr 1. Med andremann revnet jeg bare bittelitt mellom urinrør og klitoris, ble sydd med ett sting. 

Anonymkode: 5cc4b...f62

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Haha! Var det jeg håpet på😆 Men ble litt i tvil da venninnen min hevdet at det å bli klippet ikke telte på samme måte som å revne naturlig, fordi huden da ikke har blitt tøyd på samme måte som «naturlig revnet hud». Hun er for øvrig lege (men ikke innenfor noe som har med fødsel å gjøre), og er fra et land hvor det å klippe i forbindelse med fødsel er normal praksis.

Men ja, det vil vel uansett hjelpe på at selve fødekanalen har blitt tøyd en gang før😅 Virker uansett veldig positivt med tanke på andres erfaringer så langt - takk for at dere deler😊🙏🏻

Huden blir vel tøyd selv om den ikke revner. Men jeg leser at du ble klippet grunnet vakuum-forløsning, og da klipper de fordi det er nødvendig for å feste sugekoppen på barnets hode, ikke fordi du er for trang til å føde eller noe, så det blir jo litt annerledes.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ble klippet (og revna masse) med nummer en, og har et veldig synlig og tydelig arr der det bli gjort. Var redd for akkurat det du beskrive TS, tok det opp med gynekologer under andre svangerskap. De forklarte at arrvev i underlivet er annerledes enn arr andre steder på kroppen. Ble ikke klippet med nummer to, fikk kun et par overflatiske rifter. 

Anonymkode: 8bffe...ccc

Åh, godt å lese at dine bekymringer ikke ble realitet😊 Og så bra at du tok det opp! Og svaret du fikk gir jo mening, huden der heales nok på en annen måte? Vil uansett lufte bekymringen selv, det hjelper alltid å gå en kyndig forklaring/svar!

Skrevet
Yodas skrev (Akkurat nå):

Huden blir vel tøyd selv om den ikke revner. Men jeg leser at du ble klippet grunnet vakuum-forløsning, og da klipper de fordi det er nødvendig for å feste sugekoppen på barnets hode, ikke fordi du er for trang til å føde eller noe, så det blir jo litt annerledes.

Ja, stemmer at klippet kun var prosedyre grunnet vakuum! Var mer det at selve arrvevet i følge henne var «svakere» og hadde lettere for å revne enn hos de som hadde revnet naturlig eller ikke revnet under første fødsel. Men dette er kun hennes påstander da, virker ikke helt som det stemmer med hvordan der fungerer i praksis🤞🏻

Skrevet

Ble klippet under første fødsel. Spurte jordmor om dette før andre fødsel, for jeg håpet å unngå det denne gangen. Hun sa at det ikke var noen automatikk i at jeg burde, eller at det skulle skje igjen. Og det gikk helt fint. Måtte ha vakuum på slutten, men trengte ikke klipp likevel 😊

Anonymkode: e84b6...a17

Skrevet

Klippet med første.

Med andremann fikk jeg en dyp vaginalrift grad 2. Andremann kom ut med hånden på kinnet så det kan godt være det bidro til revningen.

Anonymkode: 2b2b2...918

Skrevet

Stilte samme spørsmål som du spør, til jordmor før 2. fødsel. Jeg ble klippet med første, men hadde masse komplikasjoner og månedsvis med store smerter knytt til det - så jeg var liiiiiivredd for klipp med nr 2. Spurte jordmor på forhånd, da det er jo egentlig logikk. Arrvev er stivt, vanlig vev er tøyelig. Jeg slet også med smerter under sex flere år etterpå i arret, så regnet med det ikke var tøyelig i det hele tatt. Jordmor sa at hun ante ikke hvorfor, men det var sjelden de klippet 2. gang selv om man ble klippet første gang. 

men jeg slapp klipp med nr 2! Ikke et eneste sting 👍🏼 

Anonymkode: c8535...5f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...