Gå til innhold

Varmepumpe i minus 4

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått meg ny varmepumpe. Mitsubishi. Ved rundt 0 så har den holdt på de temperaturene jeg har satt den på. Greier meg med +20.
I dag er det 4. minus og innetemperaturen viser 18,8 selv om jeg har satt varmen til både 20+ og 21 + . Er dette normalt? Må jeg sette varmen til 23 for å få 20 grader?

Anonymkode: bb7aa...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også Mitsubishi varmepumpe,  men min holder temperaturen i opp til -20 grader ute.

Har du viften stående veldig lavt på?

I såfall spres ikke varmen særlig godt, og temperaturen vil være høy rundt termostaten (pumpen), og kaldere i rommet.

Anonymkode: e9f4f...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke det hjelper i løpet av en halvtimes tid,  ta et bilde av innstillingene på fjernkontrollen,  så kanskje vi kan finne løsningen sammen  😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at varmepumpen ikke kan måle temperaturen i rommet langt fra innerdelen, sensoren sitter som regel på innerdelen og da er det temperaturen der den måler.

Er innerdelen oppunder taket så er også luften der varmere enn på motsatt side av rommet nede ved gulvet, noen varmepumper har sensor i fjernkontrollen og da kan man plassere fjernkontrollen der hvor man ønsker at pumpen skal måle temperaturen.

Anonymkode: 5205c...a8f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ts: den sto på stille.(jfr bilde) trykket på FAN og 4 streker. Blåser godt nå - men litt mye støy.. Holder det med 2 eller 3 streker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din sto på stille, og den blåser bare til en side.  Det justerer du med "wide vane" på fjernkontrollen. 

Min vifte står på 2, men vifteretningen er til begge sider.  Det fungerer bra her 😊

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vifte på 3, IKKE AUTO, 24 grader og så går den jevnt og trutt. Vi klarer oss med det på et hus fra 70 tallet og null vedfyring. 

Ikke skru tempen opp og ned. 

Luft heller 10 minutter så du får inn ny luft hvis det er for varmt. 

Anonymkode: fe980...04e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Takk alle. Stått på 4. en stund og nå er tempen på 20 grader :)   satte på wide fane og slo ned på 2. streker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

TS: Takk alle. Stått på 4. en stund og nå er tempen på 20 grader :)   satte på wide fane og slo ned på 2. streker.

Så bra, da ordnet det seg 🙂

Forundret.. skrev (8 minutter siden):

Har dere sånn tikkelyd når dere endre vifterettning?

Jeg måtte teste, men ikke noen tikkelyd hos meg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så bra, da ordnet det seg 🙂

Jeg måtte teste, men ikke noen tikkelyd hos meg 🙂

Hmm.. hører litt sånn tikkelyd når viftene stikker seg inn på rettning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er det tikkelyd av og til. tror det er pga autorens el.l - men ikke når vifta står på en spess. retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: Er det slik at den kan stå på stille når det er ca 0 og varmere, og at den må stå på 1 eller 2 osv når det blir minusgrader? Og: Bruker den mer strøm når den står på 1, 2 og 3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts: Er det slik at den kan stå på stille når det er ca 0 og varmere, og at den må stå på 1 eller 2 osv når det blir minusgrader? Og: Bruker den mer strøm når den står på 1, 2 og 3?

Ingen fasit på det første, det spørs på boligen din. Du må nesten prøve deg litt frem, men du har fått gode tips til bedre innstillinger her som vil hjelpe mye :)

2. Ja, ja og ja.

Anonymkode: 7f3a7...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts: Er det slik at den kan stå på stille når det er ca 0 og varmere, og at den må stå på 1 eller 2 osv når det blir minusgrader? 

Du kan prøve den innstillingen som ser ut som en blomst ved siden av viftesymbolet.  Da justerer den viftehastigheten etter behov. 

Og den bruker litt mer strøm på høyere hastighet, men forskjellen mellom laveste og høyeste innstilling er minimal.

17008253909786197357301720877269.thumb.jpg.03c8bef70b36617fff4ec97aed753a2b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2023 den 13.43):

Har fått meg ny varmepumpe. Mitsubishi. Ved rundt 0 så har den holdt på de temperaturene jeg har satt den på. Greier meg med +20.
I dag er det 4. minus og innetemperaturen viser 18,8 selv om jeg har satt varmen til både 20+ og 21 + . Er dette normalt? Må jeg sette varmen til 23 for å få 20 grader?

Eit sentralt spørsmål er om du har veggmontert varmepumpe (innedel) eller gulvmodell (innedel).  

De mest effektive varmepumpene er etter min oppfattning gulvmodeller ettersom temostaten er  plassert ved gulnivå. På en veggmontert pumpe er termostaten montert på veggen, og gjerne 1.5 m over gulvnivå, medan du selv sitter  v/ gulvet. Tempraturen mellom gulv og tak kan variere fra 3-5 gr, og følgelig vil du måtte stille tempraturen høyere på veggmodellen en gulvmodellen for å opnå ønsket varme ved gulvnivået. 

Sår du tvil om mine påstander så mål gjerne tempraturforskjellen mellom tak og gulv i hjemmet ditt. Mange boliger har himling og de får dårleg utnyttelse av varmen som ligger under taket.    

Anonymkode: 57eb6...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...