AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #1 Skrevet 18. november 2023 Har flyttet fra leilighet med sentralfyr til hus med varmepumpe og to ovner, en gammel og en ny type. Nå et det nedmot -17 på natten og -11 på dagtid, temperaturer jeg ikke er vant med fra byen. Når fyrer jeg i begge ovnene fra 7 om morgen til jeg legger meg, tenner også opp skikkelig i den ene før jeg legger meg. Jobber hjemme, så må ha det varmt hele tiden. Sytes jeg gar blitt en fyrbøter, må jo bære ved å legge i hele tiden, begynner å bli stressa av det. Hvordan gjør dere andre som fyrer med ved det? Anonymkode: 191ea...a0b 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #2 Skrevet 18. november 2023 Jeg bruker varmepumpa mest, fyrer ikke hele dagen. Nå jobber ikke jeg hjemme, men varmepumpa varmer greit på dagen synes jeg. Fyrer som regel på ettermiddagen og tidlig kvelden når det er minusgrader Anonymkode: b8fbd...1f2 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #3 Skrevet 18. november 2023 Vi jobber ikke hjemme da, men har nettopp byttet ut både varmepumpe og vedovn til helt nye modeller, det utgjorde en utrolig forskjell. De var begge rundt 20 år gamle. Varmepumpa står på hele døgnet, varmekabler i stuen står på lavt stille og er regulert med termostat. Så fyrer vi etter behov på ettermiddagen. Blir sinnsykt fort varmt, så trenger ikke fyre hele kvelden. Anonymkode: c2da1...f5a
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #4 Skrevet 18. november 2023 Har 70 kvm leilighet i 1 Etg. Ufattelig gulvkaldt. Rundt -12/-14 her på natt, og opp til noen få minus på dagtid. Jeg har ikke råd til å fyre hele dagen. Vinteren kommer til å vare til starten av april minst.. fyrer når temperaturen går under 18 grader inne, bruker ullsokker og kler på meg. Men får god fyr, legger så inn en og en kubbe. Tyner de mest mulig. Har vifte oppå ovnen. Den hjelper på å spre varmen godt. Har teppe på gulvene selv om jeg hater det. Opprinnelig er jeg den typen som trives best i syden temperatur, minst 30 grader. Har på en panelovn, den er stilt inn på 20 grader. Anonymkode: e326f...04f 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #5 Skrevet 19. november 2023 Fordelen med å varme med ved er at den samme veden varmer deg flere ganger. Når du hugger den, når du kapper den, når du lemper den, når du stabler den, når du bærer den, og så til slutt - når du brenner den. Anonymkode: a92aa...160 4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #6 Skrevet 19. november 2023 Anbefaler en slik vifte som du setter oppå vedovnen, som sprer varmen utover. Noe av det mest geniale som er oppfunnet etter hjulet Anonymkode: 209b8...cc4 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #7 Skrevet 19. november 2023 Har jordvarme som varmer opp vann til gulvene. Trenger ikke fyre i ovn før det blir under 15 minus, og må da fyre veldig forsiktig. 22 grader inne er perfekt for oss. Min erfaring er at varme gulv har en mye bedre effekt enn varmepumpe og vedfyring. Fryser mindre når gulvene er varme. Anlegget vårt er 20 år gammelt nå, og har fungert uten problemer. Må selvfølgelig ha et teknisk rom der det pluss ventilasjonsanlegget er plassert. Anonymkode: 31314...209
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #8 Skrevet 19. november 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Anbefaler en slik vifte som du setter oppå vedovnen, som sprer varmen utover. Noe av det mest geniale som er oppfunnet etter hjulet Anonymkode: 209b8...cc4 Har bestilt enn sånn. Anonymkode: 191ea...a0b 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #9 Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Har flyttet fra leilighet med sentralfyr til hus med varmepumpe og to ovner, en gammel og en ny type. Nå et det nedmot -17 på natten og -11 på dagtid, temperaturer jeg ikke er vant med fra byen. Når fyrer jeg i begge ovnene fra 7 om morgen til jeg legger meg, tenner også opp skikkelig i den ene før jeg legger meg. Jobber hjemme, så må ha det varmt hele tiden. Sytes jeg gar blitt en fyrbøter, må jo bære ved å legge i hele tiden, begynner å bli stressa av det. Hvordan gjør dere andre som fyrer med ved det? Anonymkode: 191ea...a0b Har en relativt ny og rentbrennende peis i stua. I dag stod jeg opp kl 06 og fyrte godt opp. I skrivende stund, 12:30, så brenner det fortsatt, men har bare lagt i nye kubber 2 ganger Fyrer først opp med å bruke et par store kubber pluss litt småkvist, når det har blitt god fyr så legger jeg i en kubbe til og stenger ventilen nesten helt. Da brenner det greit i et par timer, legger ikke på et par nye kubber før det er bare glør igjen. Da må jeg gjerne åpne ventilen helt i noen sekunder så det tar skikkelig fyr igjen. Fortsetter sånn til jeg starter på middagen. Fra og med da gidder jeg ikke fyre lengre og lar varmepumpa ta jobben fram til jeg står opp neste dag. Anonymkode: dd3d5...9b9
pia mater Skrevet 19. november 2023 #10 Skrevet 19. november 2023 Viktigste er vel at jeg aksepterer at det er kjølig. For tiden er det 15-16 grader inne når jeg står opp, varmepumpen holder bare en liten "lunk". Varmekabler er på minimum utenom hovedbadet. Tenner opp i ovnen når jeg står opp og passer på at trekken ikke står helt oppe slik at det ikke brenner ut med en gang. Ellers er ullsokker og pledd noe jeg alltid bruker.
bvp Skrevet 20. november 2023 #11 Skrevet 20. november 2023 Jeg har varmepumpa på 25c hele tiden og da har jeg 22c i stua og 17-18c i annen etasje hvor soverommet er., det var iallfall nok når det ble -9c ute, under 10c så legger jeg i en vedbrikkett eller 2 i stua. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #12 Skrevet 20. november 2023 Her er det stadig under 20 minus. Vi har varmepumpe på hele tiden, og fyrer som regel på morgenen. Det pleier egentlig å holde.. Er huset dårlig isolert? Anonymkode: 951c7...11e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #13 Skrevet 20. november 2023 Iskaldt hos oss om morgenen. Bor i et dårlig isolert hus fra 40-tallet. Har to vedovner i huset, og fyrer som regel opp i begge. Varmekabler på badet, men ellers ingen panelovner annet enn på soverommene. I dag kledde jeg meg ekstra godt og drøyde med å fyre frem til kl. 10. Er jo et styr å skulle huske å legge på ved! Men er jo noe litt hyggelig med å fyre også. Syns det gir en god følelse å måtte jobbe litt for å ha det behagelig. Anonymkode: 828a5...9ba
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #14 Skrevet 20. november 2023 Hvis ikke huset er veldig nytt så må man nok fyre hele dagen. Jeg fyrer hele dagen når jeg er hjemme, det blir en vane. Ellers er det lurt å lukke dører og varme opp oppholdsrommet. Kalde ganger er jo greit. Anonymkode: 26ef5...3ef
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #15 Skrevet 20. november 2023 Vi har varmepumpe til å holde grunnfarge på 18 grader. Så fyrer vi hver morgen, og utover dagen hvis det er frost. Er det pluss holder det med en god oppfyring på morgenen. Kan anbefale elektrisk varmeteppe (hold deg selv varm, ikke rommet) og varmeflaske. Sparer mye penger på det. Anonymkode: b12ca...c5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå