Gå til innhold

Høyere blodtrykk ved astmatrøbbel/luftveisinfeksjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har de siste ukene vært syk med hoste og tung pust. Hadde først høy crp, så fikk antibiotika, og feber osv forsvant, men den tunge pusten og hosten har fortsatt. Har selvsagt nær kontakt med fastlegen, og har også vært på lungerøntgen. Har astma fra før, men den er normalt knapt merkbar med mindre jeg er i nærheten av noe jeg er allergisk mot, det er veldig kaldt eller jeg har en luftveisinfeksjon.

For et års tid siden ble det oppdaget at jeg hadde høyt blodtrykk, og jeg ble satt på tabletter for dette. Fikk bivirkninger, så jeg sluttet (med legens velsignelse) samtidig som jeg endret kosthold og økte aktiviteten. Fra mars og fram til oktober har blodtrykket vært fint uten tabletter.

Men nå mens jeg har hatt disse luftveisproblemene har blodtrykket vært høyere igjen. Jeg har så klart anstrengt meg mye mer for å puste, går på medisiner jeg ikke alltid pleier, og har vært generelt sliten og utilpass, samtidig som kroppen tydeligvis jobber med noe. Hjertebank er en bivirkning av et par av medisinene, men er det noen som har vært borti at blodtrykket har økt ene og alene pga annen sykdom i kroppen?

Legen min stresser ikke med det akkurat nå, hun noterer seg bare at det er høyt (typ 160/100, minst) og har sagt at jeg må komme til kontroll av blodtrykket når denne andre sykdommen er over. Når jeg måler hjemme er det ikke SÅ høyt som hos legen (har alltid hatt høyere blodtrykk hos legen, det er jo ikke uvanlig), men det er fortsatt høyere enn det har vært det siste halvåret. Noen med erfaringer?

Anonymkode: 770d7...3eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det med at luftveisinfeksjonen kan øke blodtrykket skal jeg ikke uttale meg om, det tar du med legen. Men kan det være at du har hatt mindre aktivitet den siste tiden? Mannen min fikk påvist høyt blodtrykk hos legen i fjor. Han ønsket å prøve uten medisiner først. Gikk ned i vekt og begynte å trene. Nå løper han 4 ganger i uken, og blodtrykket har gått fra 155/94 første måling hos legen til nå (målt på hjemmeapparat) vanligvis 120/over 70 og noe. Så veldig nedgang. 

Jeg som ikke har høyt blodtrykk, men som trener, har også målt før og etter trening, og det er helt utrolig hvor mye det går ned. 

Men prat med legen. 

Anonymkode: b08c5...744

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det med at luftveisinfeksjonen kan øke blodtrykket skal jeg ikke uttale meg om, det tar du med legen. Men kan det være at du har hatt mindre aktivitet den siste tiden? Mannen min fikk påvist høyt blodtrykk hos legen i fjor. Han ønsket å prøve uten medisiner først. Gikk ned i vekt og begynte å trene. Nå løper han 4 ganger i uken, og blodtrykket har gått fra 155/94 første måling hos legen til nå (målt på hjemmeapparat) vanligvis 120/over 70 og noe. Så veldig nedgang. 

Jeg som ikke har høyt blodtrykk, men som trener, har også målt før og etter trening, og det er helt utrolig hvor mye det går ned. 

Men prat med legen. 

Anonymkode: b08c5...744

Ja, jeg har selvfølgelig vært i mye mindre aktivitet, det er et godt poeng... Jeg har jo ikke hatt pust til å gjøre noe mer enn det absolutt nødvendige, omtrent. Litt overdrevet, men ikke uten anstrengelser ihvertfall. Føles som om jeg har beina til bussen når jeg har gått opp en trapp...

Det kunne definitivt vært en forklaring, men blodtrykket økte ganske med en gang dette begynte, sånn at jeg føler at jeg ikke "rakk" å være inaktiv før det steg, om du skjønner.... Men at aktivitet og kosthold har betydning for blodtrykket, det er definitivt helt sant!! Jeg trodde ikke jeg skulle si det, men jeg savner faktisk rundene på tredemølla nå.....

Anonymkode: 770d7...3eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...