AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #21 Del Skrevet 19. november 2023 Ts, du bør legge fra deg kravet om en rase som "beskytter". De fleste hunder vil ikke beskytte eier i en farlig situasjon. Skal du ha en hund som forsvarer deg, må den trenes til det, og det er ikke lov i Norge. Din eneste mulighet der, er derfor å gå for en rase/hund som er naturlig skeptisk til folk/miljø og i tillegg er kjapp til å ta i bruk bitt når den blir nervøs/redd. Problemet her er at disse egenskapene ikke vil passe med de andre kriteriene du har for rase. Du vil heller ikke ha en slik hund rundt ditt barn, barn og foreldre som kommer på besøk etc, fordi en skeptisk, skarp hund kan og vil reagere på situasjoner DEN anser som farlige. Legg fra deg dette kravet, og fokuser heller på en barnevennlig, sosial hund du kan trene til å bjeffe på kommando. Da kan du få den til å bjeffe om du eventuelt møter en skummel person i skogen. Husk også at en hund ikke kan løpes langt med før den er 1.5-2 år. Å være hjemme alene må trenes på. Noen raser har mer tendenser mot separasjonsangst, men ting som å være alene hjemme varierer veldig fra hund til hund uansett rase. Anonymkode: aa1cd...90a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #22 Del Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kravene/ønskene til ts er så generelle de passer til 90% av alle hunder.... Det er mye bedre å tenke over hvilke egenskaper man IKKE ønsker i hunden slik at man kan eliminere masse raser som da er uaktuelle. Er det greit med hunder som gjeter, jakter, vokter?Hvor mye bjeffing tåler man? Har du tenkt over hva disse instinktene faktisk betyr i praksis når du sier du vil ha en hund som beskytter/vokter? Det er ikke bare positivt,forå. si det sånn... Hva er det reelle aktivitetsnivået, dvs gå ut fra det laveste for de fleste hunder fikser faktisk fjellturer i nye og ned og noen joggeturer i uka. Anonymkode: d4e71...145 Enig. Utover det er whippet en fantastisk hund i familie. De er kosete og rolige inne, aktive ute. Trenger en spurt noen ganger i uka, men kan også løpe med deg. Anonymkode: 33a1b...30e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noramor Skrevet 19. november 2023 #23 Del Skrevet 19. november 2023 Cocker Spaniel eller Flatcoated Retriever. Viktig med en dyktig oppdretter som har avlet på friske, gode avlshunder. Bli medlem på forum med aktuell rase. Spør om alt du lurer på å få tips på planlagte kull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #24 Del Skrevet 19. november 2023 Whippet passer alle kravene dine bortsett fræa beskyttelse. Vi hadde de fleste av de samme kravene som deg og Whippet er perfekt når det kommer til at den elsker joggeturer og alle andre turer den for bli med på, mens inne er den en rolig sofagris som elsker å kose. Vi kaller vår en "være med deg hund", dvs at den er med på alt du ber den om så lenge den for være sammen med deg. Om det så er en lat dag, eller lang tur. Om dagen er vår hjemme 5-6 timer, da kommer ungene hjem fra skolen. Mange tror Whippet er en utrygg rase, det stemmer ikke. Den er enormt nysgjerrig og glad i alt og alle. Anonymkode: 05f81...5b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #25 Del Skrevet 19. november 2023 Mange av disse kravene er ting du selv må trene på. Men synes listen din var veldig lang og spesifikk. Veldig sjeldent man får en drømmehund som oppfyller alle disse kravene dine. Så kjøper du en hund, og blir så skuffet fordi den ikke innfrir forventningene dine? Anonymkode: 02416...757 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #26 Del Skrevet 19. november 2023 Jeg/vi skal trene masse. Nei, jeg blir ikke skuffet eller har forventninger. Alle hunder er forskjellige. Jeg svarte bare på en bruker her som ønsket et liste. Jeg har hatt golden retriever tidligere i min barndom. Verdens snilleste hund (en god kosebamse), men døde pga. sykdommer som er vanlig for golden. Jeg gråt i en uke. Vi har også hatt jack russell terrier. Den var helt spinnvill, stakk mye av og bjeffet når den så mennesker. Den hadde så mye energi, mer enn hva mine foreldre kunne gi føler jeg i dag. Whippet og staff vil jeg ikke ha. Jeg liker ikke ansiktet på de to hundene. Anonymkode: de4a3...c33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #27 Del Skrevet 19. november 2023 Hva med spisshundene? Kommer i flere størrelser. Kan dog bjeffe litt. Ellers kanskje du liker mere spaniel/fuglehundene? Anonymkode: 02416...757 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus24 Skrevet 19. november 2023 #28 Del Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg vil gjerne ha en hund jeg kan løpe med i skogen og på asfalten, spesielt tidlig morgen eller sen kveld (da barnet sover). Så må det også være en hund som liker barn og som trives i en leilighet. Så en mega stor hund tror jeg ikke passer? Nei, den første tiden er hunden hjemme med meg, og slapper av i nye omgivelser. Jeg skal ikke løpe med en valp. Hehe.. Jeg har også hjemmekontor i starten, men på sikt må den klare 6 timer alene. TS Anonymkode: de4a3...c33 Det går helt fint å ha stor hund i leilighet. Hunden trenger ikke stor plass inne, fordi den skal læres opp til å være rolig innendørs. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #29 Del Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vet om flere labber, mange av de kan å beskytte😅😅 Anonymkode: e3c59...116 Min labrador er (dessverre) ganske skarp, og jeg tror nok at den ville ha gått inn i det den oppfattet som en truende situasjon. Anonymkode: 00ebd...d2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #30 Del Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts, du bør legge fra deg kravet om en rase som "beskytter". Anonymkode: aa1cd...90a Enig. Overdreven vakt, jakt, gjeting og forsvar er naturlig for mange hunderaser, men blir fort problematisk når man skal ha dem som vanlige familiehunder. Sitat Din eneste mulighet der, er derfor å gå for en rase/hund som er naturlig skeptisk til folk/miljø og i tillegg er kjapp til å ta i bruk bitt når den blir nervøs/redd. Problemet her er at disse egenskapene ikke vil passe med de andre kriteriene du har for rase. Du vil heller ikke ha en slik hund rundt ditt barn, barn og foreldre som kommer på besøk etc, fordi en skeptisk, skarp hund kan og vil reagere på situasjoner DEN anser som farlige. Jeg vil kanskje innvende at «stor svart hund» er avskrekkende i seg selv. Med mindre du dealer mye med garvede kriminelle, så vil de fleste tenke seg om to ganger før de begår vold mot deg hvis det går en Rottweiler eller Labrador ved din side - selv om de skulle være snille som dagen er lang. Anonymkode: 00ebd...d2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #31 Del Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hvilken hund kan dere anbefale fra følgende informasjon? - Bor i leilighet - Barn på 4 år - Nærhet til skog, vann, parker - Må klare å være alene minst 6 timer - Må like å løpe 5-10 km med meg - Minimal tid til pelsstell og vasking, 1 gang i uken maks - Trygg, intelligent, lærevillig, lojal - Tid til 3-4 turer per dag, der en tur er på minst 45 min. De andre maks 20-30 min. - Vet å beskytte, men ikke en bråkebøtte - Hund som er glad i barn - Første kjæledyr for barnet, undertegnede er vant med hund fra barndommen /Viktoria Anonymkode: de4a3...c33 Du sier ikke noe om hår/røyting. Jeg er veldig glad i retrievere med de røyter som et helvete, og stor hund som liker søle betyr mye vasking. Mange av kravene du setter fram kan tilfredsstilles av mange raser. Labradoren min hadde elsket 5-10km jogging daglig - helst i marka med line hengende etter seg. Å være hjemme alene er stort sett en treningssak fra de er små (men noen hunder får det aldri til). «Alle» hunder (utenom de som er psyk eller mishandlet) er gode mot familiens egne barn. Fremmede barn (og fremmede generelt) er en annen sak. Jeg trodde at jeg var hundevant siden jeg er vokst opp med hunder. Det er noe annet å være barn med hund enn voksen med hund. Anonymkode: 00ebd...d2d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 19. november 2023 #32 Del Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har også hatt jack russell terrier. Den var helt spinnvill, stakk mye av og bjeffet når den så mennesker. Den hadde så mye energi, mer enn hva mine foreldre kunne gi føler jeg i dag. Anonymkode: de4a3...c33 Til sammenligning har vi en Jack Russel Terrier nå og den bjeffer så og si aldri og stikker svært sjeldent av. Den har behov for en del aktivitet men kan fint ligge mange timer å bare daffe. Den klarer seg helt fint hjemme en hel arbeidsdag om den må det, ligger fint i bur på lange turer og kan fint løpe etter på løpeturer. Så som du ser er det stor forskjell også innad i en rase Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #33 Del Skrevet 19. november 2023 alle hunder drar i båndet hvis ikke de blir trenet. De kan også bjeffe voldsomt hvis de ikke er trygge, trenes osv..osv.. Anonymkode: 77eb0...0eb 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 19. november 2023 #34 Del Skrevet 19. november 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Megastor vil jeg ikke si de er. Min flat-tispe er 25 kg, men skal man ha hannhund er de jo en del større, ja. Anonymkode: db46e...c99 Hehe.. Min flat tispe (16 måneder) er 35 kg😄 . Jeg vil karakterisere henne som ganske stor... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #35 Del Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): alle hunder drar i båndet hvis ikke de blir trenet. De kan også bjeffe voldsomt hvis de ikke er trygge, trenes osv..osv.. Anonymkode: 77eb0...0eb Og de små er ofte de værste bjefferene:) Anonymkode: 77eb0...0eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #36 Del Skrevet 19. november 2023 Ville gått for golden, lab eller flat, ikke jaktlinjer. Personlig foretrekker jeg goldenpels fremfor labrador, fordi hårene ikke graver seg inn i ting som det lettere gjør med labrador. Pelsen er relativt selvrensende, og klipper man poter, bryst og hale en gang i blant blir livet enklere. Kan lære hunden å ikke være i møbler så det ikke blir så mye pels der, eller ha tepper i møblene så de bare kan vaskes. Robotstøvsuger er gull verdt! Viktig å legge ned en god innsats i kontakt og rotrening mens valpen er ung Anonymkode: 73757...948 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #37 Del Skrevet 20. november 2023 Dalmatiner. Tispene blir ca 25 kilo. Eller er det for stort? Nydelige hunder da, trofaste, glade, lekne. Anonymkode: 199b5...5e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #38 Del Skrevet 20. november 2023 https://www.nkk.no/rasevelger/ - Kan få ok pekepinn der også 🙂 Ellers vil jeg anbefale at dere prøver å møte litt forskjellige hunderaser om dere har mulighet. Anonymkode: 2cb5d...cf6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #39 Del Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Dalmatiner. Tispene blir ca 25 kilo. Eller er det for stort? Nydelige hunder da, trofaste, glade, lekne. Anonymkode: 199b5...5e2 Er ikke de kjent for å være litt dominante og krevende da? Anonymkode: 5c2ee...9fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #40 Del Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er ikke de kjent for å være litt dominante og krevende da? Anonymkode: 5c2ee...9fe Næh. Ikke mine iallfall. Men har hørt folk si det uten at det er min erfaring. Anonymkode: 199b5...5e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå