AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #1 Skrevet 18. november 2023 Hei, er det noen som har søsken med ca 22-24 mnd aldersforskjell som kan fortelle hvordan dere gjorde det på første møtet og hvordan det gikk? planen er at når baby er født så blir vi på sykehuset så lenge det måtte bli(håper på å reise hjem så fort som mulig) men at far da henter storesøster som da er ca 22 mnd hos barnepasser og henter meg og baby på sykehuset, baby ligger i kurven for seg selv med en pakke til storesøster, da får hun bestemme selv om hun vil komme til meg først (uten å føle at jeg "har byttet henne ut") eller hilse på baby. vi snakker en del med storesøster om baby i magen osv, å hun viser en viss forståelse. Kan vi gå frem slik eller burde vi gjøre noe annerledes ? Anonymkode: d666d...e3c 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #2 Skrevet 18. november 2023 Du overtenker 🙈 dere har snakket om babyen, og så tar man resten når det kommer. Anonymkode: 9486b...681 19 2
Brunello Skrevet 18. november 2023 #3 Skrevet 18. november 2023 Hvorfor pakke? Jeg hentet søskenet hos barnevakten og tok det (de andre gang) med til sykehuset. Helt uproblematisk. 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #4 Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du overtenker 🙈 dere har snakket om babyen, og så tar man resten når det kommer. Anonymkode: 9486b...681 Ja vet jeg overtenker, men er så redd hun skal føle seg bortprioritert. Anonymkode: d666d...e3c 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #5 Skrevet 18. november 2023 Brunello skrev (3 minutter siden): Hvorfor pakke? Jeg hentet søskenet hos barnevakten og tok det (de andre gang) med til sykehuset. Helt uproblematisk. For vi har lyst å gi henne en pakke fra baby❤️ Anonymkode: d666d...e3c 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #6 Skrevet 18. november 2023 Med nummer 2 dro vi hjem sent kveld når baby kom hjem (korona og kasta ut av sykehuset for alt var bra med meg og baby, og vi bodde nærme sykehuset). Da vekte jeg storebror og tok han med på stua, hvor baby lå å sov i nestet i sofaen. Han var da 2,5 år da. Anonymkode: eb7f4...fa7 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #7 Skrevet 18. november 2023 Det er 20 mnd. i mellom hos oss. Storesøster var opptatt av at lillesøster skulle komme, uten at hun forstod hva det innebar. Lillesøster ble født grytidlig på morgenkvisten, og da vi kom ut fra fødestua, dro mannen hjem til storesøstere. Så kom de på besøk sammen utpå ettermiddagen. Da tenkte vi som dere at vi skulle passe på at lillesøster sov i plastikbalja akkurat da de kom, og det gikk med litt flaks. Storesøster var mer opptatt av hev/senk-funksjonen til sengen på rommet enn av babyen da de kom. Hun "fikk" et kosedyr av lillesøster, som hun mislikte sterkt, og kastet langt under sofaen da hun kom hjem. Nå er de 5 og 3,5, og storesøster elsker det kosedyret, forresten, men det tok noen år. Den eldste ble veldig sjalu og sår, og det er jo ikke noe rart. Men det ble raskt bedre og bedre. Jeg tror egentlig ikke det første møte hadde så veldig mye å si fra eller til. Men det som virket var å passe på å se storesøster like mye som babyen, å passe på at jeg hadde alenetid med storesøster og å inkludere henne, f.eks. fikk hun sitte helt inntil hun også mens jeg ammet. Etter noen måneder var det storesøster som kunne lokke frem den mest trillende latteren fra lillesøster, og fra da av ble det veldig mye lettere for den eldste, tror jeg. Anonymkode: 7d0ab...52a 2 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #8 Skrevet 18. november 2023 Storebror var 2 år 3 mnd da lillesøster kom. Vi var på sykehuset et par netter og reiste hjem. Vi hilste på storebror først, før han fikk hilse på lillesøster. Han var sånn passe interessert i henne og mest glad for at vi endelig var hjemme. Vi valgte å vente med møtet til vi kom hjem, framfor at storebror måtte reise fra mamma og lillesøster på sykehuset. Anonymkode: 33dcc...2fa
Vera Vinge Skrevet 18. november 2023 #9 Skrevet 18. november 2023 Det høres ut som du overtenker dette, som andre nevner. Det er jo ikke hva som skjer i det første møtet som betyr noe for forholdet dem mellom eller om den eldste blir sjalu. Jeg syns også det høres litt voldsomt ut med en pakke i tillegg til babyen, at dere heller bare bør ta det med ro rundt det hele og ta det som det kommer. Barnet har ikke sett deg på et par dager og så er det en baby i tillegg. Jeg ville ventet med gave fra babyen til dere kom hjem, at det ikke også blir i det første møtet. Det virker også nesten som dere forventer at det vil bli en negativ reaksjon. Det er jo hva dere gjør over tid som vil bety noe fra eller til for evt sjalusi eller ikke. Det er heller ikke noe feil eller farlig om den eldste får blandede følelser rundt det å få et søsken. Vi opplevde for øvrig ikke noe synlig sjalusi da min eldste ble storebror rett etter at han fylte to år. Han traff lillebroren på sykehuset, så fort det lot seg gjøre. Han var litt vill og løp rundt og var generelt rar, tror det ble mye inntrykk for ham. Men så roet han seg og hadde en fin stund med babyen før han dro hjem igjen med besteforeldrene. Da vi hadde vært hjemme en uke virket det nesten som han hadde glemt at han noen gang hadde vært enebarn. 2
RockyRose Skrevet 18. november 2023 #10 Skrevet 18. november 2023 Våre er 22 mnd mellom. Vi gjorde som du skriv, men storebror hadde med pakke til babyen og seg sjølv. Lillesøster låg i senga medan eg opna døra og sa hei. Veldig fint, og trur nok han skjønte mykje meir enn vi tenkte. Vi hadde jo snakka mykje om babyen i magen og kalla ho for namnet sitt før fødsel, og når eg spurte han "kvar er ***", så skjønte han med ein gong at det var babyen, og ikkje lenger magen. 1
minister-mio Skrevet 19. november 2023 #11 Skrevet 19. november 2023 Hvorfor skal nyfødt ligge for seg selv?
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #13 Skrevet 19. november 2023 Bare la 2-åringen "styre" det første møtet vel. Kanskje han ikke er interessert i baby, eller kanskje det er stor stas. Det viktigste er vel når hverdagen kommer. Passe på at 2-åringen føler at han blir sett og hørt, og får like mye kjærlighet som før. Anonymkode: 6645c...578 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #14 Skrevet 19. november 2023 Takk for tips❤️ vi har enda noen mnd å tenke på hvordan første møtet skal bli, det viktigste tenker jeg er at jeg ikke holder baby, det kan jeg tenke meg er sårt for jenta vår. Og selvfølgelig skal vi sette av tid til bare storesøster mellom amming og alt som hører med, far er veldig tilstedeværende så den delen er jeg ikke så redd for, vi er to voksne på to barn så dette skal vi nok klare. Ville bare ha tips til første møte da jeg tenker det kan legge grunnlag for søskenforholdet. Anonymkode: d666d...e3c 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #15 Skrevet 19. november 2023 Har ikke erfaring med søsken men har en på samme alder og tenker at du kan ikke styre første møtet så veldig, da de er ganske lite forutsigbare og ikke alltid gjør som vi har tenkt For min ville det blitt litt mye med baby og pakke og se mamma igjen og alt på en gang, så jeg ville nok ventet litt med pakken. Tror ikke det er viktig at baby ligger for seg selv? Barnet ditt er jo glad i deg og stoler på deg så om du holder baby viser du jo at den er ufarlig og trygg og en del av familien tenker jeg? Bare ta det litt som det kommer og forsøk å gjør første møtet litt rolig så går det sikkert bra ❤️ Anonymkode: 27ab0...774 1
Norja Skrevet 19. november 2023 #16 Skrevet 19. november 2023 Jeg tror ikke dere skal tenke så mye på det. Dere risikerer å hause opp situasjonen og legge masse press på både dere selv og toåringen deres. 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #17 Skrevet 19. november 2023 Ser ikke poenget eller forstår ikke hva du tenker og prøver å planlegge for. Planlegging går ytterst sjeldent etter planen. Og det vil bare stresse deg og sa stresser det babyen. Chill! Det faller seg naturlig uansett hvordan du vrir og vrenger på det og babyen trenger uansett mest deg i begynnelsen mtp tilknytting og du er babyens trygge base. For babyen har levd inne i deg og med deg så lang tid og kjenner ikke til annet eller annen verden. Hilsen fembarns mor. Anonymkode: fd43c...d82 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #18 Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ser ikke poenget eller forstår ikke hva du tenker og prøver å planlegge for. Planlegging går ytterst sjeldent etter planen. Og det vil bare stresse deg og sa stresser det babyen. Chill! Det faller seg naturlig uansett hvordan du vrir og vrenger på det og babyen trenger uansett mest deg i begynnelsen mtp tilknytting og du er babyens trygge base. For babyen har levd inne i deg og med deg så lang tid og kjenner ikke til annet eller annen verden. Hilsen fembarns mor. Anonymkode: fd43c...d82 Helt klart! Og toåringer er jo utrolig uforutsigbare. Jeg husker at kusina mi lenge var skikkelig irritert over at foreldrene ikke hadde levert lillebror tilbake på sykehuset, for han bare bråkte 😅 Anonymkode: 0dd89...c21 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #19 Skrevet 20. november 2023 For det første, ungen din er 2 år. for det andre, ungen kommer ikke til å huske dette og vil uansett få varige mèn av å få søsken. Ta det som det kommer. Jeg fødte på natten, og hadde kommet meg såpass på morgenen at søsken kom på besøk samme dag. Gjorde ikke noe ut av det egentlig. Anonymkode: 04284...f02
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #20 Skrevet 20. november 2023 Her var storebror ett år og 2 mnd da lillesøster kom. Vi planla ikke noe spesielt, han kom på sykehuset og ønsket ikke å hilse på baby, skrek litt før far tok han med hjem. Når vi kom hjem med baby så la han ikke merke til at det var en ny person i huset, han var som seg selv og vi synes også at det var fint og tenkte han reagerer på henne når han selv ønsker det. Nå 8 måneder senere er han kjempeglad i henne og de leker sammen masse på gulvet. Han er såklart sjalu innimellom men samholdet mellom dem er kjempefint. Er nok enige med mange her om at du overtenker litt og alt kan ikke planlegges. Barn er forskjellige og alt kommer an på humøret deres den aktuelle dagen. Så just go with the flow så går det nok fint uansett. Anonymkode: ac3bc...05f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå