Gå til innhold

Led pærene lager så mye lyd, noe å gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en del med bører med dimming, når jeg dimmer de ned på svakere lys så kommer det en durelyd. Skal det være sånn altså? 

Er det noen måte jeg kan bli kvitt lyden på? 

Anonymkode: 4e036...b3e

• Liker 1
Skrevet

Da er jeg veldig sikker på at du har feil watt-styrke i pærene med tanke på sokkelen. Dette kan nok også være litt brannfarlig 😬

Anonymkode: 92522...f02

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har en del med bører med dimming, når jeg dimmer de ned på svakere lys så kommer det en durelyd. Skal det være sånn altså? 

Er det noen måte jeg kan bli kvitt lyden på? 

Lyden kommer ganske sikkert av at du bruker en dimmer som ikke er tilpasset elektronikken i pærene (det er mer enn bare en LED der).  Det er altså elektronikken i pæren som lager lyd.  Måten å løse dette krever fort litt prøving (og feiling). 

• Nyttig 2
Skrevet

Ikke kjøp billige LED pærer som ikke tåler dimming.

Jeg anbefaler smartpærer som f.eks. Ikea sin Trådfri serie siden de kan dimmes, bytte fargetone og noen kan også bytte farge. De er litt dyre i innkjøp men de er veldig holdbare og bruker lite strøm, jeg byttet alle pærene i huset i 2017 til Ikea pærer og siden den gang så er det bare en pære som sluttet å virke som den skulle.

Anonymkode: 97a4d...90f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Tusen takk for tips alle sammen, jeg skal teste dem ut!☺️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
skrue skrev (1 time siden):

Lyden kommer ganske sikkert av at du bruker en dimmer som ikke er tilpasset elektronikken i pærene (det er mer enn bare en LED der).  Det er altså elektronikken i pæren som lager lyd.  Måten å løse dette krever fort litt prøving (og feiling). 

Mener du at jeg må prøve andre pærer med annen styrke eller annen modell?

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Mener du at jeg må prøve andre pærer med annen styrke eller annen modell?

Jeg ville nok prøvet et annet fabrikat. 

Skrevet

Jeg er også plaget med dette. Har hatt flere elektrikere her til å se på det, men ingen finner noe feil. De sier bare at noen mennesker hører den lyden bedre enn andre. Det stemmer nok for kun én av mine venner hører lyden, ellers sier alle at de ikke hører noenting. Vi har en lampe på jobben som også lager sånn lyd, men ingen andre kan høre det.
Jeg synes det er en veldig slitsom lyd, og sitter helst i mørket om kvelden for å slippe lyden. Nå har jeg begynt å kjøpe gamle lamper i bruktbutikker, for å bytte ut alle lampene med, for de lager ikke sånn lyd. 

Anonymkode: 8d406...fb1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg er også plaget med dette. Har hatt flere elektrikere her til å se på det, men ingen finner noe feil. De sier bare at noen mennesker hører den lyden bedre enn andre. Det stemmer nok for kun én av mine venner hører lyden, ellers sier alle at de ikke hører noenting. Vi har en lampe på jobben som også lager sånn lyd, men ingen andre kan høre det.
Jeg synes det er en veldig slitsom lyd, og sitter helst i mørket om kvelden for å slippe lyden. Nå har jeg begynt å kjøpe gamle lamper i bruktbutikker, for å bytte ut alle lampene med, for de lager ikke sånn lyd. 

Ok, da har du et helt annet problem, for her hører alle det, og lyden kommer kun når lyset ikke står på full styrke. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, da har du et helt annet problem, for her hører alle det, og lyden kommer kun når lyset ikke står på full styrke. 

Ja, det kommer bare når den ikke står på full styrke. Det er en summende, nesten brummende? lyd. Tror folk flest ikke hører det fordi de klarer å "slå av" ørene for sånne bakgrunnslyder, mens jeg ikke klarer det. 

• Liker 1
Skrevet

Kjøp andre pærer. Noen som kan dimmes, og av kvalitet 👍

Anonymkode: dfb33...4ae

Skrevet

Det kan være dimmeren. Hva slags dimmer har du? Elko 315 GLE er antagelig Norges mest populære dimmer, og den er ikke designet for led. Avhengig av driver/pære kan det både bli flimring og summelyd. Har du prøvd å bytte dimmer?

Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Det kan være dimmeren. Hva slags dimmer har du? Elko 315 GLE er antagelig Norges mest populære dimmer, og den er ikke designet for led. Avhengig av driver/pære kan det både bli flimring og summelyd. Har du prøvd å bytte dimmer?

Har ikke prøvd, kan ikke nok om det.

Skrevet

Det er nok å kjøpe pærer som er "dimbare". Det er fremdeles mulig å dimme vanlige pærer, men da kan du få litt sånn lyd.

Anonymkode: 42fdf...b58

• Nyttig 1
Skrevet

Men har du ikke hatt en elektriker på besøk for å bytte spotter og dimmer? Eller har du bare byttet pærer i eksisterende lamper, med gammel dimmer tilkoblet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...