Gå til innhold

Trene 6-7 dager i uka, samme økt hver dag? Dumt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fått skikkelig sansen for trening, liker trene. Sover bedre, føler meg bedre, mindre angst ect.  
Men jeg er veldig glad i den ene rutinen jeg har som trener hver muskel nesten og 10 min på mølla. Men er det dumt? Må jeg gi musklene mer hvile? 
Alt er 3x10 

-beinpress

- triceps push down

-biseps curls

- brystpress manualer

- hip trust

- sittende roing

- sit ups  

og mølle som oppvarming. 

Vil gjerne gjøre dette hver dag siden jeg føler meg mye bedre, men er det for mye. Eller er det ok og gjøre dette daglig siden jeg belaster litt av hvert? 

Anonymkode: fb28d...ad7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fått skikkelig sansen for trening, liker trene. Sover bedre, føler meg bedre, mindre angst ect.  
Men jeg er veldig glad i den ene rutinen jeg har som trener hver muskel nesten og 10 min på mølla. Men er det dumt? Må jeg gi musklene mer hvile? 
Alt er 3x10 

-beinpress

- triceps push down

-biseps curls

- brystpress manualer

- hip trust

- sittende roing

- sit ups  

og mølle som oppvarming. 

Vil gjerne gjøre dette hver dag siden jeg føler meg mye bedre, men er det for mye. Eller er det ok og gjøre dette daglig siden jeg belaster litt av hvert? 

Ja det er alt for mye. Fullkropp som dette 2, maks 3 ganger i uken.

Om du skal trene hver dag, så anbefaler jeg på det sterkeste å dele det opp. Tren hver muskel 2, maks 3 ganger i uken. 

Ved en oppdeling, så kan du jo trene hver dag.

Anonymkode: 1d3a6...a09

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kanskje du skal betale for PT-timer slik at du får deg et bra split-progam slik at du kan trene flere dager i uka enn det du bør med dette programmet.

Anonymkode: db6e2...3fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det er alt for mye. Fullkropp som dette 2, maks 3 ganger i uken.

Om du skal trene hver dag, så anbefaler jeg på det sterkeste å dele det opp. Tren hver muskel 2, maks 3 ganger i uken. 

Ved en oppdeling, så kan du jo trene hver dag.

Hva er en rutine for en jente da som i hovedsak ønsker trene rumpe/mage litt bein og litt armer? Hvordan kan jeg få det til å fungere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, kanskje du skal betale for PT-timer slik at du får deg et bra split-progam slik at du kan trene flere dager i uka enn det du bør med dette programmet.

Anonymkode: db6e2...3fd

Har veldig dårlig råd, så har ikke mulighet til det.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En muskel som ikke trenes til utmattelse kan fint trenes hver dag.

Anonymkode: 7d6ef...a16

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Styrketrening 7 ganger i uken har med mer en muskelvekst å gjøre.

Det er lett å overbelaste både muskulatur, sener, ledd osv ved styrketrening på samme program 7 dager i uken selvom man ikke trener til utmattelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så jeg kan trene de sakte men sikkert opp hver dag? Framfor og trene hardt en dag om gangen på en del? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så jeg kan trene de sakte men sikkert opp hver dag? Framfor og trene hardt en dag om gangen på en del? 

Ja, men du vil merke at kroppen tilpasser seg og du ikke lenger får noen fremgang satt i forhold til innsatsen. Og da må du gjøre noen andre treningsvalg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du absolutt må trene hver dag:

Mandag: Overkropp
Tirsdag: Bein
Onsdag: Overkropp
Torsdag: Bein
Fredag: Overkropp
Lørdag: Bein
Søndag: Kondisjon? Hviledag? 

Ville nok ikke ha kjørt meg i kjelleren på hver økt hvis jeg skulle trent så ofte. Da er veien kort til skader. 

Anonymkode: 2486c...ff2

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente slik du beskriver, hver dag i en stund. Merket at jeg etter hvert da måtte ta en treningsfri uke per måned, men da ble jeg jo støl når jeg begynte å trene igjen. Synes det fungerte bedre med trene alt annenhver dag, eller evt. split hvis jeg hadde måttet trene hver dag

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Alt er 3x10 

-beinpress

- triceps push down

-biseps curls

- brystpress manualer

- hip trust

- sittende roing

- sit ups  

og mølle som oppvarming. 

Når du trener fullkroppsstyrke slik du gjør, bør du ikke trene oftere enn annenhver dag, siden hver muskelgruppe trenger ca 48 timer restitusjon. Restitusjon er faktisk en viktig del av muskelbyggingen, og slik du trener nå: trening hver dag og det samme programmet ødelegger du direkte for din egen progresjon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei. Max annenhver dag hvis du trener de samme muskelgruppene slik du gjør nå. Som nybegynner ville jeg anbefalt fullkroppsstyrke 3 dager i uka + én dag cardio. Etter hvert, når du har blitt mer erfaren, hvis du ønsker å satse på styrke, kan du trene hver dag, men splitte opp i ulike muskelgrupper hver dag: 2 dager bein/rumpe, 2 dager bryst/rygg, 2 dager armer/mage, 1 dag hvile.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg på cardio, jeg har 2-3 styrkeøkter (ulike) og 2-3 cardio i uken, litt ettersom. Det er fin balanse, men du får go' følelsen uansett. 

Anonymkode: 0298d...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (På 18.11.2023 den 20.24):

Når du trener fullkroppsstyrke slik du gjør, bør du ikke trene oftere enn annenhver dag, siden hver muskelgruppe trenger ca 48 timer restitusjon. Restitusjon er faktisk en viktig del av muskelbyggingen, og slik du trener nå: trening hver dag og det samme programmet ødelegger du direkte for din egen progresjon. 

Damer trenger 24 timers restitusjon, annerledes med menn som trenger 48 timer. Jeg trente ganske likt som deg TS,men har nå gått ned til 4-5 dager i uken, fordi jeg var redd for skader og overbelastning.

Anonymkode: eba7a...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Damer trenger 24 timers restitusjon, annerledes med menn som trenger 48 timer. Jeg trente ganske likt som deg TS,men har nå gått ned til 4-5 dager i uken, fordi jeg var redd for skader og overbelastning.

Anonymkode: eba7a...f2e

Nå tror jeg du blander med restitusjon etter cardio/lett styrke, da er det litt kortere restitusjonstid, og hvis du er godt trent har du kortere restitusjonstid enn en nybegynner. Men med tunge baseøvelser nært opp til failure (max), trenger musklene restitusjon 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei, hvordan gikk det. Trener du enda?    For andre som skulle se dette. Så vil det for de aller fleste være smart å trene hele kroppen 3 ganger i uka.   Dersom en ønsker å gå 4 eller flere ganger i uka, anbefales det å splitte treningen i 2 eller 3 deler.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...