Gå til innhold

Utroskap-hvorfor jeg mener det ikke er greit.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sett mange her som mener at utroskap er helt fint. Kan egentlig ikke forstå de holdningene overhodet. Det virker som at folk da fokuserer 100% på den seksuelle akten og ikke aspektene rundt. 

Når man går inn i et forhold har man noen premisser og forutsetninger for å føle seg trygg i relasjonen. Enkelte forhold går inn i polyamorøse eller åpne forhold; da er dette premisset for forholdet. Men i et monogamt forhold er avtalen at man holder seg til hverandre. Ergo er det brudd på tillit og respekt når noen går inn i et åpent forhold uten å informere partner. Det er løgn rett og slett. Er det greit å lyve til partner om ting som angår samlivet? Hvis partner som er utsatt for utroskap virkelig ikke ønsker et slikt forhold bør den parten få muligheten til et valg om å avbryte forholdet før utroskap skjer. 

Jeg mener at folk som har tendenser til å være utro og de som ikke har disse tendensene ikke er kompatible som partnere. Det handler om verdier, holdninger som er vidt forskjellige. 

Anonymkode: 146c5...616

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig, men tror også vi mangler en del kunnskap om dette når så mange som 30-50 % av menn er utro. Hva skjer? Hvorfor? Og hvorfor gjør de det når de egentlig elsker den andre partneren, som mange faktisk gjør? Er det biologi? Er det at så mange ikke egentlig er monogame av natur? Hva er det liksom?

Anonymkode: 2cc87...a39

Skrevet

Spenningen, det å erobre, legge ned 'byttet', anerkjennelse, at de nailer å få til et ligg...

Menn har drivet og instinktet som dyr. Dette vil nok ikke damer forstå. Det er biologisk. 

Anonymkode: 0cf37...682

Skrevet

Ingen mener vel egentlig at utroskap er greit, untatt folk som generelt er for løgn og å være ego. 95 % av utroe ville ikke godtatt at andre var det mot dem, folk liker ikke å bli lurt. 

De som forsvarer utroskap er enten i krise og på jakt etter midlertidige løsninger eller de mener at de er for åpne forhold. 

Anonymkode: 9c89f...cb3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spenningen, det å erobre, legge ned 'byttet', anerkjennelse, at de nailer å få til et ligg...

Menn har drivet og instinktet som dyr. Dette vil nok ikke damer forstå. Det er biologisk. 

Det er digg å ligg med en ny. Dette er ikke vanskelig å forstå. Spørsmålet er om den som liker dette, også har mage til at partner kan få samme gleden. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Iflg norsk undersøkelse er kvinner mer utro enn menn. Hvordan forklarer du det biologisk?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Iflg norsk undersøkelse er kvinner mer utro enn menn. Hvordan forklarer du det biologisk?

Mulige forklaringer:

1. Det er lettere for en kvinne å få seg et ligg på jobbtur

2. Et stort antall kvinner i parforhold kan la seg betjene av et lite antall single kjekkaser

3. Kvinner er ofte yngre enn sin mann, og med alder øker sjansen for seksuell dysfunksjon

Anonymkode: 36e38...977

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ding-dong, crazy bells ringin'

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det eneste som er å forstå ut fra det du skriver, er jo at kvinner gjør lurest i å ikke inngå forhold med menn, og i alle fall ikke investere emosjonelt i menn.

Heldigvis er slett ikke alle menn slik, for da måtte jo kvinner ha levd i familiekollektiver med barn, og fysisk kontakt med menn hadde først og fremst vært å bruke dem som sæddonorer.

Anonymkode: 4e96d...6f8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig med deg T/S, men det finnes alltid en grunn (eller flere) hvorfor folk gjør det. Enten så er de misfornøyde med forholdet og klarer ikke å slutte det på en ordentlig måte, eller de har psykisk rett og slett ikke evne å sette seg i andres perspektiv og tenker kun på seg selv.

Anonymkode: 17f8c...3ec

Skrevet

Bare ikke vær i forhold dersom du heller vil ligge rundt med alt du kommer over, så enkelt er det. Er du utro så evner du å lyve ganske kraftig på et viktig område i livet, hva mer lyver en da om?

Anonymkode: a5b3a...b63

• Liker 1
Skrevet

Vi er heldigvis mer enn et produkt av våre dyriske innstinkter tenker jeg. Vi har vel kommet litt lenger som art?  Påstanden din forklarer uansett ikke hvorfor kvinner er utro.

TS, du sparker ned åpne dører her. De aller færreste som er ute etter et forhold med gjensidig monogami synes utroskap er greit. Jeg tror faktisk ikke de som ønsker polyamorøse forhold eller andre forhold som er seksuelt ikke-eksklusive synes utroskap er greit heller, men har kanskje andre definisjoner for hva som er utroskap.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Men da får dere være ærlige fra første stund og avtale åpent forhold. Men dere vil jo ikke at dama skal ha seg med andre. Dere ønsker å ha enerett på å ligge rundt. 

Anonymkode: ac8fb...788

• Nyttig 2
Skrevet

Ingen mener vel egentlig at utroskap er greit, untatt folk som generelt er for løgn og å være ego. 95 % av utroe ville ikke godtatt at andre var det mot dem, folk liker ikke å bli lurt. 

De som forsvarer utroskap er enten i krise og på jakt etter midlertidige løsninger eller de mener at de er for åpne forhold. 

Dette! Min utro eks nummer en var svært sjalu og så spøkelser på lys dag. Min utro eks nummer to sa kategorisk nei da jeg spurte om vi skulle åpne forholdet slik at begge kunne få ha seg med hvem vi ville. 

Anonymkode: ac8fb...788

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det eneste som er å forstå ut fra det du skriver, er jo at kvinner gjør lurest i å ikke inngå forhold med menn, og i alle fall ikke investere emosjonelt i menn.

Heldigvis er slett ikke alle menn slik, for da måtte jo kvinner ha levd i familiekollektiver med barn, og fysisk kontakt med menn hadde først og fremst vært å bruke dem som sæddonorer.

Mennesker bør forstås både som «dyr» og som kulturelle skapninger. Det betyr at vi begår noen handlinger som enklest tolkes som om vi er et hvilket som helst pattedyr, og andre handlinger som enklest forstås om man har lest bibelen og tatt ex.phil.

At en mann er utro betyr forsåvidt ikke at han ikke kan være en god støtte for sin partner og evt barn. Vi (de fleste av oss) har en ide om at romantiske relasjoner skal være eksklusive og vare livet ut, men historien og planeten viser mange eksempler på det motsatte.

For veldig attraktive menn (rockestjerner, konger og lignende) så synes det som om deres partner ofte godtar utroskap så lenge han ikke skjemmer dem ut offentlig, og så lenge de og deres barn kommer først.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sett mange her som mener at utroskap er helt fint. Kan egentlig ikke forstå de holdningene overhodet. Det virker som at folk da fokuserer 100% på den seksuelle akten og ikke aspektene rundt. 

Når man går inn i et forhold har man noen premisser og forutsetninger for å føle seg trygg i relasjonen. Enkelte forhold går inn i polyamorøse eller åpne forhold; da er dette premisset for forholdet. Men i et monogamt forhold er avtalen at man holder seg til hverandre. Ergo er det brudd på tillit og respekt når noen går inn i et åpent forhold uten å informere partner. Det er løgn rett og slett. Er det greit å lyve til partner om ting som angår samlivet? Hvis partner som er utsatt for utroskap virkelig ikke ønsker et slikt forhold bør den parten få muligheten til et valg om å avbryte forholdet før utroskap skjer. 

Jeg mener at folk som har tendenser til å være utro og de som ikke har disse tendensene ikke er kompatible som partnere. Det handler om verdier, holdninger som er vidt forskjellige. 

Tenker du må skille på:

Dem som syns egen utroskap i utgangspunkt er greit, eller noe dem har krav på.

Dem som ikke syns egen utroskap er greit i utgangspunktet. Denne gruppen er i den der vi finner de fleste som til slutt ender opp som utro. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Mennesker bør forstås både som «dyr» og som kulturelle skapninger. Det betyr at vi begår noen handlinger som enklest tolkes som om vi er et hvilket som helst pattedyr, og andre handlinger som enklest forstås om man har lest bibelen og tatt ex.phil.

At en mann er utro betyr forsåvidt ikke at han ikke kan være en god støtte for sin partner og evt barn. Vi (de fleste av oss) har en ide om at romantiske relasjoner skal være eksklusive og vare livet ut, men historien og planeten viser mange eksempler på det motsatte.

For veldig attraktive menn (rockestjerner, konger og lignende) så synes det som om deres partner ofte godtar utroskap så lenge han ikke skjemmer dem ut offentlig, og så lenge de og deres barn kommer først.

Det jeg skrev var men fleipete og satt på spissen. Personlig er det uansett helt uinteressant med en partner som ikke er interessert i eller villig til å investere i forholdet i tilsvarende grad som meg. Det skal sies at jeg er over "rugealder" og barnløs, så det jeg ser etter i en partner, er selvsagt noe annerledes enn en ung kvinne som ønsker å stifte familie. Jeg klarer meg utmerket alene, og velger når som helst singellivet foran en mann som lyver og knuller rundt.

Gjest ElderMillenial
Skrevet

Utroskap er ikke greit. Det er aldri greit, kan aldri forsvares og er bare destruktivt.
Dersom det er utroskap i ett forhold, seksuelt, emosjonelt, økonomisk, what ever, så er det noe som ikke er bra i forholdet. 

Det går greit å ha sex med andre om begge er enige om det, men det blir noe helt annet. 

Skrevet

Jeg vet ikke om det er så mange som synes utroskap er helt fint, akkurat.

Det er vel en høylytt stemme eller to her på forumet som liker å egle opp folk med sin "slapp av da, det er bare sex"-holdning. Men et flertall vil ikke like å bli bedratt, og vil være enige i at når avtalen er monogami så holder man den.

Selv jeg som gjerne kunne hatt åpent forhold hadde jo ikke likt bare det å bli løyet til av partner. 

Anonymkode: cf2e5...b47

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Alle som bedriver utroskap syns nok det er greit. Og det er det også.

Anonymkode: a9bb6...60a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...