Gå til innhold

Melodi Grand Prix 2024: Gåte «Ulveham»

iBygda

Finale  

108 stemmer

1. 1. Hvem var dine favoritter i finalen?

• KEiiNO «Damdiggida»
    • Annprincess «Save Me»
    • Gothminister «We Come Alive»
    • Ingrid Jasmin «Eya»
    • Miia «Green Lights»
    • Margaret Berger «Oblivion»
    • Dag Erik og Anne «Judge Tenderly of Me»
    • Gåte «Ulveham»
    • Super Rob og Erika Norwich «My AI»

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

• Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 16. feb. 2024, 18:49

Anbefalte innlegg

Klementina123 skrev (På 6.2.2024 den 23.46):

Kan noen vennligst forklare meg hvorfor Ukraina står øverst på bettinglisten med 18% mens land som Norge og Irland bare har 3%?

Hvordan er sangen til Ukraina bra? Jeg sier ikke den er dårlig, heller midt på treet med et ok pent refreng. Men den har altså fått over 500k views på 2 dager mens Irland har 350k og Slovenia også over 500k men fordelt på flere uker.

Så kan noen vennligst forklare hva søren som er greia med Ukraina? Bare jeg som synes det er en generisk, middelmådig sang? Skiller seg jo ikke ut en gang? 

Den har blitt hyppa opp som en mulig Esc vinner. Jeg synes den er veldig bra. Er bare ikke så fan av rappe delen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eloise12345 skrev (På 7.2.2024 den 9.23):

Danserne til Keiino var helt fantastiske!. De var skikkelig spreke! . Jeg tenkte det samme. Tenkte på Rybak sine dansere🥰 .Keiino leverte!. 

Jeg leste at det er faktisk Gaute Ormåsen som var inni den roboten :) . Likte showet med Roboten! 😊

Synes idéen med roboten var veldig god. 

Keiino løftet sangen på scenen. Kanskje Keiino kan lage en kul disco inspirert låt med joik og dansere på scenen. Det hadde vært noe. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har Gåte en stor konkurrent i en helt annen sjanger! Fin!  Denne kan gå til topps 🥰

Endret av Eloise12345
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 uke etter finalen er det kun Erika Norwich med Super-Rob som jeg husker melodien på. Kanskje den burde ha vunnet?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, DelvisPresley said:

1 uke etter finalen er det kun Erika Norwich med Super-Rob som jeg husker melodien på. Kanskje den burde ha vunnet?

Jeg tror det er den som vil spilles mest på radio. Den ligger på niende plass Topp 40 lista :D. En fengende låt!. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har spilt langversjonen av ulveham massevis og liker den langt over snittet, men må si at jeg fremdeles ikke er helt sikker på at jeg oppfatter teksten som den virkelig er ment. Noen som kan oversette garantert feilfritt her? :klo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Hoppetaujenta said:

Jeg har spilt langversjonen av ulveham massevis og liker den langt over snittet, men må si at jeg fremdeles ikke er helt sikker på at jeg oppfatter teksten som den virkelig er ment. Noen som kan oversette garantert feilfritt her? :klo: 

Etter at de skrev om den korte versjonen tror jeg at jeg fikk et bedre syn på teksten. Jeg kan prøve å oversette denne, kanskje er denne oversettelsen litt feil (og da må folk gjerne rette meg så blir det enda mer korrekt), men jeg prøver:

Jeg var ei lita jente
Min mor døde under barselen
Min stemor gjorde meg om til en grå hest (Gangari grå gir kanskje mening litt senere om det er en grå hest. Er det et dialektord?)
Så sendte hun meg til kongens gård
Så skapte hun meg om til et lite sverd
Hun ba meg reise rundt verden (Denne er jeg ikke sikker på, mannefær? Manneverden? Altså verden?)
Det min stemor synes var aller verst
Var at alle de fineste brukte meg mest

Så skapte hun meg om til en grå ulv
Hun sa at jeg skulle gå i skogen
Hun så jeg ikke skulle få gjøre bot/bryte forbannelsen
Før jeg fikk drukket min brors blod

Damene red i ring
Min stemor red innimellom dem (Her ser jeg for meg at det er noe hekse-relatert rituale stemoren holder på med)
Så tok jeg tak i den blå kåpen hennes
Og rykket henne av den grå hesten (Her gir det mening at gangari grå = grå hest)
Så reiv jeg ut hennes venstre side
Så hennes blod sprutet langt ut
Så jeg fikk drukket min brors blod (Jeg går ut ifra at hun var gravid, og dermed hadde brorens blod inni henne)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PaperFlower skrev (1 time siden):

Etter at de skrev om den korte versjonen tror jeg at jeg fikk et bedre syn på teksten. Jeg kan prøve å oversette denne, kanskje er denne oversettelsen litt feil (og da må folk gjerne rette meg så blir det enda mer korrekt), men jeg prøver:

Jeg var ei lita jente
Min mor døde under barselen
Min stemor gjorde meg om til en grå hest (Gangari grå gir kanskje mening litt senere om det er en grå hest. Er det et dialektord?)
Så sendte hun meg til kongens gård
Så skapte hun meg om til et lite sverd
Hun ba meg reise rundt verden (Denne er jeg ikke sikker på, mannefær? Manneverden? Altså verden?)
Det min stemor synes var aller verst
Var at alle de fineste brukte meg mest

Så skapte hun meg om til en grå ulv
Hun sa at jeg skulle gå i skogen
Hun så jeg ikke skulle få gjøre bot/bryte forbannelsen
Før jeg fikk drukket min brors blod

Damene red i ring
Min stemor red innimellom dem (Her ser jeg for meg at det er noe hekse-relatert rituale stemoren holder på med)
Så tok jeg tak i den blå kåpen hennes
Og rykket henne av den grå hesten (Her gir det mening at gangari grå = grå hest)
Så reiv jeg ut hennes venstre side
Så hennes blod sprutet langt ut
Så jeg fikk drukket min brors blod (Jeg går ut ifra at hun var gravid, og dermed hadde brorens blod inni henne)

Jeg kan kjøpe den oversettelsen. Noe i mitt hode ville ha det til at hun ble sendt til kongen og ble "likt av voksne menn" = mannefær... :klo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Hoppetaujenta said:

Jeg kan kjøpe den oversettelsen. Noe i mitt hode ville ha det til at hun ble sendt til kongen og ble "likt av voksne menn" = mannefær... :klo: 

Min logikk er at fær kanskje er et gammelt ord/dialektord for verden. Ligner litt på ordet "vær" som jeg vet flere dialekter av og til bruker i stedet for verden. Og "mann" i mannefær kan jo bare betyr menneskeverden, ikke nødvendigvis mann som i kjønnet. Altså, der det bor mennesker - ikke ute i skogen i ingenmannsland?

Er litt usikker. Må liksom bare prøve å se hele sangen i sammenheng, og se om hva som gir mest mening. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (På 9.2.2024 den 9.40):

Her har Gåte en stor konkurrent i en helt annen sjanger! Fin!  Denne kan gå til topps 🥰

Dette refrenget har jeg hørt før en gang

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (7 timer siden):

Dette refrenget har jeg hørt før en gang

Ikke hørt den nok... Men umiddelbart Ikke en jury-favoritt tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LCFA skrev (På 5.2.2024 den 18.19):

KEiiNO burde vunnet. Mer catchy, bedre hook, sangerinnen, mindre komplisert og supre dansere som sikkert har rømt fra samme laboratorium som de Rybak vant med.

Heller ti Gunnhild Sundli enn en Alexandra Rotan 😅

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, Valyria83 said:

Haha jeg trykket Italia 😅. Fikk "sommervibes ". Italia havner som oftest helt i toppen. Den beste som jeg har hørt så langt. Tror den bare vil vokse mer og mer hos meg. Nr 2 for meg er England.Ser at ulveham har nr 2 mest stemmer på den linken. 

Endret av Eloise12345
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/13/2024 at 6:47 PM, Peggy-Lovise said:

Heller ti Gunnhild Sundli enn en Alexandra Rotan 😅

Vet at det er inflasjon, men ti er vel for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 2/12/2024 at 2:49 PM, PaperFlower said:

Da er det endelig sikkert: Gåte skal bli med i Eurovision i år! 

https://www.nrk.no/kultur/gate-deltar-i-eurovision-song-contest-1.16759254

Fun fact: i dag lærte jeg at Stig Karlsen og Jan Fredrik Karlsen er to forskjellige personer. 😂

Første gang jeg hører om Stig 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valyria83 skrev (På 13.2.2024 den 22.49):

Nope. Stemmer ikke på den sangen. Den er bråket og teksten er umulig å høre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg trygg på at det ikke blir Gunilla som skal representere noe som helst... :sjokkert: 
Veldig dårlige greier, men hun ser ut som plommen i egget og venter på en verdenshit. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (8 timer siden):

Jeg kjenner meg trygg på at det ikke blir Gunilla som skal representere noe som helst... :sjokkert: 
Veldig dårlige greier, men hun ser ut som plommen i egget og venter på en verdenshit. 

Svak synging og veldig rar koreografi, rar sang, fikk følelse av parodi, MEN den svingte og jeg ble i godt humør, fengende og allsangvennlig. Merkelig opplevelse, men fikk litt guilty pleasure vibber. Nei, vinner ikke og bør ikke vinne, men en fin opplevelse likevel på en rar måte. Det er ikke siste gang hun blir bedt om å synge den, betalt får hun også, hihi. 'La, la, Gunilla' IMGP; hun fornekter seg ikke. De cowboyene og dansingen, det VAR så rart å se på. 60 talls-koreografi. 

Den kommer til å spilles på fest og utesteder, sann mine ord. Jeg FIKK  dansefot da jeg hørte den igjen nå! Hihi

Endret av Lawyam
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...