Gå til innhold

Borerettslag med høy husleie eller selveier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe leilighet og er usikker på om jeg skal velge lite/ingen lån og høy husleie, eller høyt lån og lav husleie. Har regnet på to leiligheter og det er lite forskjell i mndlige kostnader. 86 000kr i omkostninger på selveier.

Det er fristende å ikke leve på grensa hver mnd ; å ikke binde opp all EK i et lån. Kan ha nødpenger hvis jeg kjøper i borettslag. Har en del uforutsette utgifter som feks tannlege. Kjipt å ta forbrukslån til en bro, som koster ca 20k.

Men veldig kjipt om leia aldri minker-eller enda verre-øker. Det er ikke IN-ordning, kanskje jeg bør gå for det. Hva er de største fallgruvene ved borettslag? jeg har kun eid selveier-boliger.

Anonymkode: 09c37...9b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Driftskostnadene både for selveier og borettslag vil øke fremover. Alt øker i hht konusmprisindeksen, samt andre grunner. Kommunale avgifter er signalisert økt i store deler av landet fremover. 

Det må også finleses hva som inngår i felleskostnadene. Er det inkludert TV/ Internett, oppvarming/ parkering? 

Når det gjelder felleskostnadene i borettslag som omhandler gjelden så er det viktig å vite om hvilken rente fellesgjelden er finansiert på, og hvor mye fellesgjeld det ligger i borettslaget på den enkelte andelen. Evt betales det avdrag? 

I tillegg er dette er et borettslag som skal rehabilitere innen kort tid. Dette blir i mange tilfeller finansiert med opptak av lån som igjen øker felleskostnadene men øket renter og avdrag

På samme måte vil rehabilitering av et sameie ofte føre til enten faktura på alle kostnadene direkte fra selveierne, eller evt der også ta opp lån som øker felleskostnadene. 

Anonymkode: a4497...5f4

• Nyttig 2
Skrevet

Kan spørre borettslaglederen før kjøp om det er noen store kjente vedlikeholdsutgifter i nær fremtid. Spør hvor gammelt taket er f eks og tilstanden. Spør om brl-lånet har en gammel lav fastrente og når den i så fall går ut på dato. Da kan renten fort bli doblet eller mer.

Anonymkode: 23f33...29f

Skrevet

Har du fått finansiering til totalsummen på disse?

Det er veldig sjeldent man får finansiering nå til boliger hvor man må ha så høyt lån at man går på grensen hver måned...

Anonymkode: 64214...533

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du fått finansiering til totalsummen på disse?

Det er veldig sjeldent man får finansiering nå til boliger hvor man må ha så høyt lån at man går på grensen hver måned...

Nei det er litt tidlig; jeg driver bare og bestemmer meg for område og type leilighet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan spørre borettslaglederen før kjøp om det er noen store kjente vedlikeholdsutgifter i nær fremtid. Spør hvor gammelt taket er f eks og tilstanden. Spør om brl-lånet har en gammel lav fastrente og når den i så fall går ut på dato. Da kan renten fort bli doblet eller mer.

Det er gjennom husbanken, 3,09% rente. Mye bedre enn 6,12% jeg har på lån i dag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kan man som kjøper kontakte borettslagleder og få nødvendig info? Så i salgsmeldingen at det var ca 18 mill i fellesgjeld, og 1,2 mill på «bok.»

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er gjennom husbanken, 3,09% rente. Mye bedre enn 6,12% jeg har på lån i dag.

Hvor lenge er det fastrente? For Husbanken har flytende nå på 3,84% nå, og 4,2% fra nyttår 

Skrevet

Ville aldri kjøpt noe med høye felleskostnader 

Anonymkode: 93f5f...8ed

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan man som kjøper kontakte borettslagleder og få nødvendig info? Så i salgsmeldingen at det var ca 18 mill i fellesgjeld, og 1,2 mill på «bok.»

Det skal stå hvor mye gjeld som er på denne andelen også. Les også protokoller fra de siste generalforsamlingene. DE skal følge salgsprospektet

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er høye felleskostnader?  Og hva forventer du å ha inkludert med den summen? 

Skrevet

Bare husk at felleskostnader kan øke.

Anonymkode: 64bc5...ba4

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva er høye felleskostnader?  Og hva forventer du å ha inkludert med den summen? 

Jeg mener at "høye" felleskostnader er alt over 4000 i måneden. Vann og oppvarming må være inkludert 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lave felleskostnader kan skjule en bombe.

Når man skal kjøpe leilighet, må man se på hvilke tilstand boligmassen er i. Det er bedre med godt vedlikehold og høyere felleskostnader enn dårlig vedlikehold og lave felleskostnader.

Og at borettslag har fellesgjeld er i det alt vesentlige irrelevant. Det er totalkostnaden som er avgjørende. Om man betaler renter og avdrag til borettslagets bank eller egen bank er ikke vesentlig. De fleste borettslag har også gode forsikringsordninger for ubetalte felleskostnader.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg mener at "høye" felleskostnader er alt over 4000 i måneden. Vann og oppvarming må være inkludert 

For hvor stor leilighet? En leilighet på 80 kvadratmeter bør ha felleskostnader på over 4 000,- med vann og oppvarming. Om ikke er boligselskapet dårlig drevet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Pengene flyr jo, enten det er lån eller fellesutgifter det er snakk om. Jeg har høy EK men er lavtlønnet, og syk. Så betjeningsevnen vil neppe gå opp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei det er litt tidlig; jeg driver bare og bestemmer meg for område og type leilighet.

Du kan egentlig være ganske sikker på at du ikke får lån nok til bolig hvor du vil være i grenseland hver måned.

Felleskostnader kan øke dersom det er behov for rehabilitering eller annet vedlikehold, i tillegg til vanlig "index" regulering.

Og selv om ditt private lån kanskje er mindre, så må du jo selfølgelig legge til fellesgjelden, for det er også ditt lån. Og den er også med i beregningen på hva du kan kjøpe for.

Skrevet

Men fordel med selveier: du har høyere privat lån, som du har mer bedtemmelserett over i forhold til renteforhandlinger, avdragsfrihet og refinansiering. Og du står ofte helt selv med kostander til renovering, som kan være høye plutselige kostnader.

I borettslag har styret i stor grad råderett over fellesgjelden, og ved behov for renovering så vil kostandene enten bli dekket av egenkapital eller økt fellesgjeld, altså mindre sjanse for store plutselig utgifter.

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (20 minutter siden):

Lave felleskostnader kan skjule en bombe.

Når man skal kjøpe leilighet, må man se på hvilke tilstand boligmassen er i. Det er bedre med godt vedlikehold og høyere felleskostnader enn dårlig vedlikehold og lave felleskostnader.

Og at borettslag har fellesgjeld er i det alt vesentlige irrelevant. Det er totalkostnaden som er avgjørende. Om man betaler renter og avdrag til borettslagets bank eller egen bank er ikke vesentlig. De fleste borettslag har også gode forsikringsordninger for ubetalte felleskostnader.

Tviler på at nybygg "skjuler en bombe" 🙂 

Skrevet

Ville aldri hatt noe annet enn selveier, vil bestemme selv.

Anonymkode: badfe...b7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...