Gå til innhold

28-årig dansk politiker i forhold med 15-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

I Danmark er den seksuelle lavalderen 15 år, derfor er ikke forholdet ulovlig.

Synes dere Norge bør øke sin seksuelle lavalder, eller synes dere det er greit at voksne menn/kvinner i alle aldre lovlig kan ha sex og/eller være i et forhold med 16-åringer.

Jeg mener den seksulle lavalderen bør økes til 18 år, for å beskytte ungdom mot godt voksne personer. Selv om ungdom gir samtykke til sex, kan de lett føle et press eller blir påvirket av den voksne. Ungdom som har ca samme alder, blir vanligvis ikke straffet for å ha sex, selv om en av partene eller begge er under lavalderen, så dette vil i normale tilfeller ikke gå ut over 18/19-åringer som har sex med en på 17, eller to 16-åringer som har sex med hverandre. Den seksuelle lavalderen er til for å beskytte den unge parten i et forhold.

• Liker 19
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ganske friskt, ja…

Jeg tror at den seksuelle lavalderen bør _senkes_ men muligens med et krav om maksimal aldersforskjell.

Anonymkode: d4066...85f

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ganske friskt, ja…

Jeg tror at den seksuelle lavalderen bør _senkes_ men muligens med et krav om maksimal aldersforskjell.

Hva er poenget med å senke den? Det gir kun mindre beskyttelse for den unge parten i et forhold, og vil også øke sexpresset for barn/ungdom. Jevngamle blir ikke straffet for å ha sex med hverandre, verken om den ene eller begge er under lavalderen. Resultatet vil i praksis bli omtrent det samme som å heve lavalderen til 18.

For du tenker vel at grensen for max aldersforskjell må oppheves når begge parter har fylt feks 18? Når man er myndig bør man jo kunne velge selv hvem man har sex med, selv om jeg selv (godt voksen) aldri kunne hatt sex eller forelsket meg i unge under 20.

Endret av anonym111111
  • Liker 25
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Enig i at lavalderen bør økes til 18 år.

Anonymkode: 28949...360

• Liker 25
  • Nyttig 3
Skrevet
anonym111111 skrev (2 minutter siden):

Hva er poenget med å senke den? Det gir kun mindre beskyttelse for den unge parten i et forhold, og vil også øke sexpresset for unge. Jevngamle blir ikke straffet for å ha sex med hverandre, verken om den ene eller pegge er under lavalderen. Resultatet vil i praksis bli det samme som å heve lavalderen til 18.

En lov som i praksis ikke respekteres er problematisk i seg selv. Det reduserer respekten for loven.

Kanskje burde ungdommer mellom (pick a number) 14 og 18 få formalisert retten til å ha sex med hverandre (samtidig som de er underlagt foreldrene). Kanskje ville det være mer fornuftig for en 15-årig jente som er sammen med en 17-årig gutt, at foreldrene snakker sammen og med ungdommene?

Sitat

For du tenker vel at grensen for max aldersforskjell må oppheves når begge parter har fylt feks 18? Når man er myndig bør man jo kunne velge selv hvem man har sex med, selv om jeg selv (godt voksen) aldri kunne hatt sex eller forelsket meg i unge under 20.

Ja, myndighetsalder bør uansett være en alder hvor man bestemmer over seg selv (jeg synes at det er rart at vi menn må være 25 før vi får sterilisere oss).

Skrevet

Hva er galt med foreldrene hennes som syns dette er greit?

Anonymkode: dfff3...2e6

• Liker 33
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg mener seksuell og kriminell lavalder bør være lik. Og lavere enn 18 år. 

Anonymkode: 73f29...e16

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er galt med foreldrene hennes som syns dette er greit?

Anonymkode: dfff3...2e6

Det bestemmer jo ikke de. Skal de nekte en som er over seksuell lavalder å ha sex? 

Skrevet

Ingen som ser problemet med en voksen som er i et forhold med et barn? 

Anonymkode: 2af31...97a

• Liker 25
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er en del problemer med det. En av dem kan ikke ta alle avgjørelser på egne vegne, en av dem kan ikke forsørger seg selv. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En lov som i praksis ikke respekteres er problematisk i seg selv. Det reduserer respekten for loven.

Kanskje burde ungdommer mellom (pick a number) 14 og 18 få formalisert retten til å ha sex med hverandre (samtidig som de er underlagt foreldrene). Kanskje ville det være mer fornuftig for en 15-årig jente som er sammen med en 17-årig gutt, at foreldrene snakker sammen og med ungdommene?

Ja, myndighetsalder bør uansett være en alder hvor man bestemmer over seg selv (jeg synes at det er rart at vi menn må være 25 før vi får sterilisere oss).

Jeg tror ikke 14/15-åringer  er redde for å ha sex med hverandre i dag, dersom begge ønsker det, selv om lavalderen er 16.

Jeg tenker det er mer problematisk at 14-åringer som ikke er klare for sex, føler seg presset til å ha det fordi den andre parten ønsker det, og kan begrunne det med at det er lovlig, dersom lavalderen senkes.

Jeg synes det viktigste i dette spørsmålet er å beskytte barn/ungdom. Barn/ungdom kan lett gi samtykke til sex selv om de ikke ønsker det, fordi de er lette å påvirke.

• Liker 6
  • Nyttig 12
Skrevet

Synes 16 år er bra. Da er vi ferdig med grunnskolen, de fleste har kommet i puberteten og da er det naturlig at vi skal begynne å lære om seksualitet og hvordan vi skal ta vare på og beskytte egen kropp i forhold til sex. Det er en essensiell del av å kunne ha glede av sin egen seksualitet og jeg tenker det derfor er viktig å øve på dette når man enda har foreldre, lærere, helsesykepleier og andre voksne tett rundt som kan veilede og støtte.

Synes det blir feil å sette seksuell lavalder til 18 år, nettopp av den grunn. De unge må selv lære å ta vare på seg selv, stå for egne ønsker (eks ikke la seg bli presset til sex) og burde ikke bli avhengig av å bli beskyttet av staten på dette område. Synes vi heller burde ha mye mer seksualundervisning på skolen hvor man læres opp til å snakke åpent, stille spørsmål og reflektere rundt dette med seksualitet og valg relatert til seksualitet. Dette handler også om maktforhold, kulturstruktur, kulturtrender og kulturhistorie, så dette kan kobles opp mot andre fag, trenger ikke være et eget fag, men kan bakes inn i veldig mye av sosialfagene. Den type undervisning kunne man ha begynt med på ungdomsskolen så man får litt tid til å forberede seg selv mentalt.

Synes ikke noe om at staten lovlig skal kunne "eie" og beskytte seksualiteten til mennesker som kroppslig sett er voksne nok til å få barn. Det beste er om folk lærer seg til å beskytte seg selv. Nå er det for mange som virker å synes det er vanskelig å ta ansvar for eget liv og roper på staten, politikerne, noen andre som må komme å redde dem fra enhver krise. Da blir det vanskelig å føle seg trygg i egen kropp og eget liv. Jeg tror faktisk det å mestre sin egen seksualitet og føle seg trygg på egne valg kan være med å bidra til at flere "fikser livet" fordi man i større grad lytter til seg selv og sin egen indre stemme. 

Anonymkode: b5858...7fe

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det bestemmer jo ikke de. Skal de nekte en som er over seksuell lavalder å ha sex? 

Det sto jo i artikkelen til NRK at denne politikeren har fortalt at foreldrene til jenta ikke ser noe galt med det. Var vel det den andre personen refererte til.

Anonymkode: 93cdf...4e9

• Liker 3
Skrevet

16 er greit. Da har man også full kontroll på egen legebesøk, medisiner, må betale egenandeler osv., og jeg tenker det i mange tilfeller er mye mer «heavy» enn at de kan ha sex. 

Men det betyr samtidig at gamle mennesker ikke kan straffes for å ha sex 16-åringer, så lenge sexen var frivillig. Det som er spesielt her, er jo at foreldrene godtok forholdet. Men er flott at partiet politikeren var medlem av tok skikkelig avstand, og med det viser at denne type forhold ikke er greit. Og at de har interne regler for at medlemmer ikke kan være i seksuelle forhold med mindreårige. For det er jo ikke slik at selv om noe per definisjon er juridisk lovlig, så er det greit å gjøre det likevel. 

Anonymkode: d5eb0...351

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Så vidt jeg skjønner, er det tverrpolitisk enighet i Danmark om at man ikke kan ha denne skakkjørte pervoen i Folketinget

Anonymkode: c51b8...7a1

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg liker ikke det forholdet politikeren har. Og jeg synes det er godt at partiet jager han ut. Men jeg tror ikke det å øke til 18 vil være til noen nytte, selv om hensikten er god. Ungdommene vil ikke ta grensen alvorlig uansett.

• Liker 1
Skrevet

18 er nok fornuftig, mange 16-åringer er fryktelig umodne. Opp til 18 og endre til 20 for stemmerett.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

En politiker i det danske Stortinget altså. Høyt betrodd av folket, satt til å treffe beslutninger på vegne av millioner av dansker, med sine egen lite utviklede beslutningsevne… i Norge har vi kleptomaner som bestemmer for oss, hva som er riktig å gjøre…

Anonymkode: fc371...47f

• Liker 8
Skrevet (endret)
MyMichelle skrev (1 time siden):

Jeg liker ikke det forholdet politikeren har. Og jeg synes det er godt at partiet jager han ut. Men jeg tror ikke det å øke til 18 vil være til noen nytte, selv om hensikten er god. Ungdommene vil ikke ta grensen alvorlig uansett.

Nei, men 30-åringer vil nok ta det alvorlig, og tenke seg litt mer om og forhåpentligvis droppe sex med en 16-åring. Nå kan en godt voksen person få samtykke av en 16-åring, og ha lovlig sex med en ungdom. Jeg synes godt voksne får nøye seg med 18 eller eldre om de vil ha sex, og vente med sex om de vil gå inn i et forhold med en 16-åring.

16-åringer og yngre kan fortsatt ha sex med jevngamle uten at noen reagerer, selv med lavalder på 18 år. Lavalderen er satt for å beskytte at ikke den yngste parten blir påvirket av en eldre person pga maktubalanse i forholdet.

Endret av anonym111111
  • Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Når en 28-åring finner 'så mye felles' med en tenåring, da er det noe alvorlig galt med 28-åringen! Og at foreldrene liksom også har gitt sitt samtykke? Hva faen??

En 15-åring er ikke i stand til å vite hva som faktisk er det beste for en. Uansett hvor mye man vrir og vrenger på det, så er det et barn og med all naivitet som følger med det.

Anonymkode: 8bd49...a8c

• Liker 16
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...