AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #1 Skrevet 18. november 2023 På 90-tallet da jeg var ung og gal brukte jeg palestinaskjerf fordi det hørte sammen med resten av stilen min, som da var litt små punkete. I fjor fikk jeg et palestinaskjerf av en dame og jeg tenkte at jeg skulle begynne å bruke det igjen, fordi jeg synes faktisk det et fint mønster. For noen uker siden tok jeg det på meg og gikk til byen, og tenkte ikke noe over konflikten på Gazastripen men oppdaget at flere mennesker stirret hardt på meg. Kom da på at det sikkert var pga palestinaskjerfet jeg hadde rundt halsen. Anonymkode: 944a1...28f
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #2 Skrevet 18. november 2023 Alt i alt så er det bare et skjerf…..men folk er rare så du får heller vurdere om du orker at folk dømmer deg🫣 Anonymkode: 35ff9...e52
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #3 Skrevet 18. november 2023 Ja,skal selv bruke mitt idag pga kuldegrader. Anonymkode: 553ae...8d4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #4 Skrevet 18. november 2023 Et palestinaskjerf har da alltid vært regnet som noe "mer" enn et vanlig skjerf. Det har vært en måte å signalisere egne holdninger og støtte på. Det har vært mote også, men først og fremst knyttet til miljøer der det har vært regnet som "riktig" å støtte Palestina. Det har aldri vært et plagg man velger om man støtter Israel, for å si det sånn. Du kan i alle fall ikke forvente å kunne gå med det uten at de du møter trekker konklusjoner om ditt ståsted i Israel/Palestina-saken. Spesielt ikke nå. Anonymkode: 65b60...035 16 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #5 Skrevet 18. november 2023 Mener de gikk med røde nisseluer under andre verdenskrig for å signalisere at de var imot krigen. Så det er litt som den røde nisseluen … Anonymkode: 8cdb7...2fd 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #6 Skrevet 18. november 2023 Dersom du bruker et klesplagg som signaliserer at du har tilhørighet til en viss gruppe (som er i konflikt med andre grupper), da burde du jo også ta med i betraktningen at de som står i mot denne gruppen vil reagere og se på deg som "fiende".. Samme om det er skjerf, fotballdrakt, religiøse symboler. Det er bare sånn det er. Folk tolker deg utifra hvordan du ser ut, også reagerer de på det de tror de ser. Og jo mer "troende" de er, altså jo mer de tror på at deres gruppe har rett og er den rette, jo sterkere vil de gjerne også reagere dersom de tror du tilhører "fienden". Så dersom du bruker skjerfet bare fordi du synes det er et fint mønster, eller at det er kuldegrader, men du egentlig ikke bryr deg så mye om Palestina eller hva som skjer "der nede", da hadde jeg virkelig droppa det.. Dersom du vil stå for Palestina og vise at du støtter den gruppen, da er det jo noe annet, da blir skjerfet en del av din identitet. Men da må du jo regne med reaksjoner. Disse kan jo være både positive og negative, men poenget er at når du bruker slike symboler må du ikke bli overrasket over at de faktisk kommuniserer noe til andre mennesker - særlig de som er mest fanget i det tankesettet som sier "det er oss mot dem". Så da blir spørsmålet; ønsker du å bli mer synlig for den type folk..? Anonymkode: 35f7a...96b 7 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #7 Skrevet 18. november 2023 Ja, barna i Gaza fortjener all den sympatien de kan få om det så er bare et skjerf med symbolikk. Anonymkode: f34a6...bda 6 3 3
Gjest mirjia Skrevet 18. november 2023 #8 Skrevet 18. november 2023 Folk vil anta at du har sympati med befolkningen i Gaza om du bruker skjerfet nå. Om du synes det er problematisk bør du ikke bruke det. Om du har sympati med palestinerne, kjør på. Selv setter jeg stor pris på å se folk formidle solidaritet, også ved bruk av slike skjerf.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #9 Skrevet 18. november 2023 Jeg synes det minner om islamisme og liker det ikke. Blir litt redd faktisk. Nå vil det kanskje få en annen betydning, at du sympatiserer med befolkningen i Gaza Anonymkode: c662a...f66 9
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #10 Skrevet 18. november 2023 Ja bruk ivei Anonymkode: 553ae...8d4 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #11 Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg synes det minner om islamisme og liker det ikke. Blir litt redd faktisk. Nå vil det kanskje få en annen betydning, at du sympatiserer med befolkningen i Gaza Anonymkode: c662a...f66 Det har ingen religiøst tilknytning, så her er du feilinformert Anonymkode: f8807...3eb 7 6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #12 Skrevet 18. november 2023 Da er du vel en av de ignorante som kler deg ut som en indianer på karneval også? Å bære Palestinaskjerf er kulturell appropriasjon og med mindre du er palestinsk er det skikkelig ufint. Anonymkode: 862f6...8df 1 1
Daria Skrevet 18. november 2023 #13 Skrevet 18. november 2023 Et palestinaskjerf har alltid vært et politisk symbol. Du kan selvfølgelig gå med det uansett hva du mener, men mange som ser deg, vil tillegge deg konkrete sympatier, og særlig nå når situasjonen er som den er. 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #14 Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da er du vel en av de ignorante som kler deg ut som en indianer på karneval også? Å bære Palestinaskjerf er kulturell appropriasjon og med mindre du er palestinsk er det skikkelig ufint. Anonymkode: 862f6...8df Nei. Dette er tull. Anonymkode: f8807...3eb 10 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #15 Skrevet 18. november 2023 Du kan helt fint bruke palestinaskjerf nå. Men, om du tenker at det ikke symboliserer noe - da tar du feil. Det er et statement. Anonymkode: 69678...979 8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #16 Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Da er du vel en av de ignorante som kler deg ut som en indianer på karneval også? Å bære Palestinaskjerf er kulturell appropriasjon og med mindre du er palestinsk er det skikkelig ufint. Anonymkode: 862f6...8df Sprøyt. Anonymkode: 65b60...035 8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #17 Skrevet 18. november 2023 Vi har da alltid holdt med Palestina. Anonymkode: 553ae...8d4 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #18 Skrevet 18. november 2023 39 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes det minner om islamisme og liker det ikke. Blir litt redd faktisk. Nå vil det kanskje få en annen betydning, at du sympatiserer med befolkningen i Gaza Anonymkode: c662a...f66 Hvordan kobler du det mot islamisme? Spør av nysgjerrighet Anonymkode: 63764...367 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #19 Skrevet 18. november 2023 20 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. Dette er tull. Anonymkode: f8807...3eb Om du bruker det fordi det er pent er det vel ikke så feil påstand ? Anonymkode: 63764...367
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #20 Skrevet 18. november 2023 skjerfet har jo alltid vært ett politisk symbol i vesten og ikke på en positiv måte. De fleste tenker nok at man enten er kommunist eller sosialist om man som nordmann bruker plagget. Anonymkode: baa6f...515 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå