Gå til innhold

Mannen har ingen økonomisk sans og det kjennes urettferdig ovenfor familien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen og jeg jobber begge 100 %, jeg har en høyere stilling og tjener dermed  mest. 
Jobben min betyr mye ansvar og lengre dager , i tillegg mye lengre reisevei. Føler til tider jeg jobber meg litt i hjel men vi har godt av lønnen, og totalt har vi god lønn. 
problemer ligger i at mannen handler mye, ikke klær og utstyr til seg selv, men bruker veldig mye på mat , men det verste er forbruk for snus, røyk og øl. 
jeg kjenner jeg blir skikkelig trist av dette , hver mnd er vi tomme og må ty til sparepengene. 
Jeg kan aldri unne meg noe klær eller annet jeg ønsker meg , for det er ikke mer igjen. 
vi har prøve ulike løsninger , før hadde vi en matkonto med hvert vårt kort til, men da ble det også mye kjøp av snus, røyk og øl. Det funka ikke. 
så prøvde vi at han skal betale alt av regninger på sin lønn og jeg disponerer ut fra min lønn, føles som et barn som får lommepenger ..: men nå har det tatt helt av igjen , han må jo enten be meg vippse , og det er slitsomt , til tider eller at han må handle på mitt kort og alt er ute av kontroll igjen. 
kan også nevne vi måtte nedbetale en sum på 35.000 på MasterCard da han skjulte dette, noen år siden, men derfor har han ikke eget MasterCard lenger. 
Nå føler jeg det er bedre om han får eget MasterCard og han har sin lønn, betaler det hn må av regninger også får han få gjeld på sitt forbruk?! 
jeg orker ikke han drar meg med i dette lenger. Hadde jeg bodd alene hadde jeg jo hatt bedre økonomi… 

Får helt angst av dette penge greiene .. Han blir alltid så sur når jeg nevner noe og vil aldri prate om det , eller han sier han skal skjerpe seg, men det er jo bare tull.. 

Noen andre tips? Noen andre som har det sånn her ? Bare flaut :(

Anonymkode: c0382...ecc

• Hjerte 9
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere ikke ha " lommepenger" som brukes på snus, røyk og slikt, og klær og private ting ? 

Kjenner på problemstillingen forresten 

Anonymkode: 14bdb...e6d

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde krevd separat økonomi og sagt at snus, røyk og alkohol ikke skal gå fra matbudsjettet mens fra hans egen konto.

Ellers hadde jeg aldri kunnet vært sammen med noen som ikke evnet å være en ansvarlig voksen...

Anonymkode: 8ad47...572

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet

Hva om dere setter samme prosent av lønnene deres inn på felles konto, som kun skal gå til å drifte familien. Så beholder dere resten på hver deres konto til eget forbruk. Når det er tomt, så får man vente på neste lønning, ikke ta av felles eller sparekonto. Og ja, sparekonto blir da hver sin. Dere kan ikke ha helt felles økonomi når dere ikke er enige i hvordan pengene skal disponeres.

Da blir det han egne midler som soses bort på røyk og snus. Og du har egne midler til hva du vil ha, om det nå er klær eller sparing.

Anonymkode: fc537...df8

• Liker 18
  • Nyttig 4
Skrevet

Av erfaring kan jeg fortelle deg at dette aldri kommer til å bli bedre. Om dere er gift og eier bolig sammen kan Namsmannen ta pant i hans andel av boligen for å dekke eventuell ubetalt gjeld han pådrar seg. 
Han må få et ultimatum, enten slutter han med sløsinga eller så er forholdet over. Tro meg, du vil IKKE havne i en situasjon der du får din egen bankinformasjon misbrukt eller blir medansvarlig for hans hodeløse forbruk.

Jeg levde i et ekteskap med gjentatt økonomisk utroskap og en mann som brukte penger som en full sjømann og hadde NULL økonomisk sans. Det endte opp med å drepe hele forholdet da jeg til slutt mistet all tillit til og all respekt for ham. Det var som å ha et ekstra barn og jeg følte meg alene som voksen i forholdet. Vi ble skilt etter 11 år. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gikk mye før.

• Liker 23
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet

Vi har egentlig lommepenger , men han bruker jo mer enn han tjener , før har jeg tenkt det er ok for han er mer med barna med henting osv for jeg jobber men nå kjennes det demotiverende at alt av lønn går til tull , av det som kunne vært på sparing. 
føler meg sliten av dette problemet, evig bekymring og han dier seg enig men bruker og bruker . Handler dyr mat, og ofte, unødvendige ting osv. 

i tillegg sparer hn ikke 1 kr.. 

• Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

I mitt tidligere forhold satte mannen over penger til felles utgifter inkludert mat på min konto, og jeg handlet. Han fikk bare styre med sitt og bli blakk på den driten han kjøpte. Men det var jo uholdbart i lengden. 

Men NB, om dere er gift anbefaler jeg ikke at du lar ham opparbeide seg egen gjeld, det slår tilbake på deg om dere skilles. 

Anonymkode: edcba...532

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Blir gjelden hans også min da ??

Skrevet

Tror dere må glemme å ha felles økonomi. Ha en felles konto til fellesutgifter, og betal etter fordeling på boliglån. Resten gjør dere som dere selv vil med

Anonymkode: fa183...9bb

• Liker 5
Skrevet

Det gjorde vi, men hver gang han handler mat så vet jeg jo ikke hva han handler, om det er typ røyk , snus osv. 

jeg har ikke mulighet til å handle alt hele tiden heller , han er mer fleksibel og tid til handlingen. 
Matlaging og drikke øl er hans hobby, og han har et stort forbruk. 
Jeg tror ikke han ser hvor ille det er eller hvordan dette er for meg , så ego ovenfor barna. Istedenfor å spare til noe eller gjøre noe med alle i familien skal han sitte der med øl og røyk mens alt brukes opp..

• Liker 2
Skrevet

Hvor mye er det han overforbruker hver mnd tror du? Sånn ca?

Anonymkode: db22b...25c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor mye er det han overforbruker hver mnd tror du? Sånn ca?

Anonymkode: db22b...25c

Jeg tror bare på han selv sitt forbruk på snus, røyk og snus er på 7-8000kr i mnd. Uten mat, vil tro mat er på 14-16.000 i mnd. 
vi er 4 i familien.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

I mitt tidligere forhold satte mannen over penger til felles utgifter inkludert mat på min konto, og jeg handlet. Han fikk bare styre med sitt og bli blakk på den driten han kjøpte. Men det var jo uholdbart i lengden. 

Men NB, om dere er gift anbefaler jeg ikke at du lar ham opparbeide seg egen gjeld, det slår tilbake på deg om dere skilles. 

Anonymkode: edcba...532

Blir hans gjeld min da ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blir hans gjeld min da ?

Dere må dele hver deres nettoformue med hverandre. Hvis han har 0 eller negativ har han ingenting å gi deg, mens du må gi ham halvparten av ditt.

Anonymkode: b2931...8e6

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Røyke i 2023??

Du er mye snillere enn meg. 

Jeg hadde bedt han slutte røyke. Øl kan han ta en lørdag iblant. (Tross alt småbarnsfar)

Og klarer han ikke det, lykke til med å finne ett nytt kvinnfolk som vil bo med deg.

En røykende middelaldrende mann uten økonomisk sans. Kupp.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror bare på han selv sitt forbruk på snus, røyk og snus er på 7-8000kr i mnd. Uten mat, vil tro mat er på 14-16.000 i mnd. 
vi er 4 i familien.

Det er et helt sinnsykt forbruk. Mannen din er fullstendig ansvarsløs. 

Anonymkode: dae7f...4ad

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Blir gjelden hans også min da ??

Du blir ikke ansvarlig for hans gjeld. Men i et evt skilsmisseoppgjør skal alt av fornuftig gjeld deles likt. Så hvis han kun har gjeld og du formue, må du gi halve formuen til han.

Anonymkode: 3e017...10b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

hvorfor stiftet du familie med en sånn mann??? Skjønner ikke

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du blir ikke ansvarlig for hans gjeld. Men i et evt skilsmisseoppgjør skal alt av fornuftig gjeld deles likt. Så hvis han kun har gjeld og du formue, må du gi halve formuen til han.

Formue og gjeld, ikke fornuftig gjeld😅

• Liker 3
Skrevet

Har dere mulighet til å bestille mat fra Oda og Meny? For da kan jo du ta deg av all mathandel. Så får han bruke lommepengene sine på snus/røyk osv. 

Anonymkode: ce23a...668

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...