Gå til innhold

Hva gjorde at du ville flytte vekk fra Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til deg som har bodd i byen, hva gjorde at du ville flytte vekk fra Oslo?

Anonymkode: 2930f...b21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egentlig ville jeg ikke flytte fra byen, Mannen min (den gang kjæreste) bodde en time fra Oslo. Men han ville ikke bo i Oslo. Han var livredd for "alle de kriminelle som sikkert holdt til i Oslo og bare ventet på at han skulle komme og parkere bilen der så de kunne herpe den eller stjele den". Så han ville absolutt ikke bo i Oslo. Vi ble enige om en mellomting. En venninne av meg, bestevenninne faktisk, ringte meg tilfeldigvis en dag og sa at det var en leilighet til salgs rett i nabolaget hennes. Hun og mannen bodde litt utenfor Oslo, og det var lett å ta toget inn til jobb hver dag.

Det kompromisset gikk mannen min med på, så da flyttet vi. Jeg fikk bestevenninnen min noen få minutters gange unna og vi ble boende i nabolaget i 17 år.

Skrevet

Bodde i Oslo i over 10 år. Fin by, men savnet fjellene og naturen :)

Anonymkode: 73328...0e5

Skrevet

Flyttet etter 13 år fordi jeg ikke hadde råd til å bo midt i byen. Savnet det i starten, men nå er jeg veldig glad for å bo her jeg bor (25 min fra sentrum, rett utenfor Oslo-grensa) og ville ikke valgt annerledes. Synes det er veldig fint for barna å vokse opp her.

Anonymkode: f7c39...84f

Skrevet

Hadde ikke råd til å kjøpe leilighet jeg kunne trives i

Anonymkode: 29b6b...ce8

Skrevet

Deilig å komme ut på landet og slippe å se så mye folk 😅 Har slitt en del med angst, særlig i store folkegrupper og det er rett og slett himmelsk for min mentale helse å bare høre fuglekvitter og et og annet rådyr når jeg går ut døra.

Anonymkode: 328c5...284

• Hjerte 1
Skrevet

Vil ikke flytte fra Oslo og har ingen planer om det.

Anonymkode: afd3d...d2e

• Liker 3
Skrevet

Tanken på å la barn vokse opp i dette stresset.

Anonymkode: 0a891...31d

• Liker 1
Skrevet

Vi skulle ta over familiegården 🥰 Hvis det ikke var for det hadde vi nok blitt i Oslo. 

Anonymkode: 2f44c...f27

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

KUN pris! Hadde jeg greid det hadde jeg kloret meg fast i Oslo❤️ ELSKER alt ved byen, men ble priset ut.

Anonymkode: 5fffd...8cf

• Hjerte 2
Skrevet

Har ikke flytta ennå.. Jeg savner hjemplassen min og mere plass, men det er så mye som er bra med Oslo, inkludert utvalget spennende jobber og mennesker. Dessuten er barna etablert her nå, på gode skoler og i gode miljøer. Masse ulike fritidstilbud å velge i, så de kan finne "noen som seg selv". Da jeg var ung, var jeg også blant dem med Oslofordommer som tenkte at "der kan det umulig være noe særlig ålreit å vokse opp". Litt flaut å tenke på nå. 

Så lenge barna har det så bra som de har, blir det vel neppe noen flytting på oss.

Anonymkode: 29b78...6ca

• Liker 1
Skrevet

Vi fikk barn og trengte større plass, Oslo ble for dyrt for oss.  Savner Oslo veldig,  vurderer å flytte tilbake dit når ungene flytter ut.

Anonymkode: 134d1...4fd

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Til deg som har bodd i byen, hva gjorde at du ville flytte vekk fra Oslo?

Anonymkode: 2930f...b21

Har vel egentlig ikke flyttet fra Oslo, kun til en kommune som grenser mot byen (og nær grensen). Ønsket mer plass, både inne og ute. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vil ikke flytte fra Oslo og har ingen planer om det.

Anonymkode: afd3d...d2e

Det var såpass vanskelig for deg å forstå spm?

Anonymkode: b7828...d54

• Liker 2
Skrevet

Har bodd i Oslo i hele mitt liv og er veldig glad i byen. Likevel kjøpte vi hus utenfor byen i fjor, dette var først og fremst av økonomiske grunner fordi vi ville ha mer plass. Nå har vi 10 min med tog til jobb i Oslo sentrum, men bor i herskapelig villa med drivhus og stor hage, og ingen naboer ser inn, versus 3-4 roms sentralt i byen med 10 minutter til sentrum og 50 gjenboere.

Etter hvert har det blitt så tett bebyggelse i Oslo at det ble en faktor, og at det ikke er fullt så hyggelig i bybildet lengre. Jeg må helt ærlig si at jeg føler meg som dame litt mer utrygg og at det ikke helt er plass til meg, dette har noe med innvandring å gjøre - selv om jeg er på venstresiden… Jeg har heller ikke likt byutviklingen de siste 20 årene. Synes det er fullstendig heslig i Bjørvika, Sørenga, Tjuvholmen osv, virkelig utrivelige steder jeg unngår. Så vi trives med valget vårt og har fått stor boltreplass til det livet vi ønsker å leve. Samtidig føler jeg egentlig at jeg fortsatt bor i hovedstaden jeg har vokst opp i, det er bare mye luftigere her. Deilig!!

Anonymkode: b1148...ebe

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.11.2023 den 23.03):

Har ikke flytta ennå.. Jeg savner hjemplassen min og mere plass, men det er så mye som er bra med Oslo, inkludert utvalget spennende jobber og mennesker. Dessuten er barna etablert her nå, på gode skoler og i gode miljøer. Masse ulike fritidstilbud å velge i, så de kan finne "noen som seg selv". Da jeg var ung, var jeg også blant dem med Oslofordommer som tenkte at "der kan det umulig være noe særlig ålreit å vokse opp". Litt flaut å tenke på nå. 

Så lenge barna har det så bra som de har, blir det vel neppe noen flytting på oss.

Anonymkode: 29b78...6ca

Hvor i Oslo bor du ?

Anonymkode: e1059...056

Skrevet

Å kunne bo slik at man ikke er 2 timer fra jobb , rush, logistikk-h#%#% med påfølgende konstant stress er DYRT og nærmest uoverkommelig i Oslo dersom man vil ha noe større enn en leilighet. Derfor flyttet vi. 

Ellers er jeg glad i Oslo, men fant at vi fikk mer livskvalitet for pengene i en annen storby i Norge .

Anonymkode: e1059...056

Skrevet

For mange folk, for lite natur (savnet sjø og hav), for høye priser, og familien er ikke der. Ikke angret en dag på at jeg flyttet. Oslo er helt ok, men jeg har ikke lyst til å bo der. 

Anonymkode: 4c83a...f75

Skrevet (endret)

Møtte en mann som hadde barn som bodde her, så det var en selvfølge at det var jeg som skulle flytte på meg.

Er over 20 år siden nå.

Endret av Ulrikke
Stavefeil
Skrevet

Ville ikke flytte fra oslo, men måtte pga Boligprisene.. Fikk barn og hadde ikke råd til stor nok bolig i Oslo 😭

Anonymkode: da0b6...535

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...