Myrmica Skrevet 17. november 2023 #1 Skrevet 17. november 2023 Et lite førjulsdillemma 😄 Jeg har noen pepperkakeformer med et tema som passer ypperlig til jobben min. Jeg har lyst til å lage kaker med disse formene og ha med på et førjulsmøte på jobben. Men jeg gidder ikke lage pepperkaker - er ikke så glad i det selv, og synes det er litt kjedelig å servere (og det er gjerne nok av pepperkakebokser i omløp på kontoret før jul). Hva slags annen type kake/kjeks egner seg å bruke pepperkakeformer på? Må ikke være julekake, men må være noe som holder formen som en pepperkake, og ikke er for mykt eller bare smuldrer bort... Noen tips?
Leonetta Skrevet 17. november 2023 #2 Skrevet 17. november 2023 Kakemenn eller spekulasjer som noen sier. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #3 Skrevet 17. november 2023 https://www.tine.no/oppskrifter/kaker/vafler-og-smakaker/hvite-kakemenn-og-damer Anonymkode: e8c9d...ac9
Brunhilde Skrevet 17. november 2023 #5 Skrevet 17. november 2023 Du kan bake "sugar cookies" eller "enkle sprø kjeks". Tror også havrekjeks kan egne seg, det samme med jødekaker.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #6 Skrevet 17. november 2023 Mer eller mindre alle tørre småkaker. Sandnøtter, sirupsnipper, mørdeigs-kaker, berlinerkranser, osv osv. Anonymkode: 2cbb7...aa6
Myrmica Skrevet 17. november 2023 Forfatter #7 Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mer eller mindre alle tørre småkaker. Sandnøtter, sirupsnipper, mørdeigs-kaker, berlinerkranser, osv osv. Anonymkode: 2cbb7...aa6 Hm, jeg tenker meg at mange av disse vil smuldre bort ganske fort? De er jo ofte litt små og kompakte. Tenk deg en lang pepperkakemann i berlinerkranskonsistens, jeg tror ikke han vil vare lenge før han knekker! Sirupsnipper kan gå, men det blir jo nesten det samme som pepperkaker føler jeg 😅 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #8 Skrevet 17. november 2023 Myrmica skrev (Akkurat nå): Hm, jeg tenker meg at mange av disse vil smuldre bort ganske fort? De er jo ofte litt små og kompakte. Tenk deg en lang pepperkakemann i berlinerkranskonsistens, jeg tror ikke han vil vare lenge før han knekker! Sirupsnipper kan gå, men det blir jo nesten det samme som pepperkaker føler jeg 😅 Ja, de må håndteres veldig forsiktig, ellers knekker de. Jeg har laget sandnøtter og berlinerkranser i pepperkakeformer mange ganger, og det går helt fint om man passer litt på å ikke være hardhendt med dem. Og det bør ikke være for mange små-hakk og detaljer på formene, siden kakene siger litt utover og man fort ender opp med en udefinert blobb. Sirupsnipper har en litt annerledes krydderprofil enn pepperkaker. Jeg lager dem helt likt som pepperkaker, bare med litt andre krydder. Jeg går tungt inn på anis-fronten, for å si det sånn. Anonymkode: 2cbb7...aa6 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #9 Skrevet 18. november 2023 Jeg lager smørkjeks (shortbread) med pepperkakeformer. Veldig enkelt og godt, og ikke spesielt "julete" hvis du vil unngå det. Oppskrift her: https://www.bbcgoodfood.com/recipes/shortbread-biscuits. (Deigen blir enklere å rulle ut om du bytter ut sukkeret med melis.) Anonymkode: 7b491...c13 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå