Gå til innhold

Noen hundeeksperter her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken hund kan dere anbefale fra følgende informasjon? 

- Bor i leilighet 

- Barn på 4 år

- Nærhet til skog, vann, parker 

- Må klare å være alene minst 6 timer 

- Må like å løpe 5-10 km med meg

- Minimal tid til pelsstell og vasking, 1 gang i uken maks 

- Trygg, intelligent, lærevillig, lojal 

- Tid til 3-4 turer per dag, der en tur er på minst 45 min. De andre maks 20-30 min.

- Vet å beskytte, men ikke en bråkebøtte

- Hund som er glad i barn

- Første kjæledyr for barnet, undertegnede er vant med hund fra barndommen

/Viktoria

Anonymkode: de4a3...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler labrador, som oppfyller alle kravene dine bortsett fra det om å beskytte.

Dette har du helt sikkert tenkt på fra før, men sier det i tilfelle: Hvis du skal ha valp, må du huske at ingen valp kan være alene seks timer eller løpe på tur med en gang.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg anbefaler labrador her, de labradorer jeg kjenner elsker tur, men liker ikke løpeturer. Så om løpeturer er et must ville jeg sett på raser som egner seg til det.

Anonymkode: cf9a3...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha en hund jeg kan løpe med i skogen og på asfalten, spesielt tidlig morgen eller sen kveld (da barnet sover). Så må det også være en hund som liker barn og som trives i en leilighet. Så en mega stor hund tror jeg ikke passer? 

Nei, den første tiden er hunden hjemme med meg, og slapper av i nye omgivelser. Jeg skal ikke løpe med en valp. Hehe..  Jeg har også hjemmekontor i starten, men på sikt må den klare 6 timer alene. :) TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravene/ønskene til ts er så generelle de passer til 90% av alle hunder....  Det er mye bedre å tenke over hvilke egenskaper man IKKE ønsker i hunden slik at man kan eliminere masse raser som da er uaktuelle. Er det greit med hunder som gjeter, jakter, vokter?Hvor mye bjeffing tåler man? Har du tenkt over hva disse instinktene faktisk betyr i praksis når du sier du vil ha en hund som beskytter/vokter? Det er ikke bare positivt,forå. si det sånn...  Hva er det reelle aktivitetsnivået, dvs gå ut fra det laveste for de fleste hunder fikser faktisk fjellturer i nye og ned og noen joggeturer i uka. 

Anonymkode: d4e71...145

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Kravene/ønskene til ts er så generelle de passer til 90% av alle hunder....  Det er mye bedre å tenke over hvilke egenskaper man IKKE ønsker i hunden slik at man kan eliminere masse raser som da er uaktuelle. Er det greit med hunder som gjeter, jakter, vokter?Hvor mye bjeffing tåler man? Har du tenkt over hva disse instinktene faktisk betyr i praksis når du sier du vil ha en hund som beskytter/vokter? Det er ikke bare positivt,forå. si det sånn...  Hva er det reelle aktivitetsnivået, dvs gå ut fra det laveste for de fleste hunder fikser faktisk fjellturer i nye og ned og noen joggeturer i uka. 

Anonymkode: d4e71...145

- Ikke hund som knurrer og er overbeskyttende. Det jeg mener med beskyttende hund, er at hunden ikke løper av gårde i farlige situasjoner, men står lojal ved din side og kan hjelpe til. F.eks om jeg løper ute i skogen om kvelden, så kan den beskytte meg ved uforutsette hendelser.

- Ikke en som drar mye båndet. 

- Ikke en som sikler mye

- Ikke mye bjeffing siden vi bor i blokk og har et barn som sover på kvelden. Men ikke helt stille som en mus heller.

- Ikke høyt aktivitetsnivå. Det vil bli en morgentur på 20 min. En tur i lunsjen på 20-30 min. En tur på minst 45 min på ettermiddagen, og en kort kveldstur før natta. I helger blir det mer løpeturer/fjellturer. Noen ganger kan vi være ute i 2-3 timer på formiddagen også. I hverdagen blir det lav/middel aktivitetsnivå. 

- Ikke en hund som krever enormt med stell flere ganger i uken. Maks 1 gang i uken. 

- Ikke en hund som bruker lang tid på å trenes opp og har vanskelig for å samarbeid

- Ikke en hund som ikke takler å sitte i en bil

- Ikke en stor hund

- Ikke en med mye kjente sykdommer

Det jeg kom på i farta nå... :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

- Ikke hund som knurrer og er overbeskyttende. Det jeg mener med beskyttende hund, er at hunden ikke løper av gårde i farlige situasjoner, men står lojal ved din side og kan hjelpe til. F.eks om jeg løper ute i skogen om kvelden, så kan den beskytte meg ved uforutsette hendelser.

- Ikke en som sikler mye

- Ikke mye bjeffing siden vi bor i blokk og har et barn som sover på kvelden. Men ikke helt stille som en mus heller.

- Ikke høyt aktivitetsnivå. Det vil bli en morgentur på 20 min. En tur i lunsjen på 20-30 min. En tur på minst 45 min på ettermiddagen, og en kort kveldstur før natta. I helger blir det mer løpeturer/fjellturer. Noen ganger kan vi være ute i 2-3 timer på formiddagen også. I hverdagen blir det lav/middel aktivitetsnivå. 

- Ikke en hund som krever enormt med stell flere ganger i uken. Maks 1 gang i uken. 

- Ikke en hund som bruker lang tid på å trenes opp og har vanskelig for å samarbeid

- Ikke en stor hund

De fleste hunder løper avgårde, dette er forsket på og for at en hund skal beskytte må den trenes til det. 

Anonymkode: 4496a...53b

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en Staff av god oppdrett kunne passet.😍 Hvis du liker den type hund da. Oppfyller vel de fleste ønskene dine. (Men vær obs på at det finnes en god del useriøse oppdrettere her. Viktig å vurdere nøye.)

Anonymkode: 9fa54...448

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mange av de samme kriteriene som deg da jeg skulle ha hund, og har endt opp med en flatcoated retriever. Jeg har ikke barn, men rasen er kjent for å være veldig barnevennlig, og jeg ser at hun er det når vi er med venner og familie som har barn. 

Hun er med på joggeturer, fjellturer og Alf annet, er lærevillig og sporty, leken og utrolig snill. Jeg bor også i leilighet, og det er ikke noe problem. 

Tenker også kanskje jaltgolden kunne vært noe? 

Anonymkode: db46e...c99

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde mange av de samme kriteriene som deg da jeg skulle ha hund, og har endt opp med en flatcoated retriever. Jeg har ikke barn, men rasen er kjent for å være veldig barnevennlig, og jeg ser at hun er det når vi er med venner og familie som har barn. 

Hun er med på joggeturer, fjellturer og Alf annet, er lærevillig og sporty, leken og utrolig snill. Jeg bor også i leilighet, og det er ikke noe problem. 

Tenker også kanskje jaltgolden kunne vært noe? 

Men det er jo en stor hund, som ts sier hun ikke vil ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellompuddel

Finsk lapphund

Welsh springer spaniel

Engelsk springer spaniel

Anonymkode: 395cd...b1e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke høyt aktivitetsnivå passer ikke helt med at hunden skal kunne løpe en mil. Det er ikke alle moderat aktive hunder som gidder, en gang, for det blir lett litt ensformig, i hvert fall langs vei. Det må gjerne være hunder som syns løping i seg selv er forsterkende, og slike hunder er gjerne mer aktive i utgangspunktet.

Om hunden drar i båndet eller ikke kommer an på hvordan man trener det, selv om noen raser drar mer enn andre generelt sett. Men hunder som syns lange løpeturer og å komme framover er gøy, vil ha større motivasjon for å dra i båndet også.

Min jaktgolden blir gjerne med på løpetur, men han krever mye aktivitet og å bruke hodet mye også. Hadde ikke villet ha en sånn hund om jeg ikke drev aktivt med hundesport.

Tror jeg ville tenkt nøye over hvor viktige de løpeturene er, for ellers er det mange raser som kunne passet.

Det med samarbeid er også verdt å tenke seg om på. Hunder med mye mat- og lekemotivasjon som er "enkle" å lære opp, har gjerne også jakt, gjeting, vokt e.l. Det er enkelt sagt det som gjør at de er enkle å motivere. Mens andre raser som har mindre samarbeid og lavt aktivitetsnivå, er kanskje ikke så lette å få til å gjøre som du vil hele tida, men har ofte heller ikke stor motivasjon for å gjete barn, for eksempel. Så de vil gjøre mindre "galt" i utgangspunktet, og være enklere hunder å få noenlunde bra til.

Anonymkode: 57b2f...9e8

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke høyt aktivitetsnivå passer ikke helt med at hunden skal kunne løpe en mil. Det er ikke alle moderat aktive hunder som gidder, en gang, for det blir lett litt ensformig, i hvert fall langs vei. Det må gjerne være hunder som syns løping i seg selv er forsterkende, og slike hunder er gjerne mer aktive i utgangspunktet.

Om hunden drar i båndet eller ikke kommer an på hvordan man trener det, selv om noen raser drar mer enn andre generelt sett. Men hunder som syns lange løpeturer og å komme framover er gøy, vil ha større motivasjon for å dra i båndet også.

Min jaktgolden blir gjerne med på løpetur, men han krever mye aktivitet og å bruke hodet mye også. Hadde ikke villet ha en sånn hund om jeg ikke drev aktivt med hundesport.

Tror jeg ville tenkt nøye over hvor viktige de løpeturene er, for ellers er det mange raser som kunne passet.

Det med samarbeid er også verdt å tenke seg om på. Hunder med mye mat- og lekemotivasjon som er "enkle" å lære opp, har gjerne også jakt, gjeting, vokt e.l. Det er enkelt sagt det som gjør at de er enkle å motivere. Mens andre raser som har mindre samarbeid og lavt aktivitetsnivå, er kanskje ikke så lette å få til å gjøre som du vil hele tida, men har ofte heller ikke stor motivasjon for å gjete barn, for eksempel. Så de vil gjøre mindre "galt" i utgangspunktet, og være enklere hunder å få noenlunde bra til.

Har du noen konkrete raser å anbefale? 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Gliffy said:

Men det er jo en stor hund, som ts sier hun ikke vil ha

Megastor vil jeg ikke si de er. Min flat-tispe er 25 kg, men skal man ha hannhund er de jo en del større, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er dette ikke hunderaser jeg har personlig erfaring med, men utfra ting jeg har lest/hørt:

Whippet burde passe til mange av ønskene dine: Rolig inne og krever ikke enormt aktivitet så lenge den får løpe jevnlig, bør bli fin løpekompis selv om den sikkert må trenes mtp utholdenhet for å ikke bare spurte, fin med barn, ikke for stor, lite pelsstell og bjeffing. Det negative er at de kanskje oftere enn andre raser sliter med å være alene hjemme, og det er ikke en rase som typisk beskytter eieren (Jeg tror uansett det er vanskelig å kombinere med en rase som passer godt med 4-åring, da du gjerne vil unngå de tøffeste og største hunderasene)

Ellers er dansk svensk gårdshund fine og "tøffere" hunder uten for mye pelsstell, de har vel noe mer bjeffing, men ikke ekstremt. Mer aktive også, men ikke de mest ekstreme, og vil nok kunne trives med ditt aktivitetsnivå, selv om de vel vil trenge mer lydighetstrening og ikke er like rolige inne som whippeten. 

Andre nevnte hunder, som en litt lettbygt golden (jaktgolden), kunne jo passet bra, men de typene som liker løpetur (altså de ikke-overvektige) er ofte veldig livlige og aktive og kan bli litt vel mye med lite barn, særlig i unghundperioden. Samme med flat og labrador. Fine brukshunder, men kanskje litt mye hund (både i størrelse og oppførsel, særlig som valp og unghund) til å ha sammen med 4 åring i liten leilighet.

Anonymkode: 2049f...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har du noen konkrete raser å anbefale? 😊 

Nå vet jeg ikke hva du mener med "ikke stor" hund, men f.eks. collie, schapendoes, papillon, norfolk terrier, mellompuddel, eurasier (pass på mentaliteten), samojed, finsk lapphund (obs bjeffing) kan du se om er noe for deg. En spaniel kunne kanskje også vært aktuelt, men det er en del stress der så vær obs. Working cocker ville feks vært altfor mye hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (4 timer siden):

Anbefaler labrador, som oppfyller alle kravene dine bortsett fra det om å beskytte.

Dette har du helt sikkert tenkt på fra før, men sier det i tilfelle: Hvis du skal ha valp, må du huske at ingen valp kan være alene seks timer eller løpe på tur med en gang.

Vet om flere labber, mange av de kan å beskytte😅😅 

Welsh springer spaniel?

Anonymkode: e3c59...116

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvilken hund kan dere anbefale fra følgende informasjon? 

- Bor i leilighet 

- Barn på 4 år

- Nærhet til skog, vann, parker 

- Må klare å være alene minst 6 timer 

- Må like å løpe 5-10 km med meg

- Minimal tid til pelsstell og vasking, 1 gang i uken maks 

- Trygg, intelligent, lærevillig, lojal 

- Tid til 3-4 turer per dag, der en tur er på minst 45 min. De andre maks 20-30 min.

- Vet å beskytte, men ikke en bråkebøtte

- Hund som er glad i barn

- Første kjæledyr for barnet, undertegnede er vant med hund fra barndommen

/Viktoria

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

- Ikke en som sikler mye

- Ikke en stor hund

Henger meg opp i at du ønsker en hund som skal kunne beskytte deg. Men du skal samtidig ha en enkel hund, sånn ellers. 

For det første; det er ikke tillatt med skarptrente hunder i Norge. En hund som det du ønsker sånn ellers, vil ikke naturlig forsvare deg. Og helt ærlig, du har ingen forutsetninger for å håndtere en rase som naturlig tar ansvar og forsvarer deg i en pågående, farlig situasjon. Det kommer tydelig frem i dine ønsker om hva hunden skal kunne og må gå gjennom i det daglige. 

At du ikke ønsker en hund som må brukes mye tid til å trenes, men samtidig skal den blant annet kunne alt fra å være alene hjemme til å takle å kjøre bil. Disse tingene er ting som må trenes på og her er det individuelle forskjeller, til og med innad i samme rase. 

Endret av Troyamin
Staveleifer. Alt for tidlig oppe til å være på KG...
  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...