MiniMjau Skrevet 18. november 2023 #1 Skrevet 18. november 2023 Har timer på varmepumpa mi, via en app. Ukentlig setter jeg opp hvordan temperaturen skal variere gjennom døgnet for kommende dager. Feks jeg skrur litt med når jeg er på jobb, på natta etc . Varierer mellom 16 og 20 grader omtrentlig. Er dette hensiktdmessig bruk av varmepumpen? Eller bør den stå på stabil temp? Er så mye innstillinger. Auto? Oppvarming? Sparer jeg egentlig noe på dette?
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #2 Skrevet 18. november 2023 Fikk nettopp installert varmepumpe. Han sa auto ikke bør brukes, da det holder temperaturen på feks 22 grader og da også feks kjøler ned til 22 om sola plutselig varmer opp stua. Så du bør ha på varming nå på vinteren. Han sa han selv hadde den på lik temperatur hele døgnet, da han fant ut at det krevde såpass mye strøm å varme opp igjen etter etter en periode med lavere temperatur, så det gikk opp i opp. Anonymkode: 2ea3a...634 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #3 Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fikk nettopp installert varmepumpe. Han sa auto ikke bør brukes, da det holder temperaturen på feks 22 grader og da også feks kjøler ned til 22 om sola plutselig varmer opp stua. Så du bør ha på varming nå på vinteren. Han sa han selv hadde den på lik temperatur hele døgnet, da han fant ut at det krevde såpass mye strøm å varme opp igjen etter etter en periode med lavere temperatur, så det gikk opp i opp. Anonymkode: 2ea3a...634 Hadde jeg vært borte flere dager hadde jeg nok skrudd den på lavere temperatur. Anonymkode: 2ea3a...634
MiniMjau Skrevet 18. november 2023 Forfatter #4 Skrevet 18. november 2023 Jeg har jo forbruket(kwh) mitt i appen faktisk...ned på timesfoebruk) Jeg tror jeg skal prøve til uka med stabil temp og se hva utslaget blir
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #5 Skrevet 18. november 2023 Vi har like temperatur hele døgnet. Det var det vi ble rådet til også, for at den ikke skal bruke mye strøm for å varme opp igjen. Den bruker visstnok lite strøm for å opprettholde varme. Anonymkode: e19f7...77b
MiniMjau Skrevet 18. november 2023 Forfatter #6 Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hadde jeg vært borte flere dager hadde jeg nok skrudd den på lavere temperatur. Anonymkode: 2ea3a...634 Ja, det er jo fornuftig.
Rosa Dartle Skrevet 18. november 2023 #7 Skrevet 18. november 2023 Vi har hatt varmepumpe i ett år nå, og det er definitivt billigere å ha en jevn temperatur. En av årsakene kan kanskje også være at man er hjemme når strømprisene er høyest, og da bruker varmepumpa en del på å varme skikkelig opp igjen akkurat når det er høyest. Vi har på Eco på pumpa og jevn temperatur. Den står på hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #8 Skrevet 18. november 2023 Hvis du har en bolig med dårlig energikarakter så lønner det seg å skru opp og ned, men dersom boligen er godt isolert er det mer lønnsomt å ha den på en jevnt temperatur hele tiden. Anonymkode: 37e76...162
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #9 Skrevet 18. november 2023 Jeg har pleid å ha min på jevn temperatur, men i fjor vinter begynte jeg å skru ned temperaturen om natten og på dagtid og det gjør tydelige utslag på strømregningen min. Jeg er aldri hjemme på dagtid, så ingen vits å fyre for kråkene i timesvis hver dag. Jeg har satt min til å roe ned oppvarmingen kl. 20, da synker temperaturen akkurat passe til leggetid, (pluss at det blir stillere i stua). Og så skrur den opp varmen kl. 16, da er temperaturen fin til jeg kommer hjem. Anonymkode: 441f2...8a7
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #10 Skrevet 18. november 2023 Anbefales å ikke skru den av med mindre man er bortreist Vår står på hele døgnet, men har nattsenking med 2 grader lavere. Auto er å kaste penger ut av vinduet, da vil den bare bruke mye strøm på å kjøle ned hver gang temperaturen går litt over den temperaturen som er bestemt. Det hadde vært fullstendig idioti for oss som har peis iallfall 😅 Anonymkode: 90c4b...7b4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #11 Skrevet 18. november 2023 Vi har på 19 grader hele døgnet, og fyrer med ved i tillegg på morgenen om det er under 0 grader. Det er det som sparer mest kwh hos oss. Anonymkode: 76c4c...8bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå