AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #1 Skrevet 17. november 2023 Hver dag leser man utrolig stygge og nedsettende kommentarer om folk som har dårlige tenner. Det er kunnskapsløse idioter som skriver "æsj, hvor vanskelig er det å bare pusse tennene sine?". En jeg kjente var veldig sløv i å pusse tennene sine og han kjente jeg i mange år. Allikevel hadde han flotte tenner og aldri noen problemer da han gikk til tannlegen. Jeg derimot har alltid vært flink med tannpuss hver morgen og kveld. Dessverre var jeg før en stordrikker av brus og det har satt sine preg på mine tenner. Dessverre så visste jeg ikke hvor skadelig det var for tennene før. Tenkte at så lenge man pusser dem morgen og kveld så er man trygg, det er jo på en måte allmennkunnskap. Mange tenker jo ikke på andre ting også som man bør passe på. Så syreskader har jeg endel av, og i tillegg har jeg slitt med munntørrhet (som følge av spiseforstyrrelser). Så ingenting av dette har jo kommet av mangel på å pusse tennene. Jeg gruer meg hver gang jeg skal til tannlegen fordi da er jeg alltid redd for at dem skal finne noe nytt som er et problem de må fikse på. Tennene mine ser ikke "stygge" ut enda, men jeg er livredd for det at det en dag skal skje. Nå gjør jeg jo det jeg kan for å unngå at skadene forverres. Prøver å slutte helt å drikke brus, og tenker å skaffe en bedre tannbørste f.eks som ikke skader tennene. Så at noen har dårlige tenner er faktisk oftest ikke forårsaket av mangel på tannpuss, men MANGE andre årsaker. Som jeg nevnte, munntørrhet, medisiner, brus, dårlig økonomi, oppkast osv osv. Vi alle vet hvor viktig tannhelsen er for den generelse helsen også. Har man "stygge" tenner så går det utover selvfølelsen, man isolerer seg, blir deprimert, får kanskje ikke jobb, folk skygger unna deg eller ser stygt på deg. Å ha dårlige tenner kan også være vondt, man kan ha problemer med å spise, dårlig ånde osv. Det kan også være helseskadelig utover tanna bare for munnen og tennene. Man kan få infeksjoner som kan i verstefall føre til dødsfall. Nei, jeg mener oppriktig at det er en skandale at tannhelse ikke går under det offentlige. Det er en skam at folk som allerede har lite penger skal blakke seg eller ikke ha råd til tannlege. Det er jo sånn at folk som er fattige oftere også har dårlige tannhelse enn de rike og har dermed større behov for å gå til tannlege, og igjen må bruke mer penger på tannlege enn de som er rike. Litt ironisk, er det ikke? Hva er dine tanker? Anonymkode: 51882...187 4 1 1
Forvirret23 Skrevet 17. november 2023 #2 Skrevet 17. november 2023 Enig med deg i dette. Det er noen som får gratis tannbehandling i norge pga ulike sykdommer. Jeg har gratis for det er stor sjanse for at jeg får dårlig tannhelse. Har du hørt med tannlegen om du kvalifiserer for dette?
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #3 Skrevet 17. november 2023 Det kan jeg skrive under på! Anonymkode: b7c47...34e
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #4 Skrevet 17. november 2023 Definitivt mye genetisk der også. Har desverre selv vært slapp med tannpuss, men hvite og fine tenner med null hull, og med litt dårligere gener, så vil jeg tro de hadde sett ganske mye dårligere ut. Stor skandale at myndighetene tenker at tennene ikke er en del av kroppen Anonymkode: 63edf...c03 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #5 Skrevet 17. november 2023 Forvirret23 skrev (12 minutter siden): Enig med deg i dette. Det er noen som får gratis tannbehandling i norge pga ulike sykdommer. Jeg har gratis for det er stor sjanse for at jeg får dårlig tannhelse. Har du hørt med tannlegen om du kvalifiserer for dette? Jeg er uføretrygdet. Skal til tannlege neste uke. Usikker på om jeg kvalifiserer til det pga syreskadene osv. - TS Anonymkode: 51882...187 1
Trolltunge Skrevet 17. november 2023 #6 Skrevet 17. november 2023 (endret) Jeg tenker jo at de fleste også anser hva de spiser og drikker som en del av tannstellet, og at det opplyses såpass godt om hvor skadelig for eksempel brus er for emaljen at det vet man, om man vil vite det. Det sagt er ofte unge mennesker "uovervinnelige ", og gjør mange egentlig dumme valg, fordi de er unge. Derfor svært mange unge som får emaljeskader, selv om det er kjent at det er resultatet av stadig brussipping. At tannhelse ikke er del av den helse som vi betaler "forsikring" for alle som en gjennom å skatte synes jeg er både merkelig og flaut for landet. Det hadde kostet hver av oss ganske lite ekstra i skatt å få tannhelse også inn i generell helse- ordning. Jeg synes det er fryktelig urettferdig slik det nå er. Noen problemer med tannhelse dekkes ganske bra, men andre- som gjerne er like ille å oppleve for hvert individ- må vedkommende betale helt selv, og det rammer selvfølgelig dem med dårlig økonomi verst, og fører til et klasseskille angående tannhelse. Jeg er en av dem som har en tilstand hvor staten dekket 70-90% av nødvendig behandling. Fint for meg og andre med slike problemer, men ærlig talt ikke noe verre å ha slike tannhelse- utfordringer enn andre. De som har hatt virkelig tannverk på grunn av hull/skade på tann vet at det knapt finnes noe verre enn det. At jeg mangler anlegg til tre voksentenner er et latterlig lite problem i forhold til mye annet. Mange ender opp med å mangle flere tenner enn det fordi å trekke er billigere enn å fikse, og all smerten i forkant av slikt valg... Merkelig system, og tannhelse bør også være helse, fordi det er det. Endret 17. november 2023 av Trolltunge 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #7 Skrevet 17. november 2023 Er helt enig med deg i at det offentlige skulle stått for tannhelsen og, det er absurd at de skiller munnen fra kroppen. For min del så har jeg tenner som ikke er noe pene, takket være manglende oppfølgning fra barndommen av. Når man har gått fra hull i melketenner til å få hull i voksentennene nesten før de er utvokst så har man et utrolig dårlig utgangspunkt og jeg er av den oppfatning at vi som har vært utsatt for omsorgssvikt skulle fått tannbehandling på statens regning livet ut. Mange av oss som hadde veldig små hull der boret de stort som og gir store plager med årene, Fyllinger som må byttes og blir ødelagt så må man ha krone og rotfyllinger, endless story. Har brukt flere hundre tusen på å vedlikeholde det jeg har og mer vil det vel bli med alderen. Har en venninne og som har en sykdom som gjør at tennene nærmest går i oppløsning uten at man er borti de, hun har ikke fått mye støtte, til tross for at det kan dokumenteres at det er sykdom som er årsaken til at tennene er ødelagt. Hun har reist til utlandet for å få det gjort der siden det er så dyrt her. Det er utrolig mange sykdommer man er mer utsatt for når man har dårlig tannhelse så det er rart at det ikke kommer inn under alt det andre. Anonymkode: b3402...e17 1
Daria Skrevet 17. november 2023 #8 Skrevet 17. november 2023 Tannhelse burde absolutt være under det offentlige helsevesenet - men tannstell og å ta vare på tennene sine handler jo om mer enn bare de få minuttene man bruker på tannpuss.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #9 Skrevet 17. november 2023 Er det ikke mangel på tannstell når man fortsetter å drikke brus når man har syreskader? Tannstell er ikke bare å pusse tennene. De som får tennene ødelagt av medisin har jeg sympati med, men folk som fortsetter å ødelegge tennene når de vet at tennene allerede er ødelagt sliter jeg litt med å ha sympati med. Anonymkode: 7cf26...ace 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #10 Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det ikke mangel på tannstell når man fortsetter å drikke brus når man har syreskader? Tannstell er ikke bare å pusse tennene. De som får tennene ødelagt av medisin har jeg sympati med, men folk som fortsetter å ødelegge tennene når de vet at tennene allerede er ødelagt sliter jeg litt med å ha sympati med. Anonymkode: 7cf26...ace Jeg visste jo ikke at jeg hadde syreskader, jeg er da ikke en tannlege. Og da jeg fikk vite om det drakk jeg ikke brus på en måned. Men jeg drikker kanskje et glass brus til et måltid i helger noen ganger, men jeg prøver å slutte HELT. Og om jeg først drikker brus så smådrikker jeg den ikke over flere timer som før, men raskt. Også skyller jeg med et glass vann underveis og etterpå for å være litt tryggere. Alt man gjør kan være potensielt skadelig, men litt forbedring er bedre enn ingenting. Anonymkode: 51882...187 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #11 Skrevet 17. november 2023 Daria skrev (6 minutter siden): Tannhelse burde absolutt være under det offentlige helsevesenet - men tannstell og å ta vare på tennene sine handler jo om mer enn bare de få minuttene man bruker på tannpuss. Jo jeg er jo enig i deg der, men dessverre er ikke alle som vet det. Og har mann først dårlige tenner skal det lite til for at dem blir enda dårligere. Heldigvis har jeg time hos tannlege neste uke. Har slitt med munntørrhet i det siste uten å vite årsaken heller så det tenker jeg å ta opp. Anonymkode: 51882...187
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #12 Skrevet 17. november 2023 Derfor er det viktig at foreldrene og etterhvert ungdommen selv følger opp de rådene og tilbakemeldingene man får mens man fremdeles har gratis tannbehandling i den offentlige tannhelsetjenesten! Og møter til timene man får. Selvsagt blir det mye å reparere og vedlikeholde i voksen alder dersom man allerede har fått mange tannfyllinger som barn/ungdom. Anonymkode: 58ddb...477 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #13 Skrevet 17. november 2023 Jeg har også trodd at tannpuss har holdt. Så jeg har pussa i stykker tennene mine. Men jeg opplever at de aller fleste tannleger tar minst mulig betalt. De finner alltids en eller annen Helfo-kode. Jeg har fått bygd opp tennene mine så og si gratis. Så bare være snill og grei med tannlegen så er han snill tilbake. Anonymkode: 85a8b...b03 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #14 Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hver dag leser man utrolig stygge og nedsettende kommentarer om folk som har dårlige tenner. Det er kunnskapsløse idioter som skriver "æsj, hvor vanskelig er det å bare pusse tennene sine?". En jeg kjente var veldig sløv i å pusse tennene sine og han kjente jeg i mange år. Allikevel hadde han flotte tenner og aldri noen problemer da han gikk til tannlegen. Jeg derimot har alltid vært flink med tannpuss hver morgen og kveld. Dessverre var jeg før en stordrikker av brus og det har satt sine preg på mine tenner. Dessverre så visste jeg ikke hvor skadelig det var for tennene før. Tenkte at så lenge man pusser dem morgen og kveld så er man trygg, det er jo på en måte allmennkunnskap. Mange tenker jo ikke på andre ting også som man bør passe på. Så syreskader har jeg endel av, og i tillegg har jeg slitt med munntørrhet (som følge av spiseforstyrrelser). Så ingenting av dette har jo kommet av mangel på å pusse tennene. Jeg gruer meg hver gang jeg skal til tannlegen fordi da er jeg alltid redd for at dem skal finne noe nytt som er et problem de må fikse på. Tennene mine ser ikke "stygge" ut enda, men jeg er livredd for det at det en dag skal skje. Nå gjør jeg jo det jeg kan for å unngå at skadene forverres. Prøver å slutte helt å drikke brus, og tenker å skaffe en bedre tannbørste f.eks som ikke skader tennene. Så at noen har dårlige tenner er faktisk oftest ikke forårsaket av mangel på tannpuss, men MANGE andre årsaker. Som jeg nevnte, munntørrhet, medisiner, brus, dårlig økonomi, oppkast osv osv. Vi alle vet hvor viktig tannhelsen er for den generelse helsen også. Har man "stygge" tenner så går det utover selvfølelsen, man isolerer seg, blir deprimert, får kanskje ikke jobb, folk skygger unna deg eller ser stygt på deg. Å ha dårlige tenner kan også være vondt, man kan ha problemer med å spise, dårlig ånde osv. Det kan også være helseskadelig utover tanna bare for munnen og tennene. Man kan få infeksjoner som kan i verstefall føre til dødsfall. Nei, jeg mener oppriktig at det er en skandale at tannhelse ikke går under det offentlige. Det er en skam at folk som allerede har lite penger skal blakke seg eller ikke ha råd til tannlege. Det er jo sånn at folk som er fattige oftere også har dårlige tannhelse enn de rike og har dermed større behov for å gå til tannlege, og igjen må bruke mer penger på tannlege enn de som er rike. Litt ironisk, er det ikke? Hva er dine tanker? Anonymkode: 51882...187 Tannemalje lages av noen celler som kalles ameloblaster og tansubstansen (dentinet) bygges av noen celler som kalles odontoblaster. https://sml.snl.no/odontoblaster Kan det være at folk som får dårlige tenner har problemer med å produsere nok av cellene som bygger tenner og tannemalje? Anonymkode: ba5bb...40b 1
Gjest theTitanic Skrevet 17. november 2023 #15 Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er uføretrygdet. Skal til tannlege neste uke. Usikker på om jeg kvalifiserer til det pga syreskadene osv. - TS Anonymkode: 51882...187 Google det. Det finnes en liste over hvilke sykdommer og medisiner som gir gratis tannlege. Det er noe gratis om du har hatt hjemmehjelp fra kommunen eller har vært på instutisjon også. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hver dag leser man utrolig stygge og nedsettende kommentarer om folk som har dårlige tenner. Det er kunnskapsløse idioter som skriver "æsj, hvor vanskelig er det å bare pusse tennene sine?". En jeg kjente var veldig sløv i å pusse tennene sine og han kjente jeg i mange år. Allikevel hadde han flotte tenner og aldri noen problemer da han gikk til tannlegen. Jeg derimot har alltid vært flink med tannpuss hver morgen og kveld. Dessverre var jeg før en stordrikker av brus og det har satt sine preg på mine tenner. Dessverre så visste jeg ikke hvor skadelig det var for tennene før. Tenkte at så lenge man pusser dem morgen og kveld så er man trygg, det er jo på en måte allmennkunnskap. Mange tenker jo ikke på andre ting også som man bør passe på. Så syreskader har jeg endel av, og i tillegg har jeg slitt med munntørrhet (som følge av spiseforstyrrelser). Så ingenting av dette har jo kommet av mangel på å pusse tennene. Jeg gruer meg hver gang jeg skal til tannlegen fordi da er jeg alltid redd for at dem skal finne noe nytt som er et problem de må fikse på. Tennene mine ser ikke "stygge" ut enda, men jeg er livredd for det at det en dag skal skje. Nå gjør jeg jo det jeg kan for å unngå at skadene forverres. Prøver å slutte helt å drikke brus, og tenker å skaffe en bedre tannbørste f.eks som ikke skader tennene. Så at noen har dårlige tenner er faktisk oftest ikke forårsaket av mangel på tannpuss, men MANGE andre årsaker. Som jeg nevnte, munntørrhet, medisiner, brus, dårlig økonomi, oppkast osv osv. Vi alle vet hvor viktig tannhelsen er for den generelse helsen også. Har man "stygge" tenner så går det utover selvfølelsen, man isolerer seg, blir deprimert, får kanskje ikke jobb, folk skygger unna deg eller ser stygt på deg. Å ha dårlige tenner kan også være vondt, man kan ha problemer med å spise, dårlig ånde osv. Det kan også være helseskadelig utover tanna bare for munnen og tennene. Man kan få infeksjoner som kan i verstefall føre til dødsfall. Nei, jeg mener oppriktig at det er en skandale at tannhelse ikke går under det offentlige. Det er en skam at folk som allerede har lite penger skal blakke seg eller ikke ha råd til tannlege. Det er jo sånn at folk som er fattige oftere også har dårlige tannhelse enn de rike og har dermed større behov for å gå til tannlege, og igjen må bruke mer penger på tannlege enn de som er rike. Litt ironisk, er det ikke? Hva er dine tanker? Anonymkode: 51882...187 Hvis en person har hatt sykdom ved tannfrembrudd så kan gulfarge, ru og uferdig tannemalje samt andre permanente svakheter i tennene oppstå. Dvs kroppen måtte bruke ressursene på restitusjon fremfor fullkommen produksjon av nye tenner.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #16 Skrevet 17. november 2023 Jeg har aldri lest stygge og nedsettende kommentarer om andres tannhelse. Anonymkode: 833a8...2f0
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #17 Skrevet 17. november 2023 Jeg kjenner av og til litt på det samme selv. Jeg tar egentlig godt vare på tennene mine, men jeg får genetisk mer tannstein. Dette blir synlig når det er lenge siden sist tannlegen fjernet det. I tillegg har jeg iblant problem med visdomstenner, slik at jeg må bruke sterkt munnskyll. Dette misfarger tennene, spesielt mellom fortennene. To graviditeter, hyperemesis og et sykehustraume som også førte til tannlegeskrekk, og mine tenner er ikke like pene som de kunne vært. Bittet er heldigvis bra, og det er egentlig det viktigste. Tennene mine er også sterke, til tross for syreskader på baksiden. Anonymkode: b1d2e...b41
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #18 Skrevet 17. november 2023 Jeg er heldig med selve tennene genetisk og aldri hatt hull i en alder av 30. pusser kun på kvelden og bruker sjeldent tanntråd - drikker også mengder med Pepsi Max.. Problemet her er bittet og det har gått tilbake siden regulering i tenårene og nå treffer kun fortennene og ingen av tennene lenger bak. Skulle ønske regulering ikke kostet sinnsykt mye også. Vil heller ha hull og syreskader enn å ikke kunne bite. Anonymkode: 8ecf8...068
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #19 Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg tar egentlig godt vare på tennene mine, men jeg får genetisk mer tannstein. Hvor har du hørt at tannstein er genetisk betinget? Tannstein er avleiringer av døde bakterier og folk med mye bakterier i kjeften har mye tannstein. Hva er arvelig med det? Anonymkode: ba5bb...40b 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #20 Skrevet 18. november 2023 Jeg pusser selvsagt daglig, bruker ekstra sterk flourskyll, bruker tanntråd ca hver kveld (lurt å la det hvile 1-2 dager i uka), samt bruker tanntråd når jeg ser film, etter spising på jobb, osv. Har også sukkerfri drops med flour jeg tar om natten hvis jeg har blitt tørr i munnen mens jeg sover. Drikker vann eller tygger sånn extra/v6 etter sur drikke. Drikker ikke kaffe eller vin eller frukt-te. Venter alltid minst 1 time etter pussing før jeg spiser. Likevel får jeg så innmari lett hull i tennene! En kompis av meg er slurvete med tannstell. Er vel et mirakel om han pusser mer enn 4 gang i uka. Drikker kaffe hele dagen, han nekter å bruke tanntråd, har aldri brukt...bruker da selvsagt ikke munnvann, flour, nada. Han går på medisin som gjør munnen ekstra tørr i tillegg, og alt dette gir han vond som faen ånde. Men ingen hull...Han har nå sikkert gått 10+ år uten hull. Rent irriterende!!! Anonymkode: 93736...4b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå