AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #1 Skrevet 18. november 2023 Er det vanlig at samboer blir dritsur fordi man velger å henge opp rent tøy uten å først putte det i en bøtte, men heller bare bærer tøyet i armene, legger det på tørkestativet og henger det opp deretter? Denne misnøyen med å ikke bruke bøtte er forresten noe som blir uttrykt mens samboer ligger henslengt på sofaen og ser på tv. Den samme samboeren er typen som nekter å «høre etter» på kjøkkenet og skal feks steke kjøtt på hva jeg anser som unødvendig lav temperatur, nekter å benytte olje fremfor smør osv. Dette er ting jeg har sagt at jeg synes er litt irriterende fordi sluttresultatet på maten blir annerledes, men jeg klarer ikke å se at sluttresultatet på klesvasken blir noe dårligere/bedre av å transportere den i en bøtte fra vaskemaskinen til tørkestativet. Er det bare jeg som er vanskelig, eller er dette i overkant kontrollerende adferd som det er rart å bli sur for? verdt å nevne at samboer også lett blir sjalu og sint hvis jeg feks nevner noe som har skjedd på jobb/studie med mannlige kollegaer. Vi hadde en del diskusjoner i begynnelsen av forholdet pga hans misnøye med at jeg feks reiste hjem uten han (foreldrene mine bor i en annen by). Det er derimot gått seg til med årene, men han er fortsatt ganske krevende når det gjelder banale ting som å henge opp klær, er helt krise hvis man mister en ren sokk på gulvet selv om det nettopp er støvsugd, og dersom samboer og jeg er hjemme samtidig er det aldri snakk om at jeg bare kan sette på robotstøvsugeren fordi han ikke stoler på at jeg har ryddet godt nok på forhånd. Derfor pleier jeg å kjappe meg å sette den på de gangene han ikke er hjemme, da får jeg liksom støvsugd og feks handlet middag samtidig som jeg synes er veldig greit for da slipper jeg å høre på duringen fra støvsugeren. ble litt langt dette her, men det er mitt første forhold så jeg er litt usikker på hva man bør finne seg og kunne forvente av en samboer/kjæreste? Jeg synes selv han blir så uforholdsmessig sur dersom jeg «ikke hører etter», det ender fort opp med skriking og beskyldninger om at jeg feks ikke bruker bøtte bare for å irritere han, mens han selv gir seg frikort til å ikke «høre etter» når det er jeg som har meninger om hvordan ting bør gjøres, uten at jeg blir nevneverdig sur for det. Anonymkode: 29d30...d03
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #2 Skrevet 18. november 2023 1. å blande seg opp i hvordan voksne mennesker velger å gjøre sin andel av felles husarbeid er, helt riktig, ugrei adferd. Gitt, altså, at ikke utførelsen er farlig. Det tilsier at både hans insistering på at du velger å bruke bøtte OG din insistering på at han velger å ikke bruke smør er idioti. Slutt med det. Du kontrollerer din adferd, så velg å oppfør deg ordentlig. Han kontrollerer sin adferd, så dersom han ikke velger å oppføre seg ordentlig? Da avslutter du forholdet. Du maser ikke på at han skal endre seg, du holder ikke ut, du maser ikke, du passer ikke på han - du gir han en eneste sjanse, og så forlater du han om han noensinne igjen velger å oppføre seg ugreit. Det er milliarder av mennesker i verden, ts. Denne ideen noen har fått for seg om at man enten må velge å ta til takke med en sur-par partner eller forbli ensom er fullstendig irrasjonell. Selv om vi tar høyde for at et absurd høyt antall mennesker er uegnet - la oss si vi antar 50%? - så er det fremdeles halvparten av milliarder av potensielle partnere som er egnede. Hva du «bør finne deg i» av en partner? At hen har egne venner, egen slekt, egen jobb, egne hobbyer, egne meninger, et privatliv som ikke alltid inkluderer deg, ikke utfører oppgaver slik du ville gjort deg, kler seg som hen vil og ikke som du ville gjort, har egne meninger om politikk, kosthold og religion. Og ikke blander seg i eller forsøker endre eller manipulere noen av dine listet opp over. Og at hen aldri, noensinne, forestiller seg at hen har anledning til å «godkjenne» noe som helst du velger å gjøre, eller velger å ikke gjøre eller noen som helst du velger å pleie vennskap med. Anonymkode: 7a240...0a0 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #3 Skrevet 18. november 2023 Hans tvangstanker er hans problem. Han får sikkert ubehag av å tenke på en ren sokk på gulvet - får litt samme følelsen selv, men det går heeelt fint at min samboer henger opp vask slik du beskriver. Anonymkode: e7d6c...5db 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #4 Skrevet 18. november 2023 Ja han høres altfor kontrollerende ut. Jeg hadde aldri i verden godtatt en mann som mente noe om metodene jeg bruker når jeg gjør husarbeid. Basert på egen erfaring kan jeg si at det er omtrent umulig å endre en mann, så det hadde jeg ikke giddet å kaste bort tid på hvis jeg var deg. Dersom dere ikke har felles barn ville jeg avsluttet så raskt som mulig. Livet er for kort til å kaste det bort på håpløse mennesker samtidig må jeg si at du også gjør det samme mot din samboer når du mener noe om hans matlaging. Smør er myyye bedre enn olje. Og dersom kjøttet blir tilstrekkelig stekt bør du heller ikke mene noe om hvordan han steker det. Anonymkode: 0129e...bb6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå