Gå til innhold

Selge hus med tap?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal selge huset. Det er takstert til 3.2 mill. Vi kan selge det for 2.7 uten at det påvirker den egenandelen salget gir oss til det nye huset vi har kjøpt. 
men om det blir solgt for under det, hva skjer da? Har prøvd å google, men det ble jeg ikke klok av 😮‍💨

noen kloke hodet her som vet?

Anonymkode: b138b...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi skal selge huset. Det er takstert til 3.2 mill. Vi kan selge det for 2.7 uten at det påvirker den egenandelen salget gir oss til det nye huset vi har kjøpt. 
men om det blir solgt for under det, hva skjer da? Har prøvd å google, men det ble jeg ikke klok av 😮‍💨

Vi har bodd her i snart 10 år om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye å selge et hus med 15% avslag fra verditakst, og jeg kan ikke skjønne at dere selger enda lenger under dette. Så får dere bud under 2,7 så bør dere takke nei og se det an, med mindre dere er tvunget til å selge nå. 

Får dere ikke nok til egenandel til ny bolig så har dere et problem, og kan da ikke kjøpe boligen som dere tenkte dere. Med mindre bankene er velvillige eller dere finner kreative måter til å innfri egenandelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer er jo at dere mister egenandelen. Ja, det er kjipt. Og hvis dere har kjøpt noe nytt med forutsetning om å få en gitt sum for denne boligen, da må dere prate med banken.

Anonymkode: 5efc5...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Får man ikke igjen noe på skatten da?

Anonymkode: 066fb...bb7

Bare om en gevinst hadde vært skattepliktig.

Har en bodd der mer enn ett av de to siste årene blir det ikke skatteplikt eller tapsfradrag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (3 timer siden):

Det er mye å selge et hus med 15% avslag fra verditakst, og jeg kan ikke skjønne at dere selger enda lenger under dette. Så får dere bud under 2,7 så bør dere takke nei og se det an, med mindre dere er tvunget til å selge nå. 

Får dere ikke nok til egenandel til ny bolig så har dere et problem, og kan da ikke kjøpe boligen som dere tenkte dere. Med mindre bankene er velvillige eller dere finner kreative måter til å innfri egenandelen. 

Vi håper jo selvsagt at det blir solgt til prisantydning, gjerne litt over, bare jeg som tenker worst case senario 😛 Ingen av husene her (som er identiske) har gått under 3mill, så det er jo ganske trygt sånnsett. Men bare jeg som er i katastrofemodus. 
Vi kjøpte det i sin tid for 2mill, så det vil jo gå sånnsett i pluss. Vi har allerede kjøpt nytt hus (ikke noe svindyrt, men i et annet område bare) og banken hadde null betenkeligheter med salg rundt vårt. Jeg bare lurer på åssen man løser det OM man allerede har kjøpt nok, men huset man har blir solgt for mindre enn «smertegrensa». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her måtte vi selge for en million under takst da vi allerede hadde kjøpt ny leilighet.

Banken hadde gått utifra at vi kunne ende opp med 500.000 under takst.

Etter syv lange mnd måtte vi bare selge og banken sa da at siden de har innvilget refinansieringen så kunne vi ble sittende med ett lån som egentlig var for høy for inntekten.

Det kan de visst gjøre med en viss prosent av boliglån. 

Send Mail til banken din med alle spørsmål så du vet alt ifht hva som kan dukke opp.

Stressende å sitte i en slik situasjon med det ordner seg stort sett.

Masse lykke til med salg! 

Anonymkode: f7915...205

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Vi kjøpte det i sin tid for 2mill, så det vil jo gå sånnsett i pluss.

!!!!!!!!

Pass pass ...

!!!!!!!!

Hvor mye rente, kommunale avgifter, evtl. felleskostnader og vedlikehold har dere betalt i løpet av perioden dere eide objektet?

Dette kan bli en solid minus fort altså.

Å selge for mer enn kjøpspris betyr ikke at dere er i pluss. Det er en klassisk feil mange gjør når de handler bolig.

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo selge til den prisen du får.

Eller leie ut.

Eller bare la det stå.

Enkelt og greit.

Anonymkode: d9808...50c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi håper jo selvsagt at det blir solgt til prisantydning, gjerne litt over, bare jeg som tenker worst case senario 😛 Ingen av husene her (som er identiske) har gått under 3mill, så det er jo ganske trygt sånnsett. Men bare jeg som er i katastrofemodus. 
Vi kjøpte det i sin tid for 2mill, så det vil jo gå sånnsett i pluss. Vi har allerede kjøpt nytt hus (ikke noe svindyrt, men i et annet område bare) og banken hadde null betenkeligheter med salg rundt vårt. Jeg bare lurer på åssen man løser det OM man allerede har kjøpt nok, men huset man har blir solgt for mindre enn «smertegrensa». 

Ja men hvorfor skriver du at dere kan risikere å selge med tap når dere faktisk ikke gjør det?

Anonymkode: ab39a...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (11 minutter siden):

!!!!!!!!

Pass pass ...

!!!!!!!!

Hvor mye rente, kommunale avgifter, evtl. felleskostnader og vedlikehold har dere betalt i løpet av perioden dere eide objektet?

Å selge for mer enn kjøpspris betyr ikke at dere er i pluss. Det er en klassisk feil mange gjør når de handler bolig.

Schmuhu

Hva har dette med saken å gjøre? Det koster jo å ha en bolig, enten det er snakk om driftskostnader eller eventuell verditap/forringelse pga alder. Ser du ofte svarer som en egenutnevnt økonomiekspert, men ikke alltid du treffer. Som her. 

Anonymkode: c6d89...9e9

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 hours ago, AnonymBruker said:

Hva har dette med saken å gjøre? Det koster jo å ha en bolig, enten det er snakk om driftskostnader eller eventuell verditap/forringelse pga alder. Ser du ofte svarer som en egenutnevnt økonomiekspert, men ikke alltid du treffer. Som her. 

Anonymkode: c6d89...9e9

Ts påstod at de er i pluss uansett. Det virker som om Ts var opptatt av det. Godt mulig jeg misforstod den biten her.

On 11/18/2023 at 4:38 PM, AnonymBruker said:

Vi kjøpte det i sin tid for 2mill, så det vil jo gå sånnsett i pluss.

Så da anbefalte jeg å ta hele regnestykket. Det er ikke nødvendigvis i pluss. Men godt mulig det er det. 

Synes det var grei bidrag til debatten det.

Og så står jeg ved det. Ikke behov å poste som anonym som du gjør. Hadde også gjerne visst hva du ellers skriver.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (12 timer siden):

!!!!!!!!

Pass pass ...

!!!!!!!!

Schmuhu

Samtidig kjøper man et annet hus i samme marked, og da gjør det ikke så mye hva man får. Kjøper man seg opp, vil det være fordelaktig med dårlig marked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

!!!!!!!!

Pass pass ...

!!!!!!!!

Schmuhu

Ikke relevant. Driftskostnader er forbruk. Det har du uansett hvor du bor og hvordan du eier. Eller leier. Ved leie er det i leien. 

I ditt regnestykke så ville jo hus blitt mer og mer ulønnsomme jo lenger man eier dem og sånn er det overhodet ikke. 

Du tenker kanskje på oppgraderinger i form av nytt bad , kjøkken eller tak? For det må med i beregningen. 

Anonymkode: 02d53...817

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

!!!!!!!!

Pass pass ...

!!!!!!!!

Schmuhu

Husk ar en må ha ett sted å bo så å ikke få masse gevinst i forhold til hva en kjøpte for betyr ikke nødvendigvis tap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2023 den 13.02):

Da må dere hente inn egenkapital eller redusert lån andre plasser. Vi solgte 200.000 under smertegrensa for egenkapital på ny bolig, og måtte spytte inn mer egenkapital selv (tok mer fra sparekonto). Lånet måtte beregnes på nytt og da så de på hvor mye vi hadde betalt ned på andre lån. Ble et lite topplån, men det blir vi kvitt om få år. Ordnet seg heldigvis. Snakk med banken deres! 

Anonymkode: ec0d3...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (På 18.11.2023 den 13.12):

Det er mye å selge et hus med 15% avslag fra verditakst,

Jeg solgte til 18% under verditakst. Steindødt marked, og ikke noe fristende å leie ut for å «stå an av» heller.

Anonymkode: deb05...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (20 timer siden):

!!!!!!!!

Pass pass ...

!!!!!!!!

Schmuhu

Absolutt. Men samtidig kan man jo ikke regne med at det er gratis å bo?

Anonymkode: 72754...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...