Gå til innhold

Sur for at jeg ikke hjelper til

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei søster som skal flytte,igjen. Er bare 2 år siden sist. Det blir 5 gang hun flytter på 12 år. Sist hun flyttet sa jeg at jeg hjelper ikke til hvis hun flytter igjen. Jeg har nok med jobb og det hjemme og en dårlig rygg. 

For noen måneder siden fikk hun problemer med helsen og venter på en operasjon. Og hva gjør hun da? Jo hun selger leiligheten og kjøpe en ny. Nå er hun sykemeldt og styret dagen lang med å ordne leiligheten for visning. Og klager over hvor vondt hun har. 

Jeg synes det er veldig dumt av henne å gjøre dette akkurat nå. Hae fått beskjed å ta det rolig og ikke løfte tungt. Det er lett i en sånn situasjon. Kanskje hun blir operert i den tiden hun skal flytte. Det er ikke mange som stiller opp en gang til. Hun har en kjæreste som kan hjelpe litt, men han jobber på sjøen og er mye borte og når han er hjemme, så er han sammen barna sine. 

I dag klaget hun over hvor sliten hun var. Du må ikke gjøre så mye at du blir verre før operasjonen sa jeg. Da svarte hun : hva skal jeg gjøre da? Jeg må jo gjøre alt alene .

Hvordan forholde meg til dette? Hjelpe henne selv om jeg egentlig ikke klarer det? 

Anonymkode: 735b0...348

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal ikke sette helsen din på spill, at hun selv gjør det for være så. Men hun regner vel med at hun kan gjøre sånne ting og så skal alle rundt bare hjelpe. Men du er ingen dårlig søster fordi du ikke hjelper henne. Du sa tydelig fra sist, og bare si det som det er at din helse ikke tillater det nå. Hun får skaffe noen til oh hjelpe seg, hun velger og flytte igjen så da får hun nesten ordne det også.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Da sier du at du har hjulpet henne med å flytte 4 ganger de siste 12 årene, og at du sist gang gav tydelig beskjed om at nå tålte ikke ryggen din mer. Vil hun at du skal bli ufør fordi hun absolutt skal flytte hele tiden? Hun er et voksent menneske og hun setter seg selv i disse situasjonene igjen og igjen, hun får leie seg hjelp!

Anonymkode: a0ffe...5f3

• Liker 7
Skrevet

Nei, klart du ikkje skal hjelpe. Dette er ein situasjon ho har satt seg i, heilt sjølv. Du må tenke på deg sjølv og helsa di. 

Det er sunt og viktig å lære seg å sette grenser for seg sjølv. ❤️ 

Anonymkode: 4915f...d6d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg mener at folk sier "Fuck off" alt for lite. Hun får fikse selv

• Liker 5
Skrevet
Pappi skrev (10 minutter siden):

Flyttebyrå

Hun skal ha flyttebyrå til selve flyttedagen. Men er mye som skal pakkes ned og ordnes før flytting og etter flytting 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun skal ha flyttebyrå til selve flyttedagen. Men er mye som skal pakkes ned og ordnes før flytting og etter flytting 

Det får hun jammen klare selv tenker jeg. Ellers så finnes det vel flyttebyråer som pakker ned alt også.

• Liker 12
Skrevet

Dette er resultatet av dumskap. La henne fylle glasset sitt, så tenker jeg at hun kanskje får mulighet til å lære slik vi andre har gjort.

Anonymkode: 0b103...374

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvordan forholde meg til dette? 

Passivt. 

Anonymkode: 9ebbc...ed7

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Passivt. 

Anonymkode: 9ebbc...ed7

Føler at hun spiller på min samvittighet når hun nesten daglig sender meldinger om hvor sliten hun er og at hun gjort for mye og har smerter 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Føler at hun spiller på min samvittighet når hun nesten daglig sender meldinger om hvor sliten hun er og at hun gjort for mye og har smerter 

Hverken jeg eller min søster hadde klart å dy oss her, for å komme med en eller annen form for "hva var det jeg sa?" eller "Det er din egen feil som valgte å begynne med dette akkurat nå" til den andre, hvis en av oss hadde vært i din situasjon og fått meldinger som spiller på samvittigheten.

Anonymkode: 99ab3...a96

• Liker 1
Skrevet

Enig med de andre her TS; hun har jo valgt det selv. Når hun vet hun har fysiske problemer og vet hun skal opereres, er det kanskje ikke det beste tidspunktet å flytte. Antar i alle fall det ikke er kjøp og salg pga. økonomiske problemer?

Anonymkode: e4cd6...071

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Enig med de andre her TS; hun har jo valgt det selv. Når hun vet hun har fysiske problemer og vet hun skal opereres, er det kanskje ikke det beste tidspunktet å flytte. Antar i alle fall det ikke er kjøp og salg pga. økonomiske problemer?

Hun sier at det er mindre husleie der hun flytter. Så hun sitter igjen med noen tusen ekstra i måneden. Men leiligheten koster mer enn hva hun selger for, så lånet blir dyrere.  Hun vil bo nærmere kjæresten, så hun kan se han mer når han er hjemme. Men de har kun vært sammen i 6 måneder. Og han bor kun 20 minutter unna med bil nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun sier at det er mindre husleie der hun flytter. Så hun sitter igjen med noen tusen ekstra i måneden. Men leiligheten koster mer enn hva hun selger for, så lånet blir dyrere.  Hun vil bo nærmere kjæresten, så hun kan se han mer når han er hjemme. Men de har kun vært sammen i 6 måneder. Og han bor kun 20 minutter unna med bil nå. 

Hele greia høres veldig impulsivt ut, ikke gjennomtenkt i det hele tatt. Har det vært likens de andre gangene hun har flyttet? En kan jo fort tape penger på å kjøpe og selge for ofte.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ei søster som skal flytte,igjen. Er bare 2 år siden sist. Det blir 5 gang hun flytter på 12 år. Sist hun flyttet sa jeg at jeg hjelper ikke til hvis hun flytter igjen. Jeg har nok med jobb og det hjemme og en dårlig rygg. 

For noen måneder siden fikk hun problemer med helsen og venter på en operasjon. Og hva gjør hun da? Jo hun selger leiligheten og kjøpe en ny. Nå er hun sykemeldt og styret dagen lang med å ordne leiligheten for visning. Og klager over hvor vondt hun har. 

Jeg synes det er veldig dumt av henne å gjøre dette akkurat nå. Hae fått beskjed å ta det rolig og ikke løfte tungt. Det er lett i en sånn situasjon. Kanskje hun blir operert i den tiden hun skal flytte. Det er ikke mange som stiller opp en gang til. Hun har en kjæreste som kan hjelpe litt, men han jobber på sjøen og er mye borte og når han er hjemme, så er han sammen barna sine. 

I dag klaget hun over hvor sliten hun var. Du må ikke gjøre så mye at du blir verre før operasjonen sa jeg. Da svarte hun : hva skal jeg gjøre da? Jeg må jo gjøre alt alene .

Hvordan forholde meg til dette? Hjelpe henne selv om jeg egentlig ikke klarer det? 

Ville sagt : skulle gjerne ha hjulpet men det har jeg ikke helse til lenger . Hun får bestille seg et flyttebyrå evnt legge flytting til når samboer er hjemme . Evnt spørre  venner / kolleger . 

Skrevet

Det finnes flyttebyråer som også pakker ned. Har man ikke helse til å gjøre det selv må man betale seg ut av det. Send det som tips til søsteren din og hold hardt på du ikke kan hjelpe mer på grund av din egen helsesituasjon. 

Anonymkode: 22175...aa0

• Liker 5
Skrevet
NiceOrNothing skrev (1 time siden):

Ville sagt : skulle gjerne ha hjulpet men det har jeg ikke helse til lenger . Hun får bestille seg et flyttebyrå evnt legge flytting til når samboer er hjemme . Evnt spørre  venner / kolleger . 

De er ikke samboere. Tror ikke han kan hjelpe så mye. De ukene han er hjemme, så har han barna mye 

Skrevet

Tipper hun kan få hjelp av flyttebyrå😊 Tips henne om det neste gang hun klager, ts.

Anonymkode: 2dc33...015

Skrevet

"Jeg forstår at du har mye vondt, Line. Og du vet at jeg hadde hjulpet deg om jeg kunne. Men om jeg skal begynne å hjelpe deg nå, så kommer jeg til å bli mye dårligere enn det jeg er, og det er ikke det du ønsker, er det det? Du visste at legene ba deg om å ikke gjøre noe tungt før operasjonen du skal ha, og likevel valgte du å sette igang med en flytting. Da tror jeg rett og slett du må bestille flyttebyrå inklusive nedpakking, om du skal komme deg gjennom dette med din helse i behold. Ring flyttebyrået mandag og hør om de også påtar seg å pakke ned. Så får du heller pakke opp litt etter litt når du er kommet inn i ny leilighet. Har du hvitevarer som fungerer, seng og sofa som du kommer til, så har du det du trenger, så tar du alt annet etterhvert, mange som må gjøre det slik. Ring flyttebyrået mandag, du."

Om hun fortsatte å klage på en måte for å gi deg dårlig samvittighet etter dette, da hadde jeg blitt tydeliger om jeg var deg og sagt at du sa fra forrige gang hun flyttet at du har for dårlig rygg til å bidra på flere flyttinger hun måtte finne på. At hun nå valgte å gå mot legenes råd, det må hun faktisk ta ansvar for selv, og betale for noen som kan hjelpe henne om hun ikke greier det selv. Og du ikke vil ha noe av at hun forsøker å gi deg skyldfølelse fordi du ikke ønsker å ødelegge din helse på hennes uvettige flytting når hun selv ikke har helse til å flytte.

Anonymkode: ed736...180

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...