AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #1 Skrevet 18. november 2023 Har kjøpt hus til små fuglene, med pinner på sidene hvor de skal stå og spise mat. Om våren og utover sommer skal det brukes til fugleredet. Etterhvert så ser jeg at de har ødelagt husfasaden med nebbene sine😳 Det er ikke bare at fargen har flasset av pga det men det blir mer og mer ødelagt😕Den ser mer og mer herpa ut😡 Hvorfor gjør de det? Hvorfor ødelegger de? Anonymkode: 18c3b...7ad
LadeJarl Skrevet 18. november 2023 #2 Skrevet 18. november 2023 Det er nok vandalfuglen du har fått på besøk 🧐 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #3 Skrevet 18. november 2023 Det er disse som ødelegger🤬😡 Anonymkode: 18c3b...7ad
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #4 Skrevet 18. november 2023 Er fuglehuset til deg eller fuglene?! Kan de ikke bare få kose seg med det uavhengig av hvor estetisk pent du syns det blir? ❤️🐦🐦🐦 Anonymkode: a8209...405 15 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #5 Skrevet 18. november 2023 …fordi det er fugler…? Anonymkode: 39c12...2b6 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #6 Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har kjøpt hus til små fuglene, med pinner på sidene hvor de skal stå og spise mat. Om våren og utover sommer skal det brukes til fugleredet. Etterhvert så ser jeg at de har ødelagt husfasaden med nebbene sine😳 Det er ikke bare at fargen har flasset av pga det men det blir mer og mer ødelagt😕Den ser mer og mer herpa ut😡 Hvorfor gjør de det? Hvorfor ødelegger de? Anonymkode: 18c3b...7ad Hvorfor mener du de «ødelegger»? For dem er ikke «ditt» fuglehus noe som tilhører dem - det er et sted der det finnes mat. Og der deler av eller hele stedet egner seg for å dekke andre behov. Når man tenker god, brukbar design så tenker man uansett dekning av bruker-behov heller enn estetiske behov. Ditt fuglehus er, gitt at det virkelig har «pinner» som rovdyr kan stå på og forsyne seg av fugleunger, ikke noe som egner seg for brukeren (med mindre du liker å se rovdyr ta reir? Noe jeg bare kan anta mange gjør, siden det finnes et enormt marked for rovdyr-vennlige fuglekasser). At fugler «ødelegger» fuglehus er vel derfor ikke så rart? Mange av dem er dødsfeller, og vedkommende som henger dem opp vet det. (Eller man må anta de er komplette idioter, noe man ikke bør anta om fremmede) Anonymkode: f4d67...6ac 7
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #7 Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor mener du de «ødelegger»? For dem er ikke «ditt» fuglehus noe som tilhører dem - det er et sted der det finnes mat. Og der deler av eller hele stedet egner seg for å dekke andre behov. Når man tenker god, brukbar design så tenker man uansett dekning av bruker-behov heller enn estetiske behov. Ditt fuglehus er, gitt at det virkelig har «pinner» som rovdyr kan stå på og forsyne seg av fugleunger, ikke noe som egner seg for brukeren (med mindre du liker å se rovdyr ta reir? Noe jeg bare kan anta mange gjør, siden det finnes et enormt marked for rovdyr-vennlige fuglekasser). At fugler «ødelegger» fuglehus er vel derfor ikke så rart? Mange av dem er dødsfeller, og vedkommende som henger dem opp vet det. (Eller man må anta de er komplette idioter, noe man ikke bør anta om fremmede) Anonymkode: f4d67...6ac 😳🤨 Kom deg litt ut, DU trenger frisk luft. Anonymkode: 18c3b...7ad 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #8 Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 😳🤨 Kom deg litt ut, DU trenger frisk luft. Anonymkode: 18c3b...7ad Slutt å spør og lag tullete innlegg viss du ikke tolererer svar i tråden din. Fuglene gjør med sine hus som de vil, det er ikke du som verken skal spise eller rede der så ikke vær så nebbete. Anonymkode: e0038...89d 11
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #9 Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Slutt å spør og lag tullete innlegg viss du ikke tolererer svar i tråden din. Fuglene gjør med sine hus som de vil, det er ikke du som verken skal spise eller rede der så ikke vær så nebbete. Anonymkode: e0038...89d Jeg vil ha seriøse svar og ikke nedlatende og frekke svar. Men…hva kan man forvente av KG 🙄 Anonymkode: 18c3b...7ad
Rufs Skrevet 18. november 2023 #10 Skrevet 18. november 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Slutt å spør og lag tullete innlegg viss du ikke tolererer svar i tråden din. Fuglene gjør med sine hus som de vil, det er ikke du som verken skal spise eller rede der så ikke vær så nebbete. Anonymkode: e0038...89d No pun intended si. 🤣 2 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #11 Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Slutt å spør og lag tullete innlegg viss du ikke tolererer svar i tråden din. Fuglene gjør med sine hus som de vil, det er ikke du som verken skal spise eller rede der så ikke vær så nebbete. Anonymkode: e0038...89d Ikke vær så nebbete i en fugletråd. Hihi. Anonymkode: 25c5f...e25 6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #12 Skrevet 18. november 2023 De er fugler, de hakker på flekker, ujevnheter osv. for å sjekke om det er noe spiselig. Når de hakker blir det mer flekker for neste å hakke etter. Men du - det er vel fuglenes beste du ønsker? Du "ga" dette huset til fuglene, gjorde du ikke? Og ang. det med å bruke det som fuglekasse hvor et par har rede til våren. En over her nevnte det med sittepinner som gjør fuglene inni veldig utsatt for rovfugler, en annen ting er at en slik "vekselbruk" kan øke faren for at fuglunger blir utsatt for sykdom. Jeg stod og kikket på en veldig søt og fin og funksjonell matstasjon for fugler her om dagen, var på nippet til å kjøpe den også. Inntil jeg innså at fargevalg og utforming gjorde den til et siktepunkt og målskive for rovfugler - og det er jo ikke rovfuglene jeg i utgangspunktet tenker hjelpe... Anonymkode: f4bc6...42e 9 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #13 Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg vil ha seriøse svar og ikke nedlatende og frekke svar. Men…hva kan man forvente av KG 🙄 Anonymkode: 18c3b...7ad Det er vel neppe frekt å svare det opplagte her er det vel? Og som så mange ganger før klager ts på tilsvar men ser ikke bjelken i sitt eget øye Anonymkode: e0038...89d 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #14 Skrevet 18. november 2023 Det er jo bare bra at fuglene faktisk bruker huset. Hvis det er sånn at rovdyr bruker pinnene til å stå på for å robbe reiret kan (og bør) du sage dem av. Her står det litt forklart om hvorfor fugler gjør som de gjør 🐦 Anonymkode: 941c0...9c1 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #15 Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo bare bra at fuglene faktisk bruker huset. Hvis det er sånn at rovdyr bruker pinnene til å stå på for å robbe reiret kan (og bør) du sage dem av. Her står det litt forklart om hvorfor fugler gjør som de gjør 🐦 Anonymkode: 941c0...9c1 Beklager, glemte link https://jakesnatureblog.com/2016/12/06/birds-rub-beak-branch/ Anonymkode: 941c0...9c1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #16 Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): De er fugler, de hakker på flekker, ujevnheter osv. for å sjekke om det er noe spiselig. Når de hakker blir det mer flekker for neste å hakke etter. Men du - det er vel fuglenes beste du ønsker? Du "ga" dette huset til fuglene, gjorde du ikke? Og ang. det med å bruke det som fuglekasse hvor et par har rede til våren. En over her nevnte det med sittepinner som gjør fuglene inni veldig utsatt for rovfugler, en annen ting er at en slik "vekselbruk" kan øke faren for at fuglunger blir utsatt for sykdom. Jeg stod og kikket på en veldig søt og fin og funksjonell matstasjon for fugler her om dagen, var på nippet til å kjøpe den også. Inntil jeg innså at fargevalg og utforming gjorde den til et siktepunkt og målskive for rovfugler - og det er jo ikke rovfuglene jeg i utgangspunktet tenker hjelpe... Anonymkode: f4bc6...42e Nei, pinnene fjernes på våren og maten fylles ikke på. Anonymkode: 18c3b...7ad
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #17 Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): De er fugler, de hakker på flekker, ujevnheter osv. for å sjekke om det er noe spiselig. Når de hakker blir det mer flekker for neste å hakke etter. Men du - det er vel fuglenes beste du ønsker? Du "ga" dette huset til fuglene, gjorde du ikke? Og ang. det med å bruke det som fuglekasse hvor et par har rede til våren. En over her nevnte det med sittepinner som gjør fuglene inni veldig utsatt for rovfugler, en annen ting er at en slik "vekselbruk" kan øke faren for at fuglunger blir utsatt for sykdom. Jeg stod og kikket på en veldig søt og fin og funksjonell matstasjon for fugler her om dagen, var på nippet til å kjøpe den også. Inntil jeg innså at fargevalg og utforming gjorde den til et siktepunkt og målskive for rovfugler - og det er jo ikke rovfuglene jeg i utgangspunktet tenker hjelpe... Anonymkode: f4bc6...42e Det er en sånn jeg har. https://www.shopping4net.com/no/Hjem/Utendoers/Tilbehoer/Wildlife-Multiholk.htm?s=IAL30-1-08&gclid=EAIaIQobChMIqY_rn8rNggMVIQuiAx04MAHuEAQYBiABEgKTW_D_BwE TS Anonymkode: 18c3b...7ad
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #18 Skrevet 18. november 2023 Jeg har fulger hjemme, de eeelsker å bite på ting, særlig treverk. Det er bare sånn de er og det er noe de liker å drive med. Jeg tror det er en blanding av lek og at de fikser nebbet sitt. Så sånn må du nok bare leve med det er jo til fuglene så vær glad de setter pris på det! Anonymkode: b9961...ba5 3
-venter- Skrevet 18. november 2023 #19 Skrevet 18. november 2023 Jeg bytter fuglemater annen hver år. De tåler ikke allverdens. 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #20 Skrevet 19. november 2023 -venter- skrev (11 timer siden): Jeg bytter fuglemater annen hver år. De tåler ikke allverdens. Hvilke pleier du å kjøpe? Anonymkode: 18c3b...7ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå