AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #1 Skrevet 18. november 2023 Hvordan påvirket det deg som menneske? Anonymkode: c9f4e...af6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #2 Skrevet 18. november 2023 Sikkert mange som ville fått en eller annen slik diagnose om de bare hadde blitt fanget opp i psykiatrisystemet. Tenk på det. Anonymkode: 88aa4...9fb 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #3 Skrevet 18. november 2023 Det er kjempe mange ulike personlighetsforstyrrelser, og menneskene som har blitt diagnoser innen samme diagnose er ulike fra hverandre. De er også mer enn bare diagnosen sin. Men det går utover hverdagen med psykisk helse, jeg har personlighetsfortyrrelse og det som går utover mine nærmeste mest er at jeg er sjelden å møte og er veldig bekymret når vi finner på ting. For en kjæreste vil jeg sikkert være vanskelig å få med i sosiale sammenhenger om det er noe jeg skammer meg over å vil skjule. Unngår samtaler og trekker meg unna gruppen veldig fort. Og når jeg er redd så mye så kan det begrense oss som gruppe og i stunder ødelegge stemningen, selv om det somregel går bra allikevel, er det hemmende at ting ikke kan nytes uten at det alltid er noe. Regner med de andre også føler på det, men kan hende de ikke tenker på det, siden de ikke kjenner frykten? Skulle på karaoke, men det ble avlyst på vei dit. Slike ting er nok veldig skuffende. Men er ikke sikkert og tvilsomt at andre med personlighets forstyrrelser opptrer likt, så ikke døm alle utifra dette. Sosial angst kan kanskje ligne. Tipper de med meg føler seg flaue og sørger over å ikke ha en lett normal hverdag, ensomme som kommer alene, lei av å ta ansvar om partner er redd, kjeder seg i mangel på gode aktiviteter. Anonymkode: 2f090...2e8 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #4 Skrevet 18. november 2023 Prøvde å være i forhold med en voksen mann med personlighetsfostyrrelse. Husker ikke om det var emosjonell ustabil pf. Han måtte hele tiden ha bekreftelse. Klikket og lagde scener hvis ikke jeg svarte når han ringte eller sendte melding. Selv om jeg hadde sagt fra at jeg var opptatt med jobb, venner, trening ol. Han var ufør pga dette. Overrøste meg med oppmerksomhet og kjærlighet, og han laget masse drama. Så måtte avslutte. Anonymkode: acd0b...8bb 1
Hannah80 Skrevet 18. november 2023 #5 Skrevet 18. november 2023 Ja, var tidligere sammen med ei som har engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse. Gikk i liten grad ut over meg. Var i all hovedsak henne selv det gikk ut over❤️ 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #6 Skrevet 18. november 2023 Man blir medavhengig og tenderer til å konsekvent rasjonalisere det som skjer for å holde ut. Man blir til en kronisk pleaser som bruker all energi på å passe på andres følelser, slik at de ikke skal bli sinte på deg og beskylde deg for ting du ikke har gjort. Du bruker opp energien din på å forsøke å "lære dem hvordan de skal behandle deg". Uten at du lykkes selvfølgelig. Du går med kronisk angst og evig skam for at du er så lite verdt at de du er glad i kan behandle deg som dritt, og fordi alle andre som ser det også driter i deg og gjør ingenting med det. Du overforklarer deg hele tiden til alle fordi du tror at du er "feil", slik at de skal forstå og akseptere at du er en feil, en dritt, dum, ubrukelig osv. fordi du ikke får til noe og ikke greier å beskytte deg selv mot volden som blir gjort mot deg. Pluss sikkert tusen ting til som jeg ikke orker å ramse opp.. Anonymkode: 61bc5...5d4 2 3 1
ESFP Skrevet 18. november 2023 #7 Skrevet 18. november 2023 Det er vel omtrent 10% av befolkningen som vil kvalifisere som personlighetsforstyrret. Så man kan vel anta at svært mange har vært sammen med en. 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #8 Skrevet 19. november 2023 Det førte til kronisk anspenthet og store helsemessige problemer blant annet. Latent vold ble den verste volden for meg. Å bare gå på tå og vente på neste gang det plutselig smalt. Var lenge sammen med en som var paranoid og hadde borderline, men prøvde å skjule det for utenforstående. Han hadde helt sinnssyke og uforutsigbare humørsvingninger, og grunnløse beskyldninger og eksplosjoner kom helt ute av det blå. Ble ekstra slitsomt når en skulle prøve å kamuflere galskapen for omverdenen og han var besatt av at alt skulle se ok ut utenfra. Jeg ble truet på livet flere ganger, og turde ikke reise fra han. Det er så sykt at andre som ikke har opplevd det selv neppe kan forestille seg det. Anonymkode: 49ea8...655 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #9 Skrevet 19. november 2023 Alle som har levd sammen med en kvinne i mer enn et par år vet vel hvordan dette kan være. Anonymkode: 0ec49...059
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #10 Skrevet 19. november 2023 19 hours ago, ESFP said: Det er vel omtrent 10% av befolkningen som vil kvalifisere som personlighetsforstyrret. I følge hvem/hva? Anonymkode: 19486...d06
ESFP Skrevet 19. november 2023 #11 Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): I følge hvem/hva? Anonymkode: 19486...d06 Nasjonal kartlegging i USA. "Store medisinske leksikon" sier 13%.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #12 Skrevet 19. november 2023 Vet ikke hvordan det er å være i et forhold med en/ei. Men har hatt flere venninneforhold hvor det til tider suges mye energi 🌸 Anonymkode: e981d...fed
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #13 Skrevet 20. november 2023 Jeg har hatt en samboer og to venninner med mange narsissistiske trekk. Det har ført til mageproblemer, søvnproblemer, migrene, jeg er hele tiden klar med forsvar. Om noen tar opp noe med meg, så har jeg allerede øvd på forsvarstalen min 50 ganger, fordi jeg visste at vedkommende kom til å ta det opp. Men jeg visste jo om flere ting de kom til å ta opp, som de ikke gjorde. Men jeg har ofte rett. Jeg har blitt ekspert på å lese stemningen i rommet, og tror ofte det verste, så jeg ikke "trår feil". Ja, jeg lever fortsatt litt på nåler. Uten grunn, heldigvis. Det blir heldigvis bedre og bedre. Og migrenemedisinen jeg tar nå, roer også overtenkingen. Jeg blir stadig vekk overrasket over hvor "normal" folk er i forhold til det jeg har vært vant til. Og merker at andre genuint bryr seg om hva jeg sier, i stedet for å bare vente på at jeg skal trekke pusten så de kan snakke om seg selv og sitt. Tror pappa hadde noen trekk også. Synes ikke han var så grei med mamma og storesøsteren min. Jeg var gjerne gullungen, jeg da. Anonymkode: 4f56b...a4c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå