Gå til innhold

Voksne mennesker og sex

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ein godt voksen kvinne som opplever at det å snakke om sex med mine venner på min alder er vanskelig. Er det slik at vi voksne kvinner i 50/60 synes vi er vågale når vi snakker om sex og hva vi vil. Jeg vil snakke om sex og samliv med kvinner på egen alder men opplever det vanskelig. Noen som opplever det same og hvorfor tør vi ikke være åpen om at voksne kvinner og er opptatt av sex

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har merket meg at det er en forskjelll, om de er i et forhold eller single da. og ikke minst at høy sexlyst, gjør det lettere å prate sammen. Men til felles for alle er at en slik samtale, trenger en slags form for "forspill eller oppvarming" og ikke for være for direkte og vulgær. Den åpne sexpraten kommer ikke frem.. før vi føler at vi stoler på hverandre, og klarer å holde på en hemmelighet😆 Så sexprat er forbundet med tillit og "taushetsplikt", på samme vis som vi evt. skulle hatt sex. Jeg synes det er kjempegreit i grunn at det er slik, for ingen vil jo høre på "bygda" hvordan de er i senga🤭

Jeg tror også du ser den samme forskjellen? Så er det vel litt ymse hvem og hvor mye de åpner seg, for den åpne sexpraten..

Er vi begge single starter vi samtalen om savn av kos og hudkontakt.. Hvor godt det er å bli kysset og klemt.. Hvorfor vi bør ta sjansen, når det byr seg en muligheten. Eller at vi bare deler råd og tips, for et bedre samliv og sexliv. Forresten den siste har jeg holdt på med i mange år, og synes det er lærerrikt og koselig.. og ikke minst at det har blitt mye godt vennskap av🥰

De fleste friske kvinner som har sexlyst tenker nok på sex.. Jeg tror tillit med å holde samtalen hemmelig, gjør det mye enklere for å åpne seg for samtalen🤭

Skrevet

Jeg er i 50-årene og synes ikke det faller seg naturlig å prate om sex med venner. Det høres til min helt private sfære. Jeg prater ikke med venninner om ting jeg ikke prater med mannen min om, og jeg ville uansett aldri delt noe intimt vi ikke har snakket sammen om. Det blir utleverende, mener jeg. Jeg ville heller ikke likt det hvis han pratet om vårt intime liv med kompiser, i detalj. Det vet jeg ville falt ham også veldig unaturlig. Siden vi har er veldig godt forhold har jeg ikke behov for å snakke med venner om det.

Anonymkode: ba1dd...cf8

• Nyttig 2
Skrevet

Hadde jeg vært mer vanilje kunne jeg nok pratet mer, men jeg har ingen ønsker om å sjokkere vennene mine. 

Anonymkode: 2885e...0e2

Skrevet

Jeg tror du må øve.

Kanskje du kan avklare med vennene om det er flere som ønsker å prate om sex? Da slipper du å sjokkere dem eller at det blir ubekvemt. Og så må dere øve. I starten er det sikkert kleint, men etterhvert blir det enklere. 

Skrevet

Jeg tror det er ytterst sjelden at voksne kvinner snakker om slike hypersensitive og private ting med venner. Jeg kan forøvrig vanskelig se at det skulle være noe å tjene på å banalisere sitt mest private på denne måten.

Anonymkode: 9ea40...8a4

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er en del yngre (28).

Sex har aldri vært noe tema blant venner egentlig. Kanskje litt da vi var typ 16-17 år, sex var nytt og spennende og vi ikke visste noen ting.

Utover det har sex aldri vært noe tema venner i mellom liksom. Har aldri vært interessant å drive å skravle om med venner.

Spurte min storebror om «gutta» snakker mye om sex. Han bare lo og sa at nei, det er aldri noe samtaletema etter de ble voksne.

Anonymkode: 094b8...9b7

• Nyttig 1
Skrevet

M55 her. Jeg tror det er de færreste forunt å kunne snakke fritt om sex med ordinære venner. Kanskje kan det være én person, som du har vært åpen med siden ungdommen. I min verden er det enklest å kommunisere om sex, med noen du har en seksuell relasjon til, eller med en helt fremmed, som tilfeldigvis deler samme interesse i å diskutere.  De siste her, kan du f.eks finne på KG, chattenettsteder, nettsteder og samlingspunkt for seksuelt orienterte personer. 

Jeg tror helt sikkert du kan finne dine like, men hvis de er i vennekretsen, så ville du nok ha kjent dem igjen allerede.  Hvis du bare er litt vågal, så merker du fort om det er noen som følger etter. 

Anonymkode: 1f096...92f

Skrevet

Jeg er generelt glad i å snakke om sex. Men jeg snakker aldri om sexen mannen og jeg har. Det blir for utleverende for han. Det er veldig ufint å utlevere hverandre på den måten, derfor deler jeg ingenting.

Men jeg kan snakke om ekser, uten å utlevere hvilken eks :) 

Anonymkode: 76fe3...6ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror det er ytterst sjelden at voksne kvinner snakker om slike hypersensitive og private ting med venner. Jeg kan forøvrig vanskelig se at det skulle være noe å tjene på å banalisere sitt mest private på denne måten.

Anonymkode: 9ea40...8a4

Hva mener du med å banalisere?  Det går an å diskutere sex og seksualitet i både personlig, klinisk, sosiologisk og politisk sammenheng, uten å nødvendigvis gjøre det vulgært og banalt.  

Jeg forstår at noen savner dette, enten det er å kunne snakke med partneren om sex, eller å ha noen av samme kjønn å dele med. Spesielt for dem som ikke har noen å snakke med. 

Anonymkode: 1f096...92f

Skrevet

Mann 40 her. Mitt erfaring er at det aldri har vært vanlig å snakke detaljert og utleverende om sex/sitt eget sexliv med venner. 

Som andre nevner, når man var veldig ung så pratet man om ting. Alt var nytt.

Men jeg har en venn, og vi har kan snakke sammen om sex. Kun når det bare er oss to. Dette har vi gjort siden vi var unge. Det er selvsagt ikke tema så ofte, men vi kan fortsatt innimellom prate om sex med hverandre. Synes grunn det er fint.

Anonymkode: 63dc8...90a

Skrevet

Det hender kun med et par av de aller næreste. Gjerne fordi det er et eller annet problem. Men det er fint å kunne lufte det hvis det er noe. Synes ikke det er vanskelig eller flaut med de par venninnene det gjelder. 

Anonymkode: e26fa...a0b

Skrevet

Jeg kan snakke om sex med noen av mine venninner, men det blir jo bare i generell forstand. Legger ikke veldig ut om vårt sexliv i detalj til noen. Det er jo en privatsak mellom meg og mannen min.

Men disse venninnene har jeg kjent i 15-25 år, og vi har delt ganske mye på disse årene av oppturer, sykdom, traumer, tanker og følelser.  

Skrevet

Opplever også at det snakkes lite om sex. Det hender, men merker vi alle er litt ukonfortable, litt sånn, unnskyld men har dere opplevd? Dette er litt på kanten men..

Men de gangene vi har pratet om det har det vært til stor nytte. 

Anonymkode: 33491...286

Skrevet

Heldigvis omgås jeg oppegående voksne som forstår å holde denslags privat. 

Anonymkode: a92d1...2b8

Skrevet

Jo eldre jeg blir, jo mindre snakker jeg om mitt eget sexliv, selv om jeg har et sexliv. Mann.

Anonymkode: f00ff...e1d

Skrevet

Sex er jo ikke så interessant eller "Nytt" som når man var 16-25.

Anonymkode: 630d4...600

Skrevet

Jeg spør ofte kona etter hun har vært på venninne-treff om de har yppet frampå med spørsmål rundt sex eller samliv. Men får alltid nei som svar. Trodde egentlig det var litt mer vanlig hos kvinner. De merker jo oftes livets faser mer utfordrende og kunne jo ha nytte å dele litt erfaring. Vi gutta er heller ikke flink til dette. Selv deler jeg, og får inspirasjon gjennom ulike kanaler anonymt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...