Gå til innhold

Hva er gale med stekeovnen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har de siste dagene hatt litt problemer med stekeovnen min. Ovnen skal være fra 2015 og jeg har bodd i leiligheten siden 2020 uten at det har vært noe problemer tidligere. Det begynte i starten av denne uken med at sikringen gikk mens ovnen sto på. Jeg har egen sikring på ovn og platetopp, og det var kun ovnen som var på når sikringen gikk. Dette har ikke skjedd tidligere mens jeg har bodd her. Jeg skrudde på igjen sikringen og ovnen fungerte, så jeg tenkte ikke så mye på det der og da. Men i etterkant har jeg lagt merke til at maten steker veldig ujevnt. Den er omtrent svidd på bunnen før den er ordentlig stekt på toppen. Jeg har også lagt merke til at temperaturindikatorlampen (den som lyser når temperaturen øker og skrur seg av når ovnen har kommet opp på korrekt temperatur) lyser svakt når ovnen er av (både programbryteren og temperaturbryteren er av). Den lyser langt svakere enn når ovnen er på, men den lyser. Om jeg lar programbryteren stå av og vrir temperaturbryteren noe så skrur det svake lyset seg av når bryteren er på sånn 30-40 grader. Sirkringen har ikke gått igjen når jeg har brukt ovenen i etterkant, men dette svaket lyset friker meg litt ut ved at det virker som det er litt strøm i ovnen selv om den er av, så jeg skrur nå av sikringen så lenge jeg ikke bruker ovnen eller platetoppen. 

Noen tanker om hva som kan være feil? Det virker jo helt klart som at det er noe med temperaturen i ovnen. Jeg har funnet bruksanvisningen til ovnen på nettet, men kunne ikke finne noe om dette svaket lyset. Etter litt googling virker det som at dette kan være tegn på en jordingsfeil? Et dette noe som i så fall ligger på ovnen eller i strømanlegget mitt? Siden ovnen nærmer seg 9 år tenker jeg at jeg sikkert kan bytte den ut, men om det er noe feil på strømanlegget mitt så hjelper jo det ikke å kjøpe ny ovn. Noen som har noe ekspertise/erfaring på området? Jeg skal ta en telefon til kundeservice til uken, men ønsker bare å høre om noen her inne har noen tanker i mellomtiden. 

Stekeovnen er av typen Bosch HBN201E2S.

Anonymkode: b60aa...159

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som det skjedde en feil med ovnen, som fikk sikringen din til å gå. Jeg kan ikke tenkte meg at dette har noe med det elektriske anlegget ditt å gjøre. 

Bestill service, eller kjøp ny ovn. Jeg vet ikke hva som lønner seg. Noen ganger kan service-folkene få en pekepinn på hva som er feil når du beskriver problemene, og kan tippe på forhånd om det er noe som er verdt å prøve å reparere eller ikke. 

Anonymkode: 0f36e...37f

Skrevet

Har en en god del eldre Siemens stekeovn. For noen år siden begynte sikringen å gå hver gang jeg prøvde å bruke den. Fant fort ut at det var et brudd i øvre varmeelement i ovnen. Bruddet førte til en kortslutning. Byttet det element selv (mest for å se hvor vanskelig det kunne være).  Så sjekk elementet for brudd eller nestenbrudd. Det er vel normalt med to elementer i en stekeovn der bare det øvre er synlig, så mulig ovnen din varmer opp alt med kun det nedre nå iom at det blir svidd under. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...