AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #1 Skrevet 17. november 2023 Kan lavt body battery / høyt stressnivå på målinger indikere stresset/sliten hjerne/hode? Og motsatt- kan en utslitt hjerne vises på målingene med høyt stressnivå? Og vil da isåfall- om man bruker klokken til å tilstrebe «hvile» vil over tid da hodet bli bedre? (Har gått på en smell, utslitt men overaktivert med mye uro og psykisle og kognitive symptomer. Ser på min nylig tatt i bruk klokke at stressnivåtallene så og si aldri er i hvile på dagtid selv om jeg ikke «gjør» noe og body battery faller raskt ved enkle alticiteter som å vaske opp feks). Anonymkode: fc5b7...6ab
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #2 Skrevet 17. november 2023 Lav HRV indikerer mer stress i hjernen opplever jeg. Når det kommer til hvile så er ikke det å gjøre ingenting det beste for meg. Det er å gjøre rolige aktiviteter jeg liker. Enten det er å gå en rolig tur (uten musikk OL), sitte å høre på en lydbok, tegne eller spille mobilspill. Anonymkode: 3586e...739 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #3 Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Lav HRV indikerer mer stress i hjernen opplever jeg. Når det kommer til hvile så er ikke det å gjøre ingenting det beste for meg. Det er å gjøre rolige aktiviteter jeg liker. Enten det er å gå en rolig tur (uten musikk OL), sitte å høre på en lydbok, tegne eller spille mobilspill. Anonymkode: 3586e...739 Lav hrv er vel det som genererer stressnivå på de klokkene? jeg prøver å utforske hva som får meg i hvilemodus så jeg kan lade meg opp.. og overkomme utbrentheten. Merker det best i hodet..at alt tapper meg og har mye uro Anonymkode: fc5b7...6ab
Apis Skrevet 17. november 2023 #4 Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Lav hrv er vel det som genererer stressnivå på de klokkene? jeg prøver å utforske hva som får meg i hvilemodus så jeg kan lade meg opp.. og overkomme utbrentheten. Merker det best i hodet..at alt tapper meg og har mye uro Anonymkode: fc5b7...6ab Eller klokkene genererer stress, er leger som anbefaler å ta de av. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #5 Skrevet 17. november 2023 Apis skrev (14 minutter siden): Eller klokkene genererer stress, er leger som anbefaler å ta de av. Absolutt, men jeg har skaffet meg en etter å ikke klare å hvile i mange måneder, så nå tror jeg det er et godt verktøy for å faktisk se om kroppen hviler noe og så gjøre mer av det Anonymkode: fc5b7...6ab 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #6 Skrevet 17. november 2023 25 minutter siden, AnonymBruker said: jeg prøver å utforske hva som får meg i hvilemodus så jeg kan lade meg opp.. og overkomme utbrentheten. Merker det best i hodet..at alt tapper meg og har mye uro Anonymkode: fc5b7...6ab Prøv å test ut litt forskjellig og at det sakte hvis du er utbrent. Jeg kan f. eks gå en rolig tur og deretter forsøke å lese litt bok i sofaen uten å føle meg rastløs, da hviler jeg bedre. Begynner dagen med en hyggelig podkast og kaffekopp i senga, da ser jeg at hvilepulsen min er lav. Tror også det er viktig å ikke stresse for mye med HRV-tallet, det kan nok gi lave tall en stund fremover hvis du er utbrent og ta tid før du får det opp. Prøv å kjenne mer etter i kroppen enn å fiksere for mye på tallene. Anonymkode: fd9c6...cf2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #7 Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Prøv å test ut litt forskjellig og at det sakte hvis du er utbrent. Jeg kan f. eks gå en rolig tur og deretter forsøke å lese litt bok i sofaen uten å føle meg rastløs, da hviler jeg bedre. Begynner dagen med en hyggelig podkast og kaffekopp i senga, da ser jeg at hvilepulsen min er lav. Tror også det er viktig å ikke stresse for mye med HRV-tallet, det kan nok gi lave tall en stund fremover hvis du er utbrent og ta tid før du får det opp. Prøv å kjenne mer etter i kroppen enn å fiksere for mye på tallene. Anonymkode: fd9c6...cf2 Problemet er nettopp det, at kroppen er fullstendig på styr og i 150 uansetthva jeg gjør og sterk uro har hindret meg i å klare p være i ro og jeg kjenner ikke igjen noe i kroppen min. Ingen variasjon eller signaler annet enn fullstendig alarm og alt føles ubehagelig. Så må MÅ jeg ha noe håndfast for å klare å komme (se når kroppen hviler mest) i hvilemodus og gjøre det litt systematisk. Anonymkode: fc5b7...6ab
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #8 Skrevet 17. november 2023 Opplever det samme. Jeg har slitt etter covid og opplever rask mental svekkelse. Hjernen har ingen kapasitet og jibber langsomt. Jeg har ingenting å gå på. Har kjøpt meg smartklokke av helsemessige årsaker. Har selv opplevd at jeg kun har hatt svekket mental kapasitet, men ser at klokken forteller noe annet. Jeg har konstant høyt stressnivå dagtid og tidvis på natt. Men jeg opplever også at klokken tolker gåturer, lett husarbeid og matlaging som ekstrem trening. Jeg har flere hundre minutter uken, registrert som ekstrem trening uten å ha trent. Selv mistenker jeg at vargusnerven er affisert. . Anonymkode: a2579...27d 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #9 Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Problemet er nettopp det, at kroppen er fullstendig på styr og i 150 uansetthva jeg gjør og sterk uro har hindret meg i å klare p være i ro og jeg kjenner ikke igjen noe i kroppen min. Ingen variasjon eller signaler annet enn fullstendig alarm og alt føles ubehagelig. Så må MÅ jeg ha noe håndfast for å klare å komme (se når kroppen hviler mest) i hvilemodus og gjøre det litt systematisk. Anonymkode: fc5b7...6ab Jeg opplever også denne uroen og kroppen dirrer innvendig. Og hodet er tidvis i helspenn og jeg klarer ikke å skru av. Som om hele kroppen jobber på høygir. Anonymkode: a2579...27d
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #10 Skrevet 18. november 2023 Husk at noe mat og ikke minst alkoholinntak kan påvirke stress i kroppen. Dette vises på klokkene. Jeg har sjelden høyere max på bodybatteri enn ca 60-75% Dette sannsynligvis fordi jeg sover generelt dårlig, og stresser endel både på jobb, men også gjerne lenge etter at jeg sovnet. Dette har jeg etterhvert lært kan være større måltider, spesielt på kveldstid. ( Jeg drikker nesten aldri alkohol, men dette stresser kroppen mye også) Jeg skal forsøke å kjøre en periode uten måltider etter kl 18 og se om dette hjelper. Evt bli mer obs på hva jeg har spist når dette skjer, for å luke ut noe av utfordringene. Anonymkode: bbbf7...d94 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #11 Skrevet 18. november 2023 Hvis du opplever mye stress går det an å prøve "the physiological sigh". Ofte er det visstnok mye co2 som blir fanget i små "lommer" i lungene når vi er stressa og det gjør at vi ikke klarer å få optimal påfylling av oksygen. Oksygen driver jo energiproduksjonen i cellene i kroppen, så med lavere nivåer av oksygen klarer ikke cellene restituere og regenerere seg like bra. Vet ikke om du/dere noen gang har den følelsen av at du ikke får til å puste dypt nok..? At man føler at man ikke får nok luft? "The physiological sigh" er en veldig enkel pusteteknikk som Andrew Huberman (forsker på neurologi) snakker mye om. Her er en youtube short som beskriver hvordan det gjøres Det finnes også spesielle øvelser man kan gjøre som tapper in på denne vagus-nerven som gjerne blir overaktivert ved stress. Går an å søke på youtube, det finnes mye som også er forskningsbasert (men ofte på engelsk da). Anonymkode: 1f740...f53 3
Skriblerinna Skrevet 18. november 2023 #12 Skrevet 18. november 2023 Det fins mange øvelser man kan gjøre for å aktivere det parasympatiske nervesystemet/hvile. Søk litt på nettet for å finne dem. Du er nå låst i det sympatiske nervesystemet. Jeg har hatt god hjelp av min klokke for å fortelle meg hvordan jeg hviler og når jeg trenger det mer. Jeg kan likevel oppleve at hodet mitt er veldig overstimulert og stressa, mens kroppen min er uthvilt. Så høy body battery betyr ikke nødvendigvis for meg at jeg ikke trenger hvile. Man får kombinere litt følelsen man har og statistikken klokka viser, tror jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #13 Skrevet 18. november 2023 Skriblerinna skrev (6 minutter siden): Det fins mange øvelser man kan gjøre for å aktivere det parasympatiske nervesystemet/hvile. Søk litt på nettet for å finne dem. Du er nå låst i det sympatiske nervesystemet. Jeg har hatt god hjelp av min klokke for å fortelle meg hvordan jeg hviler og når jeg trenger det mer. Jeg kan likevel oppleve at hodet mitt er veldig overstimulert og stressa, mens kroppen min er uthvilt. Så høy body battery betyr ikke nødvendigvis for meg at jeg ikke trenger hvile. Man får kombinere litt følelsen man har og statistikken klokka viser, tror jeg. Jeg føler meg utslitt og urolig og har kognitive symptomer. Lav BB og den tappes ekstremt raskt. (Reise meg opp, støvsuge etc). Og hviler ikke når jeg sitter. Men har blått på natta. Anonymkode: fc5b7...6ab
Skriblerinna Skrevet 18. november 2023 #14 Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg føler meg utslitt og urolig og har kognitive symptomer. Lav BB og den tappes ekstremt raskt. (Reise meg opp, støvsuge etc). Og hviler ikke når jeg sitter. Men har blått på natta. Anonymkode: fc5b7...6ab Ja, og dette er fordi du akkurat nå er stuck i det sympatiske nervesystemet - stress, aktivering, fight/flight/freeze/fawn og alt det der. Så å gjøre øvelser som får deg over i den andre delen av nervesystemet så mye som mulig vil etter hvert kunne gi deg mer energi. Du vil se det på klokka når du klarer det. Da er det blått og under 25 i stressverdi (regner med du har garmin-klokke). yoga har hjulpet meg masse. Men Google fram øvelser for å aktivere det parasympatiske nervesystemet. Øvelser for å aktivere vagusnerven er også mye av det samme. Det er veldig tøft å være der du er nå. Jeg har vært det selv og vet. Klem til deg ❤️
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #15 Skrevet 18. november 2023 Har ikke lest alle svarene, så beklager om det er nevnt allerede... Dette med smartklokke og body battery virker å være veldig oppe i media om dagen, og mange hyler opp om at det er usunt og nettopp klokkene som skaper stress... Vell, jeg gikk fra nærmest sengeliggende ufør til å nå klare å trene jevnlig og jogge flere km, kun takket være klokken ❤️ Uansett, for å svare på spørsmålet i HI, jeg oppnår best hvile når jeg ligger i senga. Gjerne med et pledd. Kan scrolle på mobilen eller lese bok. Gjør jeg akkurat det samme på sofaen eller sittende trackes det som stress. Vet ikke grunnen, men mulig en kombinasjon av temperatur, og at jeg i stua har lettere for å se og fokusere ubevisst på ting som burde gjøres heller enn å hvile. Selv om det er hvile jeg trenger 😅 Synes det virker som du TS tar veloverveide og fokuserte valg for å finne ut av kroppen din ❤️ Anonymkode: 522e8...ab3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #16 Skrevet 18. november 2023 Skriblerinna skrev (2 timer siden): Ja, og dette er fordi du akkurat nå er stuck i det sympatiske nervesystemet - stress, aktivering, fight/flight/freeze/fawn og alt det der. Så å gjøre øvelser som får deg over i den andre delen av nervesystemet så mye som mulig vil etter hvert kunne gi deg mer energi. Du vil se det på klokka når du klarer det. Da er det blått og under 25 i stressverdi (regner med du har garmin-klokke). yoga har hjulpet meg masse. Men Google fram øvelser for å aktivere det parasympatiske nervesystemet. Øvelser for å aktivere vagusnerven er også mye av det samme. Det er veldig tøft å være der du er nå. Jeg har vært det selv og vet. Klem til deg ❤️ Hel grusomt. Den manglende energien kommer til uttrykk som ekstrem uro.. og vansker m å være i ro/ men ikke bare det -hodet er på full fart og mentalt svekket. Så jeg trenger mer ro og tilstedeværelse - energi høres feil ut Anonymkode: fc5b7...6ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå