AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #1 Skrevet 18. november 2023 Har en hel haug av løker:tulipaner, krokus osv som skulle plantes her til våren. Plutselig ble det minusgrader her på østlandet i slutten av oktober, bokstavlig talt dagen før jeg planla å ta en sjau i hagen, og det har jo ikke gitt seg. Kan jeg sette de dersom det skulle bli en periode med mildvær fremover? (virker jo ikke slik da) 😭😭 Anonymkode: e7049...b0c
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #2 Skrevet 18. november 2023 Jeg vet ikke, men hva med å plante dem i krukker som tåler stå ut, ha i jord og så kan du sette dem ut, først med litt beskyttelse for at overgangen ikke blir for stor, og så fjerne isolasjonen slik at de får frosten? Da kan du kanskje bare grave et stort nok hull på våren som du har hele krukkeinnholdet i ut i et bed? Anonymkode: 4db00...b20 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #3 Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg vet ikke, men hva med å plante dem i krukker som tåler stå ut, ha i jord og så kan du sette dem ut, først med litt beskyttelse for at overgangen ikke blir for stor, og så fjerne isolasjonen slik at de får frosten? Da kan du kanskje bare grave et stort nok hull på våren som du har hele krukkeinnholdet i ut i et bed? Anonymkode: 4db00...b20 Ikke dumt! Ts Anonymkode: e7049...b0c
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #4 Skrevet 18. november 2023 Så lenge du får de ned i jorda går det som regel bra🌱. Går fint å ta det i en mildperiode. Har sett løk satt siste uka før jul med 5 cm snø som klarte seg fint (crocus i osloområdet) Anonymkode: 1a304...691 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #5 Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har en hel haug av løker:tulipaner, krokus osv som skulle plantes her til våren. Plutselig ble det minusgrader her på østlandet i slutten av oktober, bokstavlig talt dagen før jeg planla å ta en sjau i hagen, og det har jo ikke gitt seg. Kan jeg sette de dersom det skulle bli en periode med mildvær fremover? (virker jo ikke slik da) 😭😭 Anonymkode: e7049...b0c Det er ingen problem. Hilsen en gartner Anonymkode: 01785...2c4 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #6 Skrevet 18. november 2023 Jeg har akkurat kjøpt løk på salg. Har tenkt å sette dem i frostsikre potter. Bruker jord som har stått i romtemperatur, og legger evt. noe rundt eller over potta den første perioden. Det kommer som regel opp noe til våren. Min største bekymring med løkene jeg har kjøpt er at de har stått lenge i en varm butikk med mye lys. Det er selvsagt ideelt å begynne tidligere, men det blir ikke alltid slik. Anonymkode: e70fd...1c8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #7 Skrevet 18. november 2023 En gartner sa til meg at en fint kan vente til frosten har kommet før de settes i jorden. Jeg har satt i frostsikre potter som står i drivhuset. Anonymkode: 945d6...8e3
skrue Skrevet 18. november 2023 #8 Skrevet 18. november 2023 (endret) 8 hours ago, AnonymBruker said: Har en hel haug av løker:tulipaner, krokus osv som skulle plantes her til våren. Plutselig ble det minusgrader her på østlandet i slutten av oktober, bokstavlig talt dagen før jeg planla å ta en sjau i hagen, og det har jo ikke gitt seg. Kan jeg sette de dersom det skulle bli en periode med mildvær fremover? (virker jo ikke slik da) 😭😭 Anonymkode: e7049...b0c Jeg ville ha prøvet å få dem ned i bakken nå i helgen. Må kjempe litt for å grave igjennom det øverste islaget tenker jeg, men klarere du det bør det gå fint. Jeg pleier hver sesong å sette påskeliljer i store potter. Det gjør jeg rett ut på nyåret, men jeg setter pottene frostfritt (kjellergang maks 10-12 grader) med målet å ha dem klare til påske. De må ut i garasje, eller på dagen, når temp er over 0 når det har gått et par måneder for å regulere veksten, så det er litt jobb. Endret 18. november 2023 av skrue
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #9 Skrevet 18. november 2023 Kan jeg spørre om et råd? Jeg har balkongkasser på en syd-vest-vendt balkong, og hvert år jeg har satt ned løk så kommer det ikke opp noe. Jeg tror det er fordi på dagtid står solen rett på og varmer opp jorden, men så kommer kuldegradene om natten. Jeg har prøve å legge på isopor oppå kassene, men pga. utskjæringer for å få plass til vintergrønne busker så ble ikke isoporen særlig dekkende. Finnes det noe annet man kan prøve å legge oppå? Og vil det hjelpe å legge noe oppå, eller vil det faktisk kunne føre til at det blir ekstra varmt under "lokket"? Anonymkode: a39ce...80a
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #10 Skrevet 18. november 2023 You and me both, ts 😅 Jeg har fortsatt igjen en pose, som attpåtil ligger ute i kulda nå. Ja ja. Jeg håper å plante de i ei krukke i morgen. Dagene flyr for tida, og det er ikke lys igjen til hverdags etter jobb. Iskaldt å holde på ute er det også. Gleder meg til våren.. Anonymkode: 51a5c...3d6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå