Gå til innhold

Melodi Grand Prix 2024: Gåte «Ulveham»

iBygda

Finale  

108 stemmer

1. 1. Hvem var dine favoritter i finalen?

• KEiiNO «Damdiggida»
    • Annprincess «Save Me»
    • Gothminister «We Come Alive»
    • Ingrid Jasmin «Eya»
    • Miia «Green Lights»
    • Margaret Berger «Oblivion»
    • Dag Erik og Anne «Judge Tenderly of Me»
    • Gåte «Ulveham»
    • Super Rob og Erika Norwich «My AI»

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

• Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 16. feb. 2024, 18:49

Anbefalte innlegg

Alt i alt en veldig god finale med mange gode låter og gode vokaler. Pauseshowet og hylling av Sverige var utrolig bra. Programlederne var proffe, spesielt Marion. 
Gratulerer til Gåte og lykke til. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobbermedbarn skrev (2 minutter siden):

Det er din mening, ingen fasit. Vi får aldri vite hvordan Keiino ville gjort det, og det er definitivt ikke en selvfølge at Europa vil bøye seg for Gåte. Mange juryer ga de ikke et eneste poeng. Det er en elske-hat låt, så får vi se hva folket i Europa synes. Og det skilte 5 poeng mellom dem, hadde det vært 50/50 som før så hadde Keiino vunnet, så jevnt var det.. 

På en måte så vet vi det. De var med i 2019 med en bedre låt da etter min mening, og kom da på 6 plass.

Vi har prøvd de før, og denne låta er jo den samme stilen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (1 minutt siden):

På en måte så vet vi det. De var med i 2019 med en bedre låt da etter min mening, og kom da på 6 plass.

Vi har prøvd de før, og denne låta er jo den samme stilen.

Etter min mening går det ikke helt ann å sammenligne sånn. Det varierer jo veldig ifht konkurrenter, jury, hvem som stemmer… Men at SITS er en bedre låt er jeg enig i. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PaperFlower skrev (1 time siden):

Dere som tror Europa ikke liker Gåte sin sang, kan lese kommentarene på denne Reddit-tråden. Det er selvsagt bare de største Eurovisionfansen som er der inne og kommenterer, men det er likevel et ganske greit og bredt innblikk i hva folk liker og ikke liker. Og de aller fleste kommentarene er svært positive.

Kan også se på denne videoen på Youtube og lese kommentarene der.

Vi har en minst like stor sjanse med Gåte som med de andre artistene fra MGP. Absolutt.

Ser ut som at mange tenker det samme som meg; at det er på tide at Norge bidrar med noe særnorskt, sunget på norsk. Gåte er særnorskt (med innslag av svensk nøkkelharpe og trolsk nordisk musikk som er eksotisk for mange utenfor norden), knallbra vokal og et utrolig stilig sceneshow. Jeg tror vi når høyt! :) Europa trenger noe annet enn bare lettfordøyelig pop/dance.

• Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Capazitet skrev (6 timer siden):

Tror dere Gåte kommer til å trekke seg? De er imot at Israel er med 

Jeg tror kanskje det hvis ikke det taes et standpunkt om at Israel ikke får være med. Og da stod det et sted at da trekker NRK seg også, det er bra. Men får virkelig håpe det ender med et esc uten Israel. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Nå har Gåtes seier sunket inn. Og jeg har sett Gåte spille på youtube sikkert 10 ganger nå.

Å sende Gåte til ESC var det beste vi kunne gjort. For Ulveham er helt spesiell. Ulveham er en slags mystisk, magisk, følelsesladd og kraftfull fortelling. Greit nok at den er på sidemålsnorsk, og vil den være det i ESC? Vel, håper det, for selv om jeg er norsk så skjønner jeg ikke et kvekk av teksten, men det er ikke teksten som er poenget med låta. Det er de rytmiske bevegelsene i god koordinasjon med magiske overganger. Låtens vibrasjoner og uttrykk. Vokalen handler ikke om tekst, men formidling av stemning og følelser. Og det løser Gunnhild Sundli på en måte verden aldri har sett før. En måte som også begreistrer utlandet, for teksten er ikke relevant. 

Ulveham er noe nytt. Noe unikt. For engangsskyld. Og sjelen i låta er så skandinavisk som du kan få det, og forener Norge, Finland, Sverige og Island. Jeg kan faktisk føle det. Vikingene blir vekket i oss, og urtiden kommer tilbake. Låta får uvær med sjø, snø, vær og vind til å føles romantisk og overvinnelig. Den vekker emosjoner og skaper gåsehud. Vel, iallfall til de som velger å lytte på låta med sjelen.

Låta er ikke bare en låt, men artisteri. Kunst. Kunst som provoserer, beveger og faktisk endrer mennesker. For de som er åpen for det.

Problemet med kunst er at noen elsker det, noen liker det, noen er nøytral, noen misliker det og noen hater det. Så vi kommer ikke til å vinne ESC. Men det bryr meg midt på ryggen. For den kulturelle æren ved å sende Gåte til ESC er så mye større enn at det handler om å vinne. Gåte er Norge. Og Norge vil nå Europa få en smak av. 

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (36 minutter siden):

Okei. Nå har Gåtes seier sunket inn. Og jeg har sett Gåte spille på youtube sikkert 10 ganger nå.

Å sende Gåte til ESC var det beste vi kunne gjort. For Ulveham er helt spesiell. Ulveham er en slags mystisk, magisk, følelsesladd og kraftfull fortelling. Greit nok at den er på sidemålsnorsk, og vil den være det i ESC? Vel, håper det, for selv om jeg er norsk så skjønner jeg ikke et kvekk av teksten, men det er ikke teksten som er poenget med låta. Det er de rytmiske bevegelsene i god koordinasjon med magiske overganger. Låtens vibrasjoner og uttrykk. Vokalen handler ikke om tekst, men formidling av stemning og følelser. Og det løser Gunnhild Sundli på en måte verden aldri har sett før. En måte som også begreistrer utlandet, for teksten er ikke relevant. 

Ulveham er noe nytt. Noe unikt. For engangsskyld. Og sjelen i låta er så skandinavisk som du kan få det, og forener Norge, Finland, Sverige og Island. Jeg kan faktisk føle det. Vikingene blir vekket i oss, og urtiden kommer tilbake. Låta får uvær med sjø, snø, vær og vind til å føles romantisk og overvinnelig. Den vekker emosjoner og skaper gåsehud. Vel, iallfall til de som velger å lytte på låta med sjelen.

Låta er ikke bare en låt, men artisteri. Kunst. Kunst som provoserer, beveger og faktisk endrer mennesker. For de som er åpen for det.

Problemet med kunst er at noen elsker det, noen liker det, noen er nøytral, noen misliker det og noen hater det. Så vi kommer ikke til å vinne ESC. Men det bryr meg midt på ryggen. For den kulturelle æren ved å sende Gåte til ESC er så mye større enn at det handler om å vinne. Gåte er Norge. Og Norge vil nå Europa få en smak av. 

Jeg er enig. Låta vokser på meg. Det er noe annerledes og skiller seg ut.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tro på Gåte. De tok oss gjennom en tidsreise. Nå er til og med svenskene positive. Kommer vi oss gjennom den semifinalen så er mye gjort. 

Vanskelig å si hvor vi havner men dette blir kjempe spennende. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

iBygda skrev (18 timer siden):

Ulveham
Dette er laget for Eurovision

Tviler litt på at det var Eurovision hun tenkte på, hun som laget den for 1000 år siden. 😅

Synes faktisk det er rart at de fikk lov til å delta med denne, og er redd det blir mer "greier" med den nå som den vant MGP...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valyria83 skrev (59 minutter siden):

Jeg har tro på Gåte. De tok oss gjennom en tidsreise. Nå er til og med svenskene positive. Kommer vi oss gjennom den semifinalen så er mye gjort. 

Vanskelig å si hvor vi havner men dette blir kjempe spennende. 

Jeg tror også der er nøkkelen, komme seg gjennom semifinalen… 

Ellers har man jo ikke tid til at den skal vokse, de aller fleste som stemmer hører den bare den ene gangen så det må vekke interessen der og da. 

Jeg synes den første delen av sangen er veldig mye bedre enn slutten da det blir litt for mye skriking. Jeg tror alt kan skje med denne sangen, fra å strande i semifinalen til å gå topp 5 i finalen.  Det blir spennende ja. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Jobbermedbarn said:

Jeg tror også der er nøkkelen, komme seg gjennom semifinalen… 

Ellers har man jo ikke tid til at den skal vokse, de aller fleste som stemmer hører den bare den ene gangen så det må vekke interessen der og da. 

Jeg synes den første delen av sangen er veldig mye bedre enn slutten da det blir litt for mye skriking. Jeg tror alt kan skje med denne sangen, fra å strande i semifinalen til å gå topp 5 i finalen.  Det blir spennende ja. 

Ja, håper jo jeg tar feil og sangen kommer seg til finalen. Men jeg har ikke trua desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Sitron skrev (1 minutt siden):

Ja, håper jo jeg tar feil og sangen kommer seg til finalen. Men jeg har ikke trua desverre.

Screenshot_20240204_104037_com.android.chrome.thumb.jpg.9a145307f4951f5cd45fd70bc4ba12e2.jpg

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Valyria83 skrev (2 minutter siden):

Screenshot_20240204_104037_com.android.chrome.thumb.jpg.9a145307f4951f5cd45fd70bc4ba12e2.jpg

Bra det, men det betyr jo ikke så mye ennå når så få sanger er valgt og esc fansen er jo bare en liten del av de som skal stemme. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Sitron skrev (3 minutter siden):

Hva er det? 

Eurovision fansen har stemt på de sangene som de liker best som er klare for Eurovision 😉

Har til og med mer poeng enn Frankrike som er spådd en mulig Esc vinner. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbermedbarn skrev (2 minutter siden):

Bra det, men det betyr jo ikke så mye ennå når så få sanger er valgt og esc fansen er jo bare en liten del av de som skal stemme. 

Nei men det lover godt og Norge klatret 4 plasser opp på oddsen. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valyria83 skrev (17 minutter siden):

Nei men det lover godt og Norge klatret 4 plasser opp på oddsen. 

Det er bare å se på alle videoene med reaksjoner på youtube som blir lagt ut nå etterpå også. Mange sitter bare og gaper og får gåsehud. Nei, dette blir spennende og jeg har virkelig trua i år.

Kan ikke huske sist jeg stemte i mgp, men akkurat i år så måtte jeg😊

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...