AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #1 Skrevet 17. november 2023 Barnet på 1,5 år går nå barnehage hvor hun trives godt og føler seg trygg. Oppstarten var ganske tøff for ungen. Nå har vi flyttet og skal bytte til en barnehage nærmere der nye hjemmet så vi slipper så mye reisevei. Vi ønsker ikke unødvendig bytte, så vi bytter når barnet skal til storebarnsavdeling. Den barnehagen vi skal bytte til har storebarnsavdelinger fra både 2-6 år og 3-6 år. Så spørsmålet er om vi bør bytte i august når barnet er henholdsvis 2,5 år til en avdeling fra 2-6, eller når barnet er 3,5 år til en avdeling fra 3-6 år. Hva mener dere er best og hvorfor? Anonymkode: a3901...12a
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #2 Skrevet 17. november 2023 Erfaringer jeg har tilegnet meg som ansatt i barnehage tilsier at det er best å få unnagjort et evt. bytte så tidlig som mulig. Jo eldre barna blir, jo tettere relasjoner blir det mellom barna, og det er ikke nødvendigvis så enkelt å komme inn som helt ny på en etablert storbarnsavdeling. Jeg ville byttet til sommeren. Anonymkode: f8b06...725 4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #3 Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Erfaringer jeg har tilegnet meg som ansatt i barnehage tilsier at det er best å få unnagjort et evt. bytte så tidlig som mulig. Jo eldre barna blir, jo tettere relasjoner blir det mellom barna, og det er ikke nødvendigvis så enkelt å komme inn som helt ny på en etablert storbarnsavdeling. Jeg ville byttet til sommeren. Anonymkode: f8b06...725 Risikoen er jo at barnet mens det enda er lite og har behov for masse trygghet går fra en barnehage det trives og føler seg trygg til noe helt ukjent. Et bytte nå når barnet er 1,5 ville vært helt krise for det. Forstår en som er 2,5 mye mer og er mindre sårbar? Det sies at de 3 første årene av barnets liv er de viktigste. Anonymkode: a3901...12a
Kaffikrus Skrevet 17. november 2023 #4 Skrevet 17. november 2023 Jeg ville unngått å få mitt barn på 2,5 på storbarnsavdeling hvis jeg kunne. Men det er fordi jeg har jobbet i en barnehage hvor jeg opplevde at de to guttene på 2,5 ikke ble tilstrekkelig ivaretatt. 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #5 Skrevet 17. november 2023 Kaffikrus skrev (21 minutter siden): Jeg ville unngått å få mitt barn på 2,5 på storbarnsavdeling hvis jeg kunne. Men det er fordi jeg har jobbet i en barnehage hvor jeg opplevde at de to guttene på 2,5 ikke ble tilstrekkelig ivaretatt. Men var det en avdeling for barn fra 3-6 eller 2-6? Anonymkode: a3901...12a
fru Alving Skrevet 17. november 2023 #6 Skrevet 17. november 2023 Hvis dere uansett skal bytte så ville jeg gjort det så fort som mulig. Bruk god tid på innkjøring i ny barnehage og regn med at barnet tar den tiden det trenger på å bli trygg der. 1
fru Alving Skrevet 17. november 2023 #7 Skrevet 17. november 2023 fru Alving skrev (Akkurat nå): Hvis dere uansett skal bytte så ville jeg gjort det så fort som mulig. Bruk god tid på innkjøring i ny barnehage og regn med at barnet tar den tiden det trenger på å bli trygg der. Mitt eget barn byttet barnehage som 1,5 åring etter sommerferien. For å være ærlig husket nok ikke barnet den gamle barnehagen etter en måneds ferie på den alderen der. Men samtidig så husker jeg at det tok mye tid å få barnet trygg og tilpass i ny barnehage så hvem vet. 1
Kaffikrus Skrevet 17. november 2023 #8 Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men var det en avdeling for barn fra 3-6 eller 2-6? Anonymkode: a3901...12a Det var for barn som blir tre år i løpet av året. Så barna begynner når de er mellom 2,5 og 3,5. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #9 Skrevet 17. november 2023 fru Alving skrev (3 timer siden): Mitt eget barn byttet barnehage som 1,5 åring etter sommerferien. For å være ærlig husket nok ikke barnet den gamle barnehagen etter en måneds ferie på den alderen der. Men samtidig så husker jeg at det tok mye tid å få barnet trygg og tilpass i ny barnehage så hvem vet. Jeg er ganske sikker på at min ville husket. Anonymkode: a3901...12a
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #10 Skrevet 18. november 2023 Bytt så tidlig som mulig. Vi byttet når barnet var 2 år, gikk kjempe fint og trives så mye bedre enn i den forrige barnehagen. Anonymkode: 82942...28d
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #11 Skrevet 18. november 2023 Det er så utrolig individuelt! Begge mine har byttet, den ene ved 2,5 år og den andre ved 3,5 år (så den startet på småbarnsavdeling, den andre på storebarn). Den yngste var en utrolig trygg unge, god språklig for alderen og lekte helst med eldre barn. Byttet gikk helt problemfritt, og jeg skulle egentlig ha ønsket å fått starte direkte på storebarn (men her var storebarn først fra sommeren året de fylte 3, så 1 år for tidlig). Jeg visste at dette byttet ville gå bra. For eldste var overgangen værre, det visste jeg og på forhånd. Mer usikker i nye miljøer, litt engstelig ovenfor fremmede barn, senere ute språklig. I dette tilfellet ville vi ikke ha byttet ved 2,5 år, vi så det var behov for 1 år til på det første stedet, som var veldig trygt og godt. Anonymkode: 65b21...a12 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå