Gå til innhold

Barnet mitt har muligens autisme.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datter, 14 år. Snart ferdig med utredning på BUP og psykolog sa til meg at hun mistenker 'Asperger'. Dvs 'høytfungerende autisme'. Har kun evnetest igjen. 

Jenta sliter ekstremt mye med sosial angst som nå har nådd nye høyder. 

Redd at jenta ikke vil akseptere diagnosen sin (utredet for nevroutviklings forstyrrelser) men vi mistenkte først ADD og muligens angst. Hun tror selv hun har ADHD og er en mester i maskering. Autisme forbinder hun med stereotypier...

Hva er veien videre, noen med erfaringer? Terapi? Hvordan tilrettelegges det i skolen for autistiske elever? 

Hilsen en rådvill mamma... 

Anonymkode: 7adc1...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Datter, 14 år. Snart ferdig med utredning på BUP og psykolog sa til meg at hun mistenker 'Asperger'. Dvs 'høytfungerende autisme'. Har kun evnetest igjen. 

Redd at jenta ikke vil akseptere diagnosen sin (utredet for nevroutviklings forstyrrelser) men vi mistenkte først ADD og muligens angst. Hun tror selv hun har ADHD og er en mester i maskering. Autisme forbinder hun med stereotypier...

Hva er veien videre, noen med erfaringer? Terapi? Hvordan tilrettelegges det i skolen for autistiske elever? 

Har også en datter på 14 som skal starte utredning for asberger.

Har en sønn med lett pu hvor de sterkt mente han også har autisme. 

Tilrettelegging er jo forskjellig fra person til person. Min sønn går på tilrettelagt på en vgs skole. Han trives som plommen i egget med "sine".

Skolene har spes ped, men  om de har midler til å følge opp. 

Sønnen min har sin egen IOP, noe alle i hans klasse har.

Var ikke vi foreldre som fortalte barnet om diagnosen. De hadde kurs der diagnosen ble satt hvor de fortalte barna. Vi foreldre var på ett separat kurs samtidig. 

Anonymkode: ed7c8...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har et mye yngre barn med autisme, som er veldig høyfungerende og maskerer såpass godt at ingen ser det eller vet det.

Det er ikke så mye tilrettelegging i skolen hvis barnet fungerer okay. Alt kommer ann på personen. Ingen barn med autisme er like. På vår skole er personalet ekstra obs på å ikke presse henne for mye på angsfylte situasjoner, som f.eks å holde innlegg forann alle i klassen. I tillegg ser de om hun trenger en ekstra pause. Ellers har vi veldig lite tilrettelegging. Det meste vi hadde var på barnehagenivå. Terapi er så og si ikke eksisterende, hvis dere ikke ønsker å gå til privat psykolog. Bup er veldig underbemannet og du må nesten være selvmordskanditat for å få noe terapi der.

Jeg tenker diagnosen kan være fint for å forstå seg selv, men om hun er en mester på maskering så vil ikke det nødvendigvis utløse noen ressurser.

Jeg anbefaler virkelig å se dette foredraget av Tony Attwood. Han var en av pionerene som har jobbet med tidlig forskning på autisme. Han har masse fine foredrag om jenter med autisme. Vi har lært mye mer av han enn noe ressurser via BUP. https://www.youtube.com/watch?v=wfOHnt4PMFo&t=511s

Anonymkode: 6209d...f2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har et mye yngre barn med autisme, som er veldig høyfungerende og maskerer såpass godt at ingen ser det eller vet det.

Det er ikke så mye tilrettelegging i skolen hvis barnet fungerer okay. Alt kommer ann på personen. Ingen barn med autisme er like. På vår skole er personalet ekstra obs på å ikke presse henne for mye på angsfylte situasjoner, som f.eks å holde innlegg forann alle i klassen. I tillegg ser de om hun trenger en ekstra pause. Ellers har vi veldig lite tilrettelegging. Det meste vi hadde var på barnehagenivå. Terapi er så og si ikke eksisterende, hvis dere ikke ønsker å gå til privat psykolog. Bup er veldig underbemannet og du må nesten være selvmordskanditat for å få noe terapi der.

Jeg tenker diagnosen kan være fint for å forstå seg selv, men om hun er en mester på maskering så vil ikke det nødvendigvis utløse noen ressurser.

Jeg anbefaler virkelig å se dette foredraget av Tony Attwood. Han var en av pionerene som har jobbet med tidlig forskning på autisme. Han har masse fine foredrag om jenter med autisme. Vi har lært mye mer av han enn noe ressurser via BUP. https://www.youtube.com/watch?v=wfOHnt4PMFo&t=511s

Tusen takk for tips❤ Leser om autisme/AS i skole sammenheng på nettet og synes det er sårt at jenta føler seg sånn satt på sidelinjen og ikke klarer bygge trygge relasjoner med jevnaldrende. 

Forsøker her hjemme å ikke pushe for mye, hun kommer hjem daglig med nærmest fatigue etter skolen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips❤ Leser om autisme/AS i skole sammenheng på nettet og synes det er sårt at jenta føler seg sånn satt på sidelinjen og ikke klarer bygge trygge relasjoner med jevnaldrende. 

Forsøker her hjemme å ikke pushe for mye, hun kommer hjem daglig med nærmest fatigue etter skolen 

Ja, det er dessverre veldig vanlig. Tony Attwood omtaler dette mye. Å maskere slik som jentene gjør krever veldig mye energi og er dessverre mentalt utmattende. Vårt barn trenger ca 1 time  alene med ipaden etter skolen for å hente seg inn igjen før vi egentlig kan snakke til henne. Det er hennes måte å roe ned hjernen på. Etter den timen fungerer hun bedre igjen. Det handler litt om å finne mekanismer som gjør dagen lettere å gjennomføre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har autisme selv og fikk ingen tilrettelegging på skole. Ble ung ufør.

Anonymkode: 1d59d...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har autisme og er i full jobb,har utdanning og alt det samfunnet forventer av en, men det er veldig tungt.  Jeg får liksom ikke sjelefred eller fri fra angst noen gang.  Det krever så enormt mye å samle tankene og finne en rød tråd og sammenhengeng i omgivelsene 

Endret av Laraa
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (Akkurat nå):

Jeg har autisme og er i full jobb,har utdanning og alt det samfunnet forventer av en, men det er veldig tungt.  Jeg får liksom ikke sjelefred eller fri fra angst noen gang 

Jeg har heller aldri sjelefred eller fri fra angst noen gang. Er det vanlig for jenter med autisme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri sjelefred eller fri fra angst noen gang. Er det vanlig for jenter med autisme?

Så definitivt! Veldig vanlig.  Både ved autisme og adhd.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (1 minutt siden):

Det visste jeg ikke. Takk. Har lurt på dette hvorfor jeg aldri føler ro og fri fra angst. Har panikk angst konstant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (30 minutter siden):

Veldig vondt å ha det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har også en datter på 14 som skal starte utredning for asberger.

Har en sønn med lett pu hvor de sterkt mente han også har autisme. 

Tilrettelegging er jo forskjellig fra person til person. Min sønn går på tilrettelagt på en vgs skole. Han trives som plommen i egget med "sine".

Skolene har spes ped, men  om de har midler til å følge opp. 

Sønnen min har sin egen IOP, noe alle i hans klasse har.

Var ikke vi foreldre som fortalte barnet om diagnosen. De hadde kurs der diagnosen ble satt hvor de fortalte barna. Vi foreldre var på ett separat kurs samtidig. 

Anonymkode: ed7c8...843

Så fint. Håper BUP kan forklare datter om autisme. Hun vil liksom ikke prate så mye med meg om vanskene sine.

Veldig nyttig med kurs, håper vi får det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (43 minutter siden):

Jeg har autisme og er i full jobb,har utdanning og alt det samfunnet forventer av en, men det er veldig tungt.  Jeg får liksom ikke sjelefred eller fri fra angst noen gang.  Det krever så enormt mye å samle tankene og finne en rød tråd og sammenhengeng i omgivelsene 

Håper du får den hjelpen du behøver🙏 

Har ADHD kombinert og vet mye om angst dessverre.. 

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hun er god nok som hun er enten det er adhd eller autisme. Jeg kjenner flere folk jeg ser autisme trekk på og mange er skikkelig skjønne folk. Empatiske og søte. Jeg hadde jobba med å hjelpe henne med angsten. Kansje hun kan bruke trening for å hanskes med det.  Aksje det finnes hjelpemidler og lignende dere kan prøve ut? Evt noe de kan gjøre på skolen for å hjelpe henne? 

Vil også si at det hender adhd og autisme går litt hånd i hånd. Trekkene kan gå litt inn i hverandre og en med adhd kan ha autidmiske trekk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville snakket med henne om at hun er seg selv, uansett hva som brukes som forklaring på vanskene hennes.

Autisme og/eller adhd sier mest om hvilke områder i livet man sliter på (fordi det er det som gir diagnosen), ikke hvordan man faktisk er.

I tillegg er stereotypier bare akkurat det - mange med høytfungerende autisme er ærlige, morsomme (mye humor blant de jeg kjenner, om enn litt direkte og tørr humor ofte), typisk logisk anlagt og enkle å være med (nettopp fordi de ikke har behov for å "spille spill" hele tida).

Generelt fine ungdom de jeg kjenner, selv om de såklart har hatt sine utfordringer både med det sosiale, og med struktur og gjennomføring av ting. Men det alle har hatt til felles er at de har så tydelig ment ting vel - og alle rundt dem har forstått det. De jeg kjenner med adhd har lettere for å faktisk trå feil sosialt på måter som sårer andre, mens de med autisme mer er redd for å gjøre det (mens det sjeldnere faktisk skader noen de gangene de faktisk tråkker feil, det blir bare litt "søtt").

Synd at ADHD plutselig blir sett på som superkraft mens autisme blir sett på som handicap, når begge deler har sine utfordringer, men også sine litt finere sider. (Mener altså ikke å snakke ned folk med ADHD her, bare sier at begge diagnosene kan medføre sosiale utfordringer, men at man ofte nå om dagen har mer fordommer mot de med autisme)

Anonymkode: b1e8b...b7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei på 13 som fikk Aspergers-diagnose i fjor. 
det vi fant ut, var følgende:

1. Det finnes ingen terapi eller kursing for barn/unge om mestring av livet med en slik diagnose. 
2. Etter Bup har satt diagnosen, er man ferdig der. Det er ikke noe hjelp å få. 
3. Man har krav på tilrettelegging i skolen. Vær forberedt på mange møter, lærere som lover men ikke holder, stor frustrasjon.

4. Søk støtte hos Autismeforeningen! Her finner du mange i din situasjon! For meg er det terapi å gå i samtalegrupper med andre foreldre. Bare det å vite at man ikke er alene i dette, andre går gjennom lignende hverdager.

5. Man blir en løvemamma, en advokat og en plagsom torn i siden på skole og hjelpesystem som ikke fungerer. Det er mye som ikke fungerer her, og mange ubehagelige samtaler når man må stå på og kreve sin rett for at barnet skal ha det så bra som mulig. 

Masse lykke til. For min datter falt mange brikker på plass da hun fikk vite om diagnosen. Hun hater å bli fortalt ting av voksne (belært, som hun oppfatter det). Så vi måtte bare si det uten å forklare, så googlet hun seg selv fram til hva det ville si å ha Aspergers syndrom og være på autismespekteret. Nå har hun søkt opp mange med samme diagnose på TikTok, det er en stor verden av aspie girls der ute som deler masse fra livet sitt og er ålreite rollemodeller.

Anonymkode: 406b5...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg ville snakket med henne om at hun er seg selv, uansett hva som brukes som forklaring på vanskene hennes.

Autisme og/eller adhd sier mest om hvilke områder i livet man sliter på (fordi det er det som gir diagnosen), ikke hvordan man faktisk er.

I tillegg er stereotypier bare akkurat det - mange med høytfungerende autisme er ærlige, morsomme (mye humor blant de jeg kjenner, om enn litt direkte og tørr humor ofte), typisk logisk anlagt og enkle å være med (nettopp fordi de ikke har behov for å "spille spill" hele tida).

Generelt fine ungdom de jeg kjenner, selv om de såklart har hatt sine utfordringer både med det sosiale, og med struktur og gjennomføring av ting. Men det alle har hatt til felles er at de har så tydelig ment ting vel - og alle rundt dem har forstått det. De jeg kjenner med adhd har lettere for å faktisk trå feil sosialt på måter som sårer andre, mens de med autisme mer er redd for å gjøre det (mens det sjeldnere faktisk skader noen de gangene de faktisk tråkker feil, det blir bare litt "søtt").

Synd at ADHD plutselig blir sett på som superkraft mens autisme blir sett på som handicap, når begge deler har sine utfordringer, men også sine litt finere sider. (Mener altså ikke å snakke ned folk med ADHD her, bare sier at begge diagnosene kan medføre sosiale utfordringer, men at man ofte nå om dagen har mer fordommer mot de med autisme)

Anonymkode: b1e8b...b7f

Ja. Har en stesønn med ADHD. Han sliter ekstremt sosialt fordi han sier frekke ting til andre pga impulsivitet. Og havner i uheldige situasjoner hele tiden. Krangler osv. 

Datter er en observatør. Hun leser folk ganske bra og skjønner hva hun burde si egentlig. Der hun sliter er at angsten overtar. Hun misforstår ofte ting som blir sagt her hjemme, spesielt ord og uttrykk i overført betydning. Hun hadde venner med hjem hele tiden på barneskolen.

De sosiale spillereglene kan være vanskelige, spesielt nå i ungdomstiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja. Har en stesønn med ADHD. Han sliter ekstremt sosialt fordi han sier frekke ting til andre pga impulsivitet. Og havner i uheldige situasjoner hele tiden. Krangler osv. 

Datter er en observatør. Hun leser folk ganske bra og skjønner hva hun burde si egentlig. Der hun sliter er at angsten overtar. Hun misforstår ofte ting som blir sagt her hjemme, spesielt ord og uttrykk i overført betydning. Hun hadde venner med hjem hele tiden på barneskolen.

De sosiale spillereglene kan være vanskelige, spesielt nå i ungdomstiden. 

..og begge ungdommene er veldig fine begge to. To diagnoser som igrunn er ulike, men begge sliter jo mye sosialt. Følelse av utestenging fra jevnaldrende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en med as, vi ble forfulgt, mobbet og stigmatisert. Fikk hjelp til å fastslå diagnose av BUP,ellers ingen ting.

Overlatt til oss selv, i en verden der folk dømte i stedet for å hjelpe.

Anonymkode: a0dcb...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det gjelder gutter og menn med autisme også. Det er svært, svært vanlig at personer med Asperger / autisme også lider av angst samtidig. En allestedsnærværende angst som aldri gir seg, og som det ikke finnes noen "god grunn" til. Den bare er der, hele tiden.

Har en sønn med Asperger og for han er angsten verst. Da han var tenåring trodde han det var stress pga prøver, eksamener osv, men det ga seg jo aldri, selv når det ikke var en prøve eller eksamen i vente. Senere ble det klart at det var angst han kjente.

Akkurat angst kan man til dels medisinere, noen ganger lykkes det i å dempe den angsten, andre ganger ikke. Selve autismen er det som kjent ingen kur eller medisin for.

Psykologen sa at det som regel fulgte med angst hos personer med Asperger.

Anonymkode: 67b20...e27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...