Gå til innhold

Hvordan ikke bli en party pooper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann sveisann. Jeg er bedt på bursdagsfest.  Det blir under 10stk , så jeg har bestemt meg for å dra, siden jeg vet det betyr noe for jubilanten. 

Det er to grunner til at jeg ikke ønsker å dra. Og det er pga at jeg er ufør.  Og har ikke super energi nå rett før jul. Og litt for mye å gjøre. Denne skal jeg klare å fake i 4-5 timer. Så den er grei.

Den andre grunnen er at det kommer en som skal grave i helsa mi hele tiden. De siste 10årene er det fortsatt samme spm og samme graving, selv om ingenting for min del er endret. Og jeg virkelig ikke lyst til å sitte de få timene jeg skal ut døra, snakke om helsa mi. Eller bli stilt kronisk kritiske spm. Jeg kan feks danse, og humøret mitt er like bra som alle andre sitt. Jeg blir bare veldig dårlig etterpå og blir liggende. 

Så for å klare en hyggelig kveld sånn. Så må jeg hvile dagen før,  og en til to dager etterpå. Og da ser jo ingen hva som kreves for å være med i 4-5timer, å leke normal.  

Vanlige spm der starter med:

er ikke du ufør,  hvordan klarer du å være her da?

Du klaree å danse, er du så syk da

Humøret ditt er for bra til å være syk. Osv. Og sånn går det da i rund dans, til plutselig alle sitter å har fokus på min helse. Noe jeg ikke ønsker for meg eller jubilanten.  

Jeg har tidligere prøvd å være streng. Men det endte opp i at graveren ble sur, og laget dårlig stemning. Så jeg føler det er vanskelig å unngå å bli en ufrivillig party pooper, der festen enten handler høylytt om min helse, eller at noen blir sure om jeg nekter å svare. Det går jo bra om det er en fest med ca 20stk. Men når vi  blir under 10stk, tar dette litt fort over festen.

Har du en punch line som gjerne har litt humor i seg, som gjerne kan gjentas. Så jeg kommer meg rundt slike gravere. Så kvelden kan bli hyggelig for båe meg, jubilanten og øvrige fest deltagere. 

Denne graveren er svært høylytt og uten filter. Så tenker det må smelle bittelitt.  

Jeg er ikke konfliktsky, eller sjenert. Så jeg kan fint være litt småfrekk. Men trenger noe som ikke ødelegger god stemning. 

Festen er neste helg. Så håper gode forslag,  bidrar til at jeg kan glede meg litt mer

Anonymkode: e8d62...3fa

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bare smiler og sier "Vet du hva? I kveld har jeg bare lyst å kose meg og slappe av og ikke tenke på helsen min. Kan vi ikke snakke om noe annet?"

Anonymkode: 17a18...733

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du bare smiler og sier "Vet du hva? I kveld har jeg bare lyst å kose meg og slappe av og ikke tenke på helsen min. Kan vi ikke snakke om noe annet?"

Helt enig!

Gjør kort prosess og avslutt samtalen om deg og din helse før den starter. Med et smil. Kort og konsist. 

Anonymkode: 6c994...2c4

Skrevet

"Din enorme interesse for meg og min helse er smigrende, men jeg er ikke interessert"

"Takk for at du bryr deg så mye om meg, men skal vi kanskje ha fokus på bursdagsbarnet istedet?"

"Har du hørt om fake it till you make it? Jeg klarer ta meg sammen noen timer helsemessig, kanskje du skal prøve det med høflighet?"

Anonymkode: 689bf...24d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Har et ganske kjipt samlivsbrudd bak meg, der min eks strever med bl.a spillavhengighet. 

Folk elsker å grave og jeg har sagt at jeg ikke ønsker å snakke om eksen. Likevel så glemmer de seg, og da pleier jeg å svare "kan vi ikke heller snakke om noe hyggelig?"

Har også innsett at med småbarn og full jobb så blir man ganske kjedelig. Man har lite input utenfra. Prøv å kom denne dama i forkjøpet. Spør hvordan det går med kjærligheten, barn etc. Dersom hun har ingen av delene så spør du om hvordan jakten går, for hun vil vel ha barn etc. Flytt fokus bort fra deg.

Anonymkode: daa73...13c

• Liker 1
Skrevet

Angrep er det beste forsvar? Ha klar noen passe frekke, ikke for frekke, motspørsmål tilbake. "Du skulle vært lege du som er så interessert i helse" ... hvis han fortsetter "hvorfor ble du ikke lege?". Si det med et smil, men det stikker litt likevel hvis han har dårlig eller ingen utdanning.

Anonymkode: 2d295...a66

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Tusen takk,  skal pugge noen her. Har prøvd noen av uten hell før . Men blir hun sur, så får jeg prøve å snu humøret etterpå. Men litt lettere når man på ekte har gledet seg på forhånd,  enn når gleden er fake når jeg kommer. Så får jobbe litt ekstra med å føle gleden fra fake til ekte. Bare litt usikker på hvor jeg skal legge gleden. For det er ikke mye å ta tak i🤣

Graveren er hovedproblemet. Partner til graver er litt kjip i fylla.  En kjenner jeg ikke, så håper det er en med mye humør, litt lettere da, en vet jeg om , og vet er litt stille av seg, det samme er julbilanten. Så er redd det meste kommer til å sirkulere rundt graveren. Når jeg har litt dårlig energi, så er jeg ikke like vittig og morsom, som når formen er bra. For da går det rett og slett litt tregere i topoen. Så får pønske ut litt. I verste fall, får jeg få noen til å ringe meg å si det er litt krise eller noe. Bedre jeg drar, enn at tema skal være min helse, om jeg ikke klarer oppgaven🤣

Jeg får ta,det som en utfordring,  utfordringer er jo egentlig gøy.

Skrevet

Herregud, slike personer er så cringe, og ingen tør å gjøre noe fordi alle er redd for å få den oppmerksomheten på seg så alle bare jatter med når det kommer til slike personer. De er jo skikkelig ‘bærekraftige’ da … 😅på en negativ måte…

Anonymkode: 71564...3ee

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk,  skal pugge noen her. Har prøvd noen av uten hell før . Men blir hun sur, så får jeg prøve å snu humøret etterpå. Men litt lettere når man på ekte har gledet seg på forhånd,  enn når gleden er fake når jeg kommer. Så får jobbe litt ekstra med å føle gleden fra fake til ekte. Bare litt usikker på hvor jeg skal legge gleden. For det er ikke mye å ta tak i🤣

Graveren er hovedproblemet. Partner til graver er litt kjip i fylla.  En kjenner jeg ikke, så håper det er en med mye humør, litt lettere da, en vet jeg om , og vet er litt stille av seg, det samme er julbilanten. Så er redd det meste kommer til å sirkulere rundt graveren. Når jeg har litt dårlig energi, så er jeg ikke like vittig og morsom, som når formen er bra. For da går det rett og slett litt tregere i topoen. Så får pønske ut litt. I verste fall, får jeg få noen til å ringe meg å si det er litt krise eller noe. Bedre jeg drar, enn at tema skal være min helse, om jeg ikke klarer oppgaven🤣

Kanskje det er lurt at du også tar over praten litt? Si fra med et smil at du ikke har lyst å prate om helsen din i kveld, og så skifter du samtaleemne slik at praten går videre om andre ting.

Hvis vedkommende da fortsatt sporer tilbake spørsmål om din helse, så er det hun som driter seg ut, og det vil alle se. Da kan du bare igjen si: "Som sagt, jeg har ikke lyst å prate om min helse i kveld" og så skifter du samtaleemne igjen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje det er lurt at du også tar over praten litt? Si fra med et smil at du ikke har lyst å prate om helsen din i kveld, og så skifter du samtaleemne slik at praten går videre om andre ting.

Hvis vedkommende da fortsatt sporer tilbake spørsmål om din helse, så er det hun som driter seg ut, og det vil alle se. Da kan du bare igjen si: "Som sagt, jeg har ikke lyst å prate om min helse i kveld" og så skifter du samtaleemne igjen.

Ja, jeg kan velge å bli like høylytt da. Si det så høyt at alle får det med seg.

Nei nå er det fest, så da kan vi prate om noe annet i dag. Det kan kanskje fungere. Og evnt kjøte på en skål for jubilanten, som avledning . Og poengtering på hvorfor vi er der. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det morsomme er jo at ofte får jeg høre at det er jeg som bare snakker sykdom🤣 hvis jeg lar noen få to tre svar, i håp om å få være ifred resten av kvelden.  Sååå ikke lett dette her. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg kan velge å bli like høylytt da. Si det så høyt at alle får det med seg.

Nei nå er det fest, så da kan vi prate om noe annet i dag. Det kan kanskje fungere. Og evnt kjøte på en skål for jubilanten, som avledning . Og poengtering på hvorfor vi er der. 

God ide! Få fokus over på jubilanten og god stemning :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Kan du ikke bare glefse tilbake og si "Hvor mange ganger skal du spørre om akkurat det samme ang. min helse, år etter år? Skulle tro du var begynnende senil når du ikke husker alle svarene jeg har gitt deg tidligere! Finn på noe annet å snakke om!"

Så snur du deg vekk og foreslår noe for de andre, f.eks "skal vi synge bursdagssangen og skåle, folkens?" eller noe annet.

• Liker 2
Skrevet

Du kan spørre henne hvorfor hun er så interessert i din helse at hun er nødt til å spørre om det samme hver gang dere møtes. Legg så til at du er der for å ha det hyggelig, men hun er velkommen til å gjøre noe husarbeid/levere middag på døra de neste to dagene siden du da er sengeliggende. Gjør det gjerne såpass høyt at alle hører det, og kikk henne rett i øynene mens du venter på svar.

Har fungert greit for meg ved noen anledninger. 

• Liker 1
Skrevet

Enig med de over om å stille et spørsmål til spørsmålet. Da er det du som er sjefen over samtalen. «Hvorfor vil du vite det?», «Hvorfor synes du det er passende å spørre om dette hver gang vi møtes?» Ikke svar, men still et motspørsmål hver gang noen prøver å dominere deg. Se på Kasia Urbanak på youtube, hun holder foredrag om akkurat dette🤗

Anonymkode: 73fde...ffd

• Liker 1
Skrevet

Vel, du må jo grensesette. Jeg anbefaler at du holder det nøytralt høflig. 

Så: nesevis person: «hvordan er helsen din?»

du: «omtrent som vanlig, takk skal du ha. Og din?» du må ikke - under noen omstendighet i slike lag - bli mer detaljert enn «omtrent som vanlig» eller «bra, takk skal du ha» alternativt «så bra en kan forvente». Nøytralt og intetsigende høflig er styrende for de fleste personers valg av respons.

Så svarer vedkommende trolig like nøytralt høflig.

Og etter det? Da svarer du bare ikke. Gjentar de spørsmålet? Reis deg og forlat situasjonen, snu deg mot en annen sidemann ved bordet og start en ny samtale, lat som om du ikke hører og ser at du blir tilsnakket, eller endre emne uten å anerkjenne at det er blitt stilt spørsmål.

Å ignorere er et vesentlig mer effektivt grep enn å irettesette. Så ikke irettesett. Ikke svar, ikke annerkjen, ikke utlever en eneste detalj. Spør noen deg i plenum om helse du ønsker å snakke om med vedkommende, men ikke i plenum? Da kan du si «takk for omtanken. Det kan vi gjerne snakke om ved en senere anledning.» 

Anonymkode: b7be6...9e4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vel, du må jo grensesette. Jeg anbefaler at du holder det nøytralt høflig. 

Så: nesevis person: «hvordan er helsen din?»

du: «omtrent som vanlig, takk skal du ha. Og din?» du må ikke - under noen omstendighet i slike lag - bli mer detaljert enn «omtrent som vanlig» eller «bra, takk skal du ha» alternativt «så bra en kan forvente». Nøytralt og intetsigende høflig er styrende for de fleste personers valg av respons.

Så svarer vedkommende trolig like nøytralt høflig.

Og etter det? Da svarer du bare ikke. Gjentar de spørsmålet? Reis deg og forlat situasjonen, snu deg mot en annen sidemann ved bordet og start en ny samtale, lat som om du ikke hører og ser at du blir tilsnakket, eller endre emne uten å anerkjenne at det er blitt stilt spørsmål.

Å ignorere er et vesentlig mer effektivt grep enn å irettesette. Så ikke irettesett. Ikke svar, ikke annerkjen, ikke utlever en eneste detalj. Spør noen deg i plenum om helse du ønsker å snakke om med vedkommende, men ikke i plenum? Da kan du si «takk for omtanken. Det kan vi gjerne snakke om ved en senere anledning.» 

Anonymkode: b7be6...9e4

Gjør stort sett det til vanlig. Men da er det også flere å spille på. Sådet ee lettere å gå unna. For hun rett og skett stopper ikke før jeg går og begynner på nytt, når jeg er i nærheten igjen. Je har sagt at heg er lei av temaet osv. Men neste gang er vi på den igjen.  Nå er det ett rom, og få folk, så da kan jeg ikke gå unna på samme vis som vanlig.  Så føler meg litt fanget i et bur med henne. 

Jeg har måtte ta kraftig i for å få en slutt på det tidligere,  og det var da hun ble sur, og laget dårlig stemning. 

For all del, uten dette maset så er hun både morsom og grei.  Hun bare bryr seg litt vel mye oppi ting av og til. Og uheldigvis  for meg er det min helse hun tydeligvis har litt hekt på. Hun er litteldre enn meg,  og vokste opp i samme område.  Og det var som regel hun som tok i et tak, om ting ikke var ok. Men mangler litt grenser og filter.  Sånn sett har jeg ikke noe problem å takle hennes filterløse kjeftament. Men mulig hun bryr seg fordi hun skal passe litt for mye på andre. Og skjønner  ikke helt når det blir for mye. 

Skrevet

Hvis hun virkelig er så ille som du påstår, med alle andre som vitner, forstår jeg virkelig ikke hvorfor hun blir invitert gang på gang? 

Anonymkode: b362f...a60

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Gjør stort sett det til vanlig. Men da er det også flere å spille på. Sådet ee lettere å gå unna. For hun rett og skett stopper ikke før jeg går og begynner på nytt, når jeg er i nærheten igjen. Je har sagt at heg er lei av temaet osv. Men neste gang er vi på den igjen.  Nå er det ett rom, og få folk, så da kan jeg ikke gå unna på samme vis som vanlig.  Så føler meg litt fanget i et bur med henne. 

Jeg har måtte ta kraftig i for å få en slutt på det tidligere,  og det var da hun ble sur, og laget dårlig stemning. 

For all del, uten dette maset så er hun både morsom og grei.  Hun bare bryr seg litt vel mye oppi ting av og til. Og uheldigvis  for meg er det min helse hun tydeligvis har litt hekt på. Hun er litteldre enn meg,  og vokste opp i samme område.  Og det var som regel hun som tok i et tak, om ting ikke var ok. Men mangler litt grenser og filter.  Sånn sett har jeg ikke noe problem å takle hennes filterløse kjeftament. Men mulig hun bryr seg fordi hun skal passe litt for mye på andre. Og skjønner  ikke helt når det blir for mye. 

Jeg hadde bare gjentatt det samme hver gang.

"Hvordan går det med deg?"
"Du, jeg har ikke lyst å prate om helsen min i kveld, la oss fokusere på å feire jubilanten"
"Men hvordan klarer du å være her hvis du er syk?"
"Jeg har ikke lyst å prate om helsen min i kveld"
"Men er du i bedre form nå enn du var før"
"Jeg har ikke lyst å prate om helsen min i kveld"

Kombinert med at du fokuserer bort fra henne og starter en samtale med noen andre. Til slutt må hun gi seg, evt kanskje bli tilsnakket av noen av de andre når hun ikke respekterer det du sier og fortsetter å mase. 

Eventuelt, hvis du kjenner henne, så kan du ta kontakt før feiringen og prate med henne. Si at du ikke er interessert i å prate om helsen din på festen og om hun kan la være å ta det opp.

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Heisann sveisann. Jeg er bedt på bursdagsfest.  Det blir under 10stk , så jeg har bestemt meg for å dra, siden jeg vet det betyr noe for jubilanten. 

Det er to grunner til at jeg ikke ønsker å dra. Og det er pga at jeg er ufør.  Og har ikke super energi nå rett før jul. Og litt for mye å gjøre. Denne skal jeg klare å fake i 4-5 timer. Så den er grei.

Den andre grunnen er at det kommer en som skal grave i helsa mi hele tiden. De siste 10årene er det fortsatt samme spm og samme graving, selv om ingenting for min del er endret. Og jeg virkelig ikke lyst til å sitte de få timene jeg skal ut døra, snakke om helsa mi. Eller bli stilt kronisk kritiske spm. Jeg kan feks danse, og humøret mitt er like bra som alle andre sitt. Jeg blir bare veldig dårlig etterpå og blir liggende. 

Så for å klare en hyggelig kveld sånn. Så må jeg hvile dagen før,  og en til to dager etterpå. Og da ser jo ingen hva som kreves for å være med i 4-5timer, å leke normal.  

Vanlige spm der starter med:

er ikke du ufør,  hvordan klarer du å være her da?

Du klaree å danse, er du så syk da

Humøret ditt er for bra til å være syk. Osv. Og sånn går det da i rund dans, til plutselig alle sitter å har fokus på min helse. Noe jeg ikke ønsker for meg eller jubilanten.  

Jeg har tidligere prøvd å være streng. Men det endte opp i at graveren ble sur, og laget dårlig stemning. Så jeg føler det er vanskelig å unngå å bli en ufrivillig party pooper, der festen enten handler høylytt om min helse, eller at noen blir sure om jeg nekter å svare. Det går jo bra om det er en fest med ca 20stk. Men når vi  blir under 10stk, tar dette litt fort over festen.

Har du en punch line som gjerne har litt humor i seg, som gjerne kan gjentas. Så jeg kommer meg rundt slike gravere. Så kvelden kan bli hyggelig for båe meg, jubilanten og øvrige fest deltagere. 

Denne graveren er svært høylytt og uten filter. Så tenker det må smelle bittelitt.  

Jeg er ikke konfliktsky, eller sjenert. Så jeg kan fint være litt småfrekk. Men trenger noe som ikke ødelegger god stemning. 

Festen er neste helg. Så håper gode forslag,  bidrar til at jeg kan glede meg litt mer

Ola Nordmann kommer bort å spør deg og du svarer

Neimen HEI Ola Nordmann. Du minner med om oldefaren min. Viste du det? 

Ola Nordmann Nei? 

Nei du skjønner han var minst like surrete i hode som deg og kunne spørre om de samme spørsmålene om og om og om (du ser deg litt rundt mens du later som du begynner å dra i gang en gammel bil med sveiv starter) OG OM igjen. 

Litt sånn som deg 😘

Blir vanskelig å skrive hvordan jeg ser for meg at jeg hadde gjort det. Jeg pleier å få med meg rommet, jeg er frekk, tøff i kjeften men alltid med humor for å ikke såre noen. De fleste gir seg med en gang 

Anonymkode: b06be...99b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...