AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #1 Del Skrevet 17. november 2023 Sikter mot dere som har mellom 500.000 og 1 mill. Hvor mye har dere i studielån? Og føler dere det var verdt det? Hilsen en med 800 000 i studielån som føler seg alene om dette 😭 Anonymkode: 2ac82...5a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #2 Del Skrevet 17. november 2023 Har 1 år igjen av studiet men kommer opp til ca. 900k i studie lån. Det høye studielånet er et av grunnene til at jeg ikke avsluttet studiet og begynte på et nytt et😅 Pengene må jo betales tilbake og da må men få seg en jobb der man tjener i henhold til det man skal betale tilbake tenker jeg hehe Nå studerer jeg ikke i Norge da og jeg må betale skolepenger, det er derfor lånet er så høyt Anonymkode: 08916...229 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #3 Del Skrevet 17. november 2023 30 minutter siden, AnonymBruker said: Har 1 år igjen av studiet men kommer opp til ca. 900k i studie lån. Det høye studielånet er et av grunnene til at jeg ikke avsluttet studiet og begynte på et nytt et😅 Pengene må jo betales tilbake og da må men få seg en jobb der man tjener i henhold til det man skal betale tilbake tenker jeg hehe Nå studerer jeg ikke i Norge da og jeg må betale skolepenger, det er derfor lånet er så høyt Anonymkode: 08916...229 Hvordan er du ikke beskymret med så mye studie gjeld? Jeg trenger samme teknikk Anonymkode: 6703f...90d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #4 Del Skrevet 17. november 2023 540 her. Det var sånn det måtte bli når jeg har rotet bort noen studieår på tull og ikke fikk fullført bachelor før jeg nærmet meg 30. Anonymkode: a4581...f70 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #5 Del Skrevet 17. november 2023 Jeg hadde vel rundt 600k, nå har jeg betalt ned til 400k så det går nedover. Angrer ikke, jeg har fast jobb relevant for utdannelsen. Slapp av, jobben etter utdannelsen vil betale ned lånet 🙂 Anonymkode: b50b5...78e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #6 Del Skrevet 17. november 2023 Jeg endte med 520k tilbake i 2014. Det ble en lite matnyttig Ba i design og en meget matnyttig Bsc, kombinasjonen av disse har gitt meg muligheten til å få jobber som er så bra betalt at 3k til Lånekassen i mnd går veldig fint og jeg angrer ikke nå ti år senere. Hadde en fantastisk bra studietid. Anonymkode: 7b0b5...dd0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #7 Del Skrevet 17. november 2023 Ender på 800-900k til sommeren. Har fra før av en mastergrad, og fullfører nå legestudiet. LIS1 er vel 850 ish i året med alle tillegg. Verdt det økonomisk? Absolutt ikke. Men det er verdt det mtp egen trivsel på jobb. Har hus, bil og alt det der, blir vel å betale 5000-6000 kr i mnd når jeg er ferdig, men det får bare bli sånn. Dveler ikke så mye over det. Får ta noen ekstravakter på legevakta eventuelt for å betale ned mer på gjelda, eller noe liknende. Det ordner seg! Anonymkode: 22525...6d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kastanjefrø Skrevet 17. november 2023 #8 Del Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ender på 800-900k til sommeren. Har fra før av en mastergrad, og fullfører nå legestudiet. LIS1 er vel 850 ish i året med alle tillegg. Verdt det økonomisk? Absolutt ikke. Men det er verdt det mtp egen trivsel på jobb. Har hus, bil og alt det der, blir vel å betale 5000-6000 kr i mnd når jeg er ferdig, men det får bare bli sånn. Dveler ikke så mye over det. Får ta noen ekstravakter på legevakta eventuelt for å betale ned mer på gjelda, eller noe liknende. Det ordner seg! Anonymkode: 22525...6d0 minstelønnen for LIS-1 ligger på 586k, dvs. at du skal jobbe særdeles mange overtidstimer for å nå 850. Med den logikken vil jo også en butikkjobb ligge på rundt 850k om du bare jobber dag og kveldsvakt hver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #9 Del Skrevet 17. november 2023 Gjelden min ligger på 640k nå, men prøver å ta noen sp så jeg får omgjort noe mer til stipend. Samtidigt har jeg 1 år igjen så det vil uansett øke. Har ikke studiestøtte dette semester og har fått betalingsplan på 4500kr/mnd. Det blir morsomt den dagen jeg skal begynne å betale. Ender opp på kanske på 750k. Kommer ha en grunnlønn på ca 800k, så ja verdt det. Har tjent inn lånet på 2 år med jobbing. Anonymkode: 33153...8d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 17. november 2023 #10 Del Skrevet 17. november 2023 Har ikke så mye selv, men mannen min har det. Tror aldri han har følt at det ikke er verdt det. Lån er jo alltid kjipt, men studielån er det beste lånet etter min mening; det er muligheter og gode framtidsutsikter så fremt man har fullført med noenlunde gode resultater i alle fall 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #11 Del Skrevet 18. november 2023 16 hours ago, AnonymBruker said: Gjelden min ligger på 640k nå, men prøver å ta noen sp så jeg får omgjort noe mer til stipend. Samtidigt har jeg 1 år igjen så det vil uansett øke. Har ikke studiestøtte dette semester og har fått betalingsplan på 4500kr/mnd. Det blir morsomt den dagen jeg skal begynne å betale. Ender opp på kanske på 750k. Kommer ha en grunnlønn på ca 800k, så ja verdt det. Har tjent inn lånet på 2 år med jobbing. Anonymkode: 33153...8d6 Hvor får man jobber med skattefri inntekt på 800k i året? Signer gjerne opp her Anonymkode: cfdb9...4ee 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshineyellow Skrevet 18. november 2023 #12 Del Skrevet 18. november 2023 Valgte feil, meldte meg opp i fag jeg ikke tok, og så tok jeg 4 år, som jeg brukte ekstra tid på. Men lånet går sakte, men sikkert nedover. Glad jeg endte opp der jeg er, selv om jeg gjerne skulle hatt høyere lønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #13 Del Skrevet 18. november 2023 Har 690k i studielån og syns det er skikkelig kjipt. Var alvorlig syk som ungdom og måtte ta alt av vgs som privatist - derav støtte fra lånekassen tidlig. Tok så en utdanning der mye av det som kunne ha blitt stipend ikke ble omgjort fordi jeg hadde "penger på bok" (alt var lånte penger til skolepenger) som sto på kontoen min ved årsskiftet, var ikke klar over regler rundt dette. Fikk aldri jobb innen det feltet. Tok så en bachelor, og da måtte jeg benytte meg av lånekassen de to siste årene. Så sitter her med bachelor og mindre i årslønn enn total gjeld fra lånekassen. Betaler 4500 kr i mnd. Mye er sikkert min egen feil siden jeg har så mye som aldri ble omgjort, men har jaggu vært uheldig og. Anonymkode: c163e...0bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #14 Del Skrevet 18. november 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Har 690k i studielån og syns det er skikkelig kjipt. Var alvorlig syk som ungdom og måtte ta alt av vgs som privatist - derav støtte fra lånekassen tidlig. Tok så en utdanning der mye av det som kunne ha blitt stipend ikke ble omgjort fordi jeg hadde "penger på bok" (alt var lånte penger til skolepenger) som sto på kontoen min ved årsskiftet, var ikke klar over regler rundt dette. Fikk aldri jobb innen det feltet. Tok så en bachelor, og da måtte jeg benytte meg av lånekassen de to siste årene. Så sitter her med bachelor og mindre i årslønn enn total gjeld fra lånekassen. Betaler 4500 kr i mnd. Mye er sikkert min egen feil siden jeg har så mye som aldri ble omgjort, men har jaggu vært uheldig og. Anonymkode: c163e...0bc Men dette stemmer jo ikke. Her må du ta en runde med lånekassen!! Omgjøring av lån til stipend kan reduseres pga inntekt eller formue. Lånte penger på konto er ikke formue. Hvis det stemmer slik du legger det fram så er denne avgjørelsen feil og ettersending av skatteoppgjøret ditt vil jo vise det. Anonymkode: cfdb9...4ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #15 Del Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Men dette stemmer jo ikke. Her må du ta en runde med lånekassen!! Omgjøring av lån til stipend kan reduseres pga inntekt eller formue. Lånte penger på konto er ikke formue. Hvis det stemmer slik du legger det fram så er denne avgjørelsen feil og ettersending av skatteoppgjøret ditt vil jo vise det. Anonymkode: cfdb9...4ee Lånet var privat og har aldri blitt vist i noe skatteoppgjør dessverre. Det må kanskje det for at de skal endre noe? Men ja, har aldri hatt så mye penger på konto hverken før eller etter😅 Anonymkode: c163e...0bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #16 Del Skrevet 18. november 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Lånet var privat og har aldri blitt vist i noe skatteoppgjør dessverre. Det må kanskje det for at de skal endre noe? Men ja, har aldri hatt så mye penger på konto hverken før eller etter😅 Anonymkode: c163e...0bc Ja, de tar utgangspunkt i ligningen din så det må fremgå der at du har gjeld selvsagt. Hvis ikke står jo dette bare som formue. Hvis ikke dette er alt for langt tilbake i tid kan du høre med skattetaten om å få omgjort ligningen din. Jeg vet det er mulig om du kan dokumentere at den er opplagt feil, men hvor mye som skal til vet jeg ikke. Da må du selvsagt ha god dokumentasjon for dette private lånet, men jeg regner med du uansett har en avtale på det når det er snakk om så mye penger. Vær også obs på at det er ditt ansvar å gi riktige og fullstendige opplysninger i skattemeldingen, så det kan hende de ikke akkurat jubler for at du har unnlatt å fortelle om dette tidligere. Men uansett er dette verdt å sjekk opp i siden du står med såpass mye mer lån enn du egentlig skulle hatt. Anonymkode: cfdb9...4ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #17 Del Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (På 17.11.2023 den 13.58): Sikter mot dere som har mellom 500.000 og 1 mill. Hvor mye har dere i studielån? Og føler dere det var verdt det? Hilsen en med 800 000 i studielån som føler seg alene om dette 😭 Anonymkode: 2ac82...5a3 Du er på ingen måte alene. Forhåpentligvis ferdig med master nå i desember og føler 100% det er verdt det. Men dt er mye pæng. Anonymkode: ca320...0d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #18 Del Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, de tar utgangspunkt i ligningen din så det må fremgå der at du har gjeld selvsagt. Hvis ikke står jo dette bare som formue. Hvis ikke dette er alt for langt tilbake i tid kan du høre med skattetaten om å få omgjort ligningen din. Jeg vet det er mulig om du kan dokumentere at den er opplagt feil, men hvor mye som skal til vet jeg ikke. Da må du selvsagt ha god dokumentasjon for dette private lånet, men jeg regner med du uansett har en avtale på det når det er snakk om så mye penger. Vær også obs på at det er ditt ansvar å gi riktige og fullstendige opplysninger i skattemeldingen, så det kan hende de ikke akkurat jubler for at du har unnlatt å fortelle om dette tidligere. Men uansett er dette verdt å sjekk opp i siden du står med såpass mye mer lån enn du egentlig skulle hatt. Anonymkode: cfdb9...4ee Tusen takk, dette var jeg ikke klar over. Skal sjekke opp i det! Anonymkode: c163e...0bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #19 Del Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (På 17.11.2023 den 13.58): Sikter mot dere som har mellom 500.000 og 1 mill. Hvor mye har dere i studielån? Og føler dere det var verdt det? Hilsen en med 800 000 i studielån som føler seg alene om dette 😭 Anonymkode: 2ac82...5a3 Er nok mange tusener som har mellom 500.000 og 1 mill i studielån, ja. Det er en smal sak å komme opp i det beløpet. Vi er allerede oppe i 1.250 stykker som har over 1 mill i studielån, og flere skal det bli siden det er dyrt å studere i Norge også. Er lett å komme opp i 750.000 - 800.000 her til lands, selv uten skolepenger, og man kjører på med alle 8 årene, bruker et par år på å prøve seg frem, osv. Nå om dagen skal det ikke mer til enn å ta en 3-årig bachelor i England, så er man oppe i over 1 mill i studielån. https://www.finansavisen.no/finans/2023/06/15/8015673/flere-bikker-over-1-million-kroner-i-studiegjeld Anonymkode: f1f39...ac4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #20 Del Skrevet 18. november 2023 Kastanjefrø skrev (På 17.11.2023 den 20.15): minstelønnen for LIS-1 ligger på 586k, dvs. at du skal jobbe særdeles mange overtidstimer for å nå 850. Med den logikken vil jo også en butikkjobb ligge på rundt 850k om du bare jobber dag og kveldsvakt hver dag. Jeg visste dette kom til å komme. Hva man får i året spørs selvfølgelig på om man tar vakans eller ikke, hvilket sykehus man jobber på (turnus). På mitt sykehus er minstelønn 602.000kr. Min mann som er ferdig med lis1 tjente over 800k det første året uten å jobbe «særdeles mange overtidstimer». Uansett så går heldigvis lønnen opp år for år de første årene, altså består mitt poeng: det ordner seg med studielånet. Anonymkode: 22525...6d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå