Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra jeg var 14-27 har jeg slitt ekstremt med menssmerter, cyster, sprukne cyster og endometriose. Har ikke telling på hvor mange ganger jeg har vært innlagt på sykehus, ringt ambulansen, fått morfin pga smerter eller kastet opp og besvimt. Utviklet sterk angst for smerte etter dette. 

Er nå 31 og gravid. Har gått til psykolog i forkant (3 årJ for å lære meg å håndtere angsten for smerten og var «friskmeldt». Vi bestemte oss derfor for å prøve å bli gravide. Er i uke 20 nå og angsten er tilbake i full skala. Gikk greit de første månedene. Jeg er så redd for å føde og de smertene det medfører at jeg hyperventilerer flere ganger om dagen, gråter, er helt i kjelleren og ser veldig mørkt på alt. Har så mye angst at jeg ikke får gjort noe annet enn å prøve å puste og bare holde ut. 

Har nevnt planlagt keisersnitt for fastlege og jordmor men det er blank nei fordi baby og jeg er fysiske friske. Er det ingen smutthull her? Vet ikke hvordan jeg skal holde ut

Anonymkode: 3ec03...e41

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du er redd for smerten du vil få ved fødselen? Jeg skjønner det...og serlig om du har vært uheldige med så mye smerter fra før. Du burde jo fått keisersnitt med tanke på angsten din.

Men...om du ikke får det...jo det vil være vondt....men jeg kan love deg at kroppen er utrolig...og det er en annen type vondt...en vondthet( om det er et ord) som er pga du føder et liv...og når livet er ute...blir smerte borte. Men hør med psykolog..og eventuelt ny jordmor..det er jo forsatt mange mnd igjen...

• Liker 1
Skrevet

Ville vurdert et kurs som positiv fødsel eller lignende. Prøvd å få hodet til å forstå at fødselssmerter ikke er noe farlig. Det er masse smerter involvert i keisersnitt også. Tenk så bra det hadde vært å få en positiv opplevelse av at kroppen din mestrer å føde med de smertene det innebærer. Lykke til!

Anonymkode: c7452...f9d

• Liker 6
Skrevet

Stress under svangerskapet er negativt for babyen. Ikke tenk så mye på fødselen. Det kommer til å gå bra, babyen må ut. 

Anonymkode: 0e764...eaf

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er ikke der i gravid forumet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Har nevnt planlagt keisersnitt for fastlege og jordmor men det er blank nei fordi baby og jeg er fysiske friske. Er det ingen smutthull her? Vet ikke hvordan jeg skal holde ut

Du krever å bli henvist for vurdering på sykehuset. Ta med deg mannen din hvis du lett blir satt ut av spill når noen er litt steile. 

Det er ikke din fastlege og din jordmor som bestemmer om du kan få keisersnitt, det er en spesialistoppgave. 

Du er heller ikke frisk når du har så sterke angstplager. Kanskje kan du få hjelp mot angsten uten operasjon, kanskje skal du og behandler på sykehus lande på å planlegge å ikke føde vaginalt. 

Lykke til!

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
HeleneHS skrev (30 minutter siden):

Hvorfor er ikke der i gravid forumet?

Vi hadde IVF så har brukt dette forumet mest, bare av vane :) 

Skrevet

Men operasjonen er jo ikke smertefri.. og smerten varer mye lengre enn ved fødsel. CRPS...

Anonymkode: 31d3d...c00

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Men hvis du har endo så vil jo det øke risikoen for sammenvoksnknger i magen, det samme vil ks kunne gjøre. Hvorfor ønsker du å gjøre noe som øker risikoen enda mer for komplikasjoner senere? Smerten kan håndteres 

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror ikke de som svarer her har endometriose slik du og jeg har TS.

Jeg har endometriosevev i bl.a. ryggen og når jeg har mensen så får jeg veldig vondt i livmor av vanlige menssmerter, så vondt at jeg blir helt slått ut. Men endovevet i ryggen kan få meg til å besvime.

Ja det gjør ekstremt vondt med menssmerter men endovev er hundre ganger verre. Jeg mister følelsen i det ene benet og jeg får ikke puste. Har mye endovev, mulig også på lungene.

Måtte ta utdrivingsabort for noen uker siden og da får man jo rier. Hvis det gjør så ekstremt vondt når man føder som det jeg da fikk så klarer jeg det ikke. Pga ryggen, ikke magen.

Så du må bare stå på TS, folk som har endovev andre steder aner ikke hvordan det er.

Anonymkode: 99e0a...845

• Hjerte 3
Skrevet

Du må snakke med sykehuset å få legen din til å sende en henvisning. Det er ikke fastlege/jordmor som bestemmer. Be om å bli henvist så får sykehuset/legen ta en avgjørelse. 

Anonymkode: 17141...65b

• Liker 1
Skrevet

Endometriosesmerter er værre enn fødselssmerter. 

Jeg har endometriose, og har en tøff fødsel bak meg. Velger fødsel min med vakum og klipp over endometriose. 

Anonymkode: bb8ac...853

• Liker 2
Skrevet

Du vet jo ikke om du får det innvilget før du blir vurdert på sykehuset? Be om henvisning.  Nytter ikke å bare nevne det på kontroll. 

Anonymkode: 76f04...e08

• Liker 1
Skrevet

Dette er en oppgave for en god gynokolog / spesialist i kvinnehelse. Hadde selv endometrise, var gravid og ønsket keisersnitt. Dette etter å ha født et barn 3 år tidligere. Du må kreve å bli henvist for vurdering. Dette stresser deg og barnet. Under samtaler med sykehus må du være ærlig på dine redsler. Ha med mann, nær veninne og forklar hvordan dette påvirker din hverdag med forsterket angst som du ikke ønsker at utvikler seg. Så fremt det ikke er grunnen til at du ikke bør gjennomføre en operasjon vil du bli prioritert.  

Kontakt privat lege /psykolog /gynekolog om fastlege ikke vil henvise. Jeg krysser fingrene for deg, vet hvordan du har det. Jeg fikk innvilget planlagt keisersnitt 14 dager flf termin. Fødsel startet enda litt tidligere. Det ble alikevel utført keisersnitt men da under full narkose grunnet dårlig tid. 

Anonymkode: 0c252...070

Skrevet

Krev å bli henvist til overlege på sykehus, ikke jordmor. Om de nekter, finn en privat jordmor eller lege som henviser. Jeg hadde ekstrem fødselsangst og prøvde å bite meg i det, da jeg var 36 uker klikket det helt og jeg var så redd. Ble lovet keisersnitt om jeg ombestemte meg under igangsettelsen, noe jeg gjorde. 

Men da hørte de ikke på meg og jeg endte opp med å føde vaginalt. Det gikk fint, og det er jo selvfølgelig greit å ha gjort det når det er over. Men samtidig ville jeg valgt keisersnitt igjen, da jeg virkelig var redd under hele fødsel. Jeg gråt og gråt, og var syk med ekstremt høyt blodtrykk som gav enda mer angst. Jeg vet at jeg tenkte i flere måneder at fødsel var jævlig, og kunne gråte når jeg gikk på do for det minnet meg om fødsel. 

Anonymkode: 7b77e...c56

Skrevet

Som de andre sier; be om henvisning for samtale ang. fødselsangst på sykehuset. Det er ikke fastlege eller jordmor som skal vurdere dette, men leger på sykehuset. På sykehuset er de vant til å ha slike samtaler. Det skal vel strengt talt være en del av tilbudet deres. Om jordmor f.eks. nekter å henvise så ber du om å bytte jordmor. Du kan ikke ha en jordmor som ikke tar deg på alvor❤ 

Føler med deg❤ Har selv bedt om å få henvisning til sykehuset pga. fødselsangst både denne graviditeten og forrige. Det har vært null problem å få henvisning av jordmor. Hva resultatet blir av samtalene denne gangen er en annen sak. 

Det er også fritt sykehusvalg i Norge. Om du ikke blir tatt på alvor på sykehuset, kan du be om henvisning til et annet sykehus. Det blir jeg å gjøre dersom jeg kjenner at det blir nødvendig.

Anonymkode: b7c4b...91d

Skrevet

Det er ikke fastlege og jordmor som bestemmer. Bli henvist til sykehuset.

Skrevet

Men en stor operasjon er jo ikke smertefri. Jeg hadde kjempevondt etter keisersnitt, lenge etterpå også. De vaginale var jo ingenting i forhold. Så det ville jeg overhodet ikke gjort. 

Anonymkode: aabe9...ce3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men en stor operasjon er jo ikke smertefri. Jeg hadde kjempevondt etter keisersnitt, lenge etterpå også. De vaginale var jo ingenting i forhold. Så det ville jeg overhodet ikke gjort. 

Anonymkode: aabe9...ce3

Støtter dette. Luftsmertene som jeg hadde etter keisersnittet var mye verre enn min første fødsel. Ikke ble det prioritert å gi meg smertestillende heller, for luftsmerter var bare å regne med. Hadde gjennomført en fødsel any time kontra akutte smerter etter keisersnitt  + smerter og ubehag i ukesvis etterpå. Keisersnitt er ingen lett utvei! 

Anbefaler å få samtale på sykehuset, for å få god og riktig informasjon av begge alternativ. Jobb med angsten din. 

Anonymkode: ff3fe...b27

• Liker 2
Skrevet

Herregud ta deg sammen!

Dette er én dag som er vondt, men dette overlever du! 

Anonymkode: fce7a...e1d

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...