Gå til innhold

Han bare så tomt på meg da jeg fortalte om voldtekten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg dater en mann som jeg vel nesten kan si er en kjæreste. Vi har ikke satt ord på det men alt tilsier det. 

Uansett, vi har datet 4 mnd og for en stund siden var vi hjemme hos meg og hadde en fin kveld. Jeg sa at det var noe jeg ønsket fortelle han. Ok, sa han. Jeg fortalte da at jeg ble voldtatt for ti år siden, det er veldig bearbeidet men at det er et par ting jeg (under sex) kan reagere på fortsatt. 

Han foretrakk ikke en mine. Bare så tomt på meg og sa "ok". Jeg avventet litt og håpte han ville vise litt medfølelse eller spørre litt, men nei. Det neste han sa var "hvilken film skal vi se i kveld?"

Jeg følte meg dum, lite sett, ikke respektert og ikke støttet. Det gjorde vondt. 

Er dette noe jeg bør godta eller ikke? Overreagerer jeg? 

Anonymkode: 80133...103

• Liker 2
  • Hjerte 21
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skulle du ha holdt for deg selv. Dere dater bare. 

Du roter til alt når du legger frem store traumer til mennesker som mest sannsynlig ikke vet hvordan de skal håndtere slike opplysninger. 

Du hadde klart å si i fra om hva du ikke liker uten å si hvorfor. 

Anonymkode: 23a0e...33c

• Liker 18
  • Nyttig 6
Skrevet

Mest sannsynligvis kommer det der til å gnage på ham og så blir det slutt.

Anonymkode: 10a83...5e3

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg dater en mann som jeg vel nesten kan si er en kjæreste. Vi har ikke satt ord på det men alt tilsier det. 

Uansett, vi har datet 4 mnd og for en stund siden var vi hjemme hos meg og hadde en fin kveld. Jeg sa at det var noe jeg ønsket fortelle han. Ok, sa han. Jeg fortalte da at jeg ble voldtatt for ti år siden, det er veldig bearbeidet men at det er et par ting jeg (under sex) kan reagere på fortsatt. 

Han foretrakk ikke en mine. Bare så tomt på meg og sa "ok". Jeg avventet litt og håpte han ville vise litt medfølelse eller spørre litt, men nei. Det neste han sa var "hvilken film skal vi se i kveld?"

Jeg følte meg dum, lite sett, ikke respektert og ikke støttet. Det gjorde vondt. 

Altså, det er ikke alltid så lett å vite hva man skal si i slike situasjoner. Jeg vil tro han absolutt hadde medfølelse, men ikke visste hvordan han skulle reagere, og i frykt for å si noe feil, så lot han heller være å si noe 

Anonymkode: ca84d...add

• Liker 31
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du roter til alt når du legger frem store traumer til mennesker som mest sannsynlig ikke vet hvordan de skal håndtere slike opplysninger. 

Okay?

Jeg tenker at dette er en fin måte å finne ut hvem man har med å gjøre. Nå vet ts at kjæresten forholder seg sånn til traumatiske hendelser. Andre hadde gjort noe annet. 

Akkurat hvorfor han reagerer sånn vet vi ikke. Men ts kan jo spørre? 

• Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tull. Å fortelle om viktige, og også vonde, livserfaringer er noe man gjør etter en tid. Noen forteller langt tidligere enn dette. Jeg ville tatt den manglende reaksjonen hans som tegn på at han manger noe vesentlig. Empati og omtanke. Da er han uegnet å ha tett på seg, og jeg ville brutt ut. 

Anonymkode: e27e9...eda

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet

Sånt forteller man om når man er i et trygt og stabilt forhold.  

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet
Just now, Athena Freyja said:

Sånt forteller man om når man er i et trygt og stabilt forhold.  

Tja. Jeg vet ikke om et forhold vil være trygt og stabilt før jeg har sett reaksjonen på det jeg forteller.

Anonymkode: 4ac1a...6f1

• Liker 18
  • Nyttig 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det kan ikke bli noe forhold om ikke ts finner en som kan forholde seg til det. 

Traumer er en del av livet, traumedumping gjelder ikke kjærester, de burde tåle å være støttende, hadde dumpet noen om de sa dette til meg. For så svak er ikke jeg for andre.

Ts ventet i 4 måneder, det er lenge nok. 

Anonymkode: 37011...2b9

• Liker 11
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)

Skremmende at så mange her anser dette som noe man bør holde for seg selv lenger enn hva TS har. Dette er ikke noe man forteller på date 1, såklart, men når man dater fast og sexlivet preges (om enn i liten grad) er åpenhet her helt innafor.

TS: Gi han noen uker, så spør du ham en kveld stemningen ellers er god om han har tenkt noe rundt det du fortalte. Om han ikke sier noe eller ikke klarer å håndtere situasjonen ville jeg fortalt at emosjonell støtte og verbal formidling av denne er viktig for deg. Om han ikke klarer å snakke åpent med deg om disse tingene etter at du har forklart dette ville jeg vurdert å runde av. 

Endret av ALB
Skrivefeil
  • Liker 20
  • Nyttig 8
Skrevet

Ts her. Takk for innspill. Jeg skjønner nok ikke helt hvorfor dette er noe man skal vente så veldig lenge med å si. Jeg sa det hverken på 1,2 eller 6 date. Jeg sa det etter 4 mnd, da vi er eksklusive og tenker nok vi er et par. 

For det første er det, som mange sier, viktig for meg å se om han har empati og hvordan han tar i mot slike tøffe ting. For det andre, er jeg opplysende om noe som kan være et varsko i sexlivet vårt - ingen stor ting, men bare et sted jeg ikke ønsker han skal ta på meg. Jeg tenker dette handler om å være ærlig og åpen med partner, slik at begge får det best mulig i en intim setting. 

Jeg syns dessverre han falt gjennom. Når noen forteller slikt, så kan man ikke bare sitte og se dumt på den andre, som om han så tvers gjennom meg. Kan i det minste si "det var leit å høre", men neida. Dette er nå noen uker siden og han har ikke nevnt det siden. Jeg har heller ikke tatt det opp. 

TS

• Liker 1
  • Hjerte 36
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er ikke noe man forteller på en date. Totalt bommert. Om du ikke er ferdig med det så bør du gå i terapi.

Anonymkode: 1834a...b66

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

traumedumping gjelder ikke kjærester

Helt uenig.

TS jeg vil tro han ikke visste hvordan han skulle reagere. Hvis du kjenner en fyr over fire måneder vet du nok om han til å skjønne at denne ene tingen ikke definerer hvem han er. Har du aldri gjort noe dumt eller reagert feil? 

Anonymkode: 07e3d...20b

• Liker 4
Skrevet

TS, han er en tulling og viser deg at han mangler empati og / eller ikke bryr seg om deg. Fint å få avklart det nå og ikke kaste mer tid på han. 

Husker veldig godt da jeg fortalte eksen min om at stefaren min slo meg da jeg var barn og eksen min svarte: "ehh...ok? og hvorfor forteller du meg om dette?". Slo opp med han med en gang. 

Anonymkode: a4d2f...3ed

• Liker 8
  • Nyttig 10
Skrevet

Han høres ikke ut som en god potensiell partner/ektemann eller far. Man screener jo menn mens man dater og inngår forhold, og her ville jeg trekt meg unna han og gått videre. Dette er ikke en normal reaksjon, spesielt når du forteller det fordi du vil gjøre han obs på restriksjoner du har under sex. Han høres ikke ut som en person som er interessert i deg som menneske og partner. 

Anonymkode: 9b472...734

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er ikke noe man forteller på en date. Totalt bommert. Om du ikke er ferdig med det så bør du gå i terapi.

Anonymkode: 1834a...b66

Jeg HAR gått i terapi, er ferdig med det, men det finnes EN ting som trigger meg fortsatt. 

Selvsagt er det viktig å si dette når vi har et aktivt sexliv og jeg ikke ønsker bli trigget. Da må jeg si fra! Og du syns 4 mndr inn i et forhold er for tidlig? Vel vel, da er man forskjellige. 

Å ja, til info, før disse 4 mndr var gått, så fortalte han meg om en traumatisk oppvekst med vold og alkohol. Kanskje også derfor jeg tenkte jeg kunne dele, siden han delte slike ting. Eller er det mye mer innafor å fortelle om en tøff oppvekst vs en voldtekt? ts

• Liker 15
  • Hjerte 17
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS, han er en tulling og viser deg at han mangler empati og / eller ikke bryr seg om deg. Fint å få avklart det nå og ikke kaste mer tid på han. 

Husker veldig godt da jeg fortalte eksen min om at stefaren min slo meg da jeg var barn og eksen min svarte: "ehh...ok? og hvorfor forteller du meg om dette?". Slo opp med han med en gang. 

Anonymkode: a4d2f...3ed

Nå får du gi deg. Du kan ikke si at han mangler empati eller ikke bryr seg om ts på bakgrunn at dette. 

Ja, det er en stor greie for ts, men det kan også være vanskelig for potensielle partnere å sette seg inn i traumer andre har opplevd. Vi reagerer ulikt på ulike hendelser vi har vært igjennom. Det kan også være vanskelige å forstå at ting som man har opplevd så langt tilbake i tid fremdeles preger enn. Dessuten kan han selv ha opplevd traumer som gjør det vanskelig for han å respondere på denne informasjonen av ts. Og for ikke å snakke om at det generelt kan være vanskelig å vite hvordan man skal respondere, når noen forteller om noe vanskelig som har skjedd i livet deres. 

Så du vet absolutt ingenting om denne mannen, og hvorfor han reagerte som han gjorde, så da kan du heller ikke uttale deg slik om han.

Anonymkode: ddde8...1c0

• Liker 8
Skrevet

Det er selvfølgelig helt normalt og veldig viktig å fortelle om noe sånt. Jeg synes det er rart at flere her mener du burde ha ventet. Selv har jeg alltid fortalt mine partnere om at jeg er blitt voldtatt og jeg tror nok jeg har fortalt det før det har gått fire måneder. 

Er denne fyren din en som ikke klarer å snakke om følelser eller vanskelige ting generelt, ts? Viser han empati ellers? 

Anonymkode: daa7b...53d

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet

Det viktige her er om du er ferdig med å bearbeide de traumene dette har påført deg, ts? 

Etter det emosjonelle helvette av å ha livet med ei som aldri har bearbeidet slik erfaring, anbefaller jeg alle som "typen" til ts å løpe, hvis slike informasjoner dukker opp tidlig i forhold. 

Kona mi holdte det hemmelig i flere år. Hun ventet til etter vi hadde fått barn før hun klarte å fortelle det og i tillegg liver hun i fornektelse og viser ingen vilje til å gå i terapi - og blir trigget av alt mulig på TV. Barna blir er også påvirket av denne galskapen. En evig berg og dalsbane med følelser som hun ikke kan sette ord på 😪

Anonymkode: 98cb1...458

• Hjerte 4
Skrevet

Ga han deg ikke en klem engang ? ☹️🧸

• Liker 2
  • Hjerte 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...