Gå til innhold

NAV/ytelser -reberegning.. Noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gradert ufør 70%. Jeg har etter altfor lang tid skjønt at bilgodtgjørelse blir regnet som pensjonsgivende inntekt. Nav innhenter opplysningene fra skatt øst og beregner da dette slik. Dette resulterer i at min inntektsgrense hos arbeidsgiver blir vesentlig redusert.

Og her kommer problemet og spørsmålet. Jeg har da selvsagt oppgitt til Nav hva jeg normalt vil tjene i en 100% stilling hos arbeidsgiver. Altså inntekt(pensjonsgivende..) Jeg har da ikke oppført bilgodtgjørelsen der. Høyere inntekt jo bedre inntektsgrense, sant?

Denne opplysningen virker det som at jeg ikke skal oppføre iberegnes der på den siden av regnestykket, på et inntektsskjema til Nav. Det slår jo negativt ut for meg der også. Altså på ikke mindre enn to steder slår denne bilgodtgjørelsen negativt inn på regnestykket for inntektsgrense hos arbeidsgiver.

Kan dette virkelig være riktig?

Anonymkode: 5299e...c39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ender du med inntekt over inntektsgrensen da? Og jobber du stillingsprosenten du skal i følge uføregrad?

Du kan søke om endret inntektsgrense, og endringen kan gjelde tilbake i tid(fra du fikk endringen). 

Anonymkode: 510eb...c72

Skrevet

Gratis bil eller godtgjørelse for bil er inntekt ja.

Samme kan være tilfelle om du mottar andre goder.

Ikke alltid det lønner seg å ta imot gratis bil, du skal jo også skatte av det.

Anonymkode: 574e6...f19

Skrevet

Får du fast godtgjørelse for å stille egen bil til disposisjon, eller kun km-godtgjørelse. Det er forskjellen. Det første er lønn, det andre er utgiftsrefusjon

Anonymkode: 0f049...61e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ender du med inntekt over inntektsgrensen da? Og jobber du stillingsprosenten du skal i følge uføregrad?

Du kan søke om endret inntektsgrense, og endringen kan gjelde tilbake i tid(fra du fikk endringen). 

Ja jeg ender over inntektsgrensen og får etterbetalingsoppgjør. Og får derfor ikke jobbet mine 30%.

Bilgodtgjørelsen tas av Nav med til beregningen av denne grensen. Og det taper jeg mye på.

Skrevet

3,5.- kr pr km av godtgjørelse er skattefri, alt over er inntekt

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Ja jeg ender over inntektsgrensen og får etterbetalingsoppgjør. Og får derfor ikke jobbet mine 30%.

Bilgodtgjørelsen tas av Nav med til beregningen av denne grensen. Og det taper jeg mye på.

Da må du få arbeidsgiver til å dokumentere inntekt i 30% stilling, inkludert bilgodtgjørelsen, og søke om ny inntektsgrense. Be arbeidsgiver dokumentere flere år tilbake i tid.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da må du få arbeidsgiver til å dokumentere inntekt i 30% stilling, inkludert bilgodtgjørelsen, og søke om ny inntektsgrense. Be arbeidsgiver dokumentere flere år tilbake i tid.

Javel? Takk for opplysningen. Men ut fra det du sier her så virker det som det lønner seg å ha dokumentert en lav inntekt fra arbeidsgiver, eller misforstår jeg? Hva skulle egentlig da være vitsen med å opplyse tallet for en 100% stilling(høy inntekt) i det hele tatt?

På den annen side har saksbehandlere med jevne mellomrom anbefalt meg å høyne min forventede inntekt hos arbeidsgiver. Det har aldri slått positivt ut så langt jeg kan se..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...