AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #1 Skrevet 17. november 2023 Hei! Vi har i 5 år leid en leilighet av et utleiefirma og har nå kjøpt egen bolig. I morgen skal de gå over leiligheten. Vi har 50 000 i depositum. - Veggene er slitt/skjoldete i hele leiligheten. Leiligheten er nybygg og veggene er typisk spraymalt i hvitt, så når vi har forsøkt å vaske følger malingen med på kluten og veggene blir skjoldete der det har vært fuktig. - Synlige skruer i veggene (tidligere vært malt over med hvit maling som rett og slett har falt av fordi det er malt rett på skrue) - 3 ødelagte skuffer i fryseskuffen (sprekt) - Vi har også en stor bulk i døra til badet (jeg snublet i gangen og tok meg for med hånda og Vipps var det hull 🤣). Denne «papp»døra koster 999 på Maxbo, så vet ikke om det er bedre å bare kjøpe ny og bytte selv? Hva regnes som vanlig slitasje og hva er skader? Uff, redd for at de plutselig holder igjen masse av depositum og har aldri vært med på en sånn «utsjekk» før. Noen med erfaring? Anonymkode: 22822...11e
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #2 Skrevet 17. november 2023 0,- Det som er ødelagt bør dere fixe, men normal slitasje er innenfor. Pappdør koster ca 700,- på byggmax. Sitter med 2 skruer. Anonymkode: 34a45...7dc 3
Illuminatum Skrevet 17. november 2023 #3 Skrevet 17. november 2023 Dersom leiligheten var ny når dere flyttet inn ville jeg dersom jeg leide ut forvente å få tilbake leiligheten som den var når dere flyttet inn. Går malingen av når dere vasker bruker dere kanskje feil klut. Feil mikrofiberklut vil slipe malingen ned.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #4 Skrevet 17. november 2023 Illuminatum skrev (9 minutter siden): Dersom leiligheten var ny når dere flyttet inn ville jeg dersom jeg leide ut forvente å få tilbake leiligheten som den var når dere flyttet inn. Går malingen av når dere vasker bruker dere kanskje feil klut. Feil mikrofiberklut vil slipe malingen ned. Etter 5 års bruk er ikke en leilighet ny lenger, det vil alltid være merker så lenge noen har bodd der. Så å forvente at den ser ut som da de fikk den er å tro på ting som ikke eksisterer. Døra derimot må de dekke. Utleier kan trekke for både dør og jobb, så det beste er å bytte den selv. Fryseskuffene kan han også trekke for, dette sprekker ikke av seg selv, men selv hadde jeg latt det være. Malingen over skruer høres ut som dårlig håndtverk og bør tas på utleiers kappe, mens malingen som vaskes bort er vanskelig å si noe om uten å ha sett selv. Går den av i flak så er det dårlig grunning, det skal ikke maling gjøre. Men løses den opp er det feil vasking. Anonymkode: fa46c...a5e 2 7
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #5 Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hei! Vi har i 5 år leid en leilighet av et utleiefirma og har nå kjøpt egen bolig. I morgen skal de gå over leiligheten. Vi har 50 000 i depositum. - Veggene er slitt/skjoldete i hele leiligheten. Leiligheten er nybygg og veggene er typisk spraymalt i hvitt, så når vi har forsøkt å vaske følger malingen med på kluten og veggene blir skjoldete der det har vært fuktig. - Synlige skruer i veggene (tidligere vært malt over med hvit maling som rett og slett har falt av fordi det er malt rett på skrue) - 3 ødelagte skuffer i fryseskuffen (sprekt) - Vi har også en stor bulk i døra til badet (jeg snublet i gangen og tok meg for med hånda og Vipps var det hull 🤣). Denne «papp»døra koster 999 på Maxbo, så vet ikke om det er bedre å bare kjøpe ny og bytte selv? Hva regnes som vanlig slitasje og hva er skader? Uff, redd for at de plutselig holder igjen masse av depositum og har aldri vært med på en sånn «utsjekk» før. Noen med erfaring? Anonymkode: 22822...11e Mal leiligheten, skift døren.. ☺️👍 Etter fem år så blir det nok litt slitt. Men sånne utleiere kan være ubehagelige å ha med å gjøre. Anonymkode: d116d...02a 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #6 Skrevet 17. november 2023 Det var ikke småtteri av slitasje og uforsiktighet fra deres side. Anonymkode: 0e95f...0d6 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #7 Skrevet 17. november 2023 Jeg er ingen ekspert, så ta det med en klype salt. Men min vurdering: - Veggene skulle vært malt, ikke vasket. Det er ikke nødvendigvis deres jobb å male disse, med mindre dere har laget flekker på dem, eller dere har gjort noe annet med dem som har gitt urimelig mye slitasje i malingen. Nå når dere har gjort dem skjoldete, er jeg litt usikker. Mulig dere må påregne noe her, siden dere antakelig har påført skade. - Synlige skruer er vanlig bruk - ville ikke forventet noe trekk på det, med mindre det står i kontrakten at det ikke skal gjøres. Malingen på skruen mener jeg er irrelevant. - Skuffene i fryseskuffen må gjerne erstattes om de ikke lenger kan brukes - Døra tenker jeg er greit å bytte eller tilby å trekke fra depositumet. Blir sikkert billigere å gjøre det selv, hvis huseier ønsker å kalkulere inn arbeid. Jeg har aldri opplevd å miste depositum, men jeg har vært heldig å ikke måtte levere fra meg noe i ødelagt stand. Litt slitt her og der har det riktignok vært. Inkludert skruer/skruehull. Anonymkode: 9db3b...0be
Mamajune11 Skrevet 17. november 2023 #8 Skrevet 17. november 2023 Bytt døra selv. Resten høres ut som helt normal bruksslitasje for meg. Men det kommer ann på hvor vansklig utleier skal være. Annet tips - lei vaskebyrå til nedvask. Det er nedvasken huseier oftest klager og skaper konflikt. Flere vaskebyrå tilbyr nedvask garanti.
Illuminatum Skrevet 17. november 2023 #9 Skrevet 17. november 2023 Mamajune11 skrev (Akkurat nå): Bytt døra selv. Resten høres ut som helt normal bruksslitasje for meg. Men det kommer ann på hvor vansklig utleier skal være. Annet tips - lei vaskebyrå til nedvask. Det er nedvasken huseier oftest klager og skaper konflikt. Flere vaskebyrå tilbyr nedvask garanti. Det at skuffer i kjøleskuffen sprekker er neppe normal slitasje. Enten er det fabrikasjonsfeil eller uvøren bruk. Er det produksjonsfeil regner jeg med at leietaker straks meldte det til utleier slik at de kunne reklamere dem der de kjøpte den.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #10 Skrevet 17. november 2023 Veggene er ikke din skyld. Ta et malingsstrøk over skruene, men du må ikke og det er vanlig slitasje. Skuffene må du erstatte, dersom de er ødelagt. Døren må du erstatte. Jeg vet ikke verdien på skuffene og døren. Anonymkode: 799e6...0bd 1
Mamajune11 Skrevet 17. november 2023 #11 Skrevet 17. november 2023 Illuminatum skrev (3 minutter siden): Det at skuffer i kjøleskuffen sprekker er neppe normal slitasje. Enten er det fabrikasjonsfeil eller uvøren bruk. Er det produksjonsfeil regner jeg med at leietaker straks meldte det til utleier slik at de kunne reklamere dem der de kjøpte den. Skuffer i kjøleskuff sprekker da hele tiden. Etter 5års bruk hadde ikke jeg reagert på som utleier. 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #12 Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det var ikke småtteri av slitasje og uforsiktighet fra deres side. Anonymkode: 0e95f...0d6 Syns du virkelig det på 5 år? Eneste rent ødelagte er tre fryseskuffer og en dør. Følte vi hadde vært relativt flinke, vi har også barn - og døra var min feil 🤣 Tusen takk for alle svar! Angående å male så får vi ikke lov til dette.. Vi spurte om å male (i annen farge riktignok) og fikk til svar om at veggene skal bevares i opprinnelig stand, altså spraymalt. Så vil ikke gjøre ting vondt verre ved å male. Har prøvd å vaske veggene med fuktig klut uten såpe (blir jo skitt ila 5 år når leiligheten også har peis), men alt flasser av. Veldig usikker på hva vi bør gjøre. Anonymkode: 22822...11e
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #13 Skrevet 17. november 2023 Mamajune11 skrev (3 minutter siden): Skuffer i kjøleskuff sprekker da hele tiden. Etter 5års bruk hadde ikke jeg reagert på som utleier. Eneste gangen det har skjedd meg er når jeg har glemt å dytte igjen skuffen før jeg smeller igjen døra..... Hyllene i døra på kjøleskapet sprekker derimot oftere.....når jeg har for mange og for tunge ting i dem. Anonymkode: fa46c...a5e
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #14 Skrevet 17. november 2023 Hadde byttet dør og erstattet skuffene før utleier kan klage. Alt annet er normal bruksslitasje, det er å spesifisert i husleieloven at det må påberegnes mer slitasje med barn. Anonymkode: 109b0...a96
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #15 Skrevet 17. november 2023 Jeg ville forventet å bytte dør, og at det må males der dere har ødelagt veggen (ikke med vilje såklart). Ellers høres det ut som vanlig slitasje for meg. Anonymkode: d078d...72a
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #16 Skrevet 17. november 2023 Der jeg bor henger ikke listene på noen plasser, vært sånn siden jeg flytta inn, men jeg gir blaffen, er ikke mitt hus🙃 stygge vannflekker på skuff under vasken på badet, neppe bryr meg ikke🙃 sparer bare penger jeg, billig her Anonymkode: 21225...2d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå