Gå til innhold

Hvor ofte drikker dere småbarnsforeldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber som avdelingsleder i barnevernet og overhørte en kollega i dag si «alle som drikker på ukedager burde være på radaren vår». Nå var dette kanskje litt satt på spissen, men følte meg umiddelbart truffet. 

Jeg og mannen min har en datter på 4 år og vi drikker ofte i ukedagene. Vi spiser ikke sukker så mat + vin er vår kos. Bruker ofte lang tid på middag og tar oss et glass vin, selv på en ukedag når datteren vår er lagt. Vi har fulle dager med jobb, så etter jobb, trening, bading og legging av jenta vår har vi et par timer «oss-tid» på kvelden med middag, vin, prat eller høre på musikk o.l. 

Blir aldri full og drikker ofte 1 og noen ganger maks 2 glass vin. Tror ikke jeg har vært full siden bryllupet for 8 år siden 😂 Mannen tar seg en øl i ny og ne. Forrige uke drakk jeg ett glass vin på tirsdag, torsdag og lørdag. Denne uken onsdag og torsdag men ikke noe i helgen fordi jeg er alene med datter. 

Hvor mye drikker dere andre småbarnsforeldre?

Anonymkode: 1f8d2...994

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men det er jo bare et våsete utsagn. 

Selv drikker jeg ikke alkohol, men det er virkelig ikke fordi jeg tenker det er problematisk om småbarnsforeldre tar litt vin til maten på en onsdag. 

Anonymkode: 68291...cb1

• Liker 2
Skrevet

Vi drikker vin i helgene og i forbindelse med ferier//fridager. Og så blir det litt i uka nå og da, men det blir mest om sommeren. 

Skrevet

Største tullet jeg har hørt. Ingen problem hvis man drikker med fornuft. Drikker selv uten fornuft 2-3 ganger i året og er da langt unna barna den kvelden og dagen etter.

Anonymkode: 55ea5...ba2

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg drikker ikke alkohol. Før jeg fikk barn kunne jeg ta et glass vin til maten en lørdag her og der, men nå vil jeg være edru, klar i hodet og kjørbar for sikkerhets skyld.

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg kjenner flere som ikke drikker alkohol i det hele tatt i nærheten av barna, flere som gjerne har litt vin til maten selv om barna er til stede uavhengig av hvilken ukedag det er og flest som kan drikker en eller noen få enheter når barna har lagt seg i helgen. Alt det ser jeg på som normalt. 

Selv tilhører jeg sistnevnte kategori, og drikker noen ganger en 0,33 l av en cider jeg liker veldig godt lørdag kveld etter at barna er i seng. At jeg ikke gjør det på en mandag eller onsdag, handler litt om vane, litt om hvor tidlig jeg legger meg på hverdager og litt om egen helse. Det handler ikke om at jeg tror litt mer, oftere eller andre dager er skadelig for barna mine.

Anonymkode: c873d...d7e

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke det er en god ide at begge drikker i tilfelle det skulle skje noe. Spiser dere ikke middag sammen som en familie?

Å drikke opptil annenhver dag høres for meg mye ut. Men det er vel fordi jeg selv drikker alkohol veldig sjelden. Liker ikke smaken. 

Anonymkode: 74a4a...196

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jobber som avdelingsleder i barnevernet og overhørte en kollega i dag si «alle som drikker på ukedager burde være på radaren vår». Nå var dette kanskje litt satt på spissen, men følte meg umiddelbart truffet. 

Jeg og mannen min har en datter på 4 år og vi drikker ofte i ukedagene. Vi spiser ikke sukker så mat + vin er vår kos. Bruker ofte lang tid på middag og tar oss et glass vin, selv på en ukedag når datteren vår er lagt. Vi har fulle dager med jobb, så etter jobb, trening, bading og legging av jenta vår har vi et par timer «oss-tid» på kvelden med middag, vin, prat eller høre på musikk o.l. 

Blir aldri full og drikker ofte 1 og noen ganger maks 2 glass vin. Tror ikke jeg har vært full siden bryllupet for 8 år siden 😂 Mannen tar seg en øl i ny og ne. Forrige uke drakk jeg ett glass vin på tirsdag, torsdag og lørdag. Denne uken onsdag og torsdag men ikke noe i helgen fordi jeg er alene med datter. 

Har ikke behov for å drikke. Kan ta en cider en veldig sjelden gang (1 gang annenhvert år) etter barna er lagt eller på jentetur(leeeenge mellom). Syns ikke noe om at folk skal drikke med barna. Jul, ferier(sydenfylla) osv. Om dere hsr små barn som legger seg og det går rolig for seg med ett glass 2-3ganger i uken etter det så gjør det sikkert ingenting. Men personlig ville jeg ikke gjort det , men jeg har vokst opp med alkoholiker foreldre så det er NO go for min del! Barna skal ALDRI føle seg utrygg med oss, helt uaktuelt at folk drikker juleaften(mer enn en akevitt eller ett glass vin).  Hadde sybs det var mer greit ett glass 1 gang i uken. 3ganger var no mye. Men i en hektisk hverdag, og sikkert mye fælt du jobber med i barnevernet og så forstår jeg godt at det er deilig å ta seg ett glass rolig i selskap med mannen etter barnet hae lagt seg. Syns ikke du skal ha dårlig samvittighet der. Men tror jeg ville gjort det litt sjeldnere npr barnet vokser til. De merker det før du tror de merker det. Og det er godt å være tilgjengelig om du må hente barn osv.

Anonymkode: 4fe07...2e9

• Liker 4
Skrevet

Spiser middag som en familie..: Drikker kanskje 1-2 ganger i året, mannen litt oftere. Jeg drikker aldri hjemme, mannen kan ta en øl en sjelden gang etter barn er lagt. 

Anonymkode: ee322...7a8

• Liker 1
Skrevet

Blir travle tider for barnevernet, må nok oppbemanne kraftig for å følge opp alle disse som inntar alkohol på en ukedag. Vi er alle villige til å betale litt ekstra skatt for at det skal bli nok barnevernsansatte til å betjene denne radaren. 

Anonymkode: b520f...b8d

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har ikke behov for å drikke. Kan ta en cider en veldig sjelden gang (1 gang annenhvert år) etter barna er lagt eller på jentetur(leeeenge mellom). Syns ikke noe om at folk skal drikke med barna. Jul, ferier(sydenfylla) osv. Om dere hsr små barn som legger seg og det går rolig for seg med ett glass 2-3ganger i uken etter det så gjør det sikkert ingenting. Men personlig ville jeg ikke gjort det , men jeg har vokst opp med alkoholiker foreldre så det er NO go for min del! Barna skal ALDRI føle seg utrygg med oss, helt uaktuelt at folk drikker juleaften(mer enn en akevitt eller ett glass vin).  Hadde sybs det var mer greit ett glass 1 gang i uken. 3ganger var no mye. Men i en hektisk hverdag, og sikkert mye fælt du jobber med i barnevernet og så forstår jeg godt at det er deilig å ta seg ett glass rolig i selskap med mannen etter barnet hae lagt seg. Syns ikke du skal ha dårlig samvittighet der. Men tror jeg ville gjort det litt sjeldnere npr barnet vokser til. De merker det før du tror de merker det. Og det er godt å være tilgjengelig om du må hente barn osv.

Vi spiser alltid middag sammen med barna, da er det vann til maten og brus på lørdagen! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vi åpner gjerne en flaske på lørdag og den varer da utover uken. Så ja da blir det jo kanskje et lite glass i hveragen. Ser ikke problemet

Anonymkode: 9cdca...55d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vi drikker også i ukedagene. Man merker fort om det blir et problem. (Jeg har også to barn) Altså, verden må stoppe å være så hysterisk! Brus er faktisk mer kreftfremkallende. Drikk med måte❤️

Anonymkode: 715c1...4fc

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Synes ikke det er en god ide at begge drikker i tilfelle det skulle skje noe. Spiser dere ikke middag sammen som en familie?

Å drikke opptil annenhver dag høres for meg mye ut. Men det er vel fordi jeg selv drikker alkohol veldig sjelden. Liker ikke smaken. 

Anonymkode: 74a4a...196

Som oftest gjør vi det, men noen ganger spiser vi noe lett sammen med middag / kveldsmaten til 4-åringen også lager vi oss middag senere på kvelden. Vi foretrekker å spise rundt kl 21 :) 

Tusen takk for alle gode innspill og tanker!

Skrevet

Vi drikker kun i bryllup o.l.

Det begynte med at når barna er hjemme vil være 100% klare i hodet og kjørbare, for selv på nattestid kan ting skje (og vi har jo opplevd turer til legevakt på natt pga plutselig innsettende sykdom o.l).

Men savnet det ikke stort, så følte ikke noe behov for alkohol når vi hadde barnefri heller. Og nå går det flere år mellom hver gang noen av oss drikker alkohol.

Jeg må innrømme at jeg ikke synes noe om at begge foreldre inntar alkohol i hverdagen når barna er hjemme. Bare så enkelt som hva om ett barn har ett mareritt og trenger trøst? Barn merker én enhet også, tro meg, som den som alltid er edru rundt forbi: jo, dere blir endret av ett glass vin, uansett hvor mye dere tror dere ikke gjør det.

Hva foreldre gjør når dem har barnevakt er en annen sak, da må det gjerne drikkes og festes. Og en enhet eller to på ferie o.l er også greit, selv om barna er med, for barn lærer seg at «ferie er unntak». Men hverdagen burde ikke være preget av alkohol, selv etter at barna er i seng.

Jeg er enig med kollegaen din.

Anonymkode: c644d...196

• Liker 2
Skrevet

Største tullet jeg har hørt. Velger helst alkoholfritt selv. Heineken O akkurat nå faktisk. Men innimellom tar jeg et par glass vin  og det skjer vel i så fall oftere på en ukedag enn i helga. Men Det har vel ikke skjedd siste 15 årene at jeg har drukket mer enn 2 glass på en kveld og han som mener jeg burde fratas barna mine er faktisk uskikket til en jobb i barnevernet og burde avskjediges som det aller første du gjør på jobb mandag morgen!!

Anonymkode: 4a6f4...f33

• Nyttig 1
Skrevet

1-2 ganger i måneden. Orker ikke mer. Blir så sliten av det. Får mye dårligere søvnkvalitet. Og søvn er viktig for småbarnsforeldre.

Anonymkode: b03e2...cc7

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg drikker ikke

Liker ikke smaken. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi drikker kun i bryllup o.l.

Det begynte med at når barna er hjemme vil være 100% klare i hodet og kjørbare, for selv på nattestid kan ting skje (og vi har jo opplevd turer til legevakt på natt pga plutselig innsettende sykdom o.l).

Men savnet det ikke stort, så følte ikke noe behov for alkohol når vi hadde barnefri heller. Og nå går det flere år mellom hver gang noen av oss drikker alkohol.

Jeg må innrømme at jeg ikke synes noe om at begge foreldre inntar alkohol i hverdagen når barna er hjemme. Bare så enkelt som hva om ett barn har ett mareritt og trenger trøst? Barn merker én enhet også, tro meg, som den som alltid er edru rundt forbi: jo, dere blir endret av ett glass vin, uansett hvor mye dere tror dere ikke gjør det.

Hva foreldre gjør når dem har barnevakt er en annen sak, da må det gjerne drikkes og festes. Og en enhet eller to på ferie o.l er også greit, selv om barna er med, for barn lærer seg at «ferie er unntak». Men hverdagen burde ikke være preget av alkohol, selv etter at barna er i seng.

Jeg er enig med kollegaen din.

Anonymkode: c644d...196

Du vet at man er mindre klar i hodet av dårlig søvn enn en halv flaske vin?

• Liker 3
Skrevet

Drikker 4-5 ganger i året ifbm bryllup og jentekvelder. Vi sluttet begge med to øl i helgen etter jeg ble gravid.

Anonymkode: 6d975...007

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...