Gå til innhold

Kan noen diagnostisere mageproblemene mine? Har vært hos lege flere ganger og kommer ingen vei. Bruker syredempende.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Tenkte jeg kunne skrive her i håp om at noen har hatt noe lignende og kan ha noen innspill.

Bakgrunn:

For rundt 5 år siden opplevde jeg at jeg plutselig ble sprengmett av ingenting og gikk med en følelse av å være veldig full i magen. Hadde også noe luft som ville opp, men som jeg ikke ble kvitt. Nesten som en slags propp i halsen. Og følte jeg rapet noe som kunne minne om eggelukt/smak. Tror jeg stresset mye i denne perioden, så det kan ha vært en faktor.

Dro til lege og fikk raskt time hos gastroskopi siden det var mistanke om blødende magesår da jeg hadde redusert blodprosent. De fant ingenting på gastroskopi. Legen satte meg på syredempende medisin (Somac). Husker det sto "Mot spiserørsbetennelse" på resepten, men legen sa aldri noe spesifikt om det. Fikk time for koloskopi. Innen den timen følte jeg meg omtrent bra, men jeg tok undersøkelsen og de fant ingenting utover noen polypper. 

Gikk på syredempende en stund, men når jeg forsøkte å slutte fikk jeg problemer. Har siden den gang vært av og på disse syredempende medisinene, men aldri helt greid å slutte helt.

Det som skjer når jeg slutter er at jeg får en slags brennende eller ulmende følelse i magen. Har hatt en del halsbrann tidligere, men det er ikke det jeg opplever. Prøver nå å trappe ned mer gradvis og er på annenhver dag med 20 mg og tenkte prøve hver tredje dag etter hvert før jeg forsøker å slutte helt.

Men tidligere i denne uken fikk jeg tilbake en følelse av at noe ikke er som det skal i magen. Det er litt den ulmende følelsen (i mangel av en bedre måte å beskrive det på). Ikke direkte vondt, men ubehagelig. Føler også at jeg er litt kvalm og generelt redusert.

Mulig jeg rett og slett bare har blitt avhengig av disse medisinene og at syreproduksjonen oppreguleres hver gang jeg forsøker å slutte, men har også en følelse av at det kan være noe mer. Lurte på om det kanskje kan være magekatarr? 

Håper på svar :) 

Anonymkode: 361ea...2b0

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv tilskudd av kalsium og magnesium. For lite påvirker magesyre og muskulatur som igjen kan gi slike problemer. 

https://www.talltreehealth.ca/blog/nutrition/magnesium#:~:text=Conditions that magnesium may help,low stomach acid (hypochlorhydria).

Jeg hadde normale prøver av begge deler, men ble kvitt den ekstreme hikkingen etter en stund på dette tilskuddet:

https://sunkost.no/bio-life-kal-mag-med-vitamin-d3

Ha også i bakhodet at kosthold også er viktig, samt tarmbalansen mtp bakterier. Et godt probiotika tilskudd i noen mnd er bra for mange av oss. Begynn med å kutte ut ultraprosessert mat, brus, kaffe, sukker. 

Anonymkode: 24fa7...76c

• Nyttig 1
Skrevet

Vi kan selvsagt ikke  diagnostisere deg på et anonymt forum. Gå til legen

Anonymkode: d2d9f...0ae

• Liker 2
Skrevet

Vær veldig forsiktig med kosten når du slutter med disse, for det blir verre i en overgangsperiode.  Kun små måltider, unngå alt surt, sterkt og fett.  

Anonymkode: 15c2f...e84

• Liker 1
Skrevet

Kanskje også teste for helicobacter pylori? 

• Liker 2
Skrevet

Sånn svovel/egg-luft er i noen tilfeller et symptom på melkeintoleranse.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.11.2023 den 15.05):

Prøv tilskudd av kalsium og magnesium. For lite påvirker magesyre og muskulatur som igjen kan gi slike problemer. 

https://www.talltreehealth.ca/blog/nutrition/magnesium#:~:text=Conditions that magnesium may help,low stomach acid (hypochlorhydria).

Jeg hadde normale prøver av begge deler, men ble kvitt den ekstreme hikkingen etter en stund på dette tilskuddet:

https://sunkost.no/bio-life-kal-mag-med-vitamin-d3

Ha også i bakhodet at kosthold også er viktig, samt tarmbalansen mtp bakterier. Et godt probiotika tilskudd i noen mnd er bra for mange av oss. Begynn med å kutte ut ultraprosessert mat, brus, kaffe, sukker. 

Interessant innspill. Takk :) 

Har du noe innspill til et godt probiotika tilskudd? Det finnes jo så mange på markedet. Ultraprosessert mat rører jeg ikke. Heller ikke brus eller sukker. Dessverre noe kaffe. Den er vanskelig å kutte, men har redusert en del. 

Skrevet
Elle Melle skrev (4 timer siden):

Sånn svovel/egg-luft er i noen tilfeller et symptom på melkeintoleranse.

Interessant. Det visste jeg ikke. Mener på jeg har blitt testet for det meste (alt?) av allergier for mat og ingenting har slått ut.

Har en del melkeprodukter i kostholdet (ost, litt melk og yoghurt), men aldri tenkt at jeg blir dårlig av det. Men hvem vet. 

Den opplevelse av svovel/egg-luft i svelget er det også lenge siden jeg har hatt. Var vel kun den gang jeg ble dårlig og fikk tatt disse undersøkelsene.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kanskje også teste for helicobacter pylori? 

Vet jeg ble testet for det den gang det var mistanke om magesår. Tror jeg har tatt det en gang etter også. Fant ingenting :) 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du noe innspill til et godt probiotika tilskudd? Det finnes jo så mange på markedet. Ultraprosessert mat rører jeg ikke. Heller ikke brus eller sukker. Dessverre noe kaffe. Den er vanskelig å kutte, men har redusert en del. 

Eneste som har fungert på meg (må taes over litt tid) https://detox.no/collections/tarmhelse-fordoyelse/products/megasporebiotic-sporebiotika

Ellers kan du prøve denne som blir litt billigere https://sunkost.no/bio-life-bio-dophilus-gold

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En eller annen grad av funskjonell dyspepsi? https://gastroenterologen.no/2012/05/funksjonell-dyspepsi/

Eller så tror jeg det er vanlig å oppleve overproduksjon av magesyre en stund etter seponering av Somac før det roer seg. 

Anonymkode: 65483...29e

Veldig interessant. Takk for lenken. Passer helt perfekt med det jeg opplevde den gang for rundt 5 år tilbake, men det gikk jo over seg heldigvis.

Det er jo mulig at det er så enkelt som at jeg ble avhengig av Somac og får problemer når jeg prøver å slutte på grunn av overproduksjon av magesyre. Holder på å trappe ned nå, så kanskje det bare er så enkelt som å trappe ned og så vil det gå over seg på sikt.

De gangene jeg har forsøkt å slutte tidligere har jeg gjerne gjort det brått. 

Skrevet

Hvis legen ikke finner noe er det neppe noe farlig, mest sannsynlig kroppen din som ber deg endre livsstil/stresse ned.

En nevrorefleksolog burde prøves, det er en helt fantastisk behandling som har hjulpet meg til både bra mage og balansert menstruasjon. 

Anonymkode: d36aa...c37

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eneste som har fungert på meg (må taes over litt tid) https://detox.no/collections/tarmhelse-fordoyelse/products/megasporebiotic-sporebiotika

Ellers kan du prøve denne som blir litt billigere https://sunkost.no/bio-life-bio-dophilus-gold

Takk skal du ha :) Skal vurdere en av de to.

Hvordan merker du at det fungerer egentlig?

Jeg har tatt dyr probiotika tidligere (før jeg fikk mageproblemer), men tror egentlig ikke jeg merket så mye til det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis legen ikke finner noe er det neppe noe farlig, mest sannsynlig kroppen din som ber deg endre livsstil/stresse ned.

En nevrorefleksolog burde prøves, det er en helt fantastisk behandling som har hjulpet meg til både bra mage og balansert menstruasjon. 

Anonymkode: d36aa...c37

Nei, jeg har slått meg til ro med at det trolig ikke er noe farlig, men det kan jo være veldig ubehagelig når det er på sitt verste og gir redusert livskvalitet. Mulig jeg skulle vært til en spesialist som kan litt mer om mageproblemer ettersom fastlegen virker rimelig blank.

Noterer meg nevrorefleksolog. Takk :) 

• Liker 1
Skrevet

Min første tanke er at du faktisk har for   lite    magesyre. Dessverre gir leger ut somac uten å sjekke dette skikkelig .
Men det kan hjelpe å drikke sitronvann eller en ss eplesidereddik i et glass vann på morgen

Googlet somac hvis du tar Somac i mer enn tre måneder, er det mulig at magnesiumnivået i blodet ditt synker. Lave nivåer av magnesium kan oppleves som utmattelse, ufrivillige muskelsammentrekninger, desorientering, kramper, svimmelhet, økt hjertefrekvens. Hvis du får noen av disse symptomene, bør du kontakte lege omgående.

Anonymkode: 8b347...1aa

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk skal du ha :) Skal vurdere en av de to.

Hvordan merker du at det fungerer egentlig?

Jeg har tatt dyr probiotika tidligere (før jeg fikk mageproblemer), men tror egentlig ikke jeg merket så mye til det.

Man merker at tarmfunksjonen bedres. Men det er nødvendig å ta det over tid, det holder ikke med èn boks. Problemet med mye probiotika er at bakteriene dør på vei ned til tarmen, slik at effekten ikke alltid blir like bra. Nok derfor jeg aldri fikk effekt med de "vanlige". 

Den "sporebiotics" har vært helt fantastisk, leser det er flere som sverger til den. Den jobber på en litt annen måte enn vanlig probiotika.

Men, hvis du har svekket muskulatur i fordøyelsen i tillegg, så bør du se på elektrolytter. Altså kalsium og magnesium som jeg linket til. Det påvirker fordøyelsen, reflux, etc. Ta 2 kapsler daglig i 1-2 mnd og se. Sjekk også d vitamin, det jobber med kalsium og magnesium. 

• Nyttig 1
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville vært forsiktig med å høre på denne personen. For det første er det linket til en blogg. Det er ikke en god kilde. 

For det andre blander personen seg inn i absolutt alle diskusjoner og kommer med magnesium som løsningen på alt fra kreft til fotvorter og nå magesyre. Han er helfrelst av magnesium fordi det tilsynelatende hjalp på et problem en gang. 

Man bør forhøre seg med lege i man bør ta magnesiumtilskudd, spesielt hvis man går på medisiner da det kan interagerer med enkelte. 

Anonymkode: 204fe...576

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Min første tanke er at du faktisk har for   lite    magesyre. Dessverre gir leger ut somac uten å sjekke dette skikkelig .
Men det kan hjelpe å drikke sitronvann eller en ss eplesidereddik i et glass vann på morgen

Googlet somac hvis du tar Somac i mer enn tre måneder, er det mulig at magnesiumnivået i blodet ditt synker. Lave nivåer av magnesium kan oppleves som utmattelse, ufrivillige muskelsammentrekninger, desorientering, kramper, svimmelhet, økt hjertefrekvens. Hvis du får noen av disse symptomene, bør du kontakte lege omgående.

Anonymkode: 8b347...1aa

Har vært inne på den tanken også siden jeg leste at det kan gi lignende symptomer, men jeg tror kanskje ikke det er tilfellet nå. Når jeg tok høye doser med Somac tidligere over tid tror jeg nok imidlertid dette skjedde (for lav magesyre siden jeg tok så mye Somac) og jeg fikk bedring ved å redusere dosen til en mye lavere dose og kutte for en periode.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Man merker at tarmfunksjonen bedres. Men det er nødvendig å ta det over tid, det holder ikke med èn boks. Problemet med mye probiotika er at bakteriene dør på vei ned til tarmen, slik at effekten ikke alltid blir like bra. Nok derfor jeg aldri fikk effekt med de "vanlige". 

Den "sporebiotics" har vært helt fantastisk, leser det er flere som sverger til den. Den jobber på en litt annen måte enn vanlig probiotika.

Men, hvis du har svekket muskulatur i fordøyelsen i tillegg, så bør du se på elektrolytter. Altså kalsium og magnesium som jeg linket til. Det påvirker fordøyelsen, reflux, etc. Ta 2 kapsler daglig i 1-2 mnd og se. Sjekk også d vitamin, det jobber med kalsium og magnesium. 

Ok. Takk for svar :) 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg ville vært forsiktig med å høre på denne personen. For det første er det linket til en blogg. Det er ikke en god kilde. 

For det andre blander personen seg inn i absolutt alle diskusjoner og kommer med magnesium som løsningen på alt fra kreft til fotvorter og nå magesyre. Han er helfrelst av magnesium fordi det tilsynelatende hjalp på et problem en gang. 

Man bør forhøre seg med lege i man bør ta magnesiumtilskudd, spesielt hvis man går på medisiner da det kan interagerer med enkelte. 

Anonymkode: 204fe...576

Takk for advarselen. Jeg har alltid en viss skepsis, men magnesium er vel et rimelig harmløst tilskudd for de fleste innenfor normal dosering? 

Har dog hørt noen som mener man skal være forsiktig med probiotika siden det kan også gjøre skade.

Jeg tar ingen faste medisiner foruten Somac (nå hver tredje/fjerde dag). 

Kan legge til at jeg i dag føler meg mye bedre enn når jeg laget dette innlegget. Men får innimellom noe som minner som en slags sykdomstilstand i magen hvor jeg har ekstra vondt og er kvalm. Har lurt på om det kan være magekatarr. 

• Liker 1
Skrevet

Denne reddet meg!

Anonymkode: 30fad...709

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...