Gå til innhold

Det sies at narsissisten vil prøve få deg tilbake (hoovering). Men så langt har det ikke skjedd her og det er 3 uker siden brudd....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter på en måte og venter på det. IKKE fordi jeg ønsker ha ham tilbake, men fordi jeg da hadde fått enda en bekreftelse til meg selv på at han faktisk er en narsissist. Vi som har levd med slike betviler jo ofte, kan det være oss selv som er stein hakke sprø`?

Det som skjedde her, var at jeg den siste tiden før brudd, har skjønt hvem han er, og dette har jeg på en måte sagt til han. Jeg har sagt ting som "jeg vet hvem du er", "jeg ser tvers gjennom deg", "du er veldig skadet og bør få hjelp" (jada jeg vet at de ikke går i terapi frivillig). Jeg har vært såpass på med dette, at plutselig stoppet han svare på meldingene mine. Vi har da vært kjærester 7 mndr.Han ghostet. Skikkelig silent treatment rett og slett. 

Så får jeg til slutt kontakt med han (da hadde jeg bestemt meg for at jeg likevel var ferdig med han) og han er helt ekstremt respektløs overfor meg. Og ditcher meg så det holder. Vil ikke ha meg mer. 

Ok. Han hadde nok ikke forventet at jeg skulle godta det sånn uten videre. Han trodde nok at jeg var såpass kontrollert av han nå, at jeg kom til å be på mine knær. Det gjorde jeg ikke. Jeg smalt tilbake og sa at jeg overhode ikke ville ha ham heller, vil ha ham ut av livet mitt og at han ikke har tilført meg annet enn smerte , "som jeg tror du nyter å se på". Uansett så gjorde jeg dette og blokkerte han deretter overalt. Så neida, det er ikke lett å få tak i meg, men OM han ville, så hadde han klart det, enten ved å dukke opp på døren, sende blomster med et kort, finne meg på jobben etc etc.....Men det har han ikke gjort. 

Jeg lurer på, etter å ha lest meg opp, så ser jeg at en del narsissister lar være å kjempe for den de mistet, dersom de VET at partneren har skjønt hvem de er. Kan det være det som har skjedd her? Eller kan det være at han kommer til å prøve seg senere? Hva er rimelig å tro? Jeg spør for å være forberedt. 

Anonymkode: b75fc...d84

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som et flott forhold!

Ikke minst dette med at du har selvdiagnostisert ham som narsissist... og nå venter du på "enda en bekreftelse".

Høres sunt og bra ut, og jeg regner med du har kvalifikasjonene i orden!

Anonymkode: 3e988...12d

• Liker 23
  • Nyttig 15
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Sitter på en måte og venter på det. IKKE fordi jeg ønsker ha ham tilbake, men fordi jeg da hadde fått enda en bekreftelse til meg selv på at han faktisk er en narsissist. Vi som har levd med slike betviler jo ofte, kan det være oss selv som er stein hakke sprø`?

Det som skjedde her, var at jeg den siste tiden før brudd, har skjønt hvem han er, og dette har jeg på en måte sagt til han. Jeg har sagt ting som "jeg vet hvem du er", "jeg ser tvers gjennom deg", "du er veldig skadet og bør få hjelp" (jada jeg vet at de ikke går i terapi frivillig). Jeg har vært såpass på med dette, at plutselig stoppet han svare på meldingene mine. Vi har da vært kjærester 7 mndr.Han ghostet. Skikkelig silent treatment rett og slett. 

Så får jeg til slutt kontakt med han (da hadde jeg bestemt meg for at jeg likevel var ferdig med han) og han er helt ekstremt respektløs overfor meg. Og ditcher meg så det holder. Vil ikke ha meg mer. 

Ok. Han hadde nok ikke forventet at jeg skulle godta det sånn uten videre. Han trodde nok at jeg var såpass kontrollert av han nå, at jeg kom til å be på mine knær. Det gjorde jeg ikke. Jeg smalt tilbake og sa at jeg overhode ikke ville ha ham heller, vil ha ham ut av livet mitt og at han ikke har tilført meg annet enn smerte , "som jeg tror du nyter å se på". Uansett så gjorde jeg dette og blokkerte han deretter overalt. Så neida, det er ikke lett å få tak i meg, men OM han ville, så hadde han klart det, enten ved å dukke opp på døren, sende blomster med et kort, finne meg på jobben etc etc.....Men det har han ikke gjort. 

Jeg lurer på, etter å ha lest meg opp, så ser jeg at en del narsissister lar være å kjempe for den de mistet, dersom de VET at partneren har skjønt hvem de er. Kan det være det som har skjedd her? Eller kan det være at han kommer til å prøve seg senere? Hva er rimelig å tro? Jeg spør for å være forberedt. 

Vanskelig å si i dette tilfellet. Det er jo ikke mer enn 3 uker siden det ble brudd og jeg tror ikke alt " håp" er ute for at han kommer for å " støvsuge" deg tilbake i hans grep. Du gav han jo skikkelig " pepper" i din karakteristikk av ham, så han har jo mye å fordøye også LOL! 

Anonymkode: 901b4...6bb

• Liker 2
Skrevet

Enkelte passer ikke sammen i det hele tatt uten at noen av partene er narsissiter. Dette høres ut som eg slikt tilfelle.

Anonymkode: 28fa5...a0b

• Liker 32
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Han har sikkert knapt ofret deg en tanke, og her sitter du og funderer på om «diagnosen» du har satt på han er riktig og «forbereder» deg på at han tar kontakt. Altså - why??

Slutt å tenke på han og snakke om han, lær av dine feil og hvorfor du tiltrekker deg en fyr som tråkker på deg.

Begynn å jobbemed deg selv, din selvfølelse og verdi, selvrespekt - det er den eneste forberedelsen du trenger , ikke sitte og sette en medisinsk diagnose på en person som du ikke er , og aldri vil, være kvalifisert til å gjøre, eller lære deg hvordan «takle» en med slik diagnose - du skal ikke takle han, ignorer fyren totalt og kom deg videre i ditt eget liv.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg mener du er narsisisst, ts.

Anonymkode: 4ba04...ec8

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet

Narsissister er jo ikke dumme. Han skjønner vel at den enkleste måten å gjøre deg gal på er å ignorere deg. 

Ikke at jeg vet om han har narsissisme eller ikke altså. Det er vel ikke så nøye. Dere var giftig sammen og nå er det heldigvis slutt 

Anonymkode: 291fa...5f9

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Narsissister er jo ikke dumme. Han skjønner vel at den enkleste måten å gjøre deg gal på er å ignorere deg. 

Ikke at jeg vet om han har narsissisme eller ikke altså. Det er vel ikke så nøye. Dere var giftig sammen og nå er det heldigvis slutt 

Anonymkode: 291fa...5f9

Eller han ble dumpet av ei som viste sitt "sanne jeg" i en frency og velger å ikke ta noe mer kontakt. 

For meg virker det som ts driver med å "play games"... 

Anonymkode: 4ba04...ec8

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

TS fremstår som den psyke i forholdet her dessverre.

Anonymkode: 5ed03...a9a

• Liker 9
  • Nyttig 8
Skrevet

Jeg tror du har sett for mye på film jeg. 

For selv om din eks skulle ha en slik personlighetsforstyrrelse behøver han ikke å være interessert i deg lengre. Du er glemt helt og holdent. Det er mest sannsynlig. 

Men han kan også ta kontakt om ett år igjen. Men det tviler jeg på. 

Dere var sammen i så kort tid at du var ikke etablert som en eiendel enda. 

Jeg tror nok du skal ta det med ro. Men du gjør helt rett i å være litt overvåken. 

Anonymkode: fad84...9f7

• Liker 3
Skrevet

Jeg var sammen med en som var svært kontrollerende (ingen diagnostisering). Han var det på en svært manipulativ måte, hvor kontrollen kom snikende, slik at jeg ikke merket det (tenk; frosk i varmt vann). Dette skjedde over mange måneder, til slutt var jeg blitt helt kuet og fulgte alt han sa. Til det kom til noe som var svært viktig for meg. Han sa nei, men til hans store overraskelse så dro jeg likevel på dette. Da ble han helt stille og ikke mulig å få tak i over flere dager. Etter en uke ringte han, var helt kald i stemmen. Sa at han var ferdig med meg, følelsene forsvant da jeg ikke fulgte hans vilje. Han avsluttet forholdet, og da jeg kom hjem var alle tingene jeg hadde hos ham blitt plassert foran inngangsdøren min. 
Poenget mitt er; at dersom en kontrollerende parter opplever å liste kontrollen, så kan vedkommende samtidig miste interessen. Og TS viste tydelig med sine «jeg ser hvem du er» meldinger viste at kjæresten ikke lenger hadde kontroll. Da er det kanskje ikke så rart at kjæresten rett og slett ville ut av forholdet. Det er kanskje lite trolig at en slik partner ville tryglet om en ny sjanse. For det ville forskjøvet maktbalansen. 
Bare noen tanker 🙂

Anonymkode: f1e65...336

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Narsissist er ingen diagnose. Mange personer kan ha narsisstistiske trekk, norn mer enn andre, og noen kan ha trekk forenelige med en personlighetsforstyrrelse. Noen bruker også slike merkelapper som en del av psykisk mishandling, bevisst eller ubevisst. 

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor det er så viktig for deg å ha rn merkelapp på ham. Hvis han behandlet deg dårlig, så gjorde han det! En diagnose eller popularisert benevnelse på en rekke uheldige personlighetstrekk forandrer ikke det.

Du forteller ikke noe om hva han har gjort mot deg her, men påfallende mye om din egen atferd, som  ville vært ansett på uakseptabel/sinnssyk under ellers normale forhold:

Du sa:

Jeg vet hvem du er

Jeg ser tvers gjennom deg

Du er skadet og bør få hjelp.

Hva sa han? Hva hadde han gjort som fikk deg til å si disse tingene?

Du sendte ham deretter så mange og plagsomme(?) meldinger at han sluttet å svare deg. Du beskylder ham for å påføre deg smerte, og for å nyte synet av deg i smerte. Hva sa han til det?

Jeg savner litt konkret info om hvordan han var respektløs og slen mot seg,for akkurat nå virker du som problemet. Du sier du er ferdig med ham, men venter likevel på at han skal ta kontakt. Det virker veldig rart. Hvis du virkelig er ferdig med ham, slutt med å lese tøvete litteratur om narsissister og gå videre. 

Anonymkode: 55786...a91

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Narsissist er ingen diagnose. Mange personer kan ha narsisstistiske trekk, norn mer enn andre, og noen kan ha trekk forenelige med en personlighetsforstyrrelse. Noen bruker også slike merkelapper som en del av psykisk mishandling, bevisst eller ubevisst. 

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor det er så viktig for deg å ha rn merkelapp på ham. Hvis han behandlet deg dårlig, så gjorde han det! En diagnose eller popularisert benevnelse på en rekke uheldige personlighetstrekk forandrer ikke det.

Du forteller ikke noe om hva han har gjort mot deg her, men påfallende mye om din egen atferd, som  ville vært ansett på uakseptabel/sinnssyk under ellers normale forhold:

Du sa:

Jeg vet hvem du er

Jeg ser tvers gjennom deg

Du er skadet og bør få hjelp.

Hva sa han? Hva hadde han gjort som fikk deg til å si disse tingene?

Du sendte ham deretter så mange og plagsomme(?) meldinger at han sluttet å svare deg. Du beskylder ham for å påføre deg smerte, og for å nyte synet av deg i smerte. Hva sa han til det?

Jeg savner litt konkret info om hvordan han var respektløs og slen mot seg,for akkurat nå virker du som problemet. Du sier du er ferdig med ham, men venter likevel på at han skal ta kontakt. Det virker veldig rart. Hvis du virkelig er ferdig med ham, slutt med å lese tøvete litteratur om narsissister og gå videre. 

Anonymkode: 55786...a91

Nå er jeg ikke enig med TS, men rett skal være rett...

Narcissistic personality disorder - Wikipedia

Det er en personlighetsforstyrrelse i cluster c og er en diagnose i DSM-5.

narsissistisk personlighetsforstyrrelse – Store medisinske leksikon (snl.no)

Når det er sagt, det at TS mener at eksen har det er vel ikke akkurat noen overraskelse. Hele første post skriker "toxic".

Anonymkode: 3e988...12d

• Liker 8
Skrevet

Hvorfor fortsatte du å kontakte han hvis du var ferdig med han?

Anonymkode: 7bc03...ebe

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Det kommer ikke når det passer deg, men når det passer dem. Min tok kontakt etter 7 år og når han trodde jeg var singel og sårbar. Så jeg har lært å ikke dele all info. 

Anonymkode: 3c565...0c8

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mest sannsynlig er det stille fordi han har et nytt offer som han bruker tiden på. 

Anonymkode: 781ac...79a

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror ikke det er riktig at narsissister nødvendigvis forsøker å få partnere tilbake. Når et forhold først og fremst handler om kontroll og ikke følelser tror jeg sånne personer vel. å ofte bare går rett videre til neste og behandler ekser som luft, eller terroriserer ekser med drittslenging og ryktespredning f.eks gjennom barna.

Anonymkode: 5eb36...5b9

• Liker 2
Skrevet

Det sies at.. hvem er det som sier at? 

Anonymkode: 60aae...7c6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor trenger du en bekreftelse på at han er narsistisk? Forholdet er avsluttet. Gå videre! 

Anonymkode: 4f4b8...ea4

• Liker 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...