Gå til innhold

Dere med høyt studielån….

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Studielånet mitt er på 606 000 kr nå, var på 670 000 kr da jeg avsluttet studiene.

Ja, nå føler jeg at det er verdt det. Det sikret meg to bachelorgrader og en mastergrad + tilleggsutdanning. Og grunnet dette regnes jeg ikke "bare" som adjunkt, men også lektor med opprykk, og tjener vesentlig bedre enn hvis jeg ikke hadde tatt mastergrad. Det har også gitt meg mulighet til å jobbe på alle trinn i skoleverket, fra 1. trinn på barneskolen til universitetet. Og det sikrer at jeg kan jobbe med akkurat det jeg ønsker, innenfor mange ulike felt fordi jeg har så mange ulike fag/emner, både i bredde og mengde.

Jo, det var definitivt verdt det. Jeg bandt også renta da den var veldig lav, så betaler "kun" 3700 kr per måned. 

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kastanjefrø
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg visste dette kom til å komme. Hva man får i året spørs selvfølgelig på om man tar vakans eller ikke, hvilket sykehus man jobber på (turnus). På mitt sykehus er minstelønn 602.000kr. Min mann som er ferdig med lis1 tjente over 800k det første året uten å jobbe «særdeles mange overtidstimer». Uansett så går heldigvis lønnen opp år for år de første årene, altså består mitt poeng: det ordner seg med studielånet. 

Anonymkode: 22525...6d0

Det sier seg selv at om overtidslønnen utgjør et tillegg på 33% i lønnen at det må jobbes et betydelig antall timer for å oppnå det. Selv om jeg er enig i at poenget ditt består står dessverre ikke regne eller tenkeferdighetene seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (2 timer siden):

Det sier seg selv at om overtidslønnen utgjør et tillegg på 33% i lønnen at det må jobbes et betydelig antall timer for å oppnå det. Selv om jeg er enig i at poenget ditt består står dessverre ikke regne eller tenkeferdighetene seg. 

Du må helt seriøst ta en titt på hvordan du ordlegger deg. Tenkeferdigheter, herregud for et nedverdigende menneske du er. Som snart utdannet lege er jeg som utrolig glad for at jeg ikke er en som deg, tenk å møte andre mennesker sånn. 

Forøvrig er argumentet ditt litt spesielt. Det er ingen som har sagt at det er 33% overtidslønn. De 200.000+ kr utover grunnlønn er estimat på tillegg for vakt, uta, vakans. Å ta en vakans i mnd utgjør ganske mye i året. Som lis jobber man ikke 8-16 hver dag. Dessuten, jeg kjenner flere som har hatt lønn på 800+ i året som lis1. Deriblant egen mann som nevnt. Det er ikke sånn at tallet er tatt fra løse luften.

denne diskusjonen handler heller ikke om det er 750, 850 eller 950. Så jeg skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i noe som ikke har noe som helst med deg å gjøre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte i utlandet, og det var definitivt ikke verdt det med tanke på økonomien. Føler meg helt ruinert.

Anonymkode: 26530...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som er livredd for å kanskje havne på rundt 250 om et par år🙈😅

men jeg er godt voksen da og har litt færre år på å tilbakebateale 😬

Anonymkode: cfdb9...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 580 i gjeld da jeg ble uteksaminert for noen år siden (inflasjonsjustert er nok dette en del mer i dagens kroner). Har studert både privatskole i Norge og påbyggningsår i utlandet, så det ble dyrt.. 

De første årene irriterte studiegjelden meg noe grossalt. Følte oppriktig at det spiste opp differansen mellom det jeg tjener i yrket mitt og det som jeg ville ha kjent dersom jeg fortsatte som ufaglært i jobben jeg hadde under studiene, heldigvis ser jeg annerledes på det nå. Har økt en del i lønn etter at jeg var ferdigutdannet, og inflasjonen gjør jo at gjelden min krymper sammenlignet med både lønn og andre utgifter, så på sikt har det mer enn jevnet seg ut. 

For ikke å snakke om alle positive opplevelser knyttet til det å studere et fag du interesserer deg for og attpåtil bo i utlandet. Minner for livet!

Anonymkode: c49b5...7b0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.11.2023 den 11.54):

Du må helt seriøst ta en titt på hvordan du ordlegger deg. Tenkeferdigheter, herregud for et nedverdigende menneske du er. Som snart utdannet lege er jeg som utrolig glad for at jeg ikke er en som deg, tenk å møte andre mennesker sånn. 

Forøvrig er argumentet ditt litt spesielt. Det er ingen som har sagt at det er 33% overtidslønn. De 200.000+ kr utover grunnlønn er estimat på tillegg for vakt, uta, vakans. Å ta en vakans i mnd utgjør ganske mye i året. Som lis jobber man ikke 8-16 hver dag. Dessuten, jeg kjenner flere som har hatt lønn på 800+ i året som lis1. Deriblant egen mann som nevnt. Det er ikke sånn at tallet er tatt fra løse luften.

denne diskusjonen handler heller ikke om det er 750, 850 eller 950. Så jeg skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i noe som ikke har noe som helst med deg å gjøre. 

Håper ikke du snakker sånn til pasientene dine. 

Anonymkode: 732a4...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...