Gå til innhold

Melodi Grand Prix 2024: Gåte «Ulveham»

iBygda

Finale  

108 stemmer

1. 1. Hvem var dine favoritter i finalen?

• KEiiNO «Damdiggida»
    • Annprincess «Save Me»
    • Gothminister «We Come Alive»
    • Ingrid Jasmin «Eya»
    • Miia «Green Lights»
    • Margaret Berger «Oblivion»
    • Dag Erik og Anne «Judge Tenderly of Me»
    • Gåte «Ulveham»
    • Super Rob og Erika Norwich «My AI»

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

• Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 16. feb. 2024, 18:49

Anbefalte innlegg

On 2/4/2024 at 4:20 PM, Rosa Sitron said:

Som sagt, håper de går videre. Finalen er alltid bedre når vi selv deltar. Folket har talt, jeg er bare ikke enig. Men jeg har tatt feil før :)

Når Rybak vant MGP med Fairytale husker jeg at jeg var kjempesur, fordi min favoritt ikke vant (husker ikke hvem det var en gang) og fordi jeg ikke trodde noen kom til å like fyren med fele som sang om eventyr mens noen dreiv å hoppet og sparket rundt ham.

Også tok jeg så feil som jeg kunne, sangen vokste på meg, og Rybak vant hele greia. Og nå er Fairytale en av mine all-time favorittsanger i Eurovision.

Jeg har lært meg at jeg ikke sitter på fasiten om hva som er best eller ikke i Eurovision, selv om jeg kan ha personlige meninger om det.

Det beste er bare å la det gå, også nyte underholdningen vi får i Eurovision. :) 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PaperFlower skrev (20 minutter siden):

Når Rybak vant MGP med Fairytale husker jeg at jeg var kjempesur, fordi min favoritt ikke vant (husker ikke hvem det var en gang) og fordi jeg ikke trodde noen kom til å like fyren med fele som sang om eventyr mens noen dreiv å hoppet og sparket rundt ham.

Også tok jeg så feil som jeg kunne, sangen vokste på meg, og Rybak vant hele greia. Og nå er Fairytale en av mine all-time favorittsanger i Eurovision.

Jeg har lært meg at jeg ikke sitter på fasiten om hva som er best eller ikke i Eurovision, selv om jeg kan ha personlige meninger om det.

Det beste er bare å la det gå, også nyte underholdningen vi får i Eurovision. :) 

Er det Tone Damlie og Butterflies?  Den likte jeg godt 😊. Synes Fairytale var helt ok. Forstod etterpå hvor bra og populær den ble. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PaperFlower skrev (28 minutter siden):

Jeg var 99% sikker på at vi kom til å vinne esc etter mgp i 2009 med Fairytale. Poengsummen var overveldende og man forstod at dette var noe helt spesielt. Den siste prosenten falt på plass når jeg så den svenske utgaven av Adresse… som de også hadde på den tiden. Alle i panelet sa at denne vinner, ingen tvil… Da var det bare å glede seg til 16.mai… 😅👏

Får dessverre ingen lignende følelse med Gåte, men jeg tror det er en sjanse for at den kan gjøre det ganske  bra. Men har også en følelse på at den ryker i semien… håper virkelig det er feil. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbermedbarn skrev (10 minutter siden):

Jeg var 99% sikker på at vi kom til å vinne esc etter mgp i 2009 med Fairytale. Poengsummen var overveldende og man forstod at dette var noe helt spesielt. Den siste prosenten falt på plass når jeg så den svenske utgaven av Adresse… som de også hadde på den tiden. Alle i panelet sa at denne vinner, ingen tvil… Da var det bare å glede seg til 16.mai… 😅👏

Får dessverre ingen lignende følelse med Gåte, men jeg tror det er en sjanse for at den kan gjøre det ganske  bra. Men har også en følelse på at den ryker i semien… håper virkelig det er feil. 

Er ekstra spennende i år med Gåte. Er gull eller gråstein låt. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbermedbarn skrev (45 minutter siden):

Pleier ikke å se svenskene så positive til norsk bidrag. 

https://www.dagbladet.no/kjendis/svensk-ekspert-kan-bli-farlig/80923036

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CatPerson123 skrev (På 3.2.2024 den 21.39):

Overrasket over miia og anne fagermo! De fikk mer enn jeg forventet til nå

Miia sin tydelig skuffa reaksjon 🥲😅 hun sa « WHAT!?» når de leste opp folkestemmene. Skjønner skuffelsen altså, men vet jo at hun ble filmet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste jeg har å utsette på Ulveham, er at den burde vært et par minutter lenger. Den blir liksom ikke helt ferdig, men slik er formatet i ESC. Norges beste bidrag noen sinne, mener nå jeg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (4 minutter siden):

Det eneste jeg har å utsette på Ulveham, er at den burde vært et par minutter lenger. Den blir liksom ikke helt ferdig, men slik er formatet i ESC. Norges beste bidrag noen sinne, mener nå jeg.

Finnes lengre versjon av den. Den er på over 5 min. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (10 timer siden):

Det er jeg veldig uenig i, Nocturne, Monster like me, Spirit in the Sky for å nevne noen… Men den er absolutt på øvre halvdel😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valyria83 skrev (19 timer siden):

De tok deler av 1000 år gamle teksten og gjorde den til sin egen. De var ærlig om dette og lokken. NRK som har sovet i timen og burde gitt de beskjed før viss noe som ikke var klaret. Alt skal være i orden nå og personlig synes jeg det var drit kult å ha med en tekst og historie fra Viking tiden. 

Folk som gidder å klage på dette må jo være så butthørt fordi sin egen personlig favoritt ikke vant.

Kan jo ta med disse med det samme du er i gang. Er inspirasjon og sampling av andres tekster og melodier hele tiden i popmusikken. 

Det var da voldsomt til reaksjon og aggressivitet på en ubetydelig kommentar.

Her drar du inn "personlig favoritt" i ranten din. Jeg har ikke nevnt et ord om favoritter. Det jeg kommenterte var det, i mine øyne snodige, i å omtale en 1000 år gammel tekst som "ikke skrevet nå nylig". I tillegg til å påpeke reglene for orginalskrevet musikk i ESC.  

Jeg er ikke i nærheten av å "være butthørt". Hvorfor skulle jeg det? Men jeg må si jeg lurer på  om du er det. Maken til krenkelse over en kommentar. 

Når det kommer til disse videoene du la med må jeg bare beklage du har kastet bort tid. Jeg har null interesse av å analysere teksten til gamle ESC bidrag.

Btw. Jeg er fullstendig klar over hvordan det hentes inspirasjon og samples i popmusikk. Men dette faktum har absolutt ingenting med min kommentar å gjøre.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida skrev (14 minutter siden):

Det var da voldsomt til reaksjon og aggressivitet på en ubetydelig kommentar.

Her drar du inn "personlig favoritt" i ranten din. Jeg har ikke nevnt et ord om favoritter. Det jeg kommenterte var det, i mine øyne snodige, i å omtale en 1000 år gammel tekst som "ikke skrevet nå nylig". I tillegg til å påpeke reglene for orginalskrevet musikk i ESC.  

Jeg er ikke i nærheten av å "være butthørt". Hvorfor skulle jeg det? Men jeg må si jeg lurer på  om du er det. Maken til krenkelse over en kommentar. 

Når det kommer til disse videoene du la med må jeg bare beklage du har kastet bort tid. Jeg har null interesse av å analysere teksten til gamle ESC bidrag.

Btw. Jeg er fullstendig klar over hvordan det hentes inspirasjon og samples i popmusikk. Men dette faktum har absolutt ingenting med min kommentar å gjøre.

Okay. Da misforstod jeg. Er bare drit lei sure kommentarer fra bitre Keiino fans. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbermedbarn skrev (46 minutter siden):

Det er jeg veldig uenig i, Nocturne, Monster like me, Spirit in the Sky for å nevne noen… Men den er absolutt på øvre halvdel😉

Synes Gåte er helt klart det mest unike bidraget vi har sendt. Hvor høyt jeg plassere den er litt tidlig å sei. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra å mislike Gåte sin sang til å ELSKE den.

Det er så befriende å slippe å se på silikonpuppedamer med trutmunn og 4 lag sminke som vrikker seg på scenen, for det er jo den typen som dominerer i Mgp

Endret av Tough cookie
  • Liker 7
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tough cookie skrev (1 time siden):

Jeg gikk fra å mislike Gåte sin sang til å ELSKE den.

Det er så befriende å slippe å se på silikonpuppedamer med trutmunn og 4 lag sminke som vrikker seg på scenen, for det er jo den typen som dominerer i Mgp

Helt enig. Det er det som dominerer musikkbransjen ellers også for tiden, og er så lei det.

Her snakker vi ekte musikk og det som ligger bak. Ser også at det enkelte kaller for skriking i låta av andre blir omtalt som å synge fra sjela, og det synes jeg var en fin beskrivelse. Hun roper ut fra sjela med masse historie og mening bak.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (12 minutter siden):

Helt enig. Det er det som dominerer musikkbransjen ellers også for tiden, og er så lei det.

Her snakker vi ekte musikk og det som ligger bak. Ser også at det enkelte kaller for skriking i låta av andre blir omtalt som å synge fra sjela, og det synes jeg var en fin beskrivelse. Hun roper ut fra sjela med masse historie og mening bak.

Jeg ser på det som ett slags ekko eller rop fra forferdrene våres. Hvordan låta bygger seg opp og blir litt kaos på slutten passer jo fint med den verden vi lever i dag. 

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cookie123 skrev (På 4.2.2024 den 13.23):

Tviler litt på at det var Eurovision hun tenkte på, hun som laget den for 1000 år siden. 😅

Synes faktisk det er rart at de fikk lov til å delta med denne, og er redd det blir mer "greier" med den nå som den vant MGP...

Gåte har i det minste vært ærlige om at de har brukt kulokken i refrenget, og at første "utkastet" av teksten var hentet fra gammelt materiale. Nå er teksten skrevet om, og det eneste som står igjen er refrenget som er ganske likt den opprinnelige kulokken. Hvis man skal diskvalifisere låter som henter inspirasjon fra andre låter eller ligner på andre låter, så må vi bare legge ned hele Eurovision. Hele musikkbransjen også, for den slags skyld. Det er ingen som finner opp kruttet lenger.

Som en tidligere nevnte; Tattoo fra i fjor hadde flere deler som er prikk like andre låter. Starten høres mistenkelig ut som ABBA, mens en annen del av sangen er tilnærmet identisk til en ukrainsk låt som tidligere deltok i ESC. Låta fikk være med i ESC og vant hele greia, til tross for at mange pekte på at det var mer enn litt i grenseland til plagiat.

Helt greit at folk ikke liker Gåte, da musikk er smak og behag, men Gåte fortjener ikke noe mindre enn andre å vinne MGP og delta (kanskje til og med vinne) i ESC. EBU er jo informert over bruk av kulokken og omskriving av teksten, så jeg tviler sterkt på at det blir noe mer greier av det enn at folk sutrer over det som de gjorde med Tattoo i fjor (jeg var en av dem... :P og nå har jeg fått sansen for Tattoo...).
Musikk er kunst, og all kunst er inspirert av annen kunst i større eller mindre grad.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan noen vennligst forklare meg hvorfor Ukraina står øverst på bettinglisten med 18% mens land som Norge og Irland bare har 3%?

Hvordan er sangen til Ukraina bra? Jeg sier ikke den er dårlig, heller midt på treet med et ok pent refreng. Men den har altså fått over 500k views på 2 dager mens Irland har 350k og Slovenia også over 500k men fordelt på flere uker.

Så kan noen vennligst forklare hva søren som er greia med Ukraina? Bare jeg som synes det er en generisk, middelmådig sang? Skiller seg jo ikke ut en gang? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardwinna skrev (16 timer siden):

Gåte har i det minste vært ærlige om at de har brukt kulokken i refrenget, og at første "utkastet" av teksten var hentet fra gammelt materiale. Nå er teksten skrevet om, og det eneste som står igjen er refrenget som er ganske likt den opprinnelige kulokken. Hvis man skal diskvalifisere låter som henter inspirasjon fra andre låter eller ligner på andre låter, så må vi bare legge ned hele Eurovision. Hele musikkbransjen også, for den slags skyld. Det er ingen som finner opp kruttet lenger.

Som en tidligere nevnte; Tattoo fra i fjor hadde flere deler som er prikk like andre låter. Starten høres mistenkelig ut som ABBA, mens en annen del av sangen er tilnærmet identisk til en ukrainsk låt som tidligere deltok i ESC. Låta fikk være med i ESC og vant hele greia, til tross for at mange pekte på at det var mer enn litt i grenseland til plagiat.

Helt greit at folk ikke liker Gåte, da musikk er smak og behag, men Gåte fortjener ikke noe mindre enn andre å vinne MGP og delta (kanskje til og med vinne) i ESC. EBU er jo informert over bruk av kulokken og omskriving av teksten, så jeg tviler sterkt på at det blir noe mer greier av det enn at folk sutrer over det som de gjorde med Tattoo i fjor (jeg var en av dem... :P og nå har jeg fått sansen for Tattoo...).
Musikk er kunst, og all kunst er inspirert av annen kunst i større eller mindre grad.

Det er forskjell på å plagiere deler av en sang som er aktuell på samme tidspunkt slik som den ukrainske sangen som er 99% lik i starten, enn å hente inspirasjon fra en 1000 år gammel kulokk som omtrent ingen har hørt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klementina123 skrev (6 timer siden):

Kan noen vennligst forklare meg hvorfor Ukraina står øverst på bettinglisten med 18% mens land som Norge og Irland bare har 3%?

Hvordan er sangen til Ukraina bra? Jeg sier ikke den er dårlig, heller midt på treet med et ok pent refreng. Men den har altså fått over 500k views på 2 dager mens Irland har 350k og Slovenia også over 500k men fordelt på flere uker.

Så kan noen vennligst forklare hva søren som er greia med Ukraina? Bare jeg som synes det er en generisk, middelmådig sang? Skiller seg jo ikke ut en gang? 

Sympati pga krigen?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/5/2024 at 6:19 PM, LCFA said:

KEiiNO burde vunnet. Mer catchy, bedre hook, sangerinnen, mindre komplisert og supre dansere som sikkert har rømt fra samme laboratorium som de Rybak vant med.

Danserne til Keiino var helt fantastiske!. De var skikkelig spreke! . Jeg tenkte det samme. Tenkte på Rybak sine dansere🥰 .Keiino leverte!. 

Jeg leste at det er faktisk Gaute Ormåsen som var inni den roboten :) . Likte showet med Roboten! 😊

Endret av Eloise12345
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...