Gå til innhold

Vinterdress "hele tiden"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan på forhånd si at det er et pussig "problem" jeg har, men sikkert ikke det rareste som har blitt postet her. 

I fjor sommer flyttet vi fra Oslo til et mye mindre sted i forbindelse med at mannen min fikk ny jobb, og vi trives virkelig. Samtidig har vi merket at kulturen her er ganske annerledes enn i Oslo. En av disse tingene er at barna tydeligvis bruker vinterdress mye lenger her. I fjor trengte sønnen vår nytt yttertøy, og da han sa at han ville ha vinterdress trodde vi han mente sett med bukse og jakke siden han ikke hadde brukt vinterdress siden barnehagen. Etter hvert skjønte vi at han faktisk mente vinterdress ettersom flere av vennene hans brukte hel dress, selv om de gikk i 5.klasse. I år kjøpte vi han derfor både jakke og vinterdress.

Det første vi merket var at han ikke brukte jakka til og fra skolen. Tidligere brukte han å ha på jakke, med vinterbuksa i sekken. Nå lot han derimot jakka være igjen hjemme og brukte heller dressen. Grunnen hans var at det var så mye styr å ha med hele dressen, og det kunne vi skjønne. I det siste har vi i tillegg merket at han gjerne bruker dressen ellers også dersom vi ikke sier noe. For eksempel hadde han på dress når vi kun skulle en tur på butikken forrige helg. 

Som sagt er det ikke et problem egentlig, men for vår del synes vi det er litt rart. Er dette noe som er vanlig på mindre steder, eller bør vi si ifra at han skal bruke jakke dersom han ikke skal leke? 

Anonymkode: 995f1...180

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er kommet i den alderen hvor man skaper sin identitet utifra hvem man er sammen med. Hvis dress er kult og det er dette som gjelder, så føler man seg innafor gjengen om man kjører samme stil. Dress er nå et fornuftig og fraktisk plagg, heldigvis! 

På skolen til min sønn, er det innmari in med lue nå. Viktigere enn jakke. Men lua må for all del ikke dras ned OVER ørene, gud forby! Den skal bare dras såvidt ned over oppen av hodet, så den faller av hele tiden.

Vi ler vel av det til konfirmsjonen, håper jeg!

Anonymkode: e9b37...221

• Liker 11
Skrevet

Vi har også flyttet til bygda. Og her går ungene i dress hele barneskolen. En spesiell type dress, knallgul og svart. 

Den går de med fra oktober til april, uansett hva de skal gjøre utendørs.

Når jeg kjører forbi skolegården ser det jo ut som et fengsel der alle tusler rundt i identiske dresser. 😂

Var veldig uvant å kjøpe dress til 11åringen, men samtidig skjønner jeg det jo, det er jo praktisk plagg! (Så er sånn sett definitivt bedre enn moten ved forrige skole som var lave sko, ankelsokker og bar mage, selv ved minusgrader 😂)

Anonymkode: b4008...f58

• Liker 6
Skrevet

Om det er vanlig er vanskelig å si, men mer vanlig enn i Oslo er det nok. Selv innenfor samme skole kan det variere på de ulike trinnene. Mine var på hver sin kant sånn i fjor. I 7.klassen til min eldste tror jeg så og si alle guttene hadde dress i fjor vinter, og de ble MYE brukt. Samtidig skulle man IKKE ha dress i 2.klassen til min andre. Der var det bare så vidt det var akseptert å ha på utebukse i friminuttene. 

Anonymkode: 4fb95...b6e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han er kommet i den alderen hvor man skaper sin identitet utifra hvem man er sammen med. Hvis dress er kult og det er dette som gjelder, så føler man seg innafor gjengen om man kjører samme stil. Dress er nå et fornuftig og fraktisk plagg, heldigvis! 

På skolen til min sønn, er det innmari in med lue nå. Viktigere enn jakke. Men lua må for all del ikke dras ned OVER ørene, gud forby! Den skal bare dras såvidt ned over oppen av hodet, så den faller av hele tiden.

Vi ler vel av det til konfirmsjonen, håper jeg!

Anonymkode: e9b37...221

Det høres fornuftig ut. De fleste av vennene hans bruker det, så kan være noe i det. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har også flyttet til bygda. Og her går ungene i dress hele barneskolen. En spesiell type dress, knallgul og svart. 

Den går de med fra oktober til april, uansett hva de skal gjøre utendørs.

Når jeg kjører forbi skolegården ser det jo ut som et fengsel der alle tusler rundt i identiske dresser. 😂

Var veldig uvant å kjøpe dress til 11åringen, men samtidig skjønner jeg det jo, det er jo praktisk plagg! (Så er sånn sett definitivt bedre enn moten ved forrige skole som var lave sko, ankelsokker og bar mage, selv ved minusgrader 😂)

Anonymkode: b4008...f58

Høres ut som samme som hos oss. For to år siden hadde det vært helt utenkelig med vinterdress. Da var det viktig at det skulle være riktig merke på jakka og buksa. Godt å se at det ikke bare var for meg det var en overgang. 

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Om det er vanlig er vanskelig å si, men mer vanlig enn i Oslo er det nok. Selv innenfor samme skole kan det variere på de ulike trinnene. Mine var på hver sin kant sånn i fjor. I 7.klassen til min eldste tror jeg så og si alle guttene hadde dress i fjor vinter, og de ble MYE brukt. Samtidig skulle man IKKE ha dress i 2.klassen til min andre. Der var det bare så vidt det var akseptert å ha på utebukse i friminuttene. 

Oj, man skulle heller trodd det skulle være omvendt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Oj, man skulle heller trodd det skulle være omvendt. 

Det hadde nok vært mer vanlig. Samtidig er det ikke så uvanlig at gutter bruker dress så lenge her. Hadde det ikke vært for yngste hadde jeg nok ikke merket det så veldig. Egentlig var det mer en vane, men merket det litt ekstra i skulder sesongen (mars/april) da yngste gikk over til joggesko og vårjakke og eldste ennå holdt på dress og vintersko. 

Skrevet

Det er ikke uvanlig at gutter bruker vinterdress så lenge? Hvor lenge er det vanlig? 

Skrevet

Vanlig var kanskje en overdrivelse. Er ofte 2-3 som bruker dress ut barneskolen, men da ofte ikke hele tiden. På ungdomsskolen er det så vidt jeg vet ingen som bruker dress på skolen, men min skal i det minste bruke dressen hjemme og på hytta frem til jul. Tenker det blir naturlig å kjøpe han en vinterbukse til jul, men dressen vil han ha som reserve. 

Skrevet

Noen flere innspill? 

Skrevet

Jeg er fra Finnmark og stusset på det motsatte da jeg fikk barn her sørpå - at alle slutter med dress etter barnehagen. Dress er jo mye mer praktisk når man herjer i snøen. På tur foretrekker vi todelt da, slik at man kan ta av jakka ved bålet. 

Vet egentlig ikke helt hva du vil ha innspill på? Slikt varierer utfra klima, aktiviteter og litt sosiale variasjoner fra sted til sted. Det kan være én ting som er vanlig noen år, og noe annet noen andre år. Unger greier fort å skape trender seg imellom som vi voksne ikke greier å påvirke. Å bruke dress er jo en fornuftig greie da. 😁

Skrevet

Skjønner ikke helt problemet. Bor selv i by og her er det lite dress etter skolestart, men kommer fra bygda og har fremdeles familie der det er vanlig lenger. Vil ikke si de bruker hele tiden, men noe mer enn vanlig er det nok. 

Når det gjelder at han bruker dressen til og fra skolen tenker jeg begrunnelsen høres fornuftig ut. I friminuttene bruker han vel kun dress, og da er det unødvendig å bruke jakke til og fra. Når det gjelder butikken er det kanskje mindre nødvendig, men ikke så uvanlig. Tror nevøen mine også gjorde det i den alderen. 

Om det er noe jeg har reagert på er det hvor høyt opp i størrelsen noen av barnedressene går. Nevøen min på 15 hadde for eksempel samme dress som en annen nevø på 4 år hadde. Litt rart, men tyder på at det er et marked for det. 

Anonymkode: 31a82...6cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen flere innspill? 

Bor i Oslo området og har et barn på 11. Han ville ikke ha dress på skolen pga at det er barnslig med dress. Han har vinterbukse og jakke. Typ skisett. 

Men jeg bor litt lengre unna Oslo og her er det mye mer snø ute så om han er ute her så er det digg med dress. Men generelt sett, så er det sett på sånn at større barn ikke bruker dressen. 

Anonymkode: b3458...17a

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skjønner ikke helt problemet. Bor selv i by og her er det lite dress etter skolestart, men kommer fra bygda og har fremdeles familie der det er vanlig lenger. Vil ikke si de bruker hele tiden, men noe mer enn vanlig er det nok. 

Når det gjelder at han bruker dressen til og fra skolen tenker jeg begrunnelsen høres fornuftig ut. I friminuttene bruker han vel kun dress, og da er det unødvendig å bruke jakke til og fra. Når det gjelder butikken er det kanskje mindre nødvendig, men ikke så uvanlig. Tror nevøen mine også gjorde det i den alderen. 

Om det er noe jeg har reagert på er det hvor høyt opp i størrelsen noen av barnedressene går. Nevøen min på 15 hadde for eksempel samme dress som en annen nevø på 4 år hadde. Litt rart, men tyder på at det er et marked for det. 

Anonymkode: 31a82...6cf

Det finnes da varmedresser til voksne også. 

Anonymkode: b3458...17a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...